Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Elixir 2 vs. Helsport Ringstind 2?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Total nybyrjar her på leit etter fyrste "ordentlege" solotelt, og har sett meg mål på anten eit MSR Elixir 2 eller Ringstind 2 frå Helsport. Nokon her inne som har erfaring med disse/kan samanlikne, eller evt. alternativ?

Det blir mykje lette turar i f.eks Nordmarka den fyrste tida, med ein planlagt tur til Rago neste august. Har lyst til å få tak i noko litt ordentleg, så eg slipp å bekymre meg for utstyrssvikt. Blir for det meste aleineturer, da sambuar ikkje er nokon stor teltgjengar. Drøymer om å anskaffe hund dei komande åra.

Ser mange har gode erfaringer med begge disse to, men også ein del blanda. Har lurt på om Ringstind held seg i vind, det ligg nokre videoar på YouTube kor det ser ut til at teltet slit litt i kraftigare vindkast, men er Elixir betre der? Kan det bli kondensproblem i Ringstind mtp. skråninga i fotenden? Det er ein stor fordel å kunne slå opp ytterteltet på Ringstind først, i motsetjing til kuppelteltpatenten, men kan ein slå opp ytterteltet fyrst der og?

 

Alt av tips og erfaringer setjast pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringstind 2? Superlight? Pro?

Når det kommer til telt blir det alltid endeløse diskusjoner, og mange meninger.

Men min mening om de to nevnte teltene er at verken det ene eller det andre er noe jeg ville ha valgt.

* MSR Elixir, har i følge Oslo Sportslager 3000mm vannsøyle gulv og 1500mm vannsøyle duk.. Det er ingenting, og så veier teltet 2.64 kg? Med de spesifikasjonene er det et tungt telt som ikke en gang kan kalles vanntett, vanntett starter på 3000mm..  https://oslosportslager.no/produkt/msr-elixir-2-tomannstelt-3sesong-47199.aspx Og det er heller ikke billig, med kostnad rundt 3500-5500 kroner.. Du får bedre telt enn dette til langt lavere pris.

* Ringstind 2 Pro: 5000mm vannsøyle på bunnduk, 3000mm vannsøyle på ytterduk. Dette er godkjent. Veier 2.22 kg, litt tungt. Og så er det ikke spesielt stort.

* Ringstind 2 Superlight: 3000mm vannsøyle på bunnduk, 2000mm vannsøyle på ytterduk. Vannsøyle på 2000mm er rett og slett ikke regnet som vanntett, og på bunnduk vil du helst ha vesentlig høyere vannsøyle enn som så. 1.45 kilo, det er lett, men det er også ett tunelltelt så det er ikke såå lett. Og tunelltelt kan være vanskeligere å ha med å gjøre i høyfjellet.

Du har litt tekniske spesifikasjoner og liknede her,: https://www.fjellsport.no/tips-og-rad/diverse/forkortelser-uttrykk-friluftsliv hvor blant annet vannsøyle blir snakket litt om.

Og bare for å sammeligne teltene du har plukket ut med mitt Hilleberg Niak telt, så har mitt enn vannsøyle på bunnduk på 15000mm, ytterduken er 5000mm, og det er et frittstående telt som veier 1.7 kilo.

Og jeg sier på ingen som helst måte at du skal velge samme telt som meg, det er ikke nødvendigvis riktig telt for ditt bruk, og det er også ganske dyrt. Men kanskje det kan være lurt å spørre hvilket telt som passer ditt bruk i stedet for å plukke telt selv som kanskje ikke vil leve opp til forventningene i det hele tatt.

