Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en unødvendig leteaksjon


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Og nå har det vært en redningsaksjon på Svolværgeita. Turist uten sikring måtte hjelpes ned. 

Etter alle disse bildene med folk som tar salto fra den ene piggen til den andre, og en som hoppet over på sykkel nylig, så kommer det sikkert snart redningsaksjoner etter folk som skal hoppe med motorsykkel eller akebrett..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Lompa skrev:

Etter alle disse bildene med folk som tar salto fra den ene piggen til den andre, og en som hoppet over på sykkel nylig, så kommer det sikkert snart redningsaksjoner etter folk som skal hoppe med motorsykkel eller akebrett..

Stygt redd for det ja. Folk evner ikke å se at det ligger enormt mye arbeid bak et slikt stunt, og bildene av dette. 

Heldigvis ser det ikke ut til at noen har hatt lyst å kopiere Magnus Midtbø sitt stunt på Trolltunga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kjell Iver skrev:

https://www.nrk.no/nordland/her-klamrer-den-utenlandske-turisten-seg-til-svolvaergeita-uten-sikring-1.13112514

Den turisten på Svolværgeita må føle seg lur. Eller lurT. For han som hadde tau gikk ned uten dama!

 

Ja hun har jo helt klart funnet seg en stjernegriser av en mann :P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 18.50, Kjell Iver skrev:

https://www.nrk.no/hordaland/eittaring-matte-overnatte-pa-sjukehus-etter-trolltunga-tur-1.13105490

Rimelig syk hendelse. Jeg er ikke kjent med forholdene, men er det ikke skiltet på oarkeringsplassen hvor lang tid man vil trenge på denne turen? 

Det er skiltet hinsides godt ved startpunktet. Her står det skilt med kor langt det er, det viser at dersom du er komen så langt innen visst klokkeslett, så må du snu (står også skilt på dette punktet oppå på fjellet), skilt som fortel om fare for nedkjøling og klimaforskjell osv osv osv. Det står ikkje på skilting og informasjon.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-skal-de-unnga-en-ny-skrekksesong-ved-Trolltunga-3450746.html

MEN berre det at det faktisk ikkje er stengt og forbudt å gå vert tatt som ein aksept på at dette uansett ikkje er så farleg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, josteink skrev:

MEN berre det at det faktisk ikkje er stengt og forbudt å gå vert tatt som ein aksept på at dette uansett ikkje er så farleg. 

Du har nok rett i det. Da jeg skulle ta en tur i Yellowstone for noen år siden, ble vi møtt av en bom over veien. Nasjonalparken er stengt for sesongen, sto det.. Hadde bommen vært åpen, så kunne jeg vel lagt ansvaret for min sikkerhet på myndighetene..?

Jeg mener at de som bruker Prekestolen, Trolltunga osv aktivt i markedsføringen burde spytte en slant i kassa til redningstjenesten. Så kunne man ha en fast stasjonert vakt ved innfartsportene. Egentlig vi vi jo ikke ha det sånn i Norge. Vi har en god kultur for at alle skal læres opp til å ta ansvar for seg selv i fjellet, men på disse stedene "lures" uerfarne folk til å gå på til dels tøffe turer. De har reist verden rundt for å få tatt det bildet, så da trengs det sterke virkemidler for å stoppe dem..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg vet hva jeg skal si. Hvis personene i apparatet rundt kan ta på seg å bære/slepe de seks ned i all slags vær, så er det null stress. Ellers så bør det være tilsynssak for vedkommende beslutningstakere som er ansvarlge for turen. Celebral parese og eksponert fjellterreng er som kjent ingen stjernekombo, selv i det fineste vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lompa skrev:

 Da jeg skulle ta en tur i Yellowstone for noen år siden, ble vi møtt av en bom over veien. Nasjonalparken er stengt for sesongen, sto det.

Så kunne man ha en fast stasjonert vakt ved innfartsportene.

