Gå til innhold
  • Bli medlem

Alene innover i vinterfjellet.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det har vært noen tråder rundt det å gå alene i vinterfjellet.  Denne helga ble det heldigvis også anledning til en tur.


Jeg regnet med å bli alene på hytta. Selv om værmeldingen var god, og det var brukbart føre, så er det ikke mange som tar turen innover på fredagen.


Jeg så spor av folk innover, og regnet med at det ville være en person på dagstur. Det var det ikke.

Denne fredagskvelden var vi to på hytta, som begge gikk alene. Og, noe til min overraskelse – det er tross alt ikke så vanlig – den andre var en jente.

En hyggelig kveld, og når jeg samtidig får litt hjelp til arbeidet på hytta, er det dobbelt hyggelig.


Det er noen av oss som går alene, også jenter.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som går aleine i fjellet, også på vinteren. Jeg tenker spessielt på rypejegere, som jakter rype, eller trener jakthunden sin/sine. Men, vi går normalt dagsturer. Til gjengjeld et vi ute hele dagene, og ikke bare i fint vær. Vi går uansett, så sant ikke temperaturen er for lav (da finner vi ikke rypa), eller det snør for mye så sikten blir dårlig, eller det blåser så mye at sikten blir vanskelig.

 

Vanlige vitnere, har jeg 15 -25 dager, i fjellet aleine. Og dette har jeg holdt på med, i mer enn 30 år. Kan varriere noe fra år til år, enkelte år passer det slik at flere av fjellturene, er i sammen med andre. Men vi går ofte aleine ute likevel, så en hund ikke ødeligger for de andre. Går også litt på kjemi, blandt hundene. Så en til to hele uker, samt noen helger (langhelger) blir avsatt til vinterjakt og trening fra og med januar og til og med mars.

 

Har mange bekjente, hovdsakelig på Østlandet, som driver med dette. Men anbefaler ikke uerfarne å i fjellet vinterstid, uten å ha med seg erfarne folk de første gangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er ikke sikkert det og gå med bikkjene kvalifiserer som 'alene tur' da! Men det blir nok en del som går alene uansett...men på vinter muligens færre...veldig mange tråd om det på forumet (typisk!).  Jeg mener at det er sundt, og har ofte eller oftest gått alene (slipper mas og kjas, men er da enstuing uansett! Bo i DNT hytte med masse folk er ganske langt ifra naturen etter min mening)!.  Men så klartt den yngre generasjonen med facebook og sosiale medier har nok blitt noe vant med kontinuerlig kontakt med andre...

 

Er helt enig med forrige innlegg at man bør begynne noe forsiktig vinterstid! Jeg er fortsatt på den læringskurven selv! 10 år med overnattinger, men har ikke helt mestrings-følelsen...

 

Det er bra for sjelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine turer går også oftest alene med bikkja. Jeg jobber turnus og har perioder med god fri. Er værmeldinga god og kjerringa gir tilatelse, så drar jeg bare. Turer som planlegges i forkant sammen med flere andre er hyggelig det også. Men det blir ofte mye rot og mange hensyn å ta, at det ofte overskygger gleden av selskapet..

Det ultimate er når bestekompisen (som også jobber turnus) og jeg, drar på sparket..

Til nå i vinter har jeg vært på 4 turer, hvor 3 har vært alene. Hvis jeg skulle basert meg på å ha med selskap hver gang, hadde det kun blitt 1 tur, til nå, i vinter. Og det er for kjipt.. :)

Hvis jeg planlegger med DNT hytte, så drar jeg på ukurante dager, perioder. Sånn typisk fra mandag - torsdag, eller lignende. Sånn at jeg minimerer sjansen for å treffe folk der. Drar jeg på tur alene, liker jeg meg best alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er ikke sikkert det og gå med bikkjene kvalifiserer som 'alene tur' da! Men det blir nok en del som går alene uansett...men på vinter muligens færre...veldig mange tråd om det på forumet (typisk!).  Jeg mener at det er sundt, og har ofte eller oftest gått alene (slipper mas og kjas, men er da enstuing uansett! Bo i DNT hytte med masse folk er ganske langt ifra naturen etter min mening)!.  Men så klartt den yngre generasjonen med facebook og sosiale medier har nok blitt noe vant med kontinuerlig kontakt med andre...

