Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en lykkelig eier av bla. to lette telt. Henholdsvis Helsport Reinsfjel 3 sl. Og Big Agnes Copper spur hv 2ul... Problemet mitt er, jeg vet ikke hva de tåler av uvær... Er redd jeg må investere i ett mer solid, og tyngre telt for to uker I Børgefjell(sommerstid)....Eller hva mener folket som har erfaring med lette telt og "tungt vær"...?

Annonse
Skrevet
39 minutes ago, Lodbrok said:

Er en lykkelig eier av bla. to lette telt. Henholdsvis Helsport Reinsfjel 3 sl. Og Big Agnes Copper spur hv 2ul... Problemet mitt er, jeg vet ikke hva de tåler av uvær... Er redd jeg må investere i ett mer solid, og tyngre telt for to uker I Børgefjell(sommerstid)....Eller hva mener folket som har erfaring med lette telt og "tungt vær"...?

Big Agnes-teltet ditt kjenner jeg ikke til, men Reinsfjell 3 SL gjør jobben.

Vær alltid nøye med god bardunering i høyfjellet, så slipper du å få deg en overraskelse i løpet av natta.

Du kan alltids trekke litt ned fra høyden, ned i en dal, bak en stor stein, unngå åpne sletter etc for å minimere risiko dersom du er i tvil. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hilleberg Niak veier 1,7 kg, jeg vil kalle det et lettvektstelt, det tåler storm. Finnes mange videoer av dette.

Men hvis du går ned til 1.2 kilo osv som feks copper spur tåler det også fint det meste men jeg har hørt om folk som har fått knekte stenger eller rifter når de har vert skikkelig uheldige i høyfjellet.

Men de funker jo som gull så lenge været ikke er helt forferdelig.

Endret av Gabs88
Skrevet

En ting er hva det tåler, en annen ting er hvordan det er å oppholde seg i teltet når det er uvær. Jeg kvitta meg med Ringstind fordi jeg synes det var ubehagelig i vind. Det er et trangt telt fra før, og det blir ikke akkurat bedre plass når vinden tar inn i siden på teltet. Den tynne duken blafra i tillegg mer enn det jeg var vant til. 

Reinsfjell vil nok gjøre jobben i Børgefjell, men tror det vil bli ganske mye blafring og støy i teltet om dere skulle komme utfor noe vind. God bardunering og selektiv utvelgelse av teltplasser vil nok hjelpe deg godt på vei. 

Jeg ville latt Big Agnes-teltet blitt igjen hjemme.

Skrevet

Jeg har hatt mange netter i et Reinsfjell SL 2 i kraftig ruskevær, og jeg har følt meg trygg og god i det. Jeg har nå et Big Agnes Tiger wall, som jeg en gang opplevde at stangen i fotenden bøyde seg innover på et tidspunkt på natta på grunn av vind og regn. Jeg våknet, dyttet stanga tilbake og la meg til å sove igjen. Langt ifra den beste teltnatta jeg har hatt, men veldig interessert å se hvordan et så lett telt taklet skikkelig ruskevær.

Jeg synes trygt valg av teltplass og god bardunering ofte har mer å si enn et kraftigere/tyngre telt. 

Skrevet

Har HS ringstind sl2 och kollar man vindriktning och sätter upp med högsidan mot vinden fungerar det ok.

Jag väljer dock helst lite skyddade tältplatser för uppsättning,vid första turen fick jag vända tältet efter satt upp med låga sidan mot vinden efter någon timme.

Haft Bergans trollhätta 1p det var en bra kombination av 30 dn yttertyg som ej fladdrar så mkt i vinden men fick även här sätta upp höga sidan mot vinden men en liten kulle eller sten som avleder vinden över tältet,var dock lite besvärligare att sätta upp då de korta pinnarna var lite svåra att sätta i och sätta rakt men ändå sträcka ut tältet.

Mitt HB unna väljer jag om det förväntas oväder eller vill ha ett mer robust och lätt uppsatt tält men väger ju ca 800 gr mer än ringstind.

Att väven skulle gå sönder är jag ej rädd för så länge det är relativt nytt anv ca 2 månader men med lägre vattenpelare VP så kommer det få åter impregneras fortare än Unna.

Blir dock högre ljud av regnet och lite läck vid sömmar efter en störtskur i kanske 15 min så sen höst väljer jag Unna.

Skrevet
Lodbrok skrev (18 timer siden):

Siden du nevner børgefjell kan jeg nevne at jeg brukte Barents Outdoor stetind 3 når jeg var der i august/oktober eller noe sånt. I løpet av natta snudde vinden og traff i den enden der jeg enten hadde føttene eller hodet og der er teltet litt svakt følte jeg. Det knelte godt og jeg sto opp på natta for å sjekke barduner og gikk inn og "støtte" opp teltet så det ikke flata helt. Teltet tåler nok en del men jeg følte meg ikke helt trygg i det uansett. Skal sies at stetind 3 har innvendig høyde på 125cm som gjør at teltet også er et vanvittig vindfang.

Jeg vurderer kanskje å drasse med meg 0,5kg mere neste gang i form av allak 2 som jeg antar kanskje er mere vindstabilt uavhengig av vindretning. 

Men de fleste telt som er satt opp riktig tåler mere enn vi tror. Tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.