bjojor

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bjojor

  • Bursdag Mars 25

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Oslo

Nylige profilbesøk

643 profilvisninger
  1. Sett på peakbook? https://peakbook.org/peakbook-element/409/Stølsmaradalstinden.html Skal være helt grei skuring fra Murane, du kan jo sjekke flere av turrapportene i linken over. Ryggen mot midtre ser svært skarp ut, om du går fra Stølsmaradalstinden tipper jeg du må til pers med en rappel eller to, jeg har bare studert den fra skaret mellom midtre og store Ringstinden. På vinterstid er det vel å gå inn Ringsdalen, og gå fra Ringsskar og opp østrenna mellom søraustre og store Stølsmaradalstind. Sikkert mulig å ta seg opp her sommerstid om man har breutstyr også.
  2. Torfinnsbu - Gjendebu - Gjendesheim

    Det bør gå med god margin! Er svært lettgått opp til høyeste punkt i dalen, og derfra er det bare å lange ut til bratta begynner nedmot Gjendebu. kan lønne seg å gå helt bort til Torfinnsbu når man går av båten så man kommer rett inn på den rødmerkede stien, det går et tråkk langs elva også, men det er litt mer kronglete.
  3. Ser ikke ut til at det er topokart, uten at jeg har fått forsøkt å legge det inn på gps-en. Det er endel forumtråder rundt om på nettet som henviser til noen døde linker, så vil tro at det finnes noen som har lastet ned disse i sin tid, eller som har de liggende på en gammel GPS.
  4. Hepp, Er på jakt etter topografisk kart til Garmin GPS (.iso-fil) over Kaukasusområdet, men klarer ikke finne noen gode på nett. Har funnet et vektorkart, men det gir helt feil høyder da det tar utgangspunkt i laveste punkt på kartfilen, og det er ikke ved 0moh. Relative høyder er nok riktige, men det er ikke spesielt godt det kartet, så jeg skulle gjerne ha funnet noe bedre. Så jeg lurer på om noen som har vært i området har en god kartfil de kunne sende meg?
  5. Gass og multifuel forskjell?

    Jeg har et Spidersett, men sliter med å få den til å brenne rent som multifuel, så har gitt opp det litt. Jeg vil nok si at den er i svakeste laget effektmessig til å være en fullverdig vinterbrenner, vi snakker vel en 1500-2000W. Går mye tid til å smelte snø om man kun har denne. Men helt genialt sett til de øvrige 3 sesongene!
  6. Syklister fritt vilt?

    Det er jeg helt enig i, jeg siktet til generelt lovverk for kjørende. Det bør revideres slik at det tar hensyn til, og gir plikter begge parter, uten at man lager spesialregler og kriseløsninger med sykkelveier som krysser gangveier uten skilting, såkalte gang- og sykkelstier osv. Det ender bare med konflikt, og som nevnt tidligere i tråden så kan du ha så rett du vil når du ligger under lastebilen som ikke så deg, det hjelper ikke stort. Pr nå har vi en gjeng kvasimopeder (hybridsykler) som veksler mellom forgjengerfelt, kjørebane, kjøreretninger uten noen omtanke for at verden rundt dem trenger noe forutsigbarhet selv om de i sitt hode er en del av den progressive hippiekulturen nederst på Grünerløkka. (Jeg bor her selv, så da har jeg lov til å kalle dem det). Disse ødelegger for alle flinke syklister som gir tegn, holder seg på rett side av veien, sjekker bak seg før de legger seg ut i kjørefelt osv. Opplæring av syklister i organisert form vil aldri være aktuelt, så det er kun en kulturendring internt hos syklistene som kan bøte på dette. Bilister kan man i det miste frata sertifikatet om de oppfører seg som apekatter. Man kunne dekket det totale budsjettunderskuddet til Hellas ved å stille seg med bøteblokka i en av innfartsårene for sykkel i sentrum en liten formiddag, det er jeg sikker på (i hvertfall nesten). Uten øvrig sammenligning for øvrig: https://www.budstikka.no/asker/nyheter/bleiker/syklist-og-bil-i-krasj/s/5-55-489132
  7. Syklister fritt vilt?

