Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ser en typisk helgeturpakkeliste ut for en Lettvektspakker? (splittet)


Storli

Anbefalte innlegg

Hvordan ser en typisk helgeturpakkeliste ut for en Lettvektspakker?

 

Sekken min blir fort 7/8 kilo på dagstur og 15+ på hytte til hytte, telttur blir av kategorien får jeg på ryggsekken er jeg fornøyd.

Nå har jeg ikke imot å bære tungt, og har en lei tendens til å pakke med kjekt å ha ting, og som regel alt for mye mat. Man skal jo kose seg på tur.
Men noe inspirasjon kan jeg jo hente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er pakklisten fra min forrige overnattingstur (4 netter i telt).

 

http://lighterpack.com/r/rwdbh

 

Pakkvekt på 4,8 kg. Hadde i tillegg med meg 3,2 kg med mat og bar på opptil 0,5 liter drikke. Så startvekt var 8,5 kg.

 

Det jeg faktisk hadde på meg av klær varierte selvsagt en del, spesielt siden været var ganske variabelt. Første dagen var det varmt nok til at både fleecejakka og vindbuksa havnet i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er plass til hele listen på forumet her... :razz: men jeg kan prøve!

 

Om du går inn på www.lighterpack.com og oppretter brukerkonto (gratis) og lager liste der, så er det relativt lett å dele pakklister med andre her på en veldig oversiktelig måte :)

 

 

Håpet er at @Kjell Iver snart installerer ett tilegg som gjør at man kan embedde listen i innlegg istedenfor å bare linke til den    :flowers:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å legge vekk alt som bare er kjekt å ha. Dette kan du truleg spare mykje på, og det er billig.

Når dette er gjort, kan du sjå på dei store, tunge tinga i sekken. Alt som må kjøpast nytt, må ein sjølvsagt vurdere nøye, både pris i forhold til vektsparing, men også om det går utover nytteverdien. Utover materialvalg, er det også viktig å vurdere kva andre krav ein skal ha til utstyret sitt, og korleis dette påvirkar vekta.

Telt kan ein spare mykje på å ha eit mindre telt, men det går ei grense for kor lite telt som er behageleg. For oss på 1.90 og lenger, er det særleg liggelengda som begrensar utvalet av lette telt. Ver også klar over at mange av lettverkstelt som vert diskutert på forumet her, vert levert utan stenger (basert på at ein har med seg vandrestavar) og anna nødvendig utstyr, og derfor er ikkje alltid dei oppgjevne vektene heilt enkelt å samanlikne.

Sovepose handlar mykje om komforttemperatur. For å ha lettast mogleg sovepose, må ein vurdere kor varm han må vera. I det lange løp, er det lite hensiktsmessig med heilårspose eller 3-sesongspose. Ein sovepose varar ikkje evig, han vert slite ut. Ein varmare pose kostar meir, og det er då unødvendig å slite på ein pose for mange kuldegrader, dersom det er mange varmegrader. Sjølv har eg ein vinterpose som er varm nok for alle forhold, denne er sjølvsagt tung, men han skal heller ikkje brukast anna enn om vinteren. Ein vår/haust-pose som skal halde meg varm i nokre kuldegrader og ein sumarpose som er akkurat varm nok til å fungere i ei litt kald sumarnatt i fjellet.

Når det kjem til ryggsekken, er eg meir oppteken av at sekken er god på ryggen, enn at eigenvekta er låg. Ein sekk som ikkje er god på ryggen, er ubehagleg sjølv om innhaldet er mange kilogram lettare.

Når ein har fått ned vekta på det nødvendige utstyret, kan ein vurdere om det likevel er greit å ha ein litt tyngre sekk, og i så fall prioritere utfra eigne interesser kva ein vil fylle på med, feks god mat og hensiktsmessig utstyr for å tilberede denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet er at @Kjell Iver snart installerer ett tilegg som gjør at man kan embedde listen i innlegg istedenfor å bare linke til den    :flowers:  

 

Det skal jeg se på ja.

Det gjøres ganske enkelt med Google Docs - ref http://www.fjellforum.no/topic/33333-hvordan-legge-inn-et-dokument-fra-google-docs-utskilt/ .

 

For å holde emne - jeg pakker med meg det jeg trenger på tur. Usedvanlig mange ganger har jeg opplevd at det har vært greit å ha litt ekstra margin - men det er jo ikke alltid man ferdes i høyfjellet. De verste grammene er ikke de høye tallene som er i regnearket - det er de ekstra rundt livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I koordinattreffet som vi hadde nå nylig, som utrolig nok viste seg å være i Rondane, hadde jeg en sekk på 16kg. Der kunne jeg gjort noen grep for å gjøre det lettere..

