Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi klarte det uten bil!


Erik

Anbefalte innlegg

Merkelig hvordan en normalbestigning av selv den best merkede 2000m-toppen i Jotunheimen uten noen tekniske vanskeligheter og også i det råeste knallværet på lang tid rett og slett er for krevende for enkelte..

Stedet var Helgedalen i Hurrungane i går (lørdag). På vei innover dalen og langt etter bommen ble vi forbikjørt av et par personbiler, begge fulle av passasjerer. Dere får ikke noe premie for å gjette at det var ingen kjipe kjeledresser å se og det var heller ikke et typisk persongalleri man av andre grunner kunne mistenke var ute for å sjekke kraftverksdammen og vanninntakene, eller sanke inn kuene.. :)

Faktisk var det hele tre biler som sto parkert der stien tar av til Fannaråkshytta. Men selv om man måtte ha løyve/lov til å kjøre forbi bommen, er det fortsatt noe som heter respekt for andre folks fjellopplevelse og nødvendigheten av å benytte løyva.

Heldigvis er det fortsatt noen som er spreke nok til bestige Fannaråken i god stil og UTEN å måtte bruke bil forbi bommen. Jeg vet ikke hvem som la igjen beskjed i støvet på en av bilene ut på ettermiddagen, men morsomt var det. :lol:

post-256-133474583028_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
For en god del betyr det å komme på toppen adskillig mer enn antall høydemeter på egne ben.

Dessverre. Flere skulle kjent til Zapffes utlegning (fritt etter hukommelsen):

"Den toppen som blir gjort mer tilgjengelig, er ikke den samme som var tilgjengelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk var det hele tre biler som sto parkert der stien tar av til Fannaråkshytta. Men selv om man måtte ha løyve/lov til å kjøre forbi bommen, er det fortsatt noe som heter respekt for andre folks fjellopplevelse og nødvendigheten av å benytte løyva.

Heldigvis er det fortsatt noen som er spreke nok til bestige Fannaråken i god stil og UTEN å måtte bruke bil forbi bommen. Jeg vet ikke hvem som la igjen beskjed i støvet på en av bilene ut på ettermiddagen, men morsomt var det. :)

Det kan jo også være noen som jobber på Fanaråkhytta som hadde behov for bil av en eller annen grunn. Ikke vær så til de grader kjapp til å stemple folk før du vet bakgrunnen for det som er skjedd!

Hilsen Bernt (Som har jobbet på Fanaråkhytta... og som ikke brukte bil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være noen som jobber på Fanaråkhytta som hadde behov for bil av en eller annen grunn. Ikke vær så til de grader kjapp til å stemple folk før du vet bakgrunnen for det som er skjedd!

Hilsen Bernt (Som har jobbet på Fanaråkhytta... og som ikke brukte bil.)

Da var vedkommende i så fall noe sent ute på jobb for det var allerede 100-200 stykker på vei opp mot Fannaråken. :)

Jeg tipper det var 10-11 stykker som kjørte bil frem til der stien tar av. Jobbet alle sammen på hytta? Men nå skal vi være forsiktige med å henge ut DNT og de som jobber på Fannaråkhytta. Det er tre hengelåser etter hverandre på bommen slik at det er tydeligvis flere brukergrupper som har tilgang til denne veistubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være noen som jobber på Fanaråkhytta som hadde behov for bil av en eller annen grunn. Ikke vær så til de grader kjapp til å stemple folk før du vet bakgrunnen for det som er skjedd!

Hilsen Bernt (Som har jobbet på Fanaråkhytta... og som ikke brukte bil.)

Som nevnt i mitt første innlegg, og dette er hovedpoenget ved siden av den morsomme beskjeden på bilen, er det slik at selv om man måtte ha løyve/lov til å kjøre forbi bommen, er det fortsatt noe som heter respekt for andre folks fjellopplevelse og nødvendigheten av å benytte løyva. Det kan nemlig være slik at selv om man har lov til å kjøre der så bør man likevel la være og heller parkere ved bommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk var det hele tre biler som sto parkert der stien tar av til Fannaråkshytta.

Vi opplevde noe av det samme da vi var på Gjertvasstind høsten 2005. I nesten 1300 meters høyde, ved veiens høyeste punkt litt før den stopper ved dammen/vannet nord for Styggedalsbreen, sto den en ensom bil parkert. Vi mistenkte også at dette ikke var folk som jobbet ved dammen, da de kunne ha rullet noen meter til for å komme til den:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=26701&highlight=bmw#26701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Helgedalen beiteområde for bl.a Steig gården nede i Fortun. Da den garden var eid av Bergum slekta, var jeg selv inne i Helgedalen med bil og passet på noen kyr. Det var 20 år siden, riktignok.

Se ikke bort i fra at det var lokalfolk som skulle se etter sine dyr. Sauer og kyr er allrighte dyr.

...........Forøvrig beitet det mannevonde okser i Helgedalen for 30-40 år siden. Å møte en Toyota Celica er tross alt bedre enn et møte med Ivan Den Grusomme. :)

.........Men ingen andre enn lokalfolk og kraftverksfolk burde ha adgang til den dalen med bil. Så jeg er enig med innlednings foredraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Helgedalen beiteområde for bl.a Steig gården nede i Fortun. Da den garden var eid av Bergum slekta, var jeg selv inne i Helgedalen med bil og passet på noen kyr. Det var 20 år siden, riktignok.

Se ikke bort i fra at det var lokalfolk som skulle se etter sine dyr. Sauer og kyr er allrighte dyr.

Jeg er ingen tilhenger av å trekke bastante konklusjoner uten videre, men det er helt klart at dette ikke var folk som skulle se til dyra, men opp på toppen. (Ble en aldri så liten selvmotsigelse det her...) Dyra gikk nede i dalen og bilen stod akkurat der stien tar av mot toppen.