For eksempel er Nortent Vern 1 et mye diskutert telt her på forumet for tiden, prisen ligger på 5300 kroner, vannsøyle på bunnduk er 10000mm, ytterduk 3000mm og vekten ligger mellom 2.3 og 2.6 kilo. Dette er et veldig imponerende telt som til og med har god plass til matlaging i ytterteltet. https://nortent.no/products/nortent-vern11

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du holder til relativt sentralt på østlandet, så arrangeres Camp Villmark denne helgen, der kan du se på telt fra Barents Outdoor og Helsport. BO er startet av tidligere Helsport ansatte når opprinnelige Helsport ble kjøpt opp og flyttet fra Heimdal.

Selv bruker jeg oftest et gåstavtelt, Durstongear X-Mid 2. https://durstongear.com/products/x-mid-2-solid Lett, kjapt å sette opp tåler bra med vind og regn, bedre høyde inne i teltet enn Ringstind og BO sin Snota, Snota er BO sin nærmeste konkurrent til Ringstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar, takk for råd!

 

Det var vel primært Ringstind pro 2 eg såg på, men etter litt meir research (og ei gladmelding frå Skatteetaten) er det meir sannsynleg at eg rugar på å få tak i eit Reinsfjell anten SL eller Pro på Finn. Pro-versjonen er jo eit ganske tungt telt, men fint med litt meir motstand mot vêr og vind.

Merker fyrst og fremst kor lite som skal til før ein går seg vill i denne marknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra telt der ute, og kjekt å prøve seg frem hvis lommeboka tillater det. Ringstind SL 2 er et dugelig telt, men litt lavt under taket synes jeg. Setter du det opp riktig vei tåler det mye vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Skranglefant said:

Gode svar, takk for råd!

 

Det var vel primært Ringstind pro 2 eg såg på, men etter litt meir research (og ei gladmelding frå Skatteetaten) er det meir sannsynleg at eg rugar på å få tak i eit Reinsfjell anten SL eller Pro på Finn. Pro-versjonen er jo eit ganske tungt telt, men fint med litt meir motstand mot vêr og vind.

Merker fyrst og fremst kor lite som skal til før ein går seg vill i denne marknaden.

Reinsfjell ja.. Superlight har lav vannsøyle (2000mm duk/3000mm bunnduk), og det er ikke et lett telt heller med sine 2.5 kilo. Pro veier en del mer men det er et bra telt.. Forøvrig er det til "halv pris" nå, 4500 kroner hos Helsport. https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/4-sesong/reinsfjell-pro-2/

Men 3.44 kilo? Hva er poenget med å bære med seg et så tungt telt? Du snakker om Nordmarka i tiden fremover, og Rago i August? Det er vel tvilsomt at du trenger et 4 sesongers telt for de turene. Men det har jo god plass til matlaging i ytterteltet da.

Hvis du hadde valgt et bra 3 sesongers telt så hadde du fått telt i samme størrelse med halve vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Gabs88 said:

Ringstind 2? Superlight? Pro?

Når det kommer til telt blir det alltid endeløse diskusjoner, og mange meninger.

Men min mening om de to nevnte teltene er at verken det ene eller det andre er noe jeg ville ha valgt.

* MSR Elixir, har i følge Oslo Sportslager 3000mm vannsøyle gulv og 1500mm vannsøyle duk.. Det er ingenting, og så veier teltet 2.64 kg? Med de spesifikasjonene er det et tungt telt som ikke en gang kan kalles vanntett, vanntett starter på 3000mm..  https://oslosportslager.no/produkt/msr-elixir-2-tomannstelt-3sesong-47199.aspx Og det er heller ikke billig, med kostnad rundt 3500-5500 kroner.. Du får bedre telt enn dette til langt lavere pris.

* Ringstind 2 Pro: 5000mm vannsøyle på bunnduk, 3000mm vannsøyle på ytterduk. Dette er godkjent. Veier 2.22 kg, litt tungt. Og så er det ikke spesielt stort.

