Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av fiskestang under marsj


Prebb

Anbefalte innlegg

Sammen med fiskestangen jeg nylig kjøpte fulgte det med en oppbevaringsbag, eller egentlig et rør. Dette tenkte jeg umiddelbart var meget praktisk, men så oppdaget jeg at det slett ikke var plass til stang med snelle på. I tillegg veide røret ekstremt mye i forhold til fiskestangen. Jeg tipper røret nærmer seg 1kg med all polstringen.

Hva gjør egentlig dere andre når dere går på fjellet? Stang i dette røret og snelle, slukboks og etc i sekken? Finnes det lettere rør, eller er dette bortkastede penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den alltid oppfinnsomme @Tom42 har en tråd her om å bruke isolasjonspølser til vannrør som hylse til stanga, greide ikke å snuse den opp i farten, men kanskje det er en løsning.

 

Fant tråden

https://www.fjellforum.no/forums/topic/40500-tommetrix-lettere-tube-for-fiskestenger/#comment-366362

Endret av Omnilite
Fant tråden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles tube og du kan ha den i sekken eller feste den utenpå:) De fleste monterer opp stanga på en to tre uansett. Om du har trekk og ikke er skjødesløs med sekken så kan den godt festes utenpå sekken uten tube, men får den et slag så kan den knekke under fisking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Prebb said:

men alle tar av og på snellen hver gang?

Snella på fluestanga går alltid av mellom vannene nær jeg vandrer på vidda feks. Mens på haspelstanga er det litt avhengig av hvordan dagens vandring ser ut. Har jeg planlagt endel fisking under vandring så hender det jeg går med stanga 100% montert. Da er det veldig raskt og stoppe for å ta noen kast og så feste "antenna" til sekken igjen. Om jeg bare skal fra en plass til den neste pakker jeg som oftest stanga ned og snella ligger trygt i sekken, stanga da i et lett trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, josteink skrev:

Stang knekker du når du fisker eller går med den i handa, ikkje på sekken.

Eller hvis man legger den i lyngen og tråkker på den. Sørøya 2013 Dag 1, Never Forget. Gaffateipet fiskestang resten av turen :) 

Røret veier for mye ja, blir også for mye jobb å demontere/montere hele tiden, så stanga festes i sekken eller bæres i hånda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker stanga i sånn tynn filtpose som gjerne følger med. Da holder stangleddene seg samlet og ramler ikke av enkeltvis. Posen girt litt mer friksjon mot stroppene på sekken og så veier den nesten ingen ting heller. Føles litt tryggere på transport-etappene siden jeg ikke ser så godt hva som skjer der stanga er stroppet fast på sekken.
Snella legger jeg sammen med resten av fiskeutstyret i en sånn ultrasil-sekk som veier 68 gram. Det hele pakkes ned i sidelomma eller hovedrommet på sekken. Ultrasil-sekken fungerer også som fiskeveske og dagstursekk underveis.
Aldri opplevd stangbrudd eller andre skader ved at stanga henger fasstroppet på utsiden av sekken. Stangbrudd ved snubling i steinur mens man prøver å lure stor-ørreten i "hemmeligvann" er derimot veldig fort gjort. Min tredelte stang var brått i fem deler nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Biltemas 35mm rørisolasjon i polyetenskum, med to skårne slisser for de største ringene, + to gummistrikker:


Etui_1.JPGEtui_2.JPGStanga er ei seksdelt Eagle Claw kombistang, som bare bygger 40cm når den er demontert. Den går i samme STS Ultrasil sekken som @Ståle Sæther bruker, sammen med den minste haspelsnella jeg har funnet og en bitteliten fluefiske-veske til å henge rundt halsen med alt fiskeutstyret i.

Veldig greit å ha alt i sekken på innmarsj, for å slippe grunneiere som skal mase om fiskekort. Altså, jeg kjøper fiskekort, men alle bønder langs veien tror tydeligvis jeg skal fiske på akkurat deres grunn, når jeg har tenkt å gå noen timer inn i heia før jeg kaster snøret.