Men på en typisk helgetur, som for meg er i Nordmarka, vil jeg kunne klare meg med noe slikt som dette:

http://lighterpack.com/r/ds3rkj

Den lista er ikke komplett enda. Men det gir en viss pekepin, da alle de store, pluss det meste av klær er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På koordinat treffet i Rondane med ca 10-15 meter per sekund vind og +/- null grader forrige uke startet jeg på torsdag med ca 13kg inkl. 0,5ltr vann.

På søndag tilbake med bilen veide sekken 8,5kg, men da hadde jeg på meg shelljakken og en av stilongs buksene, samt at stavene ikke var pakket i sekken. Vannflasken var vel også omtrent tom.

 

Jeg sparte litt vekt da det var @tronn som bar på teltet vi delte

Har ikke liste klar i doc jeg kan linke til, men i sekken var iallefall følgende, sånn ca

 

Sekk (GossamerGear Mariposa m/ sittepute (som er ryggen på sekken), alu bøyle og hoftebelte, m/ plastic liner)

3-season Mammut Lahar dun pose

Exped synamt 7 pump

Tynt Jysk liggeunderlag

Silva staver

 

Klær

Shelljakke

Dunvest

Tynn fleece genser **

2x tynn ull over **

2x tynn ull under

2x ull boxer **

2x par tynne ullsokker (til å gå med) **

Tykke ullsokker til camp

Crocs til bruk i camp

Turbukse **

Lue

Vanter

Votter

Regnbukse

 

** hadde (en av hver) på kroppen ved innveieng av sekk før vi begynte å gå

 

 

Kjøkken

Optimus Vega gassbrenner m/ vindskjerm

230g gassboks

Optimus Terra (Kina kopi) kjele med lokk

Liten snyltekopp

Lifeventure Termokopp

STS alu lang skje

STS alu gaffel

0,5liter ice tea PET plastflaske (tom - til drikkevann mens jeg går)

1,0 liter GSI sammenleggbar vannflaske

Antigravity gear rehydration cozy

Liten eske fyrstikker

 

Mat

3x Real middag (1 reserve)

3x Nudler (lunsj) (hadde med 1 hjem igjen)

3x Frokostblanding m/ tørrmelk (pakket i én zip lock pose)

Dronning kokeskjokolade

3x energi bar

Tørket frukt og bær (Sun-Maid)

Liten boks kaffepulver

1x chai latte pulver

2x sjokoladedrikk

2x solbærtoddy

3x ice tea pulver (til 3x0,5 liter)

0,5ltr Koskenkorva 60% (delte med tronn, tom på lørdag kveld)

 

Annet

Kamera

Liten pose medisiner, plaster, paracet etc

Tannbørste

Litt tannkrem

Lighter

3 korte barduner

Liten kniv

Hodelykt

Sanitær (Toalettpapir, reise-våtservietter og liten flaske håndsprit-gel)

Leppepomade

Lambi papir lommetørklær

1 ltr STS silnyl roll top med lommebok, telefon og bilnøkler

 

Og diverse små cuben og silnyl pakkposer til

 

Det eneste som ikke ble brukt var lighteren.

Kunne lett spart noen gram på mindre kveldskos i form av pulver til varme drikker og droppet en Real.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig gramjegerne mener jeg ikke er lettpakker lenger når sekken nå har krøpet opp i 10 kilo + proviant på teltturer. Men siden det er 2 kilo fotoutstyr + fiskeutstyr i sekken, så drister jeg meg til å legge til link til pakkelisten (på bloggen) :

 

http://www.tursiden.net/2014/10/pakkeliste-for-teltturer-pa-barmark/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Syns det är svårt att ange en typisk lista, då det är mycket forskjell vad olika personer tycker är en ok balans mellan vikt/säkerhet/komfort/typ av tur.

T.ex må man ju ha med sig en del utstyr om man ska fiska, fotografera, klättra och andra aktiviteter.

Min packning brukar bli lätt då jag oftast vill gå långt när jag är på tur.

Min per idag typiska packning väger ca 4,5 kg + mat och bränsle på vår-höst och 2-4 kg mer på vintern, beroende på skog eller fjäll samt förväntad temp.

Har ingen länk, men de stora packposterna är:

Ryggsäck: Osprey Exos 38L

Tält: Terra Nova Solar Photon 2

Liggunderlag: Neoair All Season L

Sovsäck: PHDesigns halfbag +5° och dunjacka från PHDesigns.

Ska i dagarna lägga in en order till Zpacks och kommer då att hamna gott under UL i vikt, runt 3,5 kg om allt fungerar som förväntat.

Ska också kika på Expeds nya Synmat Hyperlite när de kommer. Jag har tänkt köpa Neoairs Xlite, men gillar inte prasslet, även om det inte hållit mig vaken när jag lånat det.

Gillar dock Expeds lufttuber på langs, och att de har normal längd och extra bredd som val.

Då de nu dessutom blir lättare än Neoair blir det en definitiv konkurrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.