Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye mygg er det egentlig i Finnmark i juli/august?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Har vært i Finnmark en del ganger nå. Myggen har vært en stor bekymring før de fleste turene der oppe, men må si at det er sjeldent jeg har opplevd blodsugerene som et stort problem. Noen få dager var det ille, men det var unntaksvis. Det må sies at jeg stort sett har vært på Ifjordfjellet i den værste myggsesongen, her er det en del vind og dermed mindre mygg.

Til sommeren vurderer jeg å padle gjennom Øvre Anarjohka nasjonalpark fra midten av juli til midten av august, vil tro dette er midt i mygghelvete-sesongen i de trakter. Er det bare å holde seg hjemme eller overlever man med myggjakke og godt humør?

Hvor ille er det egentlig i de traktene midtsommers?

Anders..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra slutten av juli er det jo ofte litt mindre mygg enn det er i begynnelsen av juli. Ofte er det også litt mindre mygg utpå elva enn det er i krattet inn på land, spesielt når elva får en viss størrelse.

 

Myggen er uansett ikke noe stort problem så lenge man har en bukse som er tett nok til at de ikke stikker igjennom og en skalljakke på overkroppen. Bar hud smøres med MyggA så overlever man, tror ikke jeg fikk mer enn 2-300 myggstikk i sommer etter to uker i Hedmark og to uker i Troms og Finnmark og det er jo helt akseptabelt :) Flesteparten av de fikk jeg av å gå med shorts i Indre Troms de dagene det bare var "litt" mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra slutten av juli er det jo ofte litt mindre mygg enn det er i begynnelsen av juli. Ofte er det også litt mindre mygg utpå elva enn det er i krattet inn på land, spesielt når elva får en viss størrelse.

 

Myggen er uansett ikke noe stort problem så lenge man har en bukse som er tett nok til at de ikke stikker igjennom og en skalljakke på overkroppen. Bar hud smøres med MyggA så overlever man, tror ikke jeg fikk mer enn 2-300 myggstikk i sommer etter to uker i Hedmark og to uker i Troms og Finnmark og det er jo helt akseptabelt :) Flesteparten av de fikk jeg av å gå med shorts i Indre Troms de dagene det bare var "litt" mygg.

 

Høres betryggende ut:) Er redd for at Øvre Anarjohka i nevnte periode kan være et mygghelvete av en annen verden, men det går vel bra. Får begynne å røyke igjen;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres betryggende ut:) Er redd for at Øvre Anarjohka i nevnte periode kan være et mygghelvete av en annen verden, men det går vel bra. Får begynne å røyke igjen;)

 

Skal nå sies at jeg ikke har vært i øvre anarjohka da. Men tror nok du overlever :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen (få) unntak finnes jo. Altså variasjon fra år til år. Denne sommeren opplevde vi for eksempel nærmest myggfri sone i store deler av Nord Troms. Skulle tro det samme gjelder for myggens vugge, Finnmark. 

Generelt kan man si at utover i august, erfaringsmessig, har denne måneden færre mygg enn i begynnelsen av juli. Når det gjelder padling, vil det for noen områder også bli et spørsmål om vannføring. Jo lengre ut i august (mindre mygg) jo mindre vann enkelte elver.

 

Er du i overkant tolerant og tålmodig for mygg tror jeg det betyr lite når du reiser. For etter noen dager blir mygg også "rutine". Så kommer det dager med mindre mygg.

 

Men skulle det ta "helt av", og du får panikk, så er teltet siste skanse. Ta med noen matposer å drite på i teltet:-).

 

Nikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

post-1735-0-30051500-1387454727_thumb.jp

 

Dette er et bilde av min mann sitt bein på den Finnmarksturen der myggene var på sitt verste. Jeg var ikke med på denne turen. Det pleier normalt å være litt mindre tett med mygg, men allikevel. Det ene året var han nødt til å sette opp teltet og gå på do innendørs. Det har aldri skjedd på våre turer ellers. Et fint uttrykk som jeg har hørt; ordet "drittvær" er oppfunnet av personer som oppholder seg i områder med mye mygg. Benytt gjerne det været til å gå på do utendørs.

