Gå til innhold
Memento mori

Helsport Patagonia 3 - Nerdealarm-gjennomgang

Anbefalte innlegg

Helsport lager flotte telt. Et av de beste teltene de lager er Helsport Patagonia 3. Det er laget av en telt nerd som kan sine saker og har mange gode funksjoner for vinterbruk. Det er nesten rart at de produserer et så spesielt og spisst telt. Jeg er veldig glad i mitt. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Det tar ganske stor plass i stua. Litt vanskelig å få det til å stå stramt uten plugger.

Tre store gode ventiler i fotenden.

Det er et nytt materiale inn i ventilkanten. En oppgradering.

Veldig fint at Helsport har systemet med alder og serienummer på undersiden av teltnavnet.

Stor god ventil i hode-enden med veldig bra bardunering.

Bardunering som kan surres og festes selv med hansker på.

Store gode bardunering flak.

Du kan ha doble stenger og du kan stramme selv med votter på.

Sammenhengende stormmatter og mulighet til å etterstramme pluggen er veldig flott. Tror Patagonia er eneste teltet som er laget med sammenhengende stormmatter.

Stor ventil med gode barnduner i foten

Den fremre stanga heller forover.

Det at innerteltet heller framover gjør at kondens og rim ramler ned og ikke i hodet på deg når du åpner døra. Veldig smart tenkt.

Det er myggnetting og tett duk både på innerteltet og ytterteltet på alle 3 ventilene i fotenden.

Myggnetting øverst i døra. Myggnettingen hjelper også mot snøføyke inn i teltet.

Her burde metalldelen vært tatt av, og tråden gått rett i selve glidelåsen for å slippe klirring. En av få ting som kan forbedres men samtidig noe du kan gjøre selv.

Utrolig god liggelengde, innerteltet henger litt siden jeg ikke har bardunert i parketten.

Stort fint tørkeloft.

Gode lommer på begge sider

Det er også tett duk som kan lukkes i innerteltet.

Det er flere fester for snor i fotenden.

Det er mye som kan justeres på ventilene fire snorer😀. Dette er ventilen i fotenden.

Det er en ventil på hver side, begge med fullt sett med justeringer.

Det er veldig god avstand mellom innerteltet og ytterteltet.

Her har jeg satt opp litt lufting i innerteltet om du ser litt ut.

Utrolig tett med oppheng av innerteltet, ikke spart noe på vekta her.

Stor hempe på glidelåsen og veldig god glidelås som tåler ising.

Vekt av et stang sett.

Vekt av dobbelt sett med stenger og posen til stenger.

Repstenger.

3960 er vekta med på teltet med et stangsett uten plugger.

Veldig god snorlukking

Vekt av repsettet som følger med.

Det følger med bra med plugger.

Dette er den nye typen ekstremplugger til Helsport, disse er veldig gode og er betydelig bedre en sølvpapirpluggene som teltet tidligere ble levert med. Det følger ikke med snø plugger lenger de må kjøpes separat, men jeg var heldig og posen til de lå med telt.

Ganske lange plugger 20 cm.

Pluggene er asymmetriske sikkert for å spare litt vekt, utrolig solid.

Et stort pulktrekk som her ligger dobbelt følger med.

I kjent stil er pakkeposen altfor liten. Her burde de ha laget større pose, noe alla det som Hilberg leverer med sine telt. 

Vekt totalt er 5,8 kg med alt som følger med, mye telt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Finfin lesning. Mer av dette!  

De strikkene til bardunene synes jeg funker svært dårlig i kulde. Strikken mister elastisitet dessuten er de utrolig fiklete å få bardunene inni med hansker på. Les umulig. Synes jeg da.

PS: Alle Xtremteltene til Helsport nå kommer med sammenhengende stormmatter. Mitt Spidsbergen  i kjøpt i fjor hadde også det allerede da. Og Svalbard kjøpt i år.  Ses på bildene på helsport.no.

Endret av SnorreL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt ett supert telt, til sitt bruk. Ganske greit å sette opp alene i en del vind, og konstruksjonen gjør at det tåler en trøkk. Men som vanlig så har de tatt en bra modell og modda den for at den skal være billigere å produsere(?)

Glidelåsen til inngangene på de nyeste utgavene er ikke den samme som Ousland prater om i filmen, og klaffen over er av så tynnt stoff st den blir med i drageren.

ingen t-krok som man kan låse glidelåsdragerene til ytterdørene med, noe som resulterer i at glidelåsen kan jobbes opp av sterk vind.

Hempene til bardunene er ikke vindvottvennelige, orginalutgaven hadde små lommer som muligens fungerte med vindvotter?

Bardunene er for stive, hilleberg sin type er mye bedre (men kjempefint med refleks på dem da)

Strammeren til stangkoppen er like langt oppe som flappen for å løsne låsen, så det er vanskelig å få tak rett flik når man skal stramme stangkoppene når man bruker vindvotter

ved å ha så lave ventiler så fokker dem fortere igjen (men lave ventiler er ett resultat av den aerodynamiske formen)

skrående fotende som står mot vinden gjør det vanskelig å få tørrt innertelt med primusfyring, mot ett telt som er fortelt i begge ender (noe som igjen er resultat av en konstruksjon som tåler en trøkk)

Absolutt ett telt som blir med meg på flere eventyr, men spørs om det skal få noen modifikasjoner når jeg sender det til helsport for å fikse noen bardunfester som fikk litt medfart i vinter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Memento mori skrev:

Utrolig god liggelengde, innerteltet henger litt siden jeg ikke har bardunert i parketten. 

Her synes jeg du feiger ut litt ;-)

Bortsett fra det var det en veldig bra rapport og jeg ble litt inspirert til å gjøre noe lignende. Om ikke teltene mine hadde vært sykt godt beskrevet på nett allerede...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider