Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen som har erfaring med sportsnett.no ?


mattasp

Anbefalte innlegg

Annonse

Man har 14 dagers angrerett uansett..

 

Ikke etter loven. Men slik jeg forstår vilkårene på sportsnett sine sider skiller de ikke mellom nettbutikken og fysisk butikk. De tilbyr retur/bytte av ubrukt vare i 14 dager uansett.

Flere og flere butikker tilbyr bytterett som langt overgår det lovverket sier. For eksempel tilbyr både XXL og G-sport bytte av sko i 30 dager, selv om de er brukte. Det er glimrende, for det er jo først etter en tids bruk man virkelig finner ut om sko passer.

Så kan man spørre seg hva butikkene gjør med de skoene som kommer inn. Jeg spurte en gang, og fikk til svar at de som så noenlunde ubrukte ut ble solgt til halv pris. Godt brukte sko ble kastet! Kunne de ikke heller gitt dem til f.eks. Fretex eller andre som har behov for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter loven. Men slik jeg forstår vilkårene på sportsnett sine sider skiller de ikke mellom nettbutikken og fysisk butikk. De tilbyr retur/bytte av ubrukt vare i 14 dager uansett.

Flere og flere butikker tilbyr bytterett som langt overgår det lovverket sier. For eksempel tilbyr både XXL og G-sport bytte av sko i 30 dager, selv om de er brukte. Det er glimrende, for det er jo først etter en tids bruk man virkelig finner ut om sko passer.

Så kan man spørre seg hva butikkene gjør med de skoene som kommer inn. Jeg spurte en gang, og fikk til svar at de som så noenlunde ubrukte ut ble solgt til halv pris. Godt brukte sko ble kastet! Kunne de ikke heller gitt dem til f.eks. Fretex eller andre som har behov for dem?

Problemet er ting koster så mye i Norge, bl.a lagerplass og logistikk, samt lønn til ansatte. Butikkene betaler ikke mange hundrelappene for en sko til veil. 1995,-, så derfor er det nok billigere for butikken å kaste skoene snarest mulig, istedet for å organisere overlevering til Fretex o.l.  Dessuten så vil de jo naturligvis at folk skal kjøpe nytt, ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo her og at man kan bytte inn eller få igjen penger hvis varen er ubrukt. Angerfristen på fjorten dager er jo en kjent sak her i Norge. Kapittel 4. Angrerett ved kjøp av varer

§ 11.Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Ved kjøp av bokverk der det er avtalt at bokverket leveres som delleveranser over tid, begynner fristen å løpe når forbrukeren har mottatt det første bindet og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, forutsatt at dette gjør det mulig for forbrukeren å danne seg en oppfatning av hele bokverket. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at det første bindet er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. I tilfeller der forbrukeren ikke har mottatt opplysningene som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, reknes tilsvarende frist som nevnt i annet punktum fra mottakelsen av hvert enkelt bind.

0 Endret ved lover 9 mai 2003 nr. 28 (ikr. 1 juni 2003 iflg. res. 9 mai 2003 nr. 566), 3 juni 2005 nr. 32 (ikr. 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo her og at man kan bytte inn eller få igjen penger hvis varen er ubrukt. Angerfristen på fjorten dager er jo en kjent sak her i Norge. Kapittel 4. Angrerett ved kjøp av varer

§ 11.Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Ved kjøp av bokverk der det er avtalt at bokverket leveres som delleveranser over tid, begynner fristen å løpe når forbrukeren har mottatt det første bindet og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, forutsatt at dette gjør det mulig for forbrukeren å danne seg en oppfatning av hele bokverket. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at det første bindet er mottatt eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt. I tilfeller der forbrukeren ikke har mottatt opplysningene som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte, reknes tilsvarende frist som nevnt i annet punktum fra mottakelsen av hvert enkelt bind.

0 Endret ved lover 9 mai 2003 nr. 28 (ikr. 1 juni 2003 iflg. res. 9 mai 2003 nr. 566), 3 juni 2005 nr. 32 (ikr. 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510).

Det kan være lurt å lese det man siterer fra først, du har sitert fra :

"Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven)."

