frankdrebin Skrevet 15. september Skrevet 15. september ingen87 skrev (30 minutter siden): Stilig! Tre ganger? Da er du også litt oppe i gradene? Det stemmer. Jeg har hatt mye nytte for både leder- og førstehjelpskunnskap i mitt daglige virke også, selv om det ikke er direkte relatert. Håper din lokale LIA tar godt imot deg og vare på deg. Var forøvrig liten tur i helgen til toppen av skiheisa i Spjelkavik. Fin tur i fint vær. 8 Siter
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 16. september Populært innlegg Skrevet 16. september Ikkje i dag, men vart ein liten tur til hananipa imellom bygane 15.09 12 Siter
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 18. september Populært innlegg Skrevet 18. september Min tur nummer 30 på toppen av Torghatten i år. Noen av turene med planker på ryggen- vi blir ikke enig med oss selv om vi burde gjøre mer tilrettelegging. Det er en hårfin balansegang. Staten har investert 110millioner på stien gjennom hullet og den formidable trafikken som da kom, gjenspeiles også på toppen- mye slitasje og all slags tungemål:) Vi lokale går opp der uansett årstid og tid på døgnet - og går kanskje litt andre veier men skjønner jo at de som ikke er kjent roter. Blir aldri lei av utsikten uansett. 14 Siter
josteink Skrevet 18. september Skrevet 18. september Kjell Iver skrev (26 minutter siden): Min tur nummer 30 på toppen av Torghatten i år. Noen av turene med planker på ryggen- vi blir ikke enig med oss selv om vi burde gjøre mer tilrettelegging. Det er en hårfin balansegang. Staten har investert 110millioner på stien gjennom hullet og den formidable trafikken som da kom, gjenspeiles også på toppen- mye slitasje og all slags tungemål:) Vi lokale går opp der uansett årstid og tid på døgnet - og går kanskje litt andre veier men skjønner jo at de som ikke er kjent roter. Blir aldri lei av utsikten uansett. Er iallefall solide bruer de bygger Siter
Populært innlegg Swiss John Skrevet 21. september Populært innlegg Skrevet 21. september Søndag 14. september Startstedet for denne turen var Fjellshotel Bord 1358 moh i Zwischbergen i Simplon-området, tilgjengelig med bil/kollektivtransport fra landsbyen Gondo. Bortsett fra meg var det bare to andre turgåere som overnattet, men en stor gruppe jegere, ettersom jaktsesongen nå er i gang: Man. 15. september Tilbakeblikk nedover dalen fra hotellet: Oppstigning av det ville og avsidesliggende Zwischbergental: Dagens destinasjon er Rifugio Andello 2061 moh, som ligger i Italia på den andre siden av denne åskammen. For å komme dit må jeg krysse Passo d’Andello 2418 moh: Nok et bilde av det ville Zwischbergental. Den grå stripen er ikke en vei – det er elveleiet: Nærmer meg passet: Tilbakeblikk ned Zwischbergental: Nesten fremme! Gjorde det! Passo d’Andolla 2418 moh. Venstre fot er i Sveits, høyre fot er (for det meste) i Italia. Den lille runde metallpinnen i steinen er selve grensepunktet: Nærmer Rifugio Andolla: Nesten fremme! 16 Siter
Populært innlegg frankdrebin Skrevet 21. september Populært innlegg Skrevet 21. september Kortreist fredagstur i en nærliggende skog på Sunnmøre: Reise litt tidlig fra jobb (14:30) Ta med alt man trenger til å lage chili con carne med hjort. Henge opp fellespresenning, Henge opp køya, Sanke ved, Koke opp vann, Drikke kaffi, få på gryta på kok, nyte pyroterapi og ha det kjekt med fine folk mens gryta putrer, Ete, prate, Pyroterapi. Sove. Stå opp, fyre bål, Koke vann, drikke kaffi, pyroterapi, pakke ned, reise hjem Ankomst hjemme 13:00 lørdag. Masse helg til overs som kan nytes med familien. En måned til neste gang. Fredagsmodellen ruler! 13 Siter