 

Er helt enig med forrige innlegg at man bør begynne noe forsiktig vinterstid! Jeg er fortsatt på den læringskurven selv! 10 år med overnattinger, men har ikke helt mestrings-følelsen...

 

Det er bra for sjelen!

Sitat: "Er ikke sikkert det og gå med bikkjene kvalifiserer som 'alene tur' da!" Nei, sosialt er en ikke aleine. Men i denne forbindelse, så hjelper ikke hundene meg (og andre) å finne rett veg! Dermed er vi å betrakte som aleine! Trodde virkelig alle forstod det.

 

Jeg og andre rypejegere overnatter ikke på DNT hytter! Men for slike turer, er det de ferreste som overnatter i telt, eller snøhuler. Selv om jeg kjenner noen, som benytter lavvo, også på vinteren. Så vi overnatter på private hytter og i noen tilfeller på Fjellstuer og så bruker vi bil, til et godt utganspunkt for dagsturer. Men turfolk er så mangt og noen er også på vandring i fjellet vinterstid, over flere dager. For meg personlig, så får jeg nok natur på vinteren, med dagsturer. Og det vi debaterer så kan en halv time, til en time, endre forholdene så mye at en trenger kompass/GPS (mer eller mindre) i hånden hele tiden. Og det er vel det som er diskusjonen, rett utstyr for friluftsliv! Og for meg, er ikke en Smart telefon noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg så virker det som de fleste Smart telefon entusiaster her, er relativt uerfarne friluftsfolk. Er dere kun ute, når det er varslet solskinn og fint vær?

I deres argumentasjon er det lite som tyder på, at dere er friluftsfolk, men kanskje er på noen få timers tur, en gang i blandt.

Har samtidig sett noen Smart telefon entusiaster, som har fått testet sitt utstyr i vanskelig terreng. Men ikke i tåke, kraftig regn, snøvær og kanskje med vind og kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg så virker det som de fleste Smart telefon entusiaster her, er relativt uerfarne friluftsfolk. Er dere kun ute, når det er varslet solskinn og fint vær?I deres argumentasjon er det lite som tyder på, at dere er friluftsfolk, men kanskje er på noen få timers tur, en gang i blandt.Har samtidig sett noen Smart telefon entusiaster, som har fått testet sitt utstyr i vanskelig terreng. Men ikke i tåke, kraftig regn, snøvær og kanskje med vind og kulde.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg blir regnet blandet de du benevner "smart telefon entusiaster", men uansett så eier jeg ikke en smart telefon. Teller en satelittelefon?

Når det gjelder "noen få timers tur, en gang i blandt",så vil "en gang i blant" for min del si et par ganger i uka, og det har jeg hold på med i noen år. (Muligens i flere år enn du har på baken?)

Og erfaring...

De værste turene jeg har hatt, har nettopp vært på vei inn til DNT hytter, og, underlig nok, i regn 2 grader og sterk vind.

Jeg vil nok muligens heller skille på turer over eller under tregrensen, om jeg først skal skille på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg blir regnet blandet de du benevner "smart telefon entusiaster", men uansett så eier jeg ikke en smart telefon. Teller en satelittelefon?

Når det gjelder "noen få timers tur, en gang i blandt",så vil "en gang i blant" for min del si et par ganger i uka, og det har jeg hold på med i noen år. (Muligens i flere år enn du har på baken?)

Og erfaring...

De værste turene jeg har hatt, har nettopp vært på vei inn til DNT hytter, og, underlig nok, i regn 2 grader og sterk vind.

