Gå til innhold
paron78

Bruk og oppbevaring av Primus drivstofflaske og pumpe

Det er 1200 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en Primus Omnifuel med tilhørende drivstofflaske og pumpe (ErgoPump?). Spørsmålet er hva en bør gjøre med drivstofflaska og pumpa etter bruk, altså når det skal gå noe tid til neste gang en tar utstyret i bruk? Skal/må/bør pumpa skrus av flaska og oppbevares separat, eller er det ok om den sitter montert på flaska, uten trykk?

 

Jeg tenker på om det er noen fare for at deler "setter seg" eller annet, hvis jeg lar utstyret være "permanent" montert? Hvordan gjør dere det ift eventuell demontering og oppbevaring etter bruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke oppbevart drivstoff på flaska, men helt det tilbake på originalemballasjen og oppbevart drivstoffet der.

Pumpa har jeg latt lufttørke. Jeg har brukt powerfuel på min, annet drivstoff tørker kanskje litt seinere.

 

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg oppbevarte rødsprit på en SIGG flaske lenge, men til slutt løsnet det små biter fra belegget inne i flaska slik at det ble "grums" i det. Riktignok så skulle ikke den aktuelle rødspriten brukes til annet enn forvarming, men hadde jeg fått samme problem med powerfuel hadde jeg risikert å tette brenneren med små partikler fra innsiden av flaska.

Det kan hende Primusflaskene tåler lagring av fuel, men det legger jeg ikke noe krutt i å finne ut, fordi da sitter jeg i verste fall også med en tett brenner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da bør jeg kanskje endre praksis for ikke å risikere løse partikler i flaska. I utgangspunktet så opplevde jeg det som praktisk å ha pumpa montert i flaska, da flaska fungerer som en slags beskyttelse for pumpa, samtidig som at drivstoffrestene blir der til neste gang det skal fyres.

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg oppbevarer bensin på flaske men uten pumpe. Gjort det i over 10år uten problemer.

det du oplevde med rødsprit er fordi rødsprit "spiser" aluminium. Det skjer ikke med bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg oppbevarte rødsprit på en SIGG flaske lenge, men til slutt løsnet det små biter fra belegget inne i flaska slik at det ble "grums" i det. 

 

Virker som om du har brukt en SIGG drikkeflaske, det er de som har belegg inni. Drivstoff-flaskene har ikke (og det er derfor de får smak om du bruker dem til å drikke av).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som om du har brukt en SIGG drikkeflaske, det er de som har belegg inni. Drivstoff-flaskene har ikke (og det er derfor de får smak om du bruker dem til å drikke av).

 

Flasken er en grå Sigg 0.6 liter, det står "Fuel-Bottle" / "Brennstoff-flasche" på den så det er definitvt en brennstofflaske,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flasken er en grå Sigg 0.6 liter, det står "Fuel-Bottle" / "Brennstoff-flasche" på den så det er definitvt en brennstofflaske,

Det samme skjedde meg, til slutt gikk det hull i flasken, fra innsiden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme skjedde meg, til slutt gikk det hull i flasken, fra innsiden...

Hva slags brennstoff hadde du i?

 

Omnilite; I stand corrected!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags brennstoff hadde du i?

Standard rødsprit.

Har også en lik flaske som det har vært parafin og bensin på, den er like fin. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar alltid ut pumpa av egen primus, og har hatt bensin på flaskene sammenhengende i 8 år, men det er MSR. Når det gjelder Primus, så har vi flasker fra de i speidergruppa, og der har jeg dessverre funnet ut at det er greiest at pumpa er i under transport, fordi korkene til Primus er elendige, o-ringene slites raskt, og fordi det er et spor i korken o-ringen skal ned i ender det fort med at plasten på korken treffer flaska før det er strammet nok. Jeg har brukt Sigg, Trangia, Optimus og MSR flasker selv, men Primus er den eneste produsenten jeg har opplevd dette problemet på. Så nå går det mot bytte av alle korkene. Så på Primusflasker tror jeg nok jeg ville latt pumpa stå i.

