Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem bør få kjøre scooter og kopter ?


panda

Anbefalte innlegg

Leser i Aftenposten i dag at man for den nette sum av 40 000 kroner kan få seg en bedre middag oppå Folgefonna. Firmaet som arrangerer dette frakter gjester, kokker og annet utstyr med snøscooter og helikopter.

Jeg har inntrykk at dette er en trend. På Svalbard f.eks begrenses lokalbefolkningens mulightere til å benytte snøscooter samtidig som internasjonale operatører tillates å arrangere villmarkssafari med snøscooter for godt betalende turister.

Det er ikke mer enn et par år siden pengesterke interesser fikk avslag (såvidt..) på å bygge en restaurant på fjelltoppen "Kaldakari" på sørsiden av Jostedalsbreen. Eksklusiv mat og drikke og sikkert enda mere eksklusive gjester skulle fraktes ut og inn med helikopter.

En fastboende i Nordmarka nord for Oslo har fortalt meg at det er 700 faste dispensasjoner fra forbudet mot bilkjøring på veiene der. Mange av dem er generelle og brukes til ren rekreasjonskjøring særlig i områdene rundt Opkuven og Kikut. Jeg har selv sett litt for mange "rallykjørere" med nedrullete ruter og stereoen på full spiker i marka til at jeg tviler på dette.

Jeg har full forståelse for at noen ønsker å totalforby motorisert ferdsel i utmark. Jeg forstår også de som ønsker at det skal være en viss mulighet til å kjøre snøscooter i kontrollerte former.

MEN dagens ordning hvor rike mennesker og innflytelsesrike organisasjoner kan drive med rekreasjonskjøring, mens alle andre nektes er fullstendig forkastelig.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Annonse
Bør begrenses til lamme og uføre.

Nå er jeg lei av at svake grupper som kvinner, asylsøkere, homofile, muslimer, samer og uføre alltid skal ha masse særrettigheter. Hvorfor skal svakhet alltid belønnes ?

Jeg mener at kopter og scooter bør begrenses til de pengesterke som kan betale for seg.

Hilsen Hans Adler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg lei av at svake grupper som kvinner, asylsøkere, homofile, muslimer, samer og uføre alltid skal ha masse særrettigheter. Hvorfor skal svakhet alltid belønnes ?

Jeg mener at kopter og scooter bør begrenses til de pengesterke som kan betale for seg.

Hilsen Hans Adler

Er muslimer og samer svake? Det var da svært så rasistisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er muslimer og samer svake? Det var da svært så rasistisk.

Du må slutte å vrenge på alt jeg skriver her. Jeg hevder at alle minoritetsgrupper er svake i forhold til flertallet, og i forhold til den pengesterke elite. Jeg sa ikke at personene Ante Mikkelsen eller Ali Baba er svake individer, jeg sa de tilhører en svak interessegruppe. Og det er en kjent sak at svake grupper må kvoteres inn og få særrettigheter, ofte på bekostning av de sterke og kompetente. Har du problemer med å forstå noe av dette ?

Jeg mener det er feil at en ufør skal få lov å kjøre kopter og scooter i verna landskap kun fordi han er ufør. Jeg mener også at det er like feil å kvotere inn en kvinne som statsminister, kun fordi hun er kvinne, og spesielt hvis hun må kvoteres fordi de mannlige kandidatene er mer kompetente. Slike unntak blir alltid urettferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør begrenses til lamme og uføre.

Om man ikke har de fysiske forutsetningene for å ferdes utenom vei så er det synd trist leit, men det bør ikke gis dispensasjoner til slikt. Heller ikke landingstillatelse for konserter på fjelltopper.

Forøvrig er jeg for en mer liberal scooterlovgivning i NØYE utvalgte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de satans jegerne som flyr rundt i skogen med gevær og dreper uskyldige dyr for underholdningens skyld ?

Hvem har sagt at vi gjør det for underholdningens skyld? Spiser sikkert kjøtt du også? PS: Og det kjøttet som du finner i disken på butikken, har også vært et levende dyr. Om du ikke visste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg lei av at svake grupper som kvinner, asylsøkere, homofile, muslimer, samer og uføre alltid skal ha masse særrettigheter. Hvorfor skal svakhet alltid belønnes ?