Jeg vil nok muligens heller skille på turer over eller under tregrensen, om jeg først skal skille på noe.

Hvis du ikke "messer" om, at Smart telefoner, er bedre og det eneste du trenger i skog og fjell, er du trolig ingen Smart telefon entusiast. :) Så, da mente jeg nok ikke deg.

Det er forskjell på å gå 2 - 5 timers tur, eller daglig. Og 8 -10 timer om dagen! Og det er det få som skiller på. Timer i terreng har betydning, ikke kun dager. Det var grunn til at jeg nevner "få timer".

Du nevner noe om, at du går et par turer i uka og at du har holdt på noen år. Er det 64 år, eller.....

Personlig så vil jeg aldri finne på, å gå til DNT hytter. Gå på stier, tråkke etter folk, o.l. Ok, hver sin smak, det er bare ikke noe formeg. Jeg går i terrenget og da møter jeg lite folk.

Jo da, turer rundt 0 grader, gjerne med "sludd" og vind, kan være ufyselig det. Også liten kulig og snødriv i fjellet, med -20 grader. Jeg har vært i fjellet, under de fleste forhold. Men hvis jeg ikke blir overrasket av uvær og skiftende tem, så holder jeg meg unna, når det blir -15 til -20 og vind. Så ekstrem kulde og vind i fjellet, har jeg lite erfaring med. Det har jeg opplevd andre steder.

Ja, du er et par år eldre enn meg. Og jeg har bare holdt på med jakt og friluftsliv (i voksen alder), bare drøyt i ca. 35 år. Da regner jeg ikke med min ungdomstid, som også besto av en god del friluftliv og andre perioder av mitt liv, hvor friluftsliv har vært litt mer sporadisk. Selv om det kanskje var like aktivt, som mange her inne.

Hvor mange timer, eller fulle dager (7 - 10 timer, eller fra morgen, til mørket kommer) du har i fjellet vet jeg ikke. Men det virker som det er mange. Kunne vært interessant å høre. :) Det er ikke alltid, det har virket slik på det du har skrevet her inne og som jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Tiltredes, virker Som Tiur og jeg er i samme bås.

Har en del erfaring med 15-20 minus vinterstid eneste.

Er 39 år og gådd alene på fjellet i 29 av dem.

Har smarttelefon men stoler ikke på den, stoler ikke på gps heller (batteri og annet) har alltid med kart og kompass.

Har gammelt (og en del nytt) vellbrukt utstyr som jeg stoler på og vet fungerer.

Er mye på dagsturer, lange seige gjerne. Men går som regel fort inn, så rekker langt på kort tid.

Timer i terrenget, dagstur.....enig på den. Mange kompiser drar på "fjellet" på fisketur. De går 0,5-1t inn da er de på fjellet. Jeg går gjerne 3-5t inn.

Mye på overnattingsturer, alene. Orker ikke styr med å koordinere alltid med kompiser, er også kunn ett fåtall som "henger på meg" må gjenke fart og kansje målet også da.

Har kjøpt hund nå (11mnd) gleder meg til å ta henne med, men er alene da og. Selskap har en jo, men alle valgene må en ta selv.

Er ingen utpreget "goværspilot" liker å kjenne på været, liker å ha utstyr som takler vær. Liker å utfordre meg selv med vær.

Har til dags dato ikke ligget i noen DNT hytte, ikke følger jeg merkede stier heller. Liker å dra dit kor ingen kunne tru at nokon kunne gå.

Så brutalt er det ikke, men liker å se nye steder og gjerne oppdage nye jakt og fiskemarker, og de finner en ikke ved å følge rødmalte steiner, røde stikker eller oppkjørte løyper.

Sist skitur jeg gikk inn til en gamme er en dagstur for de fleste 1,2-1,5 mil avhengig av hvor enn går tur/retur, tok jeg som en trimtur med bikkja.