 

Denne loven gjelder ikke når du kjøper noe fra en vanlig butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det. Rart at det er andre lover for netthandel enn det er i butikk. Kanskje det kan være lurt å få med en byttelapp da hvis man er usikker på om det man kjøper er det man faktisk er ute etter. Det er jo ofte litt hektisk inne i butikken og det er kanskje først når man kommer hjem man får sett skikkelig over varen og da kan det jo være greit med en byttelapp. Tenker da på ting som ryggsekk, sovepose osv. Tror i hvert fall det er de ferreste butikkene som nekter kunden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det. Rart at det er andre lover for netthandel enn det er i butikk. Kanskje det kan være lurt å få med en byttelapp da hvis man er usikker på om det man kjøper er det man faktisk er ute etter. Det er jo ofte litt hektisk inne i butikken og det er kanskje først når man kommer hjem man får sett skikkelig over varen og da kan det jo være greit med en byttelapp. Tenker da på ting som ryggsekk, sovepose osv. Tror i hvert fall det er de ferreste butikkene som nekter kunden det.

Går ofte bra å få byttet et produkt til en annen størrelse, å få heve kjøpet derimot, tror jeg ikke mange butikker tilbyr. Grunnen til at lovverket er strengere ved netthandel er jo åpenbar, du har jo ikke mulighet til å ta og føle på produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte eit par dyre sportsbriller darifrå for eit par år sidan (eller meir)  , dei kom i feil str. , og det var ikkje rett str. tegjengeleg.

Skulle sende dei tebakers og so få pengane igjen. Sende dei og høyrde ingjenting .

På dette stadiet svara dei heller ikkje på e-post, noko som er einaste kontaktmoglegheit.

Då handling var aktuellt svara dei etter eit par timar !

Til slutt sjekka eg hjå brønnøysundsregistera og fann tlf til ansvarleg person.

Denne svara straks, og etter kort tid var pengane endeleg attende,  etter 4-5 månader !

 

Dei ordna no opp, men eg har ikkje handla dar igjen endå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundeservice via telefon er lite kostnadseffektivt. Hvis Sportsnett må ansette en person til å ta telefonen vil prisene måtte øke. Som andre har nevnt, har de ansatte ikke tid til å ta telefonen hvis de samtidig skal betjene kunder i butikken. Jeg tror at de fleste kunder foretrekker lavere priser og kundeservice på mail fremfor høyere priser og kundeservice på telefon. Bare se på flyselskapene, der foregår omtrent all kundeservice via mail, chat eller facebook. Så lenge man får svar innen 12 timer synes jeg det er helt akseptabelt. Jeg foretrekker selv å sende en mail istedenfor å vente i telefonkø.

Jeg har forøvrig også utelukkende positive erfaringer med sportsnett, har handlet mange ganger i deres nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere virket det som om sportsnett.no tok inn enkeltprodukter de selv mente var best. Nå virker det som om de mer handler mer partivarer og satser på færre produsenter. Mulig det har å gjøre med agenturer osv. Sikkert ikke lett å bare satse på "ekspedisjonsutstyr" slik det virket som de gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere virket det som om sportsnett.no tok inn enkeltprodukter de selv mente var best. Nå virker det som om de mer handler mer partivarer og satser på færre produsenter. Mulig det har å gjøre med agenturer osv. Sikkert ikke lett å bare satse på "ekspedisjonsutstyr" slik det virket som de gjorde før.

Stemmer sikkert det.

De må kunne være konkurransedyktig på lik linje med alle andre, ellers vil ingen handle der, og butikken har så ingen rett til å eksistere.

Det er nok dessverre en kjedelig utvikling som følge av internetthandel. Konkurranse er bra for oss forbrukere, men det har gjort at ekspertisen ikke får utfolde seg i hele sortimentet av produsenter.

Men heldigvis har de beste produsentene i dag bra produkter over hele spekteret, som bare er marginalt dårligere enn beste alternativ fra andre produsenter.

De klarer uansett ikke ta inn alt som er best for alle. Det stilles et ørlite krav til våkenhet og nysgjerrighet fra forbrukers side dersom man ønsker det optimale produktet til sitt bruk.

Men nå sporer det litt av her. Det er tydelig at Sportsnett har hatt sine blemmer. Men jeg har aldri hørt om en butikk som aldri har gjort noen dårlige avgjørelser når det kommer til kundebehandling. Sportsnett er en butikk jeg gjerne ser i framtiden. Den er et godt alternativ til Oslo Sportslager, selv om disse butikkene fører mye av det samme. Jeg finner uansett Sportsnett som en bedre butikk for frilufts entusiastene som vi er her inne på fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett må jo være en av de beste butikker som finnes for oss friluftsentusiaster! 

For en service man får, alltid vært fornøyd med løsninger på spørsmål, kjøp eller reklamasjoner. De sitter inne med mye kunnskap som de deler med oss som handler, både på nett og i butikk!

Syntes betjeningen er positive, løsningsorienterte og veldig behjelpelige på alle plan. De bruker som oftest mye tid på oss som handler.