Jeg mener at kopter og scooter bør begrenses til de pengesterke som kan betale for seg.

Hilsen Hans Adler

Hvilke særrettigheter har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at vi jakter for underholdningens skyld? Spiser sikkert kjøtt du også? PS: Og det kjøttet som du finner i disken på butikken, har også vært et levende dyr. Om du ikke visste det :)

Jeg har ikke noe imot jakt, og den dagen Bambi skyter tilbake på jegeren, den dagen skal jeg også begynne å jakte. Det er overbeskatningen jeg ikke liker. Det finnes snart ikke ryper igjen på fjellet, men det har vel du også observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot jakt, og den dagen Bambi skyter tilbake på jegeren, den dagen skal jeg også begynne å jakte. Det er overbeskatningen jeg ikke liker. Det finnes snart ikke ryper igjen på fjellet, men det har vel du også observert.

Kan være enig i at rypejakta i sin nåværende form kanskje bør revideres. I hvert fall til man har mer håndfast info om dagens bestand.

Forøvrig er det alltid like forbløffende å se at folk hisser seg opp over utsagn som så tydelig er satt helt på spissen og kun ment for provokasjon. Adler`s innlegg minner meg forresten om innleggene til en bruker på milforum.no, en bruker som i disse dager går under "utestengt bruker" der, men hvis tidligere nick var i samme gaten som "Adler". Satte stor pris på de "friske" og kontroversielle innleggene på det forumet, la oss håpe at det ikke ender med utestengelse her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i Aftenposten i dag at man for den nette sum av 40 000 kroner kan få seg en bedre middag oppå Folgefonna. Firmaet som arrangerer dette frakter gjester, kokker og annet utstyr med snøscooter og helikopter.

Jeg har inntrykk at dette er en trend. På Svalbard f.eks begrenses lokalbefolkningens mulightere til å benytte snøscooter samtidig som internasjonale operatører tillates å arrangere villmarkssafari med snøscooter for godt betalende turister.

Det er ikke mer enn et par år siden pengesterke interesser fikk avslag (såvidt..) på å bygge en restaurant på fjelltoppen "Kaldakari" på sørsiden av Jostedalsbreen. Eksklusiv mat og drikke og sikkert enda mere eksklusive gjester skulle fraktes ut og inn med helikopter.

En fastboende i Nordmarka nord for Oslo har fortalt meg at det er 700 faste dispensasjoner fra forbudet mot bilkjøring på veiene der. Mange av dem er generelle og brukes til ren rekreasjonskjøring særlig i områdene rundt Opkuven og Kikut. Jeg har selv sett litt for mange "rallykjørere" med nedrullete ruter og stereoen på full spiker i marka til at jeg tviler på dette.

Jeg er jo i utgangspunktet helt enig med deg, men vil bare legge til at det ikke er noen garanti for at de som faktisk BOR i marka kan være skikkelig harry og ha dårlig musikksmak.. :)

For noen år siden fisket jeg i Bjørnsjøen. Det er sjeldent jeg blir kontrollert, men da ble kortet sjekket mange ganger på en kveld. Senere på kvelden syklet jeg inn til Lille Gørja. Der sto 5 biler. "Alle" i oppsynet var på fisketur, og rettferdiggjorde kjøringen med et par enkle kontroller ved Bjørnsjøen.

Jeg syklet nylig på Rallarvegen. Har aldri sett så mye biler opp til Finse. Det viste seg at bommen ved Uksabotn var fjernet, og at det bare sto et skilt om at kjøring var ulovlig uten tillatelse.

Det er mange som får dispensasjoner, og mange av dem utnytter systemet. Noen kan betale seg til herlighetene, andre utnytter andre muligheter til motorisert fredsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøring må være tillatt for de som trenger det i jobbsammenheng (hogstbiler, utsetting av fisk) og de som bor der. Men med betingelse om at tillatelsen ikke kan lånes bort til andre og at den kan inndras ved misbruk.

