Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kartapp finnes det i Finland? Type HVOR - appen


Anbefalte innlegg

Skal rusle litt rundt i Finland til fots og med kano om noen dager og lurte på hvilken app som kan lastes ned som funker offline?

I Norge bruker jeg HVOR appen. Lastes ned gratis og funker offline - nokså fornøyd med den.

Har Finland noe lignende bra? Send gjerne en link. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker appen OsmAnd (finnes både til Android og iOS) og er veldig fornøyd med den. Der kan du legge inn litt ulike nettkart som kan lastes ned for offline bruk, og appen er gratis.

Jeg er ikke superkjent med finske kart, men jeg får i alle fall følgende kart til å fungere der (tok et litt tilfeldig kartutstnitt fra norddelen av Finland):

  • Eniro Map:
    image.thumb.png.c08ca476dcbce164e8b96dfcf5074dd0.png
     
  • MML Peruskarta (FI) – grunnkart/topografisk:
    image.thumb.png.7297e8e9d03b06c624eec89430e5008a.png
     
  • MML Ortoilmakuva (FI) – ortofoto:
    image.thumb.png.05d0c46c46fc2cf32c1103169947badd.png
     
  • MML Taustakarta (FI) – bakgrunnskart:
    image.thumb.png.17bc084e92b6591e4d04371dd2c3987d.png

De tre siste kartene er fra MapSite - National Land Survey of Finland, og er vel de offisielle kartene fra finsk hold ut fra det jeg skjønner (à la Kartverket her til lands).

Ellers er jo kart/data fra OpenStreetMap et alternativ:

Jeg synes en fin ting med denne appen er at man kan legge inn tre kart oppå hverandre og justere gjennomsiktigheten på disse. Jeg pleier ofte å ha et topografisk kart over ortofoto, og kan ved en glidebryter kjapt skifte mellom disse. I tillegg veldig lett å registrere både rute (planlegge), spor (opptak) og interessepunkter i ulike mapper.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.