Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette ekspedisjoner


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jaja, men ettersom jeg ikke er postmodernist forbeholder jeg meg retten til å hevde å inneha sannheten. At det kanskje ikke alltid fungerer like bra på entusiastforum er en annen sak. Men tilbake til saken, det bør vel være ganske klart hva vi diskuterer her?

Turer utenfor allfarvei, i terreng som krever at man kan navigere og finne veien selv, uten turisthytter, muligheter til depoter eller å komme seg til en vei eller sivilisasjonen uten å gå i flere dager. Hvorfor er det så få lettvektere som går eller rapporterer fra slike turer? Eller tar jeg feil? I så fall, post eksempler her. 

 

Med en lett sekk er det helt greit å gå 3-5 mil om dagen. Flere dager fra vei og sivilisasjon blir vanskelig i norge. Skal gi eksempler på turer om du klarer å gi eksempel på en ikke lettpakker som går slike turer i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... For denne vennen vil jeg definere turen gjennom krokskogen som en ekspedisjon. Han sprenger egne grenser så det står etter. For forfatteren er det derimot en helt vanlig tur.

 

Det er denne forståelsen som er blitt så vanlig, men som jeg mener er utvannet. Formålet med en ekspedisjon er ikke primært å sprenge egne grenser (jf definisjonen i Store Norske, referert over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en lett sekk er det helt greit å gå 3-5 mil om dagen. Flere dager fra vei og sivilisasjon blir vanskelig i norge. Skal gi eksempler på turer om du klarer å gi eksempel på en ikke lettpakker som går slike turer i Norge. 

Jeg er enig, det er vanskelig. Men jeg leser gjerne turrapporter fra folk med fullblods lettpakkerutstyr i andre områder også. Jeg har nevnt noen eksempler tidligere som kanskje passer inn, inn fra Finland i retning kautokeino gjennom Anarjohka og kanskje også Pasvik fra Enare-området i Finland. Og som sagt Lomsdal-Visten og Børgefjell, men igjen, da er strikken tøyd ganske langt, ettersom det er få områder i disse nasjonalparkene som egentlig kvalifiserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det er vanskelig. Men jeg leser gjerne turrapporter fra folk med fullblods lettpakkerutstyr i andre områder også. Jeg har nevnt noen eksempler tidligere som kanskje passer inn, inn fra Finland i retning kautokeino gjennom Anarjohka og kanskje også Pasvik fra Enare-området i Finland. Og som sagt Lomsdal-Visten og Børgefjell, men igjen, da er strikken tøyd ganske langt, ettersom det er få områder i disse nasjonalparkene som egentlig kvalifiserer.

I områdene du nevner er du vel aldri mer enn en lang dags vandring unna en koie, samelandsby eller andre former for sivilisasjon. Men om det er villmarkspreget og oppfatningen av uberørt og ikke tilrettelagt natur du mener er jeg enig. 

 

Men om formålet med tråden ikke er semantiske dikkedarier om hva som er en ekspedisjon, men om det er mulig å stikke på langtur/ekspedisjon som lettpakker er svaret ja. Men det er selvsagt ikke for alle, om en er lettpakker eller ikke. Det krever at en har tilstrekkelig erfaring til å vite hva utstyret en bruker tåler og hva som er nødvendig. M.a.o. det holder ikke med svart belte i kjøkkenvekt og excel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo for artighets skyld opp ordet "expeditie" i en nederlandsk ordbok og den sier: "Vitenskapelig forskningstur". Det er en annen innfalsvinkel. Tror ikke jeg er helt enig med denne definisjonen, siden det også er mulig å gjøre vitenskapelige undersøkelser på en dagstur i en nærliggende park.

 

Etter min mening er en ekspedisjon en tur som krever lang planlegging og organisering, langt over det som kreves for en vanlig tur. Og som varer lenge (minst en måned) og er en tur som ikke alle andre har gjort før deg. Og ja, det krever at du bor ute og går unsupported.

 

Alexander Gamme sin tur over Sydpolen blir etter min definisjon en ekspedisjon.