    Helt enig i at han som kjørt forbi her burde vært buret inne og fratatt lappen på livstid. Men er greit å drive fartstrening på en offentlig vei der du ligger så tett på bilen foran at du ikke klarer å stoppe ved en bråbrems? Det må jo være en vanskelig avgjørelse å ta på sparket for følgebilsjåføren om det f.eks. kommer en person gående på riktig (venstre) side av veien og det samtidig kommer en bil imot, og du vet at om du bråbremser får du en haug syklister i hekken. Er dette innafor, eller skal man kanskje holde den slags trening til lukkede baner? Det er jo helt klart ulovlig. §5 i forskriften om vegtrafikk sier jo også at kjøretøy skal ligge med en slik avstand at forbikjørende uten fare for at kan legge seg inn mellom kjøretøyene. At dette lovverket ikke er laget med syklister i tankene tror jeg er ubestridt, men da må man heller endre regelverket etterhvert som nye trafikkgrupper vokser og kommer til enn å cherrypicke de plikter og rettigheter som passer en selv, det gjelder begge grupper trafikanter. Jeg tror på samme måte som mange bilister ikke forstår hvor mye skade de kan utrette med bilen så er det også mange syklister/motorsyklister som ikke skjønner hvor sårbare de er før de smeller. Motorsyklister får i hvertfall som regel dette ganske innprentet på førerkortopplæringen. Det er idioter på og i alle typer kjøretøy. Hovedproblemet er en fullstendig fraværende sykkelkultur i Norge. Oslo Sentrum er en vits, der syklister og bilister kriger mot hverandre, og de som taper mest er fotgjengerne. (Og kanskje han syklisten som kjører forbi en lastebil på høyre side ved et lyskryss fordi han har "rett" til det). Men jeg synes det kommer seg, syklistkulturen er under utvikling. Sinte bilister tror jeg dessverre aldri vi blir kvitt, så jeg velger å forholde meg til dem på samme måte som elgen, de kan være rundt enhver sving.
  8. Utstyrsrapport: Crispi Skarven klassisk fjellstøvel

    @hesthov Jeg fikk byttet et par Skarven på garanti for ca 2 år siden etter en sesong da sålen var nesten flatslitte etter en (dog intensiv) sommer. Var visstnok en kjent produksjonsfeil med feil i gummiblandingen, ble tatt i retur av Oslo Sportslager uten videre spørsmål. Jeg hadde heller ingen problemer med tuppen, bare generell slitasje av sålene.
  9. @utinaturen samme har skjedd med min Trollveggenjakke (av noe årgang) 2 ganger. Norrøna har byttet "glideren/slideren" hver gang. Enig i at det ikke er spesielt festlig når det skjer i felt, man blir driftig med sportsteipen i slike tilfeller!
  10. Ingen som har vært lenger inn i dalen? Vurderte en tur over Austre Leirungstind og ned nordsiden av Søre Skrarvflytinden, men skulle helst visst hvordan snøforholdene er opp og ned. Om man må snu og gå ned sydvestsiden av Austre kan det vel fort bli spennende litt sent på dagen om solen steker og det ligger mye snø der fortsatt. Ingen som har noen bilder og kan se om sør- eller vestryggen opp Austre Leirungstind er tålelig avblåst?
  11. Røverkjøp og gode tilbud

    http://www.sportsbua.no/alpint-topptur/ski/dynafit-tlt6-mountain-cr Dynafit TLT 6 til 1999,-, koster vel 5-6k veil.
  12. Billig fjellklatrekurs?

