Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs med nudler som mat!


Anbefalte innlegg

9 minutter siden, REJOHN skrev:

@Prebb sa

Når man skal gå langt trenger man mye energi. Trekker man pulk bør man i alle fall satse på 3500Kcal per døgn, mer om en er en stor mann. Det er normalt å fete seg opp før ekspedisjoner fordi matbudsjettet ikke nødvendigvis holder til aktiviteten. Samtidig veier jo mat noe, og energimessig spiller det ikke så stor rolle for kroppen om energien kommer fra fett eller karbohydrater. Sistnevnte veier bare vesentlig mer per kcal. Om man stadig skal være i høyintensiv aktivitet er det nok mer fornuftig å spise en større andel karbohydrater. Er man ikke tilpasset til å leve på en høy andel fett så vil dette også gi ubehag. Fett inneholder heller ikke fiber som er viktig for å opprettholde en god fordøyelse også på tur. (Jeg aner ikke hvorfor det ikke går å få "sitert"?)


3500 Kcl pr døgn på langtur med tung sekk er i følge min erfaring alt for lite.Jeg bruker omtrent så pass selv, på vanlig uker. Med kulde, tyngre sekk og lengre avstander vil kaloribehovet fort overstige 3500kcl pr dag.

  I følge "internett" skal den engelske hæren ha regnet med mer enn 7000 kcl pr døgn for soldater på marsj. (15 miles pr dag med 30 kilo på ryggen...)

Man bruker nok gjerne mer, men det er et herk å spise 7000kcal på et døgn. Du må jo spise 5-6 store måltider pluss snacks for å begynne å nærme deg. Feltrasjonen vi brukte i forsvaret var 3500kcal. For lite om det er mye aktivitet, men man er jo på øvelse, tur, ekspedisjon, osv i en begrenset periode. Det er derfor man også feter seg opp på forhånd.

Er man toppidrettsutøver så kan man også ha behov for et vanvittig energiinntak i en en begrenset periode. Mange husker sikkert M. Phelps 10 000kcal diett for et par år siden. Nå spiser han vesentlig mindre og er like god (som kan bety at en må ta hensyn til alder i stor grad også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forbrenner ca 3000-4000 på en lang dag på tur. Det har jo litt å si hvor mye kropp du har å bære på også. Om nuddelmannen var lett og ikke så muskuløs så trenger han ikke like mye energi inn, som en real bamsekar gjør. 

Men det viktigste er jo å få dekket alle behovet av fiber, fett, proteiner og karbohydrater. Og det gjør man jo ikke på nudler. Om man da ikke sper på med lemmen på en seng av einebærbusk :P 

Lurer på hvordan det gikk med nuddelmannen til slutt jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen er vel full av stein og det var her nudlelmannen befant seg. Reinlav er det bare rein som tåler.. Regner med han ikke kunne bruke hele dagen med rumpa i været for å grave etter røtter. Gikk han over en myr kunne han eventuelt være heldig å finne litt multer/kart, kanskje blåbær og krekling ellers på stien.

Uansett er langtur i fjellet på lavbudsjett der maten ikke har tilstrekkelig ernæringsinnhold/ensidig ernæringsinnhold en dårlig ide.

Helhetlig planlegging er tingen, det hjelper ikke å ha med tjukk jakke hvis du sulter i hjel..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er svært lite nyttig til å omdannes til glukose og til å benytte til energi. Til det er det fett og karbohydrater som gjelder. Men til å styrke/beholde muskelmasse er man avhengig av proteiner. Over en periode kan man fint klare seg kun på fett eller karbohydrater. Problemet er vel at man vil få problemer i lengden både med muskelatur og div annet når man også mangler vitaminer, mineraler og fiber. Må huske det er mange som kun livnærer seg på ris, og stort sett kun det. Men noen bodybuilder blir man ikke av det :)

Kun nudler i lang tid vil ta livet av deg, men du klarer deg nok en stund :)

På vinterturen min forrige vinter viste pulsklokka ett forbruk mellom 6000-7000kcal daglig. Og det uten at jeg hadde lagt inn noen form for treningsform. Skal du spise slike mengder med nudler må du ha med deg en tilhenger :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.10.2016 at 9:04 AM, 7homas said:

Ok, men er det egentlig det? Si du skal gå 10 mil med lik oppakning (vekt) så vil kanskje energiforbruket ikke være altfor forskjellig mellom høyfjell og arktis (tenker da på sånn Monsen på tvers navigering).

Det jeg egentlig lurte på var hvilke av plantene man passerer daglig man kan, uten problemer som vond smak og ubehageligheter som gift, spise og ha nytte av? Er det f eks en vanlig plante i norsk natur som har en særlig proteinrik rot eller likn.

