Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnilite silencer


Måsan

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av en Primus Omnilite med silencer, men er usikker på valg av silencer. Jeg har inntrykk av at mange foretrekker BernieDwag (Omnipup?) og at færre framsnakker Primus sin egen silencer. Takknemlig for innspill her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vel riktig svar, begge deler. Primus sin Silencer er ikke spesielt god.  Funker på gass og bensin, men ikke noe mere. Men huset på selve brenneren er tett. spacer.png

Så det huset er det beste, for så å ta ut selve Silenceren, og putte Berniedawg sin oppi. 
Slik har jeg gjort det -link til innlegget.

spacer.png

Da kan du bruke gassdysa på omnilite på bensin, mindre krøll med tett dyse, og funker mye bedre. Bytter du dyser kan du også bruke parafin. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mm, takk for svar! Må innrømme at jeg har vært mye inne på bloggen din siste dagene, veldig lærerikt og inspirerende! Akkurat denne siden om Omnilite og silencer hadde jeg ikke fått med meg... før nå. Benytter du da en OmniPup uten andre modifikasjoner (og dysebytte)? Jeg benytter alkylatbensin og sporadisk gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (29 minutter siden):

Benytter du da en OmniPup uten andre modifikasjoner (og dysebytte)?

Ja, jeg kan da bruke den på bensin og gass uten å bytte dyse. Siden Omnilite og Omnifuel har samme gjenger på dyser, men ulik diameter, testet jeg slik at jeg fant rette dysa. Eneste praktiske ulempen er at på bensin må du ta det litt rolig i starten og du behøver normalt ikke så mye trykk. I og med at huset til Primus er tett, er sjangsen for underburn veldig liten, om ikke tilnærmet null. 
Andre ulempen er at dette blir dyreste løsningen, da du må kjøpe 2 stillebrennere, både Primus og Berniedawg. 
Men jeg har vært veldig heldig, og kjøpt primus sin brukt, og Berniedawg har vært på tilbud inkl frakt til akkurat under 350kr på Blackfriday. Så har du litt flaks, kan du komme nogenlunde rimelig ut…

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Omnifuel med Berniedawg. Det funker fint med bensin, parafin på den. Men siden Berniedawg kryper ned i klokka, og kan sitte ganske bra fast, og du kommer ikke til dysa på omnifuel - fant jeg ut at jeg ikke ville ha det med på tur. På omnilite kan du jo skru av hele toppen🤩, så der er ikke det problemet. MSR har jo shakerjet rensker, optimus har jo magnetrensenål. Så her ligger omnifuel etter i utviklinga. 
 

Men hvor fast den sitter varierer veldig, og noen tar den av etter endt bruk. Kan være lurt å sikre den med en ståltråd også, så du ikke mister den. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at Omnifuelen er ut av bildet for din del, eller bruker du den kun uten silencer? Eller tar nå xgk’en alle oppgavene (snøsmelting, vintervarme) som er igjen etter Omniliten, og gjør Omnifuelen overflødig? Bruker du xgk II eller xgk ex? Noen gang med silencer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye gass på sommeren, da blir det ofte Trangia med gassbrenner. Vår og høst blir det Trangia med omnilite med stillebrenner, ofte selv om jeg har bål. Enklere å regulere og mindre lukt i utstyr når jeg kommer hjem.

På reine vinterturer er det MSR XGK uten stillebrenner som gjelder, og matlaginga blir snøsmelting, lage vann til real og koke kaffe. Men hadde kunne klart meg med bare Trangiasettet og den ombygde omniliten, om jeg måtte ned i en brenner….

Så det er vel hva som skal lages av mat som avgjør hvilke brenner jeg velger. Blir normalt ikke så mye kosefyring, men har kjøpt og rengjort en whisperlight som jeg ikke har testet enda. Den ligger klar, men var for tørt en periode, det har vel gått over nå😂 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode og tålmodige svar her, Mm. Når det gjelder MSR XGK EX og silencer; påvirker silenceren effekten negativt, øker den kullosproduksjonen og/eller tar brenneren skade av det (fare for underburn etc.)?  Mao., har du/ville du hatt noen betenkeligheter med å bruke en silencer med en EX?