 

Men jeg tenker også: hvis noen går Afrika på tvers gjennom en jungle, kan det antagelig kalles for en ekspedisjon. Men hvis nummer 2 gjør det et år senere, har det blitt en tur? Det er kanskje avhengig av hvor mye informasjon nummer 1 har etterlatt for å gjøre det lettere for nummer 2. En fyldig turrapport gjør turen til nummer 2 mye enklere. Men om nummer 1 ikke hadde skrevet eller fortalt noe, hadde det kanskje lite greit vært en ekspedisjon for nummer 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke lettvektutstyr på en ekspedisjon er selvfølgelig mulig om det utstyret tåker de forholdene du treffer. Skal du tur over finnmarksvidda vinterstid, holder det ikke med en tarp. Uansett er det på en ekspedisjon lurt å ta med utstyr som du vet overlever, siden du skal på tur over lengre tid og ikke har tilgang til butikker til å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke lettvektutstyr på en ekspedisjon er selvfølgelig mulig om det utstyret tåker de forholdene du treffer. Skal du tur over finnmarksvidda vinterstid, holder det ikke med en tarp. Uansett er det på en ekspedisjon lurt å ta med utstyr som du vet overlever, siden du skal på tur over lengre tid og ikke har tilgang til butikker til å kjøpe nytt.

Delvis enig. Det er helt klart noe lettvektsutstyr som er for skjørt til å bruke under ekstreme forhold. Men det finnes mye lettvektsutstyr der ute som er bombesikkert fordi det er enkle designer med minimalt av vekt brukt på dill. Uten at jeg faktisk har gjort dette selv (men kunne gjerne tenkt meg å prøve!) så tror jeg faktisk at en TrailStar (tarp) hadde funket meget godt på Finnmarksvidda vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig. Det er helt klart noe lettvektsutstyr som er for skjørt til å bruke under ekstreme forhold. Men det finnes mye lettvektsutstyr der ute som er bombesikkert fordi det er enkle designer med minimalt av vekt brukt på dill. Uten at jeg faktisk har gjort dette selv (men kunne gjerne tenkt meg å prøve!) så tror jeg faktisk at en TrailStar (tarp) hadde funket meget godt på Finnmarksvidda vinterstid.

 

Jeg la ut en rapport fra en fyr som hadde krysset hardangervidda vinterstid i til dels utfordrende vær med en golite shangri-la. Poenget mitt her er ikke at det er umulig å dra på slike turer, men at få velger å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut en rapport fra en fyr som hadde krysset hardangervidda vinterstid i til dels utfordrende vær med en golite shangri-la. Poenget mitt her er ikke at det er umulig å dra på slike turer, men at få velger å gjøre det.

Hvis du skulle gjette på hvorfor det er få som gjør det, hva ville du gjettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle gjette på hvorfor det er få som gjør det, hva ville du gjettet?

Jeg gjetter på at det delvis dreier seg om psykologi, at man rett og slett ikke tør å stole på utstyret i utsatte områder. Til dels dreier det seg kanskje for noen også om at man blir så besatt av å ha lett utstyr at man nøyer seg med turer i mindre utsatt terreng? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi gjetter på at maks 1% av FF's medlemmer er lettpakkere og 1% av turene deres er "ekspedisjoner" og 50% av disse blogges. Jeg synes dette kanskje er en enklere forklaring på hvorfor det er så vanskelig å finne rapporter som dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi gjetter på at maks 1% av FF's medlemmer er lettpakkere og 1% av turene deres er "ekspedisjoner" og 50% av disse blogges. Jeg synes dette kanskje er en enklere forklaring på hvorfor det er så vanskelig å finne rapporter som dette...

Enig. Utgangspunktet mitt var tråder på Backpacking light. Jeg har særlig trålet forumet etter rapporter fra vinterturer og tittet på omtrent alt for å finne skikkelig empiri fra tøffe vinterturer, men funnet svært lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi gjetter på at maks 1% av FF's medlemmer er lettpakkere og 1% av turene deres er "ekspedisjoner" og 50% av disse blogges. Jeg synes dette kanskje er en enklere forklaring på hvorfor det er så vanskelig å finne rapporter som dette...

 

Helt klart noe som vil gjøre at det virker som om det er få lettpakkere som er på lengre turer/ekspedisjoner. Vil tro at aktivitetene folk gjorde før de begynte med lettpakking også har stor betydning for hva slags turer de legger ut på som lettpakkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan selvfølgelig pakke mye lettere enn de fleste av oss gjør til vanlig, også på en ekspedisjon. Man kan kanskje erstatte vintersovepose med en tynnere pose og beholde dunjakke på om natten. Men kan bruke et lettvekt liggeunderlag som ikke gir mest komfort, men er lettere. Man kan droppe å ta med ting som GPS, lommelykt, noen rene klær, bok, radio osv. Man kan ta med kun tørket mat, dvs ikke sjokolade og andre ting som veier litt, tørket tannkrem, ingen drikkepulvere (sjokolademelk, solbærtoddy), ingen halvliter med dram. Hvis man tar med vindsekk, kan man sove i denne og droppe telt. Det er sikkert flere kilo å spare også på en vintertur. Om det blir en fin tur, er en vurderingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig 3 ting man kan variere:

  • Utstyr - f.eks. en Western Mountaineering Puma er lettere enn en Helsport Polheim
  • Teknikk - f.eks.bruk en VBL i posen slik at man kan bruke en tynner og letter pose
  • Komfort - f.eks.dropp ølen

Alle disse kan nok gjøres uten å øke noen risiko.