Har lest en plass (husker dessverre ikke hvor) at proteinrike grønnsaker ikke kan dyrkes i skandinavia. Og det kan nok stemme det, siden bønner og belgfrukter (bortsett fra erter) ikke har særlig lang tradisjon i norsk kosthold.

når det gjelder spiselige planter finnes det utrolig mye godt der ute :) finnes også mange bøker om emnet, men mine favoritter er løvetann, tangmelde, geitrams og marikåpe. ryllik er best som krydder, med mindre det er helt ferske skudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anti said:

Har lest en plass (husker dessverre ikke hvor) at proteinrike grønnsaker ikke kan dyrkes i skandinavia. Og det kan nok stemme det, siden bønner og belgfrukter (bortsett fra erter) ikke har særlig lang tradisjon i norsk kosthold.

når det gjelder spiselige planter finnes det utrolig mye godt der ute :) finnes også mange bøker om emnet, men mine favoritter er løvetann, tangmelde, geitrams og marikåpe. ryllik er best som krydder, med mindre det er helt ferske skudd. 

Tøft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.10.2016 at 11.49, The Lone Wolf skrev:

Monsen sa forøvrig; "Fettet bærer du på kroppen, proteinene fisker/jakter du og karbohydratene(karbs er en dårlig oversatt engelsk forkortelse som altså ikke eksisterer i norsk rettskriving om en skal være pirkete) bærer du i sekken"

Godt det er noen som kan sin Monsen her. "Sparer til tur", bruker jeg å si dersom noen bemerker at jeg har lagt på meg. At jeg nok sparer mer enn jeg får tatt ut er en annen sak.

PS: Noen burde sagt til mannen med nudler at smør og matoljer ikke er så dyrt, og at nudlene fint lar seg dynke.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

Hehe 1f44d.png1f600.png Litt oppfinnsomhet med begrensede muligheter er en bra ting, fettet ville ja drøyd energien i måltidene iallefall 1f44d.png

Ikke sant, og man blir ikke så fort sulten igjen. Bare prøve en strøken spiseskje smør i kaffen. Bruker det ofte selv om morran (i hverdagen altså). Da blir lunsjen min frokost.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør i kaffen må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd, har dog prøvd cocosa i te og det går veldig fint. Men cocosa er kanskje ikke like billig som smør da.. Men smør i kaffen, noen bruker jo fløte i kaffen så kan kanskje gå an. Har ikke prøvd fløte i kaffen engang jeg.. 😀😊 Smør i kaffen kan jo høres ut som noe som kunne brukes under en pause i marsjen, få litt energi fra fett og koffein 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Smør i kaffen må jeg innrømme at jeg ikke har prøvd, har dog prøvd cocosa i te og det går veldig fint. Men cocosa er kanskje ikke like billig som smør da.. Men smør i kaffen, noen bruker jo fløte i kaffen så kan kanskje gå an. Har ikke prøvd fløte i kaffen engang jeg.. 1f600.png1f60a.png Smør i kaffen kan jo høres ut som noe som kunne brukes under en pause i marsjen, få litt energi fra fett og koffein 1f60a.png

Husk å bruke usaltet smør da. Ikke bare smaker salt kaffe høgg, men salt nøytraliserer bitterhet og tar mye god smak fra kaffen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke er veldig frista til å prøve smør i kaffe, aldri tenkt tanken om det i det hele tatt kan passe sammen. Tom søkt det opp nå for se om det ikke er en nødløsning for noe, men skal smake som fløte i kaffen. Men har ikke prøvd det en gang jeg.. Utenom Cappuccino, som iallefall har noe melkeprodukt i seg. Tar kaffen som regel bar 👍 Ikke engang prøvd kaffefilter eller karsk heller 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Husk å bruke usaltet smør da. Ikke bare smaker salt kaffe høgg, men salt nøytraliserer bitterhet og tar mye god smak fra kaffen. 

Jeg bruker normalsaltet og syns der smaker godt. Men her som ellers, enhver må finne sin dose. Smak og behag, vi er forskjellige. For mye av det gode kan bli kvalmt, sånn er det vel med alt. Noen hiver tørket reinsdyrkjøtt i kaffen og liker det. Har ikke prøvd dette selv enda, men det høres faktisk godt ut.

PS; Dette er også en "god blanding" om du har levde for lenge på ensidig kost, havregryn f.eks. Smører og får fart på sakene for å si det slik. Er ikke bare "deg" blandingen får "fart på" på morran med andre ord :)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2016 at 8:09 AM, Prebb said:

Husk å bruke usaltet smør da. Ikke bare smaker salt kaffe høgg, men salt nøytraliserer bitterhet og tar mye god smak fra kaffen. 

Jepp, men en klype salt er en nødvendighet når kaffen er av billigste slag og har stått hele dagen. Der har vi opphavet til "navy coffee".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, nesning skrev:

I Mongolia fikk jeg prøve (eller bedre sagt MÅTTE prøve, for høflighetens skyld) grønn te med melk og kjøtt. Dette er populært i Gobi ørkenen, gjerne med hestekjøtt. 

Høre mer nærende ut enn bare nudler!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.