Populært innlegg Krikri Skrevet 22. september Populært innlegg Skrevet 22. september (endret) Gikk rundt Snøhettamassivet 7./8.september. Tog til Hjerkinn, og gikk et par kilometer innover fra Snøheim for å finne en teltplass. Neste dag gjennom skaret ved Larstinden. Nydelig natur, men mye ur og måtte bære hunden den siste delen av ura før Langvatnet. Campet foran Drugshøi. Neste dag videre forbi Åmotdalshytta, over Leirpullskaret og camp i nærheten av Reinheim. Så en liten slutt-etappe tilbake til Snøheim. Behagelige dagsetapper, men sekken var pakket alt for tungt. Hadde også med 3-manns Fjellreven-telt på 4,2 kg. IMG_0444.mov IMG_0453.mov Endret 22. september av Krikri 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. september Populært innlegg Skrevet 23. september (endret) Tur til Høgevarde i dag 1460 moh. Fra Høgevard på en klar dag er det utsyn over et område på ca. 40 000 km², mer enn Galdhøpiggens ca. 35 000 km², og bare slått av Gaustatoppens ca. 60 000 km². Opp hit var målet, startet på 877 moh. knallvær Men frostnatt, så startet seint. Dette er kl 12.33. Fikk høre i helgen at disse røde «T»ene stod for Tempelseter som ikke ligger lang unna 😂 Gammelt skilt Tydligvis mye dyr i nærheten 🙈 Høgevarde hyttene, den ene er DNT. Flere som var på kosetur og tok artige bilder! Skiva på toppen viser alle toppene. Endret 23. september av Memento mori 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 24. september Populært innlegg Skrevet 24. september (endret) Ny tur i dag, været var finere enn meldt, og hadde mulighet til en ny Topptur. I dag med litt ekstra vekt i sekken, for trimmens del. Så da ble det opp til Gyrihaugen på 682 moh, og det flotteste punktet på Krokskogen - Mørkgonga. Tyrifjorden sett fra Gyrihaugen Testet litt Olympus 300 mm MTF med 2x telekonverter tilsvarer 1200 mm fullformat og tok håndholdt bilde av Gaustatoppen 99200 meter unna! Mørkgonga Veldig bratt og rufsete opp her. IMG_1997.mov litt film IMG_1996.mov Bratt på slutten Migartjern er magisk fin på høsten Litt små kunstverk Men ikke langt unna infrastruktur på toppen.. Men gikk noen meter ny sti. Bare små myrer i høstprakt er nydelig. Litt vanskelig å kle seg, ble alt fra bare t-shit til mer klær avhengig av vind og sol/skygge. Denne turen har et lite triks for oss som er lokalkjente! Men legger ikke det ut her🤓 Ble vel 250 høydemeter og litt glatt, så bra trim, når det egentlig fristet med å stå over og skylle på at en var sliten fra i går😇😅 Nydelig å ta lunsj her fra toppen IMG_1996.mov Endret 24. september av Memento mori Ble noe krøll med rekkefølgen 10 Siter
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 25. september Populært innlegg Skrevet 25. september Sitt inni Børgefjell. Værvarsel var dårlig og det har i høyeste grad slått til. Sludder ikke nå og er oppholdsvær så det går rette veien. 12 Siter
Populært innlegg Swiss John Skrevet 26. september Populært innlegg Skrevet 26. september (Fortsettelse av turen min på den italienske siden av Pennine-Alpene) Onsdag 17. september Alpenglow om morgenen, fra Rifugio Andolla. En rev hoppet opp i vinduskarmen og kikket inn på meg mens jeg spiste frokost – dessverre var mobiltelefonen avslått, så ingen bilder: Få håndverkere i dag har ferdighetene til å gjøre dette. Se hvordan taksteinene legges. Dette er den renoverte gamle hytta, som jeg bodde i for mange år siden. Den nåværende rifugioen var ennå ikke bygget: Farvel til Rifugio Andolla: Tilbakeblikk fra Passo delle Coronette 2697 moh mot Rifugio Andolla: Disse små brerestene var mye større da jeg passerte her før. Om mindre enn 10 år vil de være helt borte. Jeg sitter her på 2700 moh og har ikke satt foten på snø i løpet av hele denne turen – ikke engang den minste snøflekk! Hvis noen ikke er overbevist om klimaendringer, kan de komme hit og ta en titt: Ser ned fra passet til Lago Camposecco: Den svært bratte nedstigningen fra Passo delle Coronette. En 70 meter lang kløft hvor du slipper deg ned i en kjetting: Ruten videre fra Lago Camposecco. Rett over den lille bygningen på konturstien er inngangen til en 2 km lang hydro-tunnel som går gjennom fjellet: Tunnelinngangen: Ikke for de med klaustrofobi: Endelig ute (etter 35 min.): Tunnelutgangen er bare en kort avstand fra dagens destinasjon, Lago Cingino og den nærliggende bivuakkhytta – men jeg hadde en annen spesiell grunn til å besøke Cingino, og jeg ble ikke skuffet. De tre brune prikkene høyt oppe på Cingino-demningsveggen er steinbukker (du må zoome inn for å se dem): Som alle drøvtyggere trenger de salt, så de klatrer opp på demningsveggene for å slikke saltene som siver gjennom murverket: Enda mer imponerende er deres evne til å klatre ned trygt: For mer informasjon, se denne videoen (på italiensk). Fra 1:47 til 2:23 vises den lille bivuakkhytta der jeg overnattet: https://www.youtube.com/watch?v=U22W_PEXXxU Flere videoer ved å søke på YouTube etter «Stambecchi Cingino» (Stambecchi = steinbukker). Denne besøkte meg tidlig neste morgen, rett utenfor bivuakken: 16 2 Siter
Bokhylla Skrevet 28. september Skrevet 28. september @Swiss John takk for gode turbeskrivelser- fasinerende landskap! Siter
Populært innlegg Kevin Kristensen Skrevet 28. september Populært innlegg Skrevet 28. september Enkel telttur ved Hægefjell(Nissedal) i går til i dag, enkel mat, tok med ved og bare slappet av! 13 Siter
+Memento mori Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Fikk et tips om en stein i Nordmarka som går under navnet Bukkebekksteinen, det måtte sjekkes ut. Link til en artikkel om steinen Den ser ut som en helt vanlig stein helt til du kommer inn på den. Når du har fulgt riktig scooterløype i et litt rufsete terreng kommer du til dette skiltet. Scooterløypa har fått hard medfart i vinter. Tenkte jeg skulle være smart å lage turen litt kortere, så gikk skauleis (dvs på kompasskurs) til ei hytte ca 800 meter. Tanken var at fra hytta var det sikkert en enkel sti å følge! Men både hytta og ikke minst ute huset var veldig sliten. Så det var ikke mye sti. Men fant en gammel vei etter hogst i området som jeg kunne følge ut. Fant nok et skilt fra den gamle Pilgrimsleden. Den er lagt om og er noen år siden dette var i bruk. Litt forsøpling etter min smak. Men fant et område med sjeldent store og veldig gode tyttebær. Ikke minst fikk jeg se tre store orrfugler på nært hold. Etter cirka 100 m til dukket det opp ei stor røy. Nesten på skuddhold med mobil. Gikk også en runde for å se etter trær som har falt over stien. Prøver å hjelpe Dnt littegrann med posisjoner. Det ble en artig runde og mye trim. Det har vært noen som har leika seg ved Kronprins utsikt. Er heldig - 4 km fra der jeg bor har vi denne utsikten. Endret 29. september av Memento mori 5 Siter
+torese Skrevet 29. september Skrevet 29. september En sånn dag er det godt å være hund og menneske! En pause i dagens elgjakt nytes til det fulle og vi har glemt at cocker ikke akkurat er en elghund. Tore 8 Siter
Populært innlegg Krikri Skrevet tirsdag kl 15:13 Populært innlegg Skrevet tirsdag kl 15:13 Tur til Svorundfjellet i Trollheimen. Vi nådde dessverre ikke toppen da en av oss har for korte ben og det var en del grov ur på eggen. Så fjellet får stå på lista for 2026 også. Litt skuffende, men fin tur likevel. 11 Siter
BjørnM Skrevet tirsdag kl 19:01 Skrevet tirsdag kl 19:01 I dag så gikk jeg Hellfjellet 809 moh. i Vefsn kommune. Lengde t/r 9 km, det tok 4 timer. Oppstart fra golfbanen. Dette er en overkommelig tur for de fleste. På deler av strekningen så er det noe våt myr, så det er viktig med godt skotøy. I bakgrunnen skimtes de Syv Søstre: 9 Siter
frankdrebin Skrevet onsdag kl 12:06 Skrevet onsdag kl 12:06 Kanotur med speidere ved Dyrøya i Ålesund i går 30/10 5 Siter