Ps! Har en hørselsskade som gjør meg nok mer enn gjennomsnittet opptatt av silence(r) 🥸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (1 time siden):

Mao., har du/ville du hatt noen betenkeligheter med å bruke en silencer med en EX?

Noe av det jeg liker med XGK er at du hører hvordan den har det. 
Jeg opplevde ikke noe underburn som jeg kan huske på XGK. Normalt blir det sagt at Stillebrennercaper ikke lager mer kullos, men jeg har ikke målt. På XGK minker den jo avstand mellom flammer og kjele.
Men kan ikke gi noe eksakt svar, håper Randulf Valle tar noen målinger også på et par brennere med stillebrennercap. 
 

Så her er det nok ikke mulig å gi noe fasit svar…..🫣 uten at du har akkurat ditt oppsett, og måler med og uten kjele, og med den typen drivstoff du bruker. 

Så hadde nok brukt en kullosalarm, vet at flere ekspedisjoner bruker det som en ekstra sikkerhet. Helst en som du kan følge med på, feks fireangel. 

Måsan skrev (1 time siden):

Ps! Har en hørselsskade som gjør meg nok mer enn gjennomsnittet opptatt av silence(r) 🥸

En annen mulighet er ørepropper, helst formstøpte som du kan bytte dB-filter i. Bruker det selv på mckjøring. Hantek i Oslo er meget flinke på området. Har også sovepropper fra de. Dyre i innkjøp, men har hatt mine i 12 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innbygging av Omnilite i Trangia benytter du en Nova adapter. Den ser ut til å være vanskelig å få tak i, men er den identisk/fungerer det med adapteren til Trangia x2 (se bilde)? Den er det i alle fall mulig å få kjøpt på Trangia.se.

 

 

IMG_0169.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (1 minutt siden):

men er den identisk/fungerer det med adapteren til Trangia x2

Ja, det er helt identisk. Trangia X2 er en Primus multifuel. Hvordan Primus fant på å kalle en multifuel brenner for multifuel… er meg ei gåte. Men huset er likt som på Omnifuel. 
Både Primus multifuel og X2 mangler krana ved brennerhode, og er ikke så lette å regulere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Hvis stillebrenner er viktig, og du ikke har behov for bråkebrenner, er jo en stillebrenner som ikke har behov for silencer er bra valg.

Ja, er jo et godt poeng. Har du noen preferanser i slangebrenner-sjangeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (1 time siden):

Ja, er jo et godt poeng. Har du noen preferanser i slangebrenner-sjangeren?

Har brukt Soto Stormbreaker en liten periode nå, og har allerede en Omnilite Ti som er brukt mye. Soto'en er veldig behagelig lydnivå og er enklere å betjene både med gass og med bensin, i tillegg til å ha en mye høyere effekt når det trengs. Jeg har ikke testet Sotoen på vinterstid enda, men den skal få kjørt seg nå den kommende sesongen.

Det er nok mindre som "kan gå galt" med Primus Omnilite-brenneren, da det er et veldig enkelt design. Men noe med Sotoen taler til meg på en nerdete måte som får meg til å foretrekke den😂

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (4 minutter siden):

Her ligger det an til maaange utstyrs- og Youtube-søk fremover.

Mulig du starter litt i feil ende…..🥶

  • Noen tips, skal du bare ha en brenner? 
  • Hva skal du bruke den til? Snøsmelting, steike pannekaker/tomatsuppe er vel ytterpunktene.
  • Hvor beskyttet for vind er den når den brukes?
  • Hvor viktig er pris, vekt, og ikke minst pakkevolum (skal den helst pakkes inne en kjele/kaffekjele? 
  • Hva skal du bruke som drivstoff ? Gass? Gass og bensin? Parafin? Rødsprit?
  • En bråkebrenner tåler mer vind enn en stillebrenner. Med omnilite kan du ha med begge deler! Og bare skru over det du trenger.
  • Hva med kullos - dvs hvor skal den brukes….
  • Hvor viktig er det at den ser cool ut på instabildene😂
  • Hvor lett skal den være å vedlikeholde på tur? XGK er en traktor, men en god traktor og trenger lite vedlikehold på tur (normalt sett🤩)
  • Hvor viktig er lydbildet vs at den tåler vind? 
  • Hvor mange skal du lage mat til? 

