Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål på tur..


thopet

Anbefalte innlegg

Dag`s Fjellvettregler:

§1 : Bålfyring er tillatt året rundt, bare du ikkje set fyr på skogen.

§2 : Fiske er tillatt i alle vann, bare du ikkje dreg med deg garn, not eller oter.

Beste reglene jeg har sett på år og dag.... :shock::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kjiver:

Du tar faktisk feil. Informasjonsplakatene til Oslo kommune (leste en tidligere i dag) tillater små bål hele året. De plakatene står ved de fleste startsteder for turer i Oslomarka.

Det er riktig at informasjon som ligger på internett tyder på noe annet, men så lenge plakatene er entydige er vi på den trygge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste reglene jeg har sett på år og dag.... :D:-)

Jeg er ikke enig. Bål bør holdes til faste plasser. Jeg synes det er svært stygt med bålplasser som er laget hist og pist. Det strider mot prinsippet om sporløs ferdsel i naturen, og halvbrente pinner og stygge svarte merker etter sundbrent stein er skikkelig stygt. Nesten på linje med svartmerkene etter engangs griller.

De to reglene synes jeg er svært egoistiske.

I de fleste nasjonalparker er det forbud mot bålfyring og uansett er det forbud mot bål i mellom de før nevnte datoene.

Det er riktig at informasjon som ligger på internett tyder på noe annet, men så lenge plakatene er entydige er vi på den trygge siden
Jeg synes det er litt merkelig at kommunen skal merke med noe annet på plakatene enn det som er norsk lov og som også er så helt klart ut i fra den nettsiden. Kan du ikke ta bilde av den plakaten så kan vi se ordlyden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det ikke bålforbud, men en må betale regningen for eventuelle skader? stemmer det?

I Sverige er det, så vidt jeg vet, en gruppe ansatt spessielt for å bestemme om det skal være lov å fyre eller ikke, uavhengig av vår, vinter, sommer eller høst. Ganske genialt egentlig, siden dette rådet veit mer en gjennomsnittsmannen om når det er for tørt og når det er brukbare forhold for å fyre bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: En kan vel rydde opp etter å ha hatt bål også? kan man vel? Jeg lar hvertfall aldri halvbrente stokker o.l. ligge å slenge etter å ha dratt fra en leirplass (blir kløyvd opp og lagt klar til morrabålet, så det forsvinner). Er det allerede et fyringssted, bruker jeg dessuten alltid dette på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: En bålplass er ikkje noe som sett spor i all evighet etter seg. Faktisk gror det godt i gamle bålplasser etter et par år. Men bål rett på fjell er ikkje noe fint. Dessuten er det en del ting som heller kan brennes opp enn å ligge å slenge i naturen. F.eks ein gammel båt som nedunder..

post-728-133474468883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig. Bål bør holdes til faste plasser. Jeg synes det er svært stygt med bålplasser som er laget hist og pist. Det strider mot prinsippet om sporløs ferdsel i naturen, og halvbrente pinner og stygge svarte merker etter sundbrent stein er skikkelig stygt. Nesten på linje med svartmerkene etter engangs griller.

De to reglene synes jeg er svært egoistiske.

I de fleste nasjonalparker er det forbud mot bålfyring og uansett er det forbud mot bål i mellom de før nevnte datoene.

Jeg synes det er litt merkelig at kommunen skal merke med noe annet på plakatene enn det som er norsk lov og som også er så helt klart ut i fra den nettsiden. Kan du ikke ta bilde av den plakaten så kan vi se ordlyden?

Er det lov å fyre bål i Øvre Dividalen nasjonalpark? Jeg skal dit i august, og regner med at det blir en del bålfyring der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste nasjonalparker er det forbud mot bålfyring og uansett er det forbud mot bål i mellom de før nevnte datoene.

Det er det ikke, men i de fleste naturreservat, som er en mye strengere for for vern, er dette riktig.

Gode tips for bålfyring burde være:

- Bruk tidligere bålplasser i størst mulig grad.

- La bålet brenne ut, slik at det ikke ligger halvbrent ved igjen.

- Skjul asken i størst mulig grad. Ta vekk mosen om det er mulig, og legg den oppå bålplassen når bålet er slokt.

- Hogg ved med vett, slik at det ser mest mulig uberørt ut når dere forlater stedet.

Et tips kan være å finne ei steinhelle og bruke denne som underlag. Legg den tilbake med den brente siden ned.

OG IKKE LEGG IGJEN SØPPEL OG SKROT!!!!!!! :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: En bålplass er ikkje noe som sett spor i all evighet etter seg. Faktisk gror det godt i gamle bålplasser etter et par år.
Hvis alle skal ha den samme innstillingen som du har vil man etter hvert få stygge merker og sår i naturen over alt. Er det ønskelig?

Det er nå en gang slik at om man ferdes i et naturområde så bør man sette seg inn i reglene for dette området. Ofte står det plakater i verneområde eller Naturreservatet man kommer inn i, eller nasjonalparken. Er det ikke regler er det jo kjempebra! Men er det regler bør man følge dem også synes jeg.

Om man leser en slik tekst...

Bålbrenning er forbudt, med unntak av bålbrenning med medbrakt brensel på snødekt mark og bålbrenning på faste, merkede bålplasser med medbrakt/tilbrakt brensel.
bør man følge den. Om man ikke gjør det viser man manglende respekt for naturvern.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips for bålfyring burde være:

- Bruk tidligere bålplasser i størst mulig grad.

- La bålet brenne ut, slik at det ikke ligger halvbrent ved igjen.

- Skjul asken i størst mulig grad. Ta vekk mosen om det er mulig, og legg den oppå bålplassen når bålet er slokt.

- Hogg ved med vett, slik at det ser mest mulig uberørt ut når dere forlater stedet.

Støttes fullt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips for bålfyring burde være:

- Bruk tidligere bålplasser i størst mulig grad.

- La bålet brenne ut, slik at det ikke ligger halvbrent ved igjen.

- Skjul asken i størst mulig grad. Ta vekk mosen om det er mulig, og legg den oppå bålplassen når bålet er slokt.

- Hogg ved med vett, slik at det ser mest mulig uberørt ut når dere forlater stedet.

Et tips kan være å finne ei steinhelle og bruke denne som underlag. Legg den tilbake med den brente siden ned.

Dette er da helt naturlig å gjøre. Skal ikkje forlate leirplassen som ein svinesti. Støtter dette helt ut.

Noe stort problem er det vel heller ikkje, med unntak av i nærheten av urbane strøk eller i områder med stor ferdsel av tyskere. Har hørt at de har erobret Femunden igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med bålbrenning er at noen alltid skal ha tilnermet St.Hans-bål for å koke kjelen ;)

Dersom man utviser forsiktighet, bruker lite ved og legger bålplassen på egnet sted vil nok både Kjiver og andre ha problemer med å finne restene etter bålet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i fjellet blir det brent hundrevis av bål i sessongen. Likevel må jeg lete veldig godt for å kunne finne bålrester. Bål som får brenne ut forsvinner etter noen dager hvis det får regn og sol.

Det som er stygt å se er en fast bålplass og mange bål rundt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Kjiver:

Du tar faktisk feil. Informasjonsplakatene til Oslo kommune (leste en tidligere i dag) tillater små bål hele året. De plakatene står ved de fleste startsteder for turer i Oslomarka.

Det er riktig at informasjon som ligger på internett tyder på noe annet, men så lenge plakatene er entydige er vi på den trygge siden

Er det denne plakaten du mener? Den står overalt ved inngangene til Oslomarka. Litt dårlig bilde siden jeg tok det med mobilen. Nederst til høyre står det om bål i Oslomarka:

Sitat:

"Fra 15. april til 15. september er det forbudt å gjøre opp ild i skog og mark, unntatt i godkjente ildsteder. Utenom denne tiden er små bål og kaffevarme tillatt."

post-2748-13347448132_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra forskriften er referert tidligere i denne tråden. Merk at uansett skog eller fjell skal det ikke gjøres opp bål på slik måte at brann kan oppstå, samt at bålet skal være fullstendig slokket. Det var vel i oktober 2005 at det var en større lyngbrann på Dovrefjell (Mehø) som nesten 100% sannsynlig var et resultat av bål som ikke var skikkelig slokt og hadde blusset opp igjen. Kombinert med sterk vind oppsto det en dramatisk brann som svidde av et stort område, heldigvis var det ingen hytter akkurat der. Var selv på hytta kun få kilometer unna men vindretningen sto ikke mot oss. E6 ved Dovregubbens Hall var så røyklagt om natta at det var nesten umulig å kjøre. I tillegg til Lesja/Dovre Brannvesen var også Forsvaret og nabobrannvesen i sving med slokkinga.

Gikk turistråket mellom Furuhaugli og Grimsdalshytta noen dager senere, tydelig hvor brannen hadde oppstått. Snaufjell med innslag av enkelte bjørketre, bålbrenning (jegere?) og vind. Bjørkene var forøvrig stort sett uskadde, det var lyngen og kjørra som hadde brent. Dette viser at snaufjell ikke er noen garanti for at brann ikke kan oppstå. Skal legge til at jeg gjerne brenner bål sjøl, men har fått en påminnelse om hvor viktig det er å passe på hvor en plasserer bålet samt å slokke skikkelig etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Selv har jeg prestert å sette fyr på skogen utenfor hytta en sommer for mange år siden. Jeg trodde jeg var forsiktig, og trodde alt var slukket.. Skal love dere at jeg tok grundig feil!

Flammene slukte en gammel stall, noen tun trær, og all lyng og kratt. Man føler seg ikke særlig stor når flammene sluker den ene fullvoksne furuen etter den andre.. At flammene da står 20 meter opp mot himmelen, det er nok ingen overdrivelse, og det er noe man helst ikke vil oppleve..

Og hvis noen lurer; Ja man får bot.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns inget generellt eldningsförbud i Sverige, det stämmer, men vid hög brandrisk kan myndigheterna utfärda eldningsförbud. Många kommuner har eldningsförbud som träder i kraft automatiskt vid hög brandrisk. Hög brandrisk meddelas i väderleksrapporterna.

Det är också vanligt att det är ständigt eldningsförbud i naturreservaten.

post-479-133474486327_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.