I Norge har vi noe, få andre land har og det er allemannsretten. Og den hindrer et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Landsem skrev:

Jeg vet hva jeg skal si. Hvis personene i apparatet rundt kan ta på seg å bære/slepe de seks ned i all slags vær, så er det null stress. Ellers så bør det være tilsynssak for vedkommende beslutningstakere som er ansvarlge for turen. Celebral parese og eksponert fjellterreng er som kjent ingen stjernekombo, selv i det fineste vær...

Enig, om du har en diagnose bør du holde deg langt unna natur og fjell, sykesenger i Norge er som kjent spekket med motivasjon og mestringsfølelse. /s

Jeg kjenner flere med celebral parase som har vært på høyere topper og lengre turer enn mange med langt bedre forutsetninger enn dem selv.

Om ikke du kjenner bakgrunnen eller forutsetningene til disse menneskene tenker jeg det er like greit å holde munn. Om du baserer meningen din på de kanskje noe vel sensasjonalistiske overskriftene fra rikspressen er det selvsagt lett å hive seg på hylekoret, men flott om det holdes til kommentarfeltene hos tabloidene.

Om vi i stedet legger godviljen til og antar at de som har lagt ut på denne turen, der 6 av 10 omtales ut fra deres diagnose, går det jo an å forestille seg at det har vært fornuftige mennesker som har lagt ut på noe som viste seg å bli for tøft for dem denne gangen selv om kanskje forbredelser og motivasjon var på topp. Jeg tipper menneskene i Røde Kors setter langt mer pris på å bistå noen med utfordringer oss andre skånet å fullføre ferden mot et mål vi andre tar for gitt, enn å hente ned selfiesøkende turister.

Men såklart, så lenge "apparatet" påtar seg å slepe andre menneker rundt er det jo bare vinnere her, det var nok det som var det store målet: å komme frem som slep, ikke å mestre turen. Til glede for nye lesere: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/opp-galdhoepiggen-i-rullestol/a/23505323/

Det kunne jo også vært vinklet til en skikkelig kjip histore dersom marginene ikke var på deres side. 

Flott at de prøvde, håper de prøver igjen og lykkes neste år!

Endret av bjojor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Det største hinderet for å kunne regulere ferdsel er jo allemannsretten. Den bør være hellig etter mitt syn. Fjernes den så vil ikke forvaltningen automatisk tilfalle staten, men grunneierne! Jeg har dessverre ikke så stor tiltro til nordmenns mangel på griskhet, at jeg ser for meg at ferdsel i utmark da i større og større grad vil bli et spørsmål om penger. Når det gjelder de strandede på Besseggen så var vel de godt utstyrt selv om et telt forsvant. Jeg leste i hvert fall at redningsaksjonen med helikopter var utsatt til dagslyset var tilbake og ev. værforholdene var gode nok uten at andre tiltak ble vurdert som aktuelle.

  Vi ser jo at utenlandske turister i særlig grad, og nordmenn i stadig større grad får problemer i fjellet. Til dels pga. økt tilstrømming og til dels pga. manglende kunnskaper og erfaring. Når det gjelder utlendingene er det noen ting man bør være klar over. For de aller fleste er f.eks. kunnskaper som at man bør bruke ull innnerst mot kroppen i kulde og i fuktig vær fraværende. At vi spreller med fingre og tær, tramper og slår floke når vi fryser er for de fleste nordmenn en refleks. Men det er en innøvd adferd. Mange vil bare stå rolig og vente til smertene avtar.... Ser vi på spesielt amerikanske filmer, dokumentarer og serier fra villmarka ser vi ofte "ekstreme hardhauser" iført dongeribukser. Store deler av verden ser på Bear Grylls sine programmer som en rettesnor for hvordan du skal opptre i villmarka. De aller fleste har ikke kunnskaper til å forstå at han gjør stort sett alle de feil det er mulig å begå i villmarka. At han gjør riktige og til dels umulige grep for å komme seg ut av situasjonene han setter seg i er en ting. De fleste ville ha forulykket temmelig fort hvis de følger hans eksempler. For mennesker fra land uten vårt forhold til natur og uten reguleringer som allemannsretten så er det vanskelig å forholde seg til den norske tradisjonen. For store deler av verden er tanken på at det kan være lov å gå på steder der det kan være livsfarlig, fullstendig absurd. Selv om det er skiltet aldri så mye. Det er ikke så mange år siden en morfra Nederland(?) saksøkte norske redningsmannskaper etter at hennes sønn døde etter et mislykket basehopp og påfølgende redningsaksjon som ikke lykkes. I hennes verden var det en selvfølge at noen måtte stilles til ansvar da sønnen ikke hadde gjort noe ulovlig men alikevel omkom.