    Om du ikke har klatret noe trad før ville jeg nok tatt en vanlig kurs først, slik at du får en god innføring i det. Jeg vil tro de fjellklatrekursene fokuserer mer på "helheten" med mye fokus på alpine farer osv osv. Mitt inntrykk er at de kanskje ofte gaper over litt mye på kort tid, og skal dekke isklatring, tradklatring, regning, skred +++ på en langhelg. Har du mye fjellerfaring er det jo ikke noe i veien for å gå noen enkle ryggtraverser ol når du kjenner deg trygg på naturlige sikringer, også avansere sakte men sikkert fra det etterhvert som du får erfaring. Det beste er jo ofte å følge en som har mer erfaring, og lære av dem. Da får du jo både turen og læringen "gratis". Sommerfjellet er jo også snillere enn vinterfjellet, selv om det kan bli friskt på toppene midt på sommeren også. Har du vært i fjellet før og klatret noe trenger du ikke veldig mye erfaring før du kan gå f.eks. Via Lara på Hægefjell, superfin for trening på naturlige sikringer, og en fin gåtur ned fra fjellet.
  13. Snø i teltet? - Snøbørste er lurt

    Jeg bruker Jordan sin fiskebørste av litt eldre type, den tar minimalt med plass og er stiv nok til å funke på alle typer snø: http://dms02.dimu.org/image/032sA3XMjike Har ikke sett dem i butikken på noen år, men finnes vel sikkert tilsvarende til salgs fortsatt.
  14. Nye ski, bindinger og støvler

    Be om å få pakken med Voile Traverse i stedet for vanlig 3-pin, da får du samme binding bare med hælløftere og litt oppbygging. Lettere å kante, bedre i sporet, og hælløftere kan være kjekt. Om de ikke monterer hælen for langt bak kan du legge vidjen bak hælstykket om du ikke ønsker å ta av vidjen. (korte flate partier på en nedkjøring f.eks). Har Nansen med det oppsettet selv, veldig fornøyd med skiene! Ikke noe særlig å gå i oppkjørte spor, men går greit på korte partier.
  15. Isøks og/eller stegjern

    Personlig har jeg bare 60m tau som brukes fra alt fra klatring til bre, og synes den ekstra vekten av dette er helt levelig. Jeg synes i de fleste tilfeller det er mer hensiktsmessig med ett langt enn 2 "halve" tau da man, som Omnilite sier, ikke kan bestemme hvem som faller i gryta uansett om man er 2 eller 5 personer i taulaget. Det være sagt, det er et hav av teorier og praksiser når det gjelder brevandring (og alt annet som involverer tau/klatring for øvrig), der den mest utbredte synes å være "binde seg inn og håpe på det beste". DNT lærte vel bort obligatorisk brystsele frem til i fjor (?), nå er det standard praksis med kun sittesele. Så det finnes få fasitsvar og mye ulik praksis, dog er noen likere enn andre. Jeg er ikke så nøye på hva som praktiseres av dem jeg måtte befinne meg på tur med, så lenge man er enig om rutine og hva man praktiserer før man går. Men i et tomannstaulag skal man være riiiimelig sikker på at den andre er mer enn opplest på sine knuter og taljer, og ikke minst er rutinert nok til å kunne improvisere med det som finnes. Man skal ikke henge veldig lenge i sele før blodsirkulasjonen begynner å få store utfordringer, og da er plutselig den Seakingen veldig langt unna. Passerte selv 35-30m dype bresprekker på Uronosbreen for ikke mange helgene siden, kun dekket av 30-40 cm snø. Vi observerte både tomannstaulag med 3m mellom hverandre og folk som gikk alene på breen i løpet av dagen. Fritt land. Red Bull begynte jo nylige en serie der første episode er fra breredning, man får jo et inntrykk av hvor lang tid 3 topptrente profesjonelle med elektroverktøy og heisestativer bruker på å få noen opp fra en dyp sprekk, så kan man jo tenkte seg å skulle hale opp en som har fått øksen i fleisen og stegjernet i låret opp så raskt man klarer med noe hyssing og en karabiner eller to. Mener ikke å drive skremselspropaganda, men møter så mange i fjellet som har alt av skred- og breutstyr på plass, men som aldri har så mye som testet det på parkeringsplassen. Skuffa å få ilddåpen når det faktisk er alvor. Dra på kurs, det er moro og lærerikt,! Så møter du sikkert noen nye turkamerater som har samme mål og interesser i slengen!