6,3km/t i snitt inn og opp med 300m stigning. Totalt 8km/t i snitt hele turen. Opp og ned på under 2 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må regnes som smarttelefonentusiast. Går T-merkede løyper og først og fremst i godvær. Jeg går også så å si bare dagsturer. Turene jeg går er gjerne på 6-10 timer på sommeren og 1-4 timer om vinteren. Er flink til å sjekke værmeldingen før jeg går på tur, så hvis jeg ikke har riktig utstyr, så drar jeg ikke på tur. Blir været verre enn ventet snur jeg. Sommerturene på t-merkede løyper foregår stort sett i total ensomhet, ettersom jeg går i fjellene rundt Kongsberg. Jeg støter kanskje på 5-10 folk i løpet av en hel tur. Synes personlig det er hyggelig å treffe på litt turfolk og skjønner ikke helt aversjonen mot folk. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må regnes som smarttelefonentusiast. Går T-merkede løyper og først og fremst i godvær. Jeg går også så å si bare dagsturer. Turene jeg går er gjerne på 6-10 timer på sommeren og 1-4 timer om vinteren. Er flink til å sjekke værmeldingen før jeg går på tur, så hvis jeg ikke har riktig utstyr, så drar jeg ikke på tur. Blir været verre enn ventet snur jeg. Sommerturene på t-merkede løyper foregår stort sett i total ensomhet, ettersom jeg går i fjellene rundt Kongsberg. Jeg støter kanskje på 5-10 folk i løpet av en hel tur. Synes personlig det er hyggelig å treffe på litt turfolk og skjønner ikke helt aversjonen mot folk. ;)

Ikke noe galt å treffe på folk i naturen og er de i nærheten, bruker jeg å prate med dem. Men friluftsfolk reiser vel ikke ut i naturen, for å skravle med andre folk? For mitt vedkommede er jeg der, enten for å nyte naturen og stillheten. (Er vi flere, er de normalt av samme type/legning - lite prat i naturen) Eller for å jakte. Og da er jeg sjelden, der andre folk er. Der jeg er oftest i kontakt med andre, er vel på mine kanoturer.

Nyttig å følge med på værmeldinger, men også været, når en er i fjellet. Spessielt på vinteren. Men på høsten er det sjelden at været påvirker om jeg er ute, bare bekledning, o.l. På skogsturer bryr jeg meg mindre, bare kraftig regn, eller tykk tåke hindrer meg i å gå ut. Men de siste årene har jeg nesten utenlukkende gått dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv går jeg kun på fjelltopper ingen andre har gått på før meg. Kart og kompass bruker jeg ikke, kan man ikke orientere etter sol og stjerner er man ikke en ekte villmarking. Hvis jeg møter noen andre, ser de meg ikke, for jeg går i ett med naturen.

Ja...ja, da er ikke jeg ekte villmarking. :) Jeg har alltid hatt med meg kart og kompass. De siste årene også en GPS. Det villmarkinger opplever, er at det er ikke alltid sol og stjerner, å navigere etter. Det hender sikten bare er 5 - 10 meter og hva navigerer du etter da? Nesa di, eller er villmarkingen bare ute i klarvær? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

På meg så virker det som de fleste Smart telefon entusiaster her, er relativt uerfarne friluftsfolk. Er dere kun ute, når det er varslet solskinn og fint vær?

I deres argumentasjon er det lite som tyder på, at dere er friluftsfolk, men kanskje er på noen få timers tur, en gang i blandt.

Har samtidig sett noen Smart telefon entusiaster, som har fått testet sitt utstyr i vanskelig terreng. Men ikke i tåke, kraftig regn, snøvær og kanskje med vind og kulde.

I din argumentasjon Tiur3, er det mye som tyder på at du er et lite troll som elsker å diskutere og krangle, sette andre i bås og ellers spre rundt deg med passe ubegrunnede påstander om mennesker du aldri har møtt.