  Jeg tror at informasjon og mer informasjon er veien å gå. Å la være å prøve å redde folk i nød synes jeg ikke skal være aktuelt. På steder som ved Trolltunga, Besseggen, Preikestolen og de andre mest populære stedene burde det vel kanskje i høysesongene være noen som informerer turistene og forklarer dem farene. Sjekker utstyret folk har og forklarer at hvis ting går galt pga. manglende utstyr og erfaring så kan de måtte bli nødt til å dekke kostnader ved redning selv. Å gi dem timeprisen på operering av et norsk redningshelikopter bør få noen og enhver til å tenke seg litt om. Ellers så burde det kanskje vært laget et informasjonsskriv som deles ut til alle turister på hoteller, campingplasser etc. som de får beskjed om at de skal lese! Der bør det informeres om norske forhold og konsekvensene av feilvurderinger og manglende kunnskaper. Hvis vi kan få turistene til å forstå at her i Norge kan du helt lovlig begi deg ut på turer som selv ikke de råeste ekspedisjonsmenneskene i verden ville hatt sjangs til å overleve, så har vi oppnådd mye. Gjør guiding av turister i skog og fjell til en subsidiert næring så kostnadene er overkommelige for folk. Det er mange tiltak som vil gjøre det tryggere for uerfarne og erfarne turgjengere.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trango skrev:

 På steder som ved Trolltunga, Besseggen, Preikestolen og de andre mest populære stedene burde det vel kanskje i høysesongene være noen som informerer turistene og forklarer dem farene. Sjekker utstyret folk har og forklarer at hvis ting går galt pga. manglende utstyr og erfaring så kan de måtte bli nødt til å dekke kostnader ved redning selv.

På ein maitur i Kroatia skulle vi ta ein køyretur opp på fjellet ovenfor Makarska, der ein kan køyre opp til ca 1500 m høg topp og gå litt rundt. Her vart vi stoppa ved ein bom halvegs opp og ein skogvoktor kom ut frå ei bu og informerte oss om alle farane ved fjellet. Dette innebar huggorm (!), at det vart kald om natta og vi måtte kome oss ned før den tid, at det kunne bli kald vind og at vi måtte ha med vatn og mat dersom vi gjekk vekk frå bilen.

Men kanskje ein i noreg istadenfor skal sei at " Du er her på eige ansvar. Timepris for å bli henta av helikopter grunna dårleg utstyr og ikkje retta seg etter følgjande råd er xxxxx nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bjojor skrev:

Enig, om du har en diagnose bør du holde deg langt unna natur og fjell, sykesenger i Norge er som kjent spekket med motivasjon og mestringsfølelse. /s

Jeg kjenner flere med celebral parase som har vært på høyere topper og lengre turer enn mange med langt bedre forutsetninger enn dem selv.

Om ikke du kjenner bakgrunnen eller forutsetningene til disse menneskene tenker jeg det er like greit å holde munn. Om du baserer meningen din på de kanskje noe vel sensasjonalistiske overskriftene fra rikspressen er det selvsagt lett å hive seg på hylekoret, men flott om det holdes til kommentarfeltene hos tabloidene.

