Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugge

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    512
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Bugge

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Tre! MSR Simmerlite, Optimus no.00 og Primus 111. Simmerlite på tur, no.00 i nordlandsbåten og 111en vet jeg ikke hva jeg skal bruke til...
  2. Helly Hansens Helly Welly ser ganske fristende ut. Men de er kanskje litt dyrere enn de burde være. Det er vanskelig å si i hvilken grad designet er jåleri eller faktisk har noe for seg..
  3. Og båten er en åpen nordlandsbåt, så støvelen må være behageligst mulig hele dagen, mange dager på rad når vi er på tur. Ser at Muckboot har en modell som heter Arctic, men jeg greier ikke finne den i Norge. Er det noen som har erfaring med neoprenstøvlene til Muckboot eller Helly Hansen?
  4. jankj: Godt poeng. Helt enig! Beklager et ellers meningsløst innlegg.
  5. Litt haltende argumentasjon når du mer eller mindre legger an til at søppel som brennes befinner seg så langt fra infrastrukturen at det er mer forsvarlig å brenne det. Dessuten er det en vesensforskjell mellom papir og plast, så å si at "søppel" generelt ikke er så farlig å brenne fordi papir ikke er det blir galt. Den primære grunnen til at papir ikke er så farlig å brenne er fordi det hører nærmere hjemme i karbonkretsløpet enn hva tilfellet er med plast - så lenge man sørger for at trær som blir felt for å bli papir, blir plantet på nytt. En trailer har vel forresten og glatt en laste
  6. Vennligst les den andre skutertråden og. Og slutt å si at det er bygdefolk eller "vi som bor her" som kjører skuter og at vi har noen spesiell "rett" til dette. Her er en bygdetulling som går på ski og både av plikt, glede og stolthet skal fortjene hvert eneste sted jeg når i naturen ved å gå dit på egne bein. Og noen andre poeng som skutertilhengerne burde få til å henge fast mellom ørene: det er uvettig kjøring man vil til livs. Det er få som vil totaltforby skuterkjøring. Er det så vanskelig å forstå at lovene for skuterkjøring er der av en grunn på samme måte som trafikklovgivni
  7. SRX og andre: igjen, vær så snill å ikke gjør dette til en sak mellom "byfolket" og "bygdefolket" eller "skifolket" og "skuterfolket". Ingen av delene er noen form for etnisitet. Det finnes noen få innenfor hver som har gjort det til en slags subkultur. Men slike generaliseringer er både feil og er ikke godt for noe. Som sagt er jeg bygdetulling som noen andre, jeg er åpen for turisme og er svært begeistra både alt av ingeniørkunst. Jeg skjønner hva som er kult med skuter. Det er ikke slik at byfolket kjører skuter og byfolket vil at vi skal slutte med det sånn at de kan tasse rundt i nik
  8. Så alle på skuter i fjellet er der i tilfelle noen skader seg? Hva om jeg forteller at trenden hjemme i øst-finnmark såvisst ikke har vært at de som kjører skuter som rekreasjon er verken behjelpsomme eller viser noen form for forståelse eller hensyn? Hva tror du forholdet mellom unødvendig skuterkjøring og nyttig skuterkjøring er? Hundre til én? Tusen? Million? Uansett så er det definitivt ikke nok "nyttig" kjøring til å rettferdiggjøre den unyttige. Du misfortstår også lovverket på det groveste. Det er nemlig der for å legge til rette for nettopp nyttig og nødvendig bruk av skuter. Den andre
  9. Bjørn? På vinteren? Uansett er ikke bjørnen i Pasvik noe å bekymre seg noe for. Har vært mye på tur der og ikke sett snurten av bjørn. Den holder seg langt unna folk. Bare rydd skikkelig opp etter deg og ikke kast matavfall sånn at bjørnen lærer at det er smart å dilte etter folk. Lag mat akkurat sånn som du vil!
  10. Jeg liker boka svært godt. Spesielt fordi jeg bor og ferdes i de områdene i Troms som går mest igjen. Den er nok på min personlige topp-ti, men det sier mer om meg enn det gjør om boka. MEN! Det er usympatisk og dårlig gjort å hause den opp sånn at folk her er villige til å bruke flere hundre kroner sånn at en eller annen utkrøpen spekulant kan selge den for en pris som ingen antikvariat ville solgt den for, dersom prisen skulle settes etter dens verdi som litterært verk. Ei boble sier nå jeg. Har du av en eller annen tilfeldighet plutselig to eksemplarer så gir du bort den ene til n
  11. Hmh. På min 00 så er det ingen bokstavkoder i det hele tatt. Skrifttypen ser litt gammeldags ut og det er arabisk skrift på den? Regner med at det bare står Optimus made in Sweden der.. Men over til noe viktgere, hvordan setter jeg den i stand på korrekt vis? Alle loddingene virker tette og fine, men det er noen mange år siden siste rest av olje eller annen smurning fordampa. Er det noen pakninger som skal byttes/sjekkes?
  12. Kok opp vann og legg flaska i fotenden av soveposen, funker som bare det og du får utnyttet varmen som flaska avgir istedenfor at den bare kaster bort varmen på lufta i teltet.
  13. Har en gammel Optimus som jeg tenkte å pusse litt opp og ha i båtkista i nordlandsbåten min til når man skal gjøre landhugg. Den skal være bra unik for at jeg ikke skal faktisk ta den i bruk, men det hadde allikevel vært morsomt å vite noe om hvor gammel den kan være. Hva skal jeg se etter og hvor kan jeg leite om informasjon? Kan legge ut bilde etterhvert. Akkurat nå tar jeg meg en pause fra å lese om bygningsvern og har verken brenneren eller kamera her på universitetet...
  14. Lekker jakka så lekker jakka... GT er en membran mellom et inner- og et ytterlag. På Pro-Shell er begge disse lagene laget av nylon siden det er mer slitesterkt en polyesteren som brukes på innsiden av GT Comfortshell og Performanceshell. Membranen mellom disse to lagene er det som er vanntett og"puster". Den er sånn fordi den er perforert av hull som er for små til av væske slipper gjennom, men store nok til at damppartikler gjør det. Innsiden av selve membranen er hydrofil (trekker til seg vann) og yttersiden er hydrofob (vannavstøtende). Tar jeg ikke helt feil så er det teflon på
  15. Bugge

    Montere bindinger

    Hvis balansepunktet ikke er klin på midten av skia ETTER at bindinga er montert, så husk på at bindinga kan forflytte balansepunktet en del. Hører du med produsent/importør så sitter de som oftest på hvor 3 pin-linja skal være eller punktet midt under foten din. For gåegenskaper på en fjellski har det ikke så himla mye å si om det er litt foran balansepunktet. Noen produsenter har jeg sett anbefaler et monteringspunkt som kan likke en cm eller to foran balansepunktet. Men som nevnt: la for alt som er godt være å montere noe etter balansepunktet på en alpinski...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.