Forstår at når man løper inn før jul, vinterferie eller påske og skal ha noe man må "raske" med seg i siste liten fordi man "må ha"..,,,, da blir vel alle butikker oppfattet som litt useriøse? Er ikke butikkens feil at vi har dårlig tid. Ta deg tid som kunde og spør heller en gang for mye, og bruk gjerne 1 time for mye når du er ute og handler. De tar seg tid og de er jo alltid glad i oss som kunder!  :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en fjelltur i vinterferien oppdaget jeg at stålkanten på ene siden av begge mine 3år gamle Åsnes Ingstad hadde løsnet i en ca. 10cm bit bak bindingene. Hvordan det hadde skjedd vet jeg ikke men det var hard skare og is på turen. Det skal skiene tåle og jeg kontaktet Åsnes som ba meg kontakte forhandler, Sportsnett.

Det gjorde jeg og de ba meg sende bilder av skadene. Jeg fikk raskt svar om at dette var en reklamasjonssak og noen dager senere fikk jeg nye ski kostnadsfritt tilsendt. Det skulle bare mangle vil mange si men jeg syns dette er meget god kundeservice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vet at denne tråden egentlig er ganske gammel nå, men jeg så ingen grunn til å lage en ny med samme tittel. Vel, jeg har en erfaring nå med sportsnett som jeg ikke liker noe særlig. Var på en liten tur tidligere i sommer og begynte å bli våt igjennom membranklærne etter kun 30 min i regnet. Har en Klattermusen jakke og bukse, og til den prisen jeg betalte forventer jeg mer enn det jeg syns jeg fikk. Klærne er riktignok 2 år gamle, men klær til en brøkdel av prisen holder ofte også i 2. Men nok om det. Jeg dro innom Sportsnett med klærne. Syns de var veldig negative i måten de pratet på, ikke mye kundevennlighet. Så spurte de om jeg hadde impregnert klærne. "Nei, det har jeg ikke og ifølge klattermusen så skal jeg heller ikke gjøre det" "Jo, det må impregneres" Men for f...n, mener de de kan Klattermusenproduktene bedre enn klattermusen selv? Om Klattermusen mener det bare skal strykes så skal det holde å bare stryke. Det er 4 uker siden jeg leverte klærne og nå ringer det er fra Systuen AS. Passe surt påstår hun at jeg ikke har vasket klærne. Ehh...jo, det har jeg. Men det er noe rødt i lomma sier hun. Jada, kalles frolicsmuler det og de hadde ikke vært der om den jæ..... buksa faktisk hadde holdt vannet ute og ikke laget en deilig frolic-grøt. Så påsto hun at det var mer møkk på den som ihvertfall ikke jeg har påført den så jeg vet ikke hva de har gjort, slept den etter seg fra oslo til bærum kanskje. Hun spør så hvordan jeg har vasket klærne. Jeg sier de er vasket på 30 grader ullprogram med Milo. Da påstår hun at man ikke kan bruke Milo på goretexklær fordi det ødelegger goretexen. Jaha, da er det mange i dette landet med ødelagt goretex. Jeg har sendt en mail til Lilleborg nå for å spørre. Jeg mistenker denne sydamen for å lyve så hun tror det selv. Var noe goretexekspert av noe slag. Så kommer det igjen "har du imprignert?" "Nei, jeg har ikke det." "Men goretex må imprigneres" "Mulig det, men dette er ikke goretex og på Klattermusen sine egne sider står det at det skal strykes så da stryker jeg og imprignerer ikke". Nå merker jeg at jeg er litt sur. Sportsnett sa de skulle sende klærne til Klattermusen slik at de kunne teste det, men i stede bruker de 4 uker på å sende det til ei dame i Bærum som ikke kjenner til produktet og ikke vet hvordan det skal behandles. Åssen skal  hun klare å teste det og vite om det er noe galt med det eller ikke. Jeg venter på svar fra Lilleborg og så skal Sportsnett få høre at de ikke kan bruke folk som ikke vet hvordan et produkt skal være til å sjekke om det er noe galt med det eller ikke. Er det flere her som har hatt litt prob med kundeservicen til sportsnett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte regntøy der engang, som begynte å lekke ettr 3 år.  De tilbød meg å kjøpe nytt minus 15 %.  Uten diskusjon.

 

Men her var det fortsatt garanti. Hadde det vært over 2 år så hadde de sikkert satt seg på bakbena for det, selv om det egentlig er 3 års garanti på Klattermusenklær. Det som tok kaka var at de tydeligvis sender klærne til noen som ikke har peiling istedefor å sende de til produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen bruker ikke GTX...