Om vi i stedet legger godviljen til og antar at de som har lagt ut på denne turen, der 6 av 10 omtales ut fra deres diagnose, går det jo an å forestille seg at det har vært fornuftige mennesker som har lagt ut på noe som viste seg å bli for tøft for dem denne gangen selv om kanskje forbredelser og motivasjon var på topp. Jeg tipper menneskene i Røde Kors setter langt mer pris på å bistå noen med utfordringer oss andre skånet å fullføre ferden mot et mål vi andre tar for gitt, enn å hente ned selfiesøkende turister.

Men såklart, så lenge "apparatet" påtar seg å slepe andre menneker rundt er det jo bare vinnere her, det var nok det som var det store målet: å komme frem som slep, ikke å mestre turen. Til glede for nye lesere: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/opp-galdhoepiggen-i-rullestol/a/23505323/

Det kunne jo også vært vinklet til en skikkelig kjip histore dersom marginene ikke var på deres side. 

Flott at de prøvde, håper de prøver igjen og lykkes neste år!

Dette er jo bare tull, om du har en sykdom eller ikke så skal du jo ikke legge ut på en tur du ikke er i stand til å gjennomføre. Det være seg om det er meldt uvær og du ikke har kunnskapene eller om du faktisk ikke er i form/stand til å gå turen selv. Det spiller ingen rolle om disse folkene hadde celebral parese eller ikke, de har uansett tatt feil vurderinger og havnet i en situasjon de ikke mestret.

 

Edit: Syns fortsatt det er bra at luftambulansen forsøkte og redde dem, og mener fortsatt at dette ikke skal koste noe, men folk må begynne å tenke seg om!

Endret av Twistar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @bjojor. Det er kjempeflott at personer med begrensninger både utfordrer disse og at de får mulighet til å oppleve natur og friluftsliv. Men det er for alle, uavhengig av fysisk eller kognitivt funksjonsnivå, viktig å følge grunnleggende "regler". Her i landet kaller vi gjerne dem Fjellvettsreglene, og det er verdt å merke seg pkt nr 2. 

Skjermbilde 2016-09-01 kl. 08.51.32.png

Nå vet vi alle som er vant til å ferdes på fjellet og i villmark, at uforutsette ting kan skje. Jeg antar dette er tilfelle for gruppen på Besseggen, og har uansett ikke innsikt nok til å mene noe som helst om akkurat den hendelsen. 

Problemet som er blitt særlig synlig i år, er vel heller at folk fullstendig uten forutsetninger eller innsikt, belaster redningstjenesten i så stor grad at det får konsekvenser for både beredskapen og økonomien. Trolltunga er det åpenbare eksempelet, div hendelser i Lofoten kan også nevnes. Er det åpenbart at situasjonen har oppstått pga manglende utstyr, forberedelse eller evne, synes jeg det er rimelig at forulykkete må betale for i hvert fall deler av redningsaksjonen. Burde ikke være vanskelig å opplyse om dette på forhånd.

Nordmenn som reiser til feks USA for å drive noen form for "ekstremsport" bør lese det som står med liten skrift i forsikringspapirene. Jeg gikk på trynet under fjellklatring der borte for x antall år siden. Fikk en regning på 1,4 mill i posten etter hjemkomst. Takk gud for at jeg hadde sikret med god nok forsikring.

Det må være mulig å opprettholde allemannsretten uten at vi gjør oss til naive idioter.      

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Landsem. Turistforeningen har her lagt opp til et opplegg hvor marginene er for små.

Men hver enkelt cp-rammet må jo også gjøre sin vurdering i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen. Man fritas ikke for vurderingsansvar fordi man har en muskelsykdom, men det er arrangøren som må sikre gode nok marginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bjojor skrev:

Enig, om du har en diagnose bør du holde deg langt unna natur og fjell, sykesenger i Norge er som kjent spekket med motivasjon og mestringsfølelse. /s

Jeg kjenner flere med celebral parase som har vært på høyere topper og lengre turer enn mange med langt bedre forutsetninger enn dem selv.