 

(Nå kan det forsåvidt hende at speiderne har mishandlet o-ringene, men vi har noen Optimusflasker også, de er eldre, men helt tette.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med lekasje på mine to drivstofflasker også!En primus, og en tilsvarende flaske(usikker på merke!) Sikrer dem med pose rundt flaska under transport, og når jeg åpner posen er det lekket godt med bensin! Ene flasken er noen år gammel, men den andre er helt ny, og kjøpt fordi jeg ønsket en tett flaske! Noen tips og ideer!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid oppbevart bensin i fuel-flaske med pumpe montert.

Bruker Optimum Nova og den fungerer like fint etter 12 år.

Senest testet for en uke siden.

Fyrer opp Novaen ca 10 ganger i året (foretrekker bål eller gass)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med lekasje på mine to drivstofflasker også!En primus, og en tilsvarende flaske(usikker på merke!) Sikrer dem med pose rundt flaska under transport, og når jeg åpner posen er det lekket godt med bensin! Ene flasken er noen år gammel, men den andre er helt ny, og kjøpt fordi jeg ønsket en tett flaske! Noen tips og ideer!?

 

Har du forsøkt å bytte O-ringen som sitter på korken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å bytte O-ringen som sitter på korken?

O ringen på den nyeste flasken burde jo levere uansett! Men får prøve det takk for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med primuskorkene er at de er feilkonstruert - det er et spor rundt kanten som o -ringen skal ned i, men dette er for dypt i forhold til diameteren på o-ringen. Dermed treffer plastkanten på sporet flaska før o-ringen er tilstrekkelig sammenpresset.  Finner man en o-ring med større diameter vil ikke den gå ned i sporet i det hele tatt og lekkasjen vil trolig bli et annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt min omnifuel i kanskje ca 6 år. Har hatt alkylat-bensin på flaske med pumpa i både under lagring og på tur. Aldri byttet noe slitedeler. Har kun vært brukt med gass og alkylat så lite renhold som kreves også. Har uansett alltid rep-settet til omnifuelen med meg på tur og har testet demontering og montering av alle deler hjemme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom xxl i dag og så tilfeldigvis at de hadde fått nye korker på optimus fuel flaskene! Spurte om de holdt tett, men det kunne de ikke svare på! Mente jeg kunne stikke innom og reklamere på den hvis ikke den gjorde jobben! Skal teste den i helgen! Blir spennende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt originalkorken til primusflaska noe særlig, da jeg hittil har oppbevart og transportert pumpa montert i primusflaske. Har tenkt at dette er smart fordi flaska antagelig virker beskyttende på selve pumpa.

 

Spørsmålet er om drivstoffet i flaska vil virke forringende på pumpemekanikken over tid (ved lagring osv), eller om dette er problemfritt? For, en bør jo ha en eller annen form for beskyttelse rundt pumpa, demontert eller ei? Kan ikke skjønne annet enn at ei demontert pumpe fort vil bli bøyd/ødelagt om den transporteres løst?  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg transporterer pumpa i et lite plastrør! Fungerer supert! Har ellers oppbevart den i tom flaske!

Testet den nye flaska i helgen, og faktisk ikke anntydning til lekkasje! Får noen tester til, og pakker nok uansett i pose! Men dette kan jo bli bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte ny primus-flaske for noen mnd siden (blir spennende å se om korken holder ref. samtalen over), og ble smått overrasket over å finne en plast-rør-bit oppi (ca 8 cm lang).. Noen som har vært borti det før? Har denne noen funksjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte ny primus-flaske for noen mnd siden (blir spennende å se om korken holder ref. samtalen over), og ble smått overrasket over å finne en plast-rør-bit oppi (ca 8 cm lang).. Noen som har vært borti det før? Har denne noen funksjon?

Den har eg ikke vert borti før!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har eg ikke vert borti før!!!

Hvis du tar pumpen og lengden på den i forhold til 1 liters flasken i betraktning, så forstår du det. Pumpen når ikke til bunns i flasken uten slangen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1200 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.