Hva med litt folkeskikk bak skjermen?

 

Forøvrig - til OP - å gå alene i fjellet er digg. Folk er forskjellige, og veldig mange er utpreget sosiale og trives ikke bare med eget selskap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din argumentasjon Tiur3, er det mye som tyder på at du er et lite troll som elsker å diskutere og krangle, sette andre i bås og ellers spre rundt deg med passe ubegrunnede påstander om mennesker du aldri har møtt.

Hva med litt folkeskikk bak skjermen?

 

Forøvrig - til OP - å gå alene i fjellet er digg. Folk er forskjellige, og veldig mange er utpreget sosiale og trives ikke bare med eget selskap.

Når jeg har tid og anledning kan jeg diskutere - ja. Her finnes folk med div. erfaringsbakgrunn. Så å dikutere relevante emner, kan være både nyttig og interessant. Men jeg opplever også, at mange uttaler og påstår "ting" de har lite peilig på, eller ensidig erfaring.

Og det til tross for, at mange som fremstår her som friluftsfolk her og trolig er ute kun noen få timer, de få gangen de er i naturen. Og ikke noe (deres egen tekst) tyder på, at de samme folkene er mye ute. Da må det vel være lov til, å sette spørsmålstegn ved deres erfaringsbakgrunn? Noen annet hadde det vært hvis de fremsto som lite erfarne, eller sjelden var på tur. Et eksempel er dette er "Smart telefoner", som har gått igjen i flere tråder. Og der er det "gruppen" selv, som har satt seg i "bås", ikke jeg! Har du ikke fått med deg det, eller kranger du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt å treffe på folk i naturen og er de i nærheten, bruker jeg å prate med dem. Men friluftsfolk reiser vel ikke ut i naturen, for å skravle med andre folk? For mitt vedkommede er jeg der, enten for å nyte naturen og stillheten. (Er vi flere, er de normalt av samme type/legning - lite prat i naturen) Eller for å jakte. Og da er jeg sjelden, der andre folk er. Der jeg er oftest i kontakt med andre, er vel på mine kanoturer.

Nyttig å følge med på værmeldinger, men også været, når en er i fjellet. Spessielt på vinteren. Men på høsten er det sjelden at været påvirker om jeg er ute, bare bekledning, o.l. På skogsturer bryr jeg meg mindre, bare kraftig regn, eller tykk tåke hindrer meg i å gå ut. Men de siste årene har jeg nesten utenlukkende gått dagsturer.

Jeg har egentlig lite erfaring med at været blir noe annet enn meldt, ettersom jeg går på dagsturer og ikke i fjell som er i nærheten av vannskillet mellom øst og vest eller ved kysten. Mao, været er rimelig forutsigbart. Er det ikke meldt uvær de neste 2-3 dagene, så er det svært lite sannsynlig at jeg støter på det på min dagstur. ;)

 

Jeg er jo på tur for å nyte naturen, men jeg synes det er ok å treffe på folk. Kan tipse/bli tipset om mulige problemer. F.eks kunne jeg nevnt for noen at når du skal ned fra Glittertind mot Spiterstulen, så kan du ta snørenna som ligger 100m til høyre for stien ned istedetfor å slite ut knær (også går det sikkert 30-40 minutter kjappere og er morsomt). Eller fortelle om den umerkede stien som går opp fra sydvestsiden av Bletoppen. Traff på et par dansker en gang jeg skulle opp på Karitind, og det føltes litt tryggere å gå opp der med et par andre i følget oppover en stiløs fjellside. Samtidig må det jo sies at kjæresten min helst hadde sett at hun hadde hele fjellet for seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv går jeg kun på fjelltopper ingen andre har gått på før meg. Kart og kompass bruker jeg ikke, kan man ikke orientere etter sol og stjerner er man ikke en ekte villmarking. Hvis jeg møter noen andre, ser de meg ikke, for jeg går i ett med naturen.