* Ringstind 2 Superlight: 3000mm vannsøyle på bunnduk, 2000mm vannsøyle på ytterduk. Vannsøyle på 2000mm er rett og slett ikke regnet som vanntett, og på bunnduk vil du helst ha vesentlig høyere vannsøyle enn som så. 1.45 kilo, det er lett, men det er også ett tunelltelt så det er ikke såå lett. Og tunelltelt kan være vanskeligere å ha med å gjøre i høyfjellet.

Du har litt tekniske spesifikasjoner og liknede her,: https://www.fjellsport.no/tips-og-rad/diverse/forkortelser-uttrykk-friluftsliv hvor blant annet vannsøyle blir snakket litt om.

Og bare for å sammeligne teltene du har plukket ut med mitt Hilleberg Niak telt, så har mitt enn vannsøyle på bunnduk på 15000mm, ytterduken er 5000mm, og det er et frittstående telt som veier 1.7 kilo.

Og jeg sier på ingen som helst måte at du skal velge samme telt som meg, det er ikke nødvendigvis riktig telt for ditt bruk, og det er også ganske dyrt. Men kanskje det kan være lurt å spørre hvilket telt som passer ditt bruk i stedet for å plukke telt selv som kanskje ikke vil leve opp til forventningene i det hele tatt.

For eksempel er Nortent Vern 1 et mye diskutert telt her på forumet for tiden, prisen ligger på 5300 kroner, vannsøyle på bunnduk er 10000mm, ytterduk 3000mm og vekten ligger mellom 2.3 og 2.6 kilo. Dette er et veldig imponerende telt som til og med har god plass til matlaging i ytterteltet. https://nortent.no/products/nortent-vern11

 

Ser ut til at du er ganske opptatt av oppgitt vannsøyle på teltene. Personlig tenker jeg dette er noe man skal bry seg mindre om i dag, da alle telt fra produsenter med ære og samvittighet i behold produserer telt som tåler bøtter og spann med regn uten problem. Vekt, materialvalg (stenger, rivestyrke på duk mm.), størrelse, konstruksjon, oppsett og praktiske løsninger er derimot viktige hensyn som må tas. 

Har selv hatt MSR Elixir 3 tidligere og likte det svært godt. Enkelt og fleksibelt oppsett, romslig og to fortelt. Nydelig å kunne bruke kun innerteltet på godværsdager. Dette ble primært brukt på turer med samboer, så da fordelte vi vekten oss imellom. Og JO, det er vanntett. Det ble brukt i alt slags vær (til tider skikkelig møkkavær) og ikke en dråpe falt på innerteltet. Dog ikke det sterkeste i kraftig vind. 2,3 kg (Elixir 2) burde enhver mann med respekt for seg selv kunne bære. Fås hos bikeshop nå til 3000,-. Et telt jeg varmt kan anbefale. Dersom du ønsker en lettere utgave har du MSR Hubba Hubba til 1.7 kg. Også på bikeshop til 4500,-.  

Ville også sjekket ut Naturehike cloud up 2. Har teltet selv og fungerer gull til prisen av et slikk og ingenting. Kan alltids kjøpe dyrere og mer solide telt fra f.eks. Hilleberg, men spørsmålet er om du vil få noe mer glede av det når du primært skal ut på enklere markaturer? 

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, KS10 said:

Ser ut til at du er ganske opptatt av oppgitt vannsøyle på teltene. Personlig tenker jeg dette er noe man skal bry seg mindre om i dag, da alle telt fra produsenter med ære og samvittighet i behold produserer telt som tåler bøtter og spann med regn uten problem.

Jeg går ut i fra definisjonen om at 3000mm = vanntett. Etter å ha opplevd hvordan det er å ligge i et telt som ikke var helt tett når det var dagesvis med sammenhengende regn så er 3000mm minimumskravet mitt for at jeg skal kunne stole på et telt.

Og 3000/5000 er heller ikke spesielt mye å be om, du får jo såpass fra "Ultralight" teltene til billigmerker som feks Sydvang eller Urberg.