Vattentätt

För att bevara bästa funktion bör du tvätta plagget regelbundet, följ tvättråden i produkten. Borsta eller använd en mjuk svamp för att ta bort kraftig smuts innan plagget tvättas skonsamt.

Jeg vet ikke hva som står på plaggene dine @Elisabeth-81?

 

Klattermusen bruker cutan, uten at jeg skal utdype hva det er, men det er ihvertfall ikke gtx ;) Det står det du skrev også står det at plagget skal strykes. Det står ikke noe om hva slags vaskemiddel man skal bruke. Eneste jeg har hørt er at man ikke skal vaske med vaskepulver fordi det inneholder papir som tetter porene. Men uansett er jo ikke problemet at det ikke puster, men at det ikke holder vannet ute. Men jeg blir litt oppgitt når plaggene sendes til noen som ikke har kjennskap til materalet som er brukt, men som behandler det som om det var gtx. Da jeg påpekte at det ikke var gtx så sa hun bare at det er noe tilsvarende siden for sømmene var jo tapede. Selvfølgelig er sømmene tapede når formålet med plagget er å holde vann ute, men tapede sømmer har jo ikke noe med om det er gtx å gjøre eller ikke. Jeg tipper jeg får tilbake klærne med beskjed om at de er som de skal eller at jeg har gjort noe feil med dem. Vet ikke om de har Milo i Sverige og om Klattermusen forstår hva jeg mener om jeg spør de om jeg kan vaske med milo. Men nå vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal gjøre det med gtxklærne mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende en mail til Klattermusen med problemstillingen, som du sier selv så sitter vel gjerne de på den største ekspertisen om klærne de produserer?

Kanskje de utviser større kundeservice enn hva du får av Sportsnett :)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sende en mail til Klattermusen med problemstillingen, som du sier selv så sitter vel gjerne de på den største ekspertisen om klærne de produserer?

Kanskje de utviser større kundeservice enn hva du får av Sportsnett :)   

 

Jeg sendte Klattermusen en mail før jeg leverte klærne på Sportsnett, men har ikke fått svar enda. Kommer nok aldri til å få det heller.

 

 

Ta kontakt med produsent. Eg har sjølv gjort det med Klättermusen og fått svært god service. Personleg går eg aldri via butikk når det gjeld reklamasjon og eg har lukkast kvar gong.

 

På Klattermusens hjemmeside står det at man skal kontakte den butikken man kjøpte klærne i. Er egentlig også tilhenger av å gå rett til produsenten, men får ofte beskjed om at jeg må henvende meg til butikken. Så, i dette tilfellet gjorde jeg det. De sa jo de skulle sende klærne til Klattermusen, men det har de altså ikke gjort. Jeg får høre hva de sier når jeg omsider får tilbake klærne. Så får jeg heller ta kontakt med Klattermusen igjen om utfallet av saken ikke blir som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sportsnett skal nå ha et jævlig bra tilbud for at jeg noen gang skal handle der igjen. De lyver så de tror det selv og er rett og slett elendig på kundeservice.

Jeg leverte jo en jakke og bukse som de så fint påsto at de skulle sende til Klattermusen. De ble sendt til ei sydame i Bærum, det vet jeg helt sikkert. Jeg har veldig vanskelig for å tro at klærne både ble sendt til Klattermusen og så videre til denne sydama. Jeg sendte mail til sportsnett og lurte på hva de drev med ettersom de nå har hatt klærne i 6 uker. De påsto så at de hadde ringt men ikke fått svar. I såfall ringer man vel igjen eller sender en mail. Det hender faktisk at jeg er på steder uten dekning. Man lar ikke klærne bare ligge i butikken og vente. Videre påsto de at klærne lå klare med et skriv fra Klattermusen om hvordan klærne skal vaskes og imprigneres. Så påstår de at klærne da vil være vanntette. Jeg har mine tvil, og jeg er rimelig forbanna. Håper virkelig Klattermusen gidder svare på meldingen jeg sendte dem i dag. Det er frustrerende å ha brukt så mye penger på klær som er på høyde med det billigste fra Nordheim. Han jeg var på tur med hadde en membranjakke fra Nordheim til 400 kr og ble ikke våt, mens jeg gikk med jakke til over 6000 kr og ble våt. Det er noe som skurrer her syns jeg. Med mindre jeg får et fornuftig svar fra Klattermusen så blir det nok det siste jeg kjøper fra dem også. Sportsnett har jeg ihvertfall ikke planer om å sponse mer. Vært elendig service fra start til slutt.

 

Sånn....det var dagens utblåsning. Nå trenger jeg litt sympati!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.