Jeg hører også rykter om at du bruker Chuck Norris som sparringspartner, så han kan lære noe. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I din argumentasjon Tiur3, er det mye som tyder på at du er et lite troll som elsker å diskutere og krangle, sette andre i bås og ellers spre rundt deg med passe ubegrunnede påstander om mennesker du aldri har møtt.

Hva med litt folkeskikk bak skjermen?

 

Forøvrig - til OP - å gå alene i fjellet er digg. Folk er forskjellige, og veldig mange er utpreget sosiale og trives ikke bare med eget selskap.

Ser du er personlig og det er ok. Men ut fra din argementasjon og innelgg, virker du som ei hønemor, som ikke kan bidrar med noe som helst, uten om utidige kommentarer. Kanske du skulle "legge inn årene". Og overlate informasjon og diskusjon til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt å treffe på folk i naturen og er de i nærheten, bruker jeg å prate med dem. Men friluftsfolk reiser vel ikke ut i naturen, for å skravle med andre folk? For mitt vedkommede er jeg der, enten for å nyte naturen og stillheten. (Er vi flere, er de normalt av samme type/legning - lite prat i naturen) Eller for å jakte. Og da er jeg sjelden, der andre folk er. Der jeg er oftest i kontakt med andre, er vel på mine kanoturer.

Nyttig å følge med på værmeldinger, men også været, når en er i fjellet. Spessielt på vinteren. Men på høsten er det sjelden at været påvirker om jeg er ute, bare bekledning, o.l. På skogsturer bryr jeg meg mindre, bare kraftig regn, eller tykk tåke hindrer meg i å gå ut. Men de siste årene har jeg nesten utenlukkende gått dagsturer.

Beste med å treffe folk på tur er at man kommer i snakk med andre som har akkurat samme interesse og lidenskap som deg selv. Har fått mange tips om turmål og inspirasjon fra folk jeg bare tilfeldigvis har møtt ute på tur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er personlig og det er ok. Men ut fra din argementasjon og innelgg, virker du som ei hønemor, som ikke kan bidrar med noe som helst, uten om utidige kommentarer. Kanske du skulle "legge inn årene". Og overlate informasjon og diskusjon til andre.

Jeg synes absolutt ikke PaperCut skal overlate diskusjon og informasjon til andre!

 

Tiur3, i all fordragelighet og litt ordlek med nicket ditt, du høres ut som ei gammel røy!!!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rar tråd dette egentlig,

 

Det startet med en som hadde tatt seg en tur i vinterfjellet, tatt inn på en DNT hytte og møtt et annet menneske. Noe han forøvrig opplevde som hyggelig.

 

Deretter ble smart telefoner, timer i fjellet vs dager, merkede stier eller ikke osv osv osv. Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvor diskusjonen omkring smart telefonen kom inn i bildet (tror jeg må lese en gang til og se hvor jeg "glapp").

 

Uansett, kjernen blir jo etterhvert hva man kan og ikke kan gjøre for å titulere seg som friluftsfolk. Jeg tror ikke det er så enkelt som å si at har du x antall timer, x antall dager eller ikke følger sti engang av og til eller overnatter i en hytte en gang i skuddåret er du friluftsmann.

 

Hva om jeg går med 35 kg i sekken, går i DNT sti 4 uker sammenhengende (sover da i telt utenom en gang da det passet fint å stoppe ved en hytte da jeg traff en hyggelig fyr som lurte på om jeg ble over) 2 ganger i året i tillegg til mindre og kortere turer. Vil jeg da være en mindre friluftsmann enn en som har x antall dagsturer og "klokket" x antall timer med dagstursekk, kvikklunsjen og nysmurt niste?

 

Jeg er forøvrig ikke i noen av "båsene" skissert ovenfor.

 

Lurer fremdeles på den smart telefonen.....

 

mvh

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.