 

Men uansett hva man gjør så kan det lett føles som risiko første gang man prøver. Selv første turen, uansett hvor bombesikkert utstyret er, vil nok som regel føles risikabel. Jo mer man blir kjent med sitt utstyr og får bygget tillit til det jo mindre føles risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste alternativet vinterstid er utvilsomt å grave snøhule hver kveld+ta med en vindsekk som sikkerhetsmargin. Men jeg ville neppe gjort det, i hvert fall ikke på fullvinteren. En mld trailstar + vindsekk kunne kanskje vært et akseptabelt valg, selv om man mister mulighet til skikkelig oppvarmet telt og muligens får en kondensutfordring. Men jeg ville heller ikke gjort det uten grundig testing først. Og nettopp her er vi vel ved noe av kjernen. Det er psykologien som stanser oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrup og Peary hadde ikkje med seg telt, og dei la att soveposane tidleg på ekspedisjonen over Grønland i 1892. Det var ikkje svar på 2, ettersom dei ikkje hadde med seg utstyret, men vekta var likevel spart. Svar på 3 er at dei gjorde dette for å spare vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva er en "ekspedisjon"?

>> Etter min mening kvalifiserer ikke fjellturer i Norge til å bli kalt ekspedisjoner. Det er litt synd at enkelte har behov for å si "skal på" eller har vært" på ekspedisjon, når man i Norge aldri er langt fra sivilisasjonen. Jeg tror jeg aldri har tatt ibruk den betegnelsen på mine langturer, hverken i nord eller sør, for de har nettopp bare vært det, langturer, kortturer, eller nærturer. Og når det gjelder turer, så finnes det to mye brukte former. En type tur der man ofte vandrer hver dag til nytt mål, og en turprofil som er mer basepreget, ofte forbundet med aktivt fiske, der man ligger lengre ved utvalgte plasser, og heller bruker dette som springbrett til nærliggende vann.

 

Skulle for eksempel et telt bli ødelagt forbi brukbar/reparerbar tilstand, ja så kan man helt enkelt gå ned. Er man i tillegg i dårlig forfatning, men kan gå, ja så kan man gjemme utstyret sitt og gå ned i etapper. Man er sjeldent langt unna stier og andre objekter, samt at i en krise er det utrolig hva vi mennesker kan mobilisere.

 

Generelt mener jeg at en ekspedisjon er noe som innebærer en viss grad av ekstremitet. For eksempel omfatter dette planlegging som krever eksterne aktører for å kunne gjennomføres, for eksempel tillatelser, nye regler og lover å sette seg inn i og forholde seg til osv.  videre er lang reisetid og ekstremt isolerte områder et kriteria. Til slutt bør det også innebære en viss tid borte, og halve verden bør ikke ha gjennomført samme turen. For å presisere, nå snakker vi om vandring/padling osv på fjell og vidder.

 

Så tilbake til Norge, for etter norske forhold blir altså det ikke behov for å kalle en 1-2-3 ukers vandring på Hardangervidda for "ekspedisjon". Når det er sagt, så kan folk få føle hva de vil om sin turkarakter, det å føle noe som ekstremt er kanskje mer en subjektiv greie. men altså, her i Norge er det svært små muligheter for å bedrive ekspedisjonsvirksomhet.

 

2) Har noen gått sådanne ekspedisjoner med lett utstyr?

>> Generelt har jeg med meg mindre "tull" nå en tidligere. For når jeg ser video fra 90-tallets turer, kan man jo lure på hva man skulle med 1L marineringsolje blandet med ymse krydder. På en av disse turene var jeg også Dry-tech "forsøkskanin", noe som skulle føre til lettere sekk, men jeg stolte jo ikke helt på produktet, så det ble litt dobbelt opp, sånn i tilfelle:-).

 

De siste årene har jeg kun brukt det jeg selv mener er hensiktsmessig og forsvarlig utstyr gitt type tur. Jeg tar ikke med vinter i denne sammenheng, da det stiller helt andre krav en turer sen vår, sommer og tidlig høst.