 

Normalt går vi i myggtett bukse og skjorte og vi bruker gjerne hansker uten fingertupper. Og så smører du fingertuppene med DEET. Jeg går med caps og når jeg står stille, bruker jeg mygghatt med netting. Nettingen er ofte brettet opp f. eks. når du spiser, men den beskytter også nakken og siden av ansiktet. Teltet trenger å ha god myggnetting. Myggene trives best i elvedaler med tett vegetasjon. Akkurat der man mann liker å dra på fisketur...

 

Linda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4016-0-23925900-1387464489_thumb.jp

Det var et år jeg dro nordover med flyet til Lakselv. Her skulle jeg treffe kompisene på puben før ei uke på Laksefjordvidda.

"Er det mye mygg i år?" spurte jeg. "Slapp av," var svaret. "I år er den så stor at det bare er godt når den suger."

Sorry, kunne ikke dy meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Blir det for ille får jeg satse på driting i matpose, hehe... Er ikke helt avgjort om det blir tur til Anarjohka denne perioden, men det er vel vanskelig å komme unna myggen uansett hvor vi drar. Har bare så utrolig lyst å ta den "Monsenruta" gjennom Anarjoka med kano, og det ser ut som det er perioden midten av juli til midten av august det best lar seg gjøre for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Blir det for ille får jeg satse på driting i matpose, hehe... Er ikke helt avgjort om det blir tur til Anarjohka denne perioden, men det er vel vanskelig å komme unna myggen uansett hvor vi drar. Har bare så utrolig lyst å ta den "Monsenruta" gjennom Anarjoka med kano, og det ser ut som det er perioden midten av juli til midten av august det best lar seg gjøre for vår del.

 

Ikke la myggen stoppe deg ihvertfall. Klart den kan være en pest og pine til tider, men mann blir vant til den etterhvert. Myggnetting til å ha over hodet og en lett skalljakke som holder tett uten å bli for varm så får du et pusterom. Kan være greit å ta med seg noen myggspiraler også for å få mygg ut av forteltet. En bit av myggspiral klipset fast i capsen hjelper litt det også.

Med kano/kajakk kan man også søke ut på en bredere lone for å få en pause fra det verste av mygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bestemt seg for at myggen blir et helvete, så blir den det..

 

Ta med et myggnett å ha over hodet, og tette plagg, som det ble vist til lenger oppe, så går det helt greit. Jeg liker godt tettvevde, langermede skjorter når det er mye mygg. Vær litt bevisst inn og ut av teltet, slik at du får det myggfritt i innerteltet. Det er avslappende.

 

Ellers kan jeg anbefale Mygga myggmelk. Funker bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bestemt seg for at myggen blir et helvete, så blir den det..

 

Ta med et myggnett å ha over hodet, og tette plagg, som det ble vist til lenger oppe, så går det helt greit. Jeg liker godt tettvevde, langermede skjorter når det er mye mygg. Vær litt bevisst inn og ut av teltet, slik at du får det myggfritt i innerteltet. Det er avslappende.

 

Ellers kan jeg anbefale Mygga myggmelk. Funker bra.

 

God plan. Jeg plages ikke så veldig av mygg, så tror nok jeg overlever.  Men sånn generelt kan jeg tenke meg at på nevnte tidspunkt er det svært mye mygg i Anarjohka nasjonalpark:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks jeg bruker er å ta en Zyrtec, Cetirizin eller annet reseptfritt allergimiddel. 1 tablett om dagen holder. Da får jeg knapt reaksjon på myggstikkene. Men begynn å ta en 2-3 dager før turen.

Har brukt det istedenfor å smøre meg inn med en haug med myggmiddel hele tiden. Bruker det og, spes litt på klær, men bruker langt mindre mengder slik.

En jeg har hatt god erfaring med i fjor er Off Djungelgel. Ikke så fin å ha på klær men sitter lenge på hud. Ellers bruker jeg mye Autan, den har annet virkestoff enn DEET. Synes den har fungert bedre på klegg og slikt enn andre myggmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks jeg bruker er å ta en Zyrtec, Cetirizin eller annet reseptfritt allergimiddel. 1 tablett om dagen holder. Da får jeg knapt reaksjon på myggstikkene. Men begynn å ta en 2-3 dager før turen.

Har brukt det istedenfor å smøre meg inn med en haug med myggmiddel hele tiden. Bruker det og, spes litt på klær, men bruker langt mindre mengder slik.

En jeg har hatt god erfaring med i fjor er Off Djungelgel. Ikke så fin å ha på klær men sitter lenge på hud. Ellers bruker jeg mye Autan, den har annet virkestoff enn DEET. Synes den har fungert bedre på klegg og slikt enn andre myggmidler.