Så at produsenter som Helsport leverer telt som har dårlig vannsøyle, høy vekt og høy pris syntes jeg rett og slett er ALT for dårlig. Når jeg ser på et telt som Helsport Reinsfjell 2 Ultralight så ser det ut som et fint telt, men i min mening burde det ha kostet maks 3999 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Gabs88 said:

Jeg går ut i fra definisjonen om at 3000mm = vanntett. Etter å ha opplevd hvordan det er å ligge i et telt som ikke var helt tett når det var dagesvis med sammenhengende regn så er 3000mm minimumskravet mitt for at jeg skal kunne stole på et telt.

Og 3000/5000 er heller ikke spesielt mye å be om, du får jo såpass fra "Ultralight" teltene til billigmerker som feks Sydvang eller Urberg.

Så at produsenter som Helsport leverer telt som har dårlig vannsøyle, høy vekt og høy pris syntes jeg rett og slett er ALT for dårlig. Når jeg ser på et telt som Helsport Reinsfjell 2 Ultralight så ser det ut som et fint telt, men i min mening burde det ha kostet maks 3999 kroner.

Hvilket telt opplevde du dette i? Tror nok du ser deg blind på tallene hvis vannsøylen er eneste kriteriet for å vurdere hvor godt teltet tåler regn. F.eks. har Mountain Hardwear Trango en vannsøyle på 2000. Personlig hadde jeg stolt på dette teltet 10/10 ganger foran et Sydvang-telt i ekte nordnorsk pissvær. Det hadde nok heller ikke blitt tatt med opp på de mest ugjestmilde fjell av så mange hvis det ikke engang klarte å holde regn ute.  North Face VE25 har 1500mm og stort sett de fleste telt fra f.eks. amerikanske produsenter har vannsøyle i samme sjiktet.. 

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, KS10 said:

Hvilket telt opplevde du dette i? Tror nok du ser deg blind på tallene hvis vannsøylen er eneste kriteriet for å vurdere hvor godt teltet tåler regn.

Et eldre Helsport telt, anno 2000-2005.

Quote

F.eks. har Mountain Hardwear Trango en vannsøyle på 2000. Personlig hadde jeg stolt på dette teltet 10/10 ganger foran et Sydvang-telt i ekte nordnorsk pissvær.

Det kan godt være et bra telt det, 2000 og 10000mm vannsøyle med bratte vegger og stram konstruksjon gir jo veldig god avrenning, som hjelper på når det regner. Men dette er også et veldig tungt telt som krever hele 5 teltstenger, som igjen gir bedre værbeskyttelse og strammere ytterduk. Så de har konstruert teltet på en måte som gjør at det har muligheten til å gjøre en mye bedre jobb enn vannsøylen tilsier. 

13 minutes ago, KS10 said:

 North Face VE25 har 1500mm og stort sett de fleste telt fra f.eks. amerikanske produsenter har vannsøyle i samme sjiktet.. 

Nå er ikke jeg kjent med VE25 men her er første review som kommer opp på Mountain Hardwares egne sider.. Dette virker som et telt som i all hovedsak er laget for at det skal brukes på snødekte fjell.

image.thumb.png.7ae6d9d12d940acc4a8c78687788ba1b.png

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Fjellsport:

Hva betyr vannsøyle?

Vannsøyle brukes for å beskrive hvor mye vann et materiale tåler før vannet trenger gjennom materialet. Uttrykket brukes for eksempel for jakker, bukser, telt, tarp etc. Målingen av vannsøyle tester hvor høyt vanntrykk stoffet tåler. Ofte kan det være forvirrende å forstå seg på hva som er vanntett og hva som er vannavvisende. En vannsøyle på over 3000mm regnes normalt som vanntett. Dette varierer også mellom hvilke typer produkter det gjelder. En jakke vil ikke regnes som vanntett før den har en vannsøyle på 10 000mm, mens et telt vil kunne holde vannet ute med en vannsøyle på kun 1500mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.