Jeg bruker telt som gir max komfort ved dårlig vær, og er praktisk sett i forhold til forsvarlig matlaging og tørking av klær, samt oppbevaring av utstyr og hund. Innebærer det 1kg ekstra så er det helt ok. Soveposen er en lett dunpose, og liggeunderlaget et av de letteste, men ikke DET letteste, komfort er viktig på lange turer. Primus er under 100gr, men jeg har med 2stk på lengre turer. På klessiden har jeg ikke gjort de helt store justeringene, men jeg har med meg mindre klær en tidligere, samt at ytterbekledningen har tendert mot lett skallbekledning, isteden for forsvarets utstyr.

Dette gjelder for turer på 2 uker og lengre. For kortere turer finner jeg det ikke interessant å vie utstyr og mat så mye oppmerksomhet. Jeg gjør ikke noe nummer av det, for er det en kort tur, skal jeg skal kose meg. Turen står i fokus, ikke utstyr og millimeter pakking, det vil si en avslappet holdning og nedtoning av "ekstremitetstendenser" og hysteri.

 

3) Er lettpakking på ekspedisjon noen vits?

>> Etter min mening er lettere utstyr alltid en faktor man bør ta med i beregningen på lengre turer. Men her bør man som sagt veie for og imot når det gjelder praktisk bruk. I tillegg kan man tenke sikkerhet, selv om dette ikke er en sentral faktor i Norge sommerstid. Et annet aspekt er ulike skader og plager man har, for det er klart det avlaster kroppen, f.eks knær, å redusere den totale vekta. Iforhold til energibruk, lengde på vandringsetapper osv, er det også en viss relevans, men dette varierer etter min erfaring fra person til person.

 

Til slutt vi jeg slå et slag for å kutte ut bruk av betegnelsen "ekspedisjon", og heller kalle det for en fjelltur, langtur, fisketur ol, selv om det ikke klinger like bra på pauserommet på jobb eller på et forum. Så kan de som virkelig drar på ekspedisjon få berike oss med historier, film og bøker.

 

Jeg kjenner det skal bli godt med 4 ukers eksped, eh, langtur til sommeren;-).

 

N

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet og limet fra www.mittunivers.no

 

 

Det foreligger ulike oppfatninger om hva som skal defineres som ekspedisjon. Min subjektive oppfatning er at ekspedisjon handler om en reise som bryter de daglige rutiner, som tøyer egne fysiske så vel som psykiske grenser til et nivå som ligger fjernt i horisonten. Hvor denne horisonten inntreffer er selvsagt individuelt. Fysiske og mentale begrensing er noe alle mennesker har, av den årsak vil begrepet ekspedisjon være individuell.

 

Det er altså ikke nødvendig å begi seg ut på ”Norge på Langs” eller bestige Mount Everest. Men en ekspedisjon har ofte det miste felles multiplum, at mengde arbeid som skal realiseres foregår i en lenger periode. En ekspedisjon blir også ofte klassifisert med utrykk som unsupported og unassisted. Begrepet unsupported blir benyttet når ekspedisjonen ikke mottar noen hjelp fra omverden, noe som betyr at alt av mat og utstyr må medbringes fra start. Unassisted betyr at ekspedisjonen ikke benytter noe annet enn menneskekraft til fremdrift. Hunder, motoriserte kjøretøy eller seil er altså ikke tillat.

 

En ekspedisjon krever ofte nøye planlegging. Skulle det formodentlig foreligge mangelfull erfaring eller kunnskap, kan du overlate mye av ansvaret til en organisert operatører. Hvitserk og Fram Expeditions er gode eksempler på Norske operatører som kan realisere drømmene dine. God Tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi lar ordet ekspedisjon få en velfortjent hvil. Selv finner jeg det helt greit å si at jeg skal på tur, så får de som er interessert spørre og gjøre seg opp sin egen mening.

 

Rapporter om lettvektsutstyr på langtur og i vinterforhold er det langt mellom, ja. Sånt må komme fra personer som er fortrolige både med vinterfjellet og lettvektsutstyr. Dem er det tydeligvis ikke altfor mange av. Det jeg har sett om sånt på amerikanske sider tyder på at de på andre siden av dammen ser på vinterturer som noe for spesielt interesserte og ikke for hvermannsen. Her til lands er lettpakking for spesielt interesserte særinger, så det kan gå et par år før noen våger seg ut i snøstorm med cuben og titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.