+Memento mori Skrevet torsdag kl 19:58 Skrevet torsdag kl 19:58 Dugnad i nærmiljøet et par dager. God trim, og uten hjelp vokser det igjen da det ikke er dyr her lenger. Det har vært en del tørke og det er gammel skog. Men her kommer det mye ned. Blir veldig vondt å gå her, uten å rydde stien. Første treet er ok, det i bakgrunnen krever en høststorm, eller dynamitt. De med kompetanse skal se på det. Flott utsikt. 4 minutter unna der jeg bor. Bacon på kvistbrenner til mat. IMG_2280.mov Artig å se ørret i et vann i nærheten. Men ikke lov å fiske her. CB639A80-0DC9-49C8-A980-D5FA06A1C21C.mp4 Ostesmørbrød etter twistmetoden, da har du håndtak og slipper å brenne hender. Turen som starter ved Sundvollen og går opp gamle Kleiva, for så å ta stien opp Nordkleiva, deretter 50 meter på Dronningveien og opp Tavledalen til Tavleskardet er trolsk. Anbefaler sterkt å gå opp, skal du ned trenger du nesten brodder. Retur via Kleivstua og ned Sundvollen. Prøver å være med å rydde noen km sti vært år. 5 Siter
Omnilite Skrevet fredag kl 11:05 Skrevet fredag kl 11:05 Memento mori skrev (På 23.9.2025 den 19.47): Gammelt skilt Er det på Raudmyra, så er skiltet et minnesmerke. En gang i tiden ble det arrangert bygdedanser der. I juli 1858 var det 3 karer som frøs ihjel etter dansen da det kom et forferdelig uvær. https://historier.no/historier/danseplassen-pa-norefjell/ Siter
+Memento mori Skrevet fredag kl 13:01 Skrevet fredag kl 13:01 Omnilite skrev (1 time siden): Er det på Raudmyra, så er skiltet et minnesmerke. Nei, er ikke noe slik, Pilgrimsleden ble flyttet for en del år siden. Det var laget en omvei for å komme til St.Olavs kilde ved Retthella. Men tilnærmet alle gikk «Den bergenske kongevei» rett til Kleivstua og ned gamle kleiva. Infoskilt ned i Nordkleiva. Infoskiltet i Tavleskardet. De har fjernet de fleste av merkene, men noen henger igjen. Har prøvd å få de til å rydde opp, men uten hell. Var slik den gikk. Ekkel å gå ned den veien også. Bratt ned her og du går i en bekk… 1 Siter
+Kristian V. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Søndagstur på Gautefall - 21. september. Kombinerte to av "løypene" jeg har gått enkeltvis der oppe denne dagen, så ble lang tur, da man hadde god tid. Satt og av tid til litt avslapping, ro og middag. 6,5 t / 25km. Første tur og test av ny dagstursekk. Kjekt med sekk med hoftebelte, når man skal gå fort og langt med litt vekt i sekken over tid. De to andre dagstursekkene, på 9l og 15l, uten hoftebelte merkes godt på nakke og skuldre etter en del timer på tur om de veier litt for mye. Denne på 26l passer perfekt til dager der man må både kunne pakke genser og jakke, slik som på senhøsten, samt ha plass til utstyr for å lage mat. Reinsvatn og Reinsvassnuten i bakgrunnen: 6 Siter
+Kristian V. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Dagstur på Lifjell - Lørdag 28. september: Var lavtskydekke og en del vind når jeg startet turen ved Jønnbu, men lettet utover turen og vinden roet seg litt. Ble en god høsttur, og forhåpentligvis ikke den siste for i år... På vei mot Øysteinnatten På vei ned fra Øystennatten og på vei mot Skardtjønn. Denne dagen gikk jeg på baksiden av eggen ned fra Øysteinnatten pga vinden. Er ganske fint å gå her nede også, og man oppdager flere mulige teltplasser. På vei opp i høyden fra Skardtjønn, og ser ned Oksladalen og Langetjønn: Utsikt over mot Sandtjønn: Mot Jøronnatten: Klokkesteinstjønn: Noen etternølere som ikke vil ned fra fjellet.. En liten snarvisitt innom Falkefjell før man begynner turen ned mot Nybu og tilbake mot bilen... Store stein som er delt er gøy, og her ser man faktisk to, den jeg står med, og den som er lenger bak Nede ved Nybu: Oppover Oksladalen: Endret 6 timer siden av Kristian V. 6 Siter
+Memento mori Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sjekk av stiene jeg rydda i tidligere i uka, «Amy» har laget mye trefall og det kom ca 100 mm regn Stien er som en bekk. Her må nok stien legges om. Motorsag og kunnskap trengs her! og her. Stormen har gått i samme retning som dalførene. Tipper den største steinen er ca 1 kubikkmeter. Fin utsikt i Dronningveien. Dette ble ruta. IMG_2506.mov Alfa skoa var tette! IMG_2519.mov Her måtte jeg gå ut en annen vei. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.