Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva brukes øredobber til på fjelltur?


Fiskern

Anbefalte innlegg

Gikk en lengre trimtur i fjellet i dag. Der traff jeg bl.a. noen damer. De gikk to og to - tilsammen tre forskjellige grupper (altså seks eksemplarer av arten).

Et fellestrekk hos disse var at de alle hadde slike store perleøredobber. Jeg bestemte meg for å spørre den neste jeg møtte med slikt juggel i ørene. Men, da var det ikke flere å se.

Noen som vet hvorfor man bruker slikt på fjelltur og ev. om de kan brukes til noe?

Hilsen en undrende

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øredobber brukes av jenter som en staffasje eller tilbehør i den evinnelige knuffingen om rangordenen i omgangskretsen. Det har seg slik at jenter hovedsaklig kler seg opp eller pynter seg p.g.a. venninnene og ikke for å være attraktiv hvis de mot formodning skulle støte på en mann den dagen.

Sånt sett er det HELT naturlig at de går med øredobber på en fjelltur. Det nytter selvfølgelig ikke å gjøre noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humsk.

Tenkte kanskje det var survival-utstyr. Fester man en treblekrok i dette, kan det jo være supert til attraktorfiske?

Skal se i baderomsskuffen til fruen før jeg stikker på fiske til uka. kanskje jeg finner noe lignende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå mye rart en mann skal lure på... :D

Øredobber bruker jeg hver dag. De sitter godt fast i hull i ørene og jeg ofrer dem knapt en tanke. Skulle jeg liksom ta dem ut bare fordi jeg skal på fjelltur? :?: Bare lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje fordi de liker å føle seg litt "kvinnelige" når de trasker i fjellene?

Jeg bruker smykker daglig, men lar disse være hjemme når jeg drar på tur, delvis fordi jeg er redd for å miste noen i skauen/på fjellet, men også fordi det føles unaturlig for egen del å ta på smykker i fjellheimen når jeg dropper det meste av sminke og andre "velvære"-produkter på lengre turer.

Det er imidlertid smak og behag, om damene føler for å beholde øredobbene på på tur, ser jeg ikke noe galt i det selv om jeg personlig dropper det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter selv var inne på, mange av dem trenger kun en krok for å gjøre mer nytte enn å henge å dingle i et øre.

Flerbruksgjentander er jo praktiske og dessuten inn for tiden, har fornærmet både min nåverende og andre hunnkjønn med slike forslag. :D

For et par år siden kjøpte jeg noen blinkende julepynt øredobber.

Landet flere røyer på disse nissene brukt som blink, særlig tidlig og sent på dagen under dårlige lysforhold, bare synd de fungerte så kort tid i det kalde og våte element.

Kort tid etterpå kom noe tilsvarende i handelen som fiskeustyr, de var heller ikke særlig stabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av oss har ikke hatt med en deodorant på fjelltur? Det handler om akkurat det samme: Å gjøre et bedre inntrykk på andre.. :D

Perledamer må jo også få gå i fjellet. Jeg var i nordmarka i dag, og møtte en med hanekam. Morsomt med forskjellige folk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nok en tråd som prøver å sette kvinnelige fjellvandrere i et litt dårlig lys? Denne gangen er det øredobbene som er upassende, fra før av har vi en stor og popluær :? tråd om hvorfor kvinner ikke egner seg til toppturer, og for ikke lenge siden var muslimske kvinner uønsket i fjellheimen. Enkelt ville sågar blitt kvalm hvis de møtte en.

Har det dannet seg en liten Taliban-light klubb her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så med oss menn?

Vi diskuterer i diverse fora, kler på oss dyre klær og fyller sekken med all verdens, og til dels kostbare saker. Er det bare på grunn av at det er nødvendig eller kan det ha en annen grunn?

Det er vel kanskje med damene som med malerier. De tar seg ofte bedre ut med en pen ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette nok en tråd som prøver å sette kvinnelige fjellvandrere i et litt dårlig lys? Denne gangen er det øredobbene som er upassende, fra før av har vi en stor og popluær :? tråd om hvorfor kvinner ikke egner seg til toppturer, og for ikke lenge siden var muslimske kvinner uønsket i fjellheimen. Enkelt ville sågar blitt kvalm hvis de møtte en.

Har det dannet seg en liten Taliban-light klubb her på forumet?

NEI!

Jeg vil ikke sette kvinnelige fjellvandrere i dårlig lys. Personlig setter jeg pris på å møte kvinner i fjellheimen - i dalene og på toppene.

Noe av kjernen i det som får meg til å stille spørsmål rundt dette er kanskje det REs er inne på - rammen. Er det forfengeligheten eller det praktiske som kommer først i valg av innramming?

Hos oss gutta er det nok mye på samme viset. Klær og utstyr setter ramme rundt karen og sier kanskje noe om hvem han er og hva han står for? Klokker er et eksempel. Hva skal man egentlig med armbåndsur som i tillegg til å vise tiden har hjertefrekvensmåler, energiforbrukskala, barometer, temperaturmåler, kompass, infrarød data overføring og kompatibilitet med mobiltelefon? For de fleste har vel dette samme funksjon som øredobber?