Om ikke du kjenner bakgrunnen eller forutsetningene til disse menneskene tenker jeg det er like greit å holde munn. Om du baserer meningen din på de kanskje noe vel sensasjonalistiske overskriftene fra rikspressen er det selvsagt lett å hive seg på hylekoret, men flott om det holdes til kommentarfeltene hos tabloidene.

Om vi i stedet legger godviljen til og antar at de som har lagt ut på denne turen, der 6 av 10 omtales ut fra deres diagnose, går det jo an å forestille seg at det har vært fornuftige mennesker som har lagt ut på noe som viste seg å bli for tøft for dem denne gangen selv om kanskje forbredelser og motivasjon var på topp. Jeg tipper menneskene i Røde Kors setter langt mer pris på å bistå noen med utfordringer oss andre skånet å fullføre ferden mot et mål vi andre tar for gitt, enn å hente ned selfiesøkende turister.

Men såklart, så lenge "apparatet" påtar seg å slepe andre menneker rundt er det jo bare vinnere her, det var nok det som var det store målet: å komme frem som slep, ikke å mestre turen. Til glede for nye lesere: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/opp-galdhoepiggen-i-rullestol/a/23505323/

Det kunne jo også vært vinklet til en skikkelig kjip histore dersom marginene ikke var på deres side. 

Flott at de prøvde, håper de prøver igjen og lykkes neste år!

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet. Det må gå an å ta seg en tur uten på død og liv sprenge grenser. Det er det nok av folk ellers som gjør uten evne og ofte med hårsbredd-marginer, uten at et følge med pleiepasienter skal klamre seg fast ei natt på Besseggen i et vær som fører til at selv bergingshelikoptre fra Rygge og Dombås må gjøre vendereis. Yr er presis på timen to dager i forveien. Og hva skjer så når de ikke får lift ned, jo, da er det greitt å sove over, null stress. Da lurer jeg på, hvorfor ikke da sove over og så gå videre dagen derpå? Mye som taler for at de ti følgepersonene her ikke har hatt erfaring eller dømmekraft nok, og det er det som er hovedpoenget i mitt innledende innlegg og. Det er for mange som har kasta seg på en bølge etter det Monsen-programmet og instagram-generasjonen. 

Jeg håper det blir en debatt om slike stunts nå i etterkant av denne sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Landsem skrev:

Jeg vet hva jeg skal si. Hvis personene i apparatet rundt kan ta på seg å bære/slepe de seks ned i all slags vær, så er det null stress. Ellers så bør det være tilsynssak for vedkommende beslutningstakere som er ansvarlge for turen. Celebral parese og eksponert fjellterreng er som kjent ingen stjernekombo, selv i det fineste vær...

 

15 minutter siden, Lompa skrev:

Er enig med @Landsem. Turistforeningen har her lagt opp til et opplegg hvor marginene er for små.

Men hver enkelt cp-rammet må jo også gjøre sin vurdering i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen. Man fritas ikke for vurderingsansvar fordi man har en muskelsykdom, men det er arrangøren som må sikre gode nok marginer.

 

49 minutter siden, Twistar skrev:

Dette er jo bare tull, om du har en sykdom eller ikke så skal du jo ikke legge ut på en tur du ikke er i stand til å gjennomføre. Det være seg om det er meldt uvær og du ikke har kunnskapene eller om du faktisk ikke er i form/stand til å gå turen selv. Det spiller ingen rolle om disse folkene hadde celebral parese eller ikke, de har uansett tatt feil vurderinger og havnet i en situasjon de ikke mestret.

 

Edit: Syns fortsatt det er bra at luftambulansen forsøkte og redde dem, og mener fortsatt at dette ikke skal koste noe, men folk må begynne å tenke seg om!

En idè å lese seg opp på en sak før man uttaler seg? Av og til er ikke en redningsaksjon unødvendig, av og til skjer ting som ikke er planlagt selv om all risikoplanlegging og vurdering er gjennomført.