Så spørs det hvilket ærend bileieren var i da. Må innrømme at jeg ikke synes det er spesielt spennende å gå på bilvei i fjellet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen tilhenger av å trekke bastante konklusjoner uten videre, men det er helt klart at dette ikke var folk som skulle se til dyra, men opp på toppen. (Ble en aldri så liten selvmotsigelse det her...) Dyra gikk nede i dalen og bilen stod akkurat der stien tar av mot toppen.

Så spørs det hvilket ærend bileieren var i da. Må innrømme at jeg ikke synes det er spesielt spennende å gå på bilvei i fjellet selv.

Da er jeg helt på linje med deg og Erik. De burde ikke kjøre bil forbi bommen.

Jeg kjenner Helgedalen såpass godt at jeg mener at dette er en fin naturperle som ikke burde ha biltrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen tilhenger av å trekke bastante konklusjoner uten videre, men det er helt klart at dette ikke var folk som skulle se til dyra, men opp på toppen. (Ble en aldri så liten selvmotsigelse det her...) Dyra gikk nede i dalen og bilen stod akkurat der stien tar av mot toppen.

Skal ein sanke sau, må ein opp i høgdene for å få med seg dei få dyra som går der også. Om ikkje anna, må ein opp i høgdene for å vera sikker på at det ikkje går att dyr der. Finnst det gras, så kan det gå sau der. Å vera god hjelp, og også kjekt, særleg for å få med seg villsau som har halde seg i høgdene om sumaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein sanke sau, må ein opp i høgdene for å få med seg dei få dyra som går der også. Om ikkje anna, må ein opp i høgdene for å vera sikker på at det ikkje går att dyr der. Finnst det gras, så kan det gå sau der. Å vera god hjelp, og også kjekt, særleg for å få med seg villsau som har halde seg i høgdene om sumaren.

Skal ein sanke topper, må ein opp i høgdene for å få med seg dei få vardene som står der også. Om ikkje anna, må ein opp i høgdene for å vera sikker på at det ikkje går att en timetring der...

Betyr fortsatt at man kan bruke bein :)

Men nå er det slik at det er en vei der, og jeg hadde selv sikkert kjørt inn der hvis jeg hadde hatt tilgang, men skulle samtidig gjerne sett at de fleste veier i fjellet hadde blitt fjernet. Dobbelmoral så det holder, på dette punktet også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært én bil så hadde ikke jeg hisset meg opp. Men det var TRE biler parkert ved stien til Fannaråken. Det er godt mulig at folkene i en av bilene hadde aktverdige grunner for å bruke veien, men det jeg så av passasjerer i to av bilene var veldig typisk Fjellfilmfestivaldeltakere. Jeg regner ikke med at de skulle sanke sauer. :wink:

Kinoanlegget var en laptop, en prosjektor og visstnok noen små høytalere. Dette får man opp i én sekk.

I tillegg må vi ikke glemme det viktigste som ble båret opp på toppen: nemlig boken Barske Glæder, som Jon Gangdal hadde høytlesning fra. Men fyren har jo vært på Everest så jeg tipper ihvertfall han klarte å bære boken og gå selv helt fra Turtagrø uten å måtte bruke bil. :)

For de av dere som er ukjente med veistubben så tar det ca. 30 minutter å gå fra bommen og frem til der stien tar av. Veien er ganske flat frem til det siste stykket der det er en 100-150m stigning. For å komme til Fannaråken er det deretter 1100m rett opp på sti/ur med tre steder der man må ned med hendene. Det man sparer ved å kjøre bil er ca. 25 minutters gange for det meste på flat vei, for man har fortsatt 2,5 til 3 timers oppstigning igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra en kinesisk storby blir dette en umåtelig liten bagatell i hverdagen som ikke er verdt å diskutere

Såvidt jeg har skjønt er kineserne svært glade i sine parker og bruker disse som rekreasjonsområder. Når kineserne driver med sin morgengymnastikk og lufter fuglene siner der så tipper jeg de er glade for å slippe at enkelte kjører bilene sine inne i parken. Jeg vet ihvertfall selv hvor glad jeg har vært å forlate trafikken i Beijing og tusle inn på en park.

On topic igjen:

Når man har parkert bilen og tusler forbi bommen, enten dette er Helgedalen, Koldedalen eller ved Leirvassbu, Spranget osv, så har man forlatt sivilisasjonen, skuldrene senker seg og man inntar den roen man dro dit for å oppsøke. Men det blir ikke det samme når de kjører biler på veien. Da begynner villmarken først der grusveien stopper, og ikke ved bommen. Da kan man også liksågodt fjerne bommene rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Nisse

Regner med at du parkerer bilen din hjemme når du reiser til fjells (om du har råd til bil).

Hva er forskjellen på å kjøre inn til Leirvassbu, Spiterstulen, Juvasshytta eller Årdal-Turtagrø fra hovedveien!! Disse veiene er stengt med bom, men bøndene som eier veiene vil spe på inntekten sin ved å åpne veien til de som vil betale. Hvem som eier veistubben i helgedalen vet jeg ikke(trolig de som driver kraftproduksjonen og de tjener som kjent enormt med penger) Til alle dere som kommer med tåpelige uttalelser om bilbruk, skaff dere et liv, finn dere en bra betalt jobb og nyt livet.

Så lenge bilfører kjører pent forbi dere og ikke skaper farlige situasjoner bør dere passe deres egne saker.

Hadde jeg sett deg tagge på min bil hadde du neppe reist til fjells i fremtiden!

Hilsen 2000m samler som kjører til fjells :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.