Er vel derfor noen av oss har et lite utvalg🫣

Så håper ikke dette ødelegger nattesøvn, for kompromiss blir det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Har brukt Soto Stormbreaker en liten periode nå, og har allerede en Omnilite Ti som er brukt mye. Soto'en er veldig behagelig lydnivå og er enklere å betjene både med gass og med bensin, i tillegg til å ha en mye høyere effekt når det trengs. Jeg har ikke testet Sotoen på vinterstid enda, men den skal få kjørt seg nå den kommende sesongen.

Det er nok mindre som "kan gå galt" med Primus Omnilite-brenneren, da det er et veldig enkelt design. Men noe med Sotoen taler til meg på en nerdete måte som får meg til å foretrekke den😂

Stormbreaker fungerer fint vinterstid! Hadde med Omnilite som reserve, men Stormbreaker fungerte problemfritt og brenner utrolig rent.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (1 time siden):

Mulig du starter litt i feil ende…..🥶

  • Noen tips, skal du bare ha en brenner? 
  • Hva skal du bruke den til? Snøsmelting, steike pannekaker/tomatsuppe er vel ytterpunktene.
  • Hvor beskyttet for vind er den når den brukes?
  • Hvor viktig er pris, vekt, og ikke minst pakkevolum (skal den helst pakkes inne en kjele/kaffekjele? 
  • Hva skal du bruke som drivstoff ? Gass? Gass og bensin? Parafin? Rødsprit?
  • En bråkebrenner tåler mer vind enn en stillebrenner. Med omnilite kan du ha med begge deler! Og bare skru over det du trenger.
  • Hva med kullos - dvs hvor skal den brukes….
  • Hvor viktig er det at den ser cool ut på instabildene😂
  • Hvor lett skal den være å vedlikeholde på tur? XGK er en traktor, men en god traktor og trenger lite vedlikehold på tur (normalt sett🤩)
  • Hvor viktig er lydbildet vs at den tåler vind? 
  • Hvor mange skal du lage mat til? 

Er vel derfor noen av oss har et lite utvalg🫣

Så håper ikke dette ødelegger nattesøvn, for kompromiss blir det! 

Hehe, skal prøve å beholde nattesøvnen 😃. Men skal innrømme at div gode innspill har økt primusnysgjerrigheten et par hakk. Viktigst blir det likevel å komme seg på tur med det utstyret man har, så kan man jo drømme seg litt bort innimellom, bl. a. her på forumet 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (28 minutter siden):

Viktigst blir det likevel å komme seg på tur med det utstyret man har,

Ja absolutt 🤩. Brukte i mange år bare Trangia 25 settet med gass, og det er fortsatt i bruk. Tipper det er over 30 år gammelt. Når jeg begynte med lettpakking i 2007/8 kjøpte jeg inn en del utstyr og noe av det er fortsatt like bra og jevnlig med på turer. 
 

Blir også slik at når du har testet nok, finner du ut at en del ting/brenner er veldig like😂
 

Så det å komme seg på tur er viktigst. Men gøy å nerde litt også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man behandler utstyret ordentlig så er det nesten overraskende hvor lenge det holder, lett utstyr er jo lettere å skade, men holder av likevel lenge. Nonstick panner er vel det jeg må skifte oftest, men utrolig lettvint å bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 7.8.2023 den 22.45):

Ja, det er helt identisk. Trangia X2 er en Primus multifuel. Hvordan Primus fant på å kalle en multifuel brenner for multifuel… er meg ei gåte. Men huset er likt som på Omnifuel. 

Både Primus multifuel og X2 mangler krana ved brennerhode, og er ikke så lette å regulere. 

Da er adapteren fra trangia i hus 😊. Men ser ut som den må borres opp i bunn for å passe til Omniliten, riktig?

IMG_0175.thumb.jpeg.02ea91452d6cb0347da50f94fdecbcef.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.