Om de seks CP-rammede på Besseggen opplyser avisene følgende:

Turen var beregnet til å gå over Besseggen på tre dager. Normalt er dette en dagstur, raske personer tar den på en halv dag. Disse skulle bruke tre dager.

Det var seks personer med CP, og 10 ledsagere. Altså minst en ledsager pr deltager med annet bæremannskap i bakhånd.

Ifølge DNT som arrangerte turen er den satt opp som "krevende", https://drammen.dnt.no/aktiviteter/834663/, det forventes da at deltagerne kan bevege seg selv.

I følge linken til avisa Gudbrandsdølen valgte turlederen å ringe politiet FØR det oppstod noen form for fare. Det vil si at turdeltagerne var slitne, og spørsmålet om hjelp var en føre-var handling, ikke ett desperat rop om hjelp fra kinesiske turister i shorts og t-skjorte. I tillegg var noe av turutstyret ødelagt ( et telt), og dette kan jo skje den beste. 

Denne tråden har mye fornuft i seg, men det kan være fornuftig å ha en holdning om hva vi kan lære, ikke hva vi kan kritisere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ost skrev:

1. Turen var beregnet til å gå over Besseggen på tre dager. Normalt er dette en dagstur, raske personer tar den på en halv dag. Disse skulle bruke tre dager.

2. I tillegg var noe av turutstyret ødelagt ( et telt), og dette kan jo skje den beste. 

3. I følge linken til avisa Gudbrandsdølen valgte turlederen å ringe politiet FØR det oppstod noen form for fare.

Jeg har lest artikkelen på nrk og vg sine sider.

1. Hvorfor hadde de ikke beregnet at de kunne bli værfast?

2. Hvorfor hadde de ikke utstyr som tåler høyfjellet, evt vindsekk eller fjellduk i reserve?

3. Dersom de ringte før det var en fare, hvorfor ble helikopteret da sendt ut? Det står jo i artikkelen: "Sent onsdag kveld meldte Innlandet politidistrikt på Twitter at luftambulansen ikke klarte å lande på Besseggen pga. mye vind."

 

Her virker de som turfølget virkelig har tatt seg vann over hodet, akkurat på samme måte som en turist i kortbukser og handlepose på vei til trolltunga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ost skrev:

 

 

En idè å lese seg opp på en sak før man uttaler seg? Av og til er ikke en redningsaksjon unødvendig, av og til skjer ting som ikke er planlagt selv om all risikoplanlegging og vurdering er gjennomført.

Om de seks CP-rammede på Besseggen opplyser avisene følgende:

Turen var beregnet til å gå over Besseggen på tre dager. Normalt er dette en dagstur, raske personer tar den på en halv dag. Disse skulle bruke tre dager.

Det var seks personer med CP, og 10 ledsagere. Altså minst en ledsager pr deltager med annet bæremannskap i bakhånd.

Ifølge DNT som arrangerte turen er den satt opp som "krevende", https://drammen.dnt.no/aktiviteter/834663/, det forventes da at deltagerne kan bevege seg selv.

I følge linken til avisa Gudbrandsdølen valgte turlederen å ringe politiet FØR det oppstod noen form for fare. Det vil si at turdeltagerne var slitne, og spørsmålet om hjelp var en føre-var handling, ikke ett desperat rop om hjelp fra kinesiske turister i shorts og t-skjorte. I tillegg var noe av turutstyret ødelagt ( et telt), og dette kan jo skje den beste. 

Denne tråden har mye fornuft i seg, men det kan være fornuftig å ha en holdning om hva vi kan lære, ikke hva vi kan kritisere. 

Dette gjør det jo bare enda mer tragisk. Hvis man skulle ha som premiss for en tur at man skulle kunne ringe etter assistanse ved hver minste bekymring, da er man ikke rustet til å ta turen. Og det sier seg selv med personer rammet av CP, det kan skje uforusette ting. DNT burde heller ha leid inn et regulært helikopter til å fly følget opp på eggen og ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diskusjonen om utlendinger og funksjonshemmedes behov for assistanse, glemmer vi muligens at også "vanlige" turgåere også krever hjelp.