 

Det er en meget god idé. Etterhvert som jeg ble godt voksen begynte jeg å reagere mer og mer på insektsstikk, i en slik grad at jeg ikke kunne gå med bar hud når det var normalt med insekter. I tillegg er jeg en skikkelig myggmagnet :)

Jeg begynte med Cetirizin, og fikk et nytt liv om sommeren! Jeg får like mange stikk, men de plager meg ikke lenger. Nesten ikke kløe, og og stikkene hovner heller ikke opp slik de gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat vandret 3 uker i Anarjohka i 2006. I juli måned.

Det var mye mygg ja. Vi hadde en intern konkurranse om hvem som klarte å slå flest mygg med en hånd. Tror rekorden var rundt 80...

Men vi klarte oss fint. Med myggnett, hansker og goretex i sol og regn :)

Den største utfordringen var toalettbesøk og matlaging. Det var en del "proteinrike rosiner" i potetmosen for å si det sånn :)

Men skulle gjerne tatt turen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat vandret 3 uker i Anarjohka i 2006. I juli måned.

Det var mye mygg ja. Vi hadde en intern konkurranse om hvem som klarte å slå flest mygg med en hånd. Tror rekorden var rundt 80...

Men vi klarte oss fint. Med myggnett, hansker og goretex i sol og regn :)

Den største utfordringen var toalettbesøk og matlaging. Det var en del "proteinrike rosiner" i potetmosen for å si det sånn :)

Men skulle gjerne tatt turen igjen.

Proteinrike rosiner i potetmosen er jo bare en stor bonus:) Vi skal være godt beskyttet mot myggen så tror vi skal overeleve, det handler vel om å bare forberede seg mentalt på at det kan bli ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder teltvalg i myggområder. har vi funnet ut at Hilleberg Akto ikke er spesielt godt egnet til mygg. Teltdøren åpnes ovenfra, slik at hele døren må komme ned når du skal ta noe ut av forteltet. Andre telt er ofte laget slik at du kan åpne døren nedenfra. Det er en mye mer praktisk løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap nevner et godt poeng i forbindelse med teltdør. Da kan jeg også nevne at det også lønner seg å ha et luftig telt. I veldig varmt vær med stekende sol mye mygg vil det ofte bli plagsomt å være inne i teltet, som jo i noen slike situasjoner er tiltenkt som beskyttelse mot mygg, samt å få pause fra nettopp stekende sol.

Her synes jeg mitt Go-Lite Shangri-La 3 har gitt en ny dimensjon. Denne minilavvuen gir åpning for nærmest ubegrensede justeringsmuligheter i forbindelse med både lufting og sol/mygg beskyttelse.

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap nevner et godt poeng i forbindelse med teltdør. Da kan jeg også nevne at det også lønner seg å ha et luftig telt. I veldig varmt vær med stekende sol mye mygg vil det ofte bli plagsomt å være inne i teltet, som jo i noen slike situasjoner er tiltenkt som beskyttelse mot mygg, samt å få pause fra nettopp stekende sol.

Her synes jeg mitt Go-Lite Shangri-La 3 har gitt en ny dimensjon. Denne minilavvuen gir åpning for nærmest ubegrensede justeringsmuligheter i forbindelse med både lufting og sol/mygg beskyttelse.

 

N

 

Et annet triks er å feste et par "alu-redningsduker" på utsiden av teltet. Det gir effektiv skjerming mot å bli kokt i teltet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vet at Hilleberg har lansert ulike mesh løsninger til bruk under tarps, samt innertelt i mesh i en del av modellene sine. Vet ikke hvor myggsikker de er men det lar seg alltid finne svar på.

 

 

http://www.hilleberg.se/sv/product/akto-mesh-innertält

 

Skydd från insekter i varmt väder – kan användas var för sig, med en tarp eller inkopplat i olika modeller.

Våra Mesh Innertält är ett enkelt och mycket flexibelt alternativ för användning i torra och varma klimat. Använt separat ger nätväggarna inte bara maximal luftighet och skydd mot flygande och krypande insekter, utan det erbjuder god sikt runtom. När det används i kombination med en Tarp ger innertält av myggnät alla fördelar med ventilation och god sikt medan tarpen skyddar mot regn eller ger skugga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.