Det er ikke ønskelig å kaste noen brannfakkel inn i forumet, men jeg tror det jeg vil kalle "utstyrshysteriet" er over oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns damene kan få gjøre det de vil når de framfor alt koser seg på fjelltur, uten at det nødvendigvis må analyseres hvorfor de gjør som de gjør. Øredobber, smykker/halskjede, ringer, armbånd osv, alt går i samme båten. Ring og halskjede ser du ofte på menn, weird but true. Damene er bare damer når de er på tur, at de er veldig forskjellige er bare et stort pluss.

Hos oss gutta er det nok mye på samme viset. Klær og utstyr setter ramme rundt karen og sier kanskje noe om hvem han er og hva han står for?

I en forutinntatt verden er det kanskje slik. Fancy og dyre klær skal visstnok bety at en er mest opptatt av å vise seg fram, og en er sannsynligvis også en newbie. Mens hvis en går i slitte/velbrukte klær så oser det erfaring. Omverdenen skifter derfor syn på samme person, den dagen han pensjonerer de slitte klærne og kjøper noe nytt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier som Amelie: Hva slags spørsmål er dette? De fleste damer har et par standardøredobber som sitter i hver eneste dag året rundt og kun tas av dersom de skal byttes med et "festpar" til en spesiell anledning. De sitter på når man bader, når man trener og når man sover. Skal man da bli hengt ut fordi man ikke tok dem av seg før man la ut i fjellheimen? Å bruke øredobber kan ikke sammenliknes med utstyrshysteri.

Dessuten - er det et problem om noen har lyst til å se bra ut mens de går i fjellet? Har de da lavere rang som fjellfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoy! jeg har faktisk funnet flere veldig bra bruksområder for mine enkle sølvstuds som jeg har i ørene:

- i mangel av nål til å stikke hull på ting er de fine å bruke (vannblemmer, jada, skal jo egentlig ikke punktere de... )

- bruker mine til å "prikke inn" slot'en som holde SIM kortet på iPhonen min når jeg skal bytte det over i den andre mobilen som er mer robust og som jeg har med på tur. Som regel i bilen før jeg hiver på meg sekken.

- rense dysa på omnifuelen :shock:

men som noen av de andre jentene her nevnte: det er ofte at de bare henger på der (om det er sånne som jeg bruker som bare er sånn bittesmå i flippen) og at man rett og slett ikke tenker over det. Og om sånne damer i 40-50 føler seg superfreshe med øredobber med perler på så synes jeg faktisk det er nesten bedre enn å drasse med seg rød leppestift på fjellet, ser så rart ut når den er spist av leppene deres med bare en rød rand igjen på yttersiden av leppene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten - er det et problem om noen har lyst til å se bra ut mens de går i fjellet? Har de da lavere rang som fjellfolk?

Ja, jeg tror man må se og lukte "jævlig" for å klassifiseres som villmarking, ihvertfall av mange av de ekte "villmarkingene" her på forumet :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt storfornøyd med å treffe damer i naturen, uavhengig om de bruker øredobber, sminke etc.

Enig! Det er bestandig hyggelig å møte damer i fjellet og ellers i naturen. Men desverre er det ikke hverdagskost utenfor de mest opplagte turmålene. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses så mange kjønnskompleks som må luftes her på forumet for tia! Usikre menn som ter seg slik som de har anklaget usikre kvinner for å gjøre. "Hvorfor skal menn ha så store biler?" - "Hvorfor skal kvinner ha på seg smykker?"...

Nei jeg aner ikke jeg, men har det fint sånn. Hva er det egentlig dere forventer av det andre kjønn? Det er jo et annet kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror man må se og lukte "jævlig" for å klassifiseres som villmarking, ihvertfall av mange av de ekte "villmarkingene" her på forumet

Og jeg lover deg, hadde en svettestinkende jente som så helt jævlig ut lagt seg ned i køyesenga over en av de samme "villmarkingene" her inne, så ville det blitt et innlegg om det. Med klaging og akking og bæring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av kjernen i det som får meg til å stille spørsmål rundt dette er kanskje det REs er inne på - rammen. Er det forfengeligheten eller det praktiske som kommer først i valg av innramming?

Er dette virkelig noe du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="Fiskern

Noe av kjernen i det som får meg til å stille spørsmål rundt dette er kanskje det REs er inne på - rammen. Er det forfengeligheten eller det praktiske som kommer først i valg av innramming?quote]

I den grad det ikke fremgikk klart og tydelig i mitt første innlegg, la meg ta det med teskje:

Øredobber brukes (hovedsakig) av kvinner fordi de ønsker å pynte seg. Øredobbene mine (av typen små) sitter fast i øret 24 timer i døgnet, hver dag, hele året - uansett hva jeg gjør. De er ikke i veien, de er ikke egnet å brukes til noe praktisk foruten å være en pyntegjenstand, men de er der - uten at jeg ofrer dem en tanke. Ergo blir de også med på fjelltur fordi jeg overhodet ikke husker på at det er mulig å ta dem ut. Men de 5 grammene bærer jeg gjerne :) Og forresten... Jeg har noen ringer også som bare sitter på fingrene... De blir også med på fjelltur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.