For de som trenger det i jobbsammenheng kan det gjerne begrenses til de tilfeller der man virkelig trenger bil. Å kontrollere fiskekort kan man gjøre på sykkel også. Men å sette ut fisk er greit å gjøre med bil.

Samme gjelder for ansatte ved Maxbo. Ingen grunn til at de skal kunne låne Løvenskjold sin tillatelse når de drar på helgetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det alltid like forbløffende å se at folk hisser seg opp over utsagn som så tydelig er satt helt på spissen og kun ment for provokasjon. Adler`s innlegg minner meg forresten om innleggene til en bruker på milforum.no, en bruker som i disse dager går under "utestengt bruker" der, men hvis tidligere nick var i samme gaten som "Adler". Satte stor pris på de "friske" og kontroversielle innleggene på det forumet, la oss håpe at det ikke ender med utestengelse her også.

He he, det stemmer, jeg er den "Adlertag" som herjet på milforum for noen år siden, tenk at du husket det. Dessverre var milforums krav til politisk korrekthet, blygsel og lav takhøyde alt for strenge til at mine innlegg kunne passere. Hvis du også er IntOps-veteran kan jeg foreslå norvet.net-forumet, der er ytringsfriheten bedre ivaretatt.

La meg også kort få kommentere din forbløffelse over folks evne til å hisse seg opp for småting. Jeg klarer ikke å provosere noen selv om jeg prøver. Men heldigvis er det enkelte som lar seg provosere. De lar følelsene sine ødelegge for dømmekraften sin, og jeg har en misstanke om at denne typen folk med litt dårlig impulskontroll også ofte er konemisshandlere. Vi har noen slike på jobben også, at uansett hva du sier eller gjør så er disse folka kronisk irritable og hissige. Det ligger i genene dems, så vi bør vise forståelse og slutte med unødvendig provosering, selv om det er gøy.

At mine innlegg alltid er satt på spissen for å provosere og trolle er ikke sant, det bare føles slik fordi ensrettingen på forumet er stor. De fleste på fjellforum tenker likt, og er hjernevasket når det gjelder sporløs ferdsel og naturvern. Når noen da skriver at det er Ok med kopter og scooter, så vil mange føle det som provosering og trolling. Men jeg har kjørt motorsykkel i mange år, og hvis du logger deg inn på et mc forum der de har mange som kjører crosser eller scooter, og sier at du vil forby vettløs kjøring i verna landskapsområder eller nasjonalparker, så kan jeg garantere at flertallet vil påstå at du kun provoserer og troller. Folk som kjører scooter/crosser/kopter har en sterk egeninteresse av minst mulig hindringer for å drive med sin hobby, og vil derfor ikke være lydhøre ovenfor argumenter som vil begrense disse aktivitetene. Dette er enkel logikk og viser at verden ikke kan deles inn i ond eller god, men at det kun finnes motsatt retta viljer.

LarsD, du skriver selv i ditt innlegg over her, at uføre ikke bør få spesialtillatelse til å kjøre scooter i villmarka. Prøv å skriv det på et forum for uføre, og jeg kan garantere at du vil bli kallt for troll. Du skriver også at musikere ikke bør få spesialtillatelse til å kjøre kopter opp til fjelltopper for å holde konsert. Prøv å skrive det på et forum for musikere, og jeg kan igjen garantere at du blir kallt for troll. Folk som sitter i en kjeller hele dagen og blåser i messinginstrumenter eller drar i felestrenger har ingen forutsettninger for å forstå naturvern, fordi det ligger utenfor deres interesse og fatteområde. Den enkleste reaksjon blir da å kalle alle med andre meninger for troll. Dette litt artige fenomenet kalles for Godwins Lov, og bidrar til å ødelegge gode diskusjoner og debatter man ikke ønsker å ta. Vi ser det samme i avisene, sosialistene ødelegger innvandringsdebatten ved å kalle FrP for nazister, og Sponheim trakk seg fordi han mente at resten av Norge har et rasistisk menneskesyn og vi går i brun retning fordi vi ikke stemte på ham. Ha ha, jeg bare ler av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.