Etuiet veier 24,6 gram, total vekt på hele fiskeutstyret blir da 602 gram.

Edit: Ah -- great minds think alike, @Tom42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har alltid med to stenger. En 9-foting og en ultralett 5-foting. 9-fotingen er firedelt, for å få kortest mulig lengde på den når den er demontert. Begge pakker jeg ned i oppbevaringsposene når jeg skal forflytte meg. Fester de på sida av sekken. Snellene har jeg (sammen med slukskrin og annet fiskeutstyr) i egen oppbevaringspose inni sekken. 

Stengene legger man for øvrig aldri på bakken..Man reiser de mot noe, så de stikker opp i lufta. Tråkke på stanga er utilgivelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tynnveggede PE rør ( Polyetylen ) som stangtuber. Veier ikke all verden.
Men går og ser litt på Shimano Beastmaster (travell serien) eller en Vengeace.
Stengene er 6-delt og har en transportlengde i rør på 62 eller 56cm 🙂
De 12 fots meitestengene suger å ha med seg om man skal gå litt men føles bedre enn de korte "ridepiskene" på 7-8 fot 😁

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere tider bar jeg bare stanga i vanlig stoff futteral på utsiden av sekken, men etter en busstur fra Stavanger til Haukeliseter som resulterte i brukket tupp så har jeg begynt å bruke tube. Til fotturer er det enten en Shimano Beastmaster (lettspinn) haspelstang eller en firedelt fluestang som blir med og de  stengene er litt for dyre til å gamble med. Tuben til fluestangen har plass til snelle, men til haspelstangen så ligger snelle og slukboks i topplommen på sekken. Alle mine sneller oppbevares i egne futteral. Gamle barbermaskin etui eller sminkepung / sminkeveske fra konas overskuddslager. På grunn av dette så har jeg sneller som er mellom 30 og 40 år gamle og som fremdeles er i topp stand. 

Tre eksempler:CIMG8091.JPG

Ingen av disse var beregnet på fiskeutstyr. To sminkevesker fra min kone og et gammelt etui til en barbermaskin som min far hadde en gang på 1950 - 60 tallet. Snella til høyre mener jeg at jeg kjøpte en gang mellom 1975 og 1980

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forflytning blir stangen oppbevart demontert i vanlig trekk som følger med stanga, den dulter borti trær og kvist som er over hodet mitt, det har ikke vært et problem hittil. Prøver selvsagt å unngå at stanga treffer mesteparten.

Snelle blir lagt i snelleetui og i en pakksekk sammen med resten av fiskeutstyret i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forslag til fiskestang.og.opbevaring af!!

Bruger: Eagle Claw Trailmaster Spin
Fly - er en alsidig stang som er let at transportere, da den er 6 delt. Håndtaget er specielt i det man kan tage den nederste del af og vende håndtaget, så bliver spinnestang til en fluestang.
IM-7 kompleks klinge / Titanium oxid øjer / Kkork håndtag / Graveret aluminium hjul holder
• Smuk, polstret rejseetui medfølger
- Længde når stangen er sammenfoldet: 41 cm
- Længde.: 7 fod
- Kastevægt som spinnestang.: 4 - 14 gr.
- Kastevægt som fluestang.: #5/6
Vægt: 165 gr.

Opbevaring: Plastrør
Let og stabil. Højden kan indstilles individuelt ved at dreje. Lågets sekskantede form sørger for, at den ikke ruller væk.
Findes i størrelsen: Ø 45mm / Ø65 mm / Ø70
Den yderste del skæres over, og forlænges til den længde der passer stangen, brug f.eks. et tyndt stykke plast (stift) og de tre dele tapes sammen med gaffatape. Der er kun lige plads til alle 6 dele, men de kan være der..!!

Forhandler: http://www.boesner.dk/opbevaring-praesentation/opbevaring/andet/plastik-tegneror

EagleClaw-Trailstang.jpg

Plast-ror-fiskestang.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.