Og selvsagt er det antakelig mer av disse oppdragene for redningsmannskapene enn andre.

(Og jeg tror nok det er en viss form for "krisemaksimering" fra hjelpemannskapenes side når det gjelder Prekestolen - det er snakk om mer penger....)

For muligens å sette det litt i perspektiv, så har jeg opplevd svært mange ganger å treffe folk (vanlige norske mennesker - helst yngre menn), med store sekker og vidunderlige planer.

Som hiver ut både mat, telt og sovepost ut av sekken, før de tar fatt på returen - etter tre timer i heia. Det går jo helst godt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, REJOHN skrev:

I diskusjonen om utlendinger og funksjonshemmedes behov for assistanse, glemmer vi muligens at også "vanlige" turgåere også krever hjelp.

Og selvsagt er det antakelig mer av disse oppdragene for redningsmannskapene enn andre.

(Og jeg tror nok det er en viss form for "krisemaksimering" fra hjelpemannskapenes side når det gjelder Prekestolen - det er snakk om mer penger....)

For muligens å sette det litt i perspektiv, så har jeg opplevd svært mange ganger å treffe folk (vanlige norske mennesker - helst yngre menn), med store sekker og vidunderlige planer.

Som hiver ut både mat, telt og sovepost ut av sekken, før de tar fatt på returen - etter tre timer i heia. Det går jo helst godt...

De er en del av samme utviklingen. Muligens jobber de på pleiehjem og er ivrig på instagram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 10.13, Omnilite skrev:

Skal du ha Tunga for deg selv, ta med et telt, da er det en sannsynlighet for at du har stedet for deg selv på kvelden og neste morgen.

Med mindre Røde Kors vet at du er der, for da blir bare turistene henvist dit og det blir fort fullt i teltet da   :roll:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ost skrev:

 

 

En idè å lese seg opp på en sak før man uttaler seg? Av og til er ikke en redningsaksjon unødvendig, av og til skjer ting som ikke er planlagt selv om all risikoplanlegging og vurdering er gjennomført.

Om de seks CP-rammede på Besseggen opplyser avisene følgende:

Turen var beregnet til å gå over Besseggen på tre dager. Normalt er dette en dagstur, raske personer tar den på en halv dag. Disse skulle bruke tre dager.

Det var seks personer med CP, og 10 ledsagere. Altså minst en ledsager pr deltager med annet bæremannskap i bakhånd.

Ifølge DNT som arrangerte turen er den satt opp som "krevende", https://drammen.dnt.no/aktiviteter/834663/, det forventes da at deltagerne kan bevege seg selv.

I følge linken til avisa Gudbrandsdølen valgte turlederen å ringe politiet FØR det oppstod noen form for fare. Det vil si at turdeltagerne var slitne, og spørsmålet om hjelp var en føre-var handling, ikke ett desperat rop om hjelp fra kinesiske turister i shorts og t-skjorte. I tillegg var noe av turutstyret ødelagt ( et telt), og dette kan jo skje den beste. 

Denne tråden har mye fornuft i seg, men det kan være fornuftig å ha en holdning om hva vi kan lære, ikke hva vi kan kritisere. 

Den saken i GD inneholder noe helt annet nå enn da vi først begynte å diskutere dette, så før du beskylder andre om ikke å ha lest så kan du jo tenke på det...?

Men mitt argument er fremdeles at DNT ikke har sikret gode nok marginer. De har i følge GD utført risikoplanlegging, men kan man si at den har vært god nok, når et ødelagt telt (av flere i en gruppe) utløser helikopterredning? Det var utrivelig vær, men på ingen måter ekstremvær. Når man drar ut med en gruppe bevegelseshemmede så må marginene i forhold til alt uforutsett være mye større enn for vanlige turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.