Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyre sokker og undertøy, er det verdt pengene?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Mine boxere pleiere å ligger på 150kr for 3 stk, kjøpt på Fjellsport og de er jeg veldig godt fornøyd med. Sokkene ligger vanligvis også i samme prisklasse, rundt 50-80kr per par.

 

Men jeg har også prøvd noen veldig dyre vanntette sokker (Sealskinz) som fort koster 300-600 kroner for er par. Fantastisk produkt når de er nye, men de begynner fort å lekke litt. Og så tar de bokstavlig talt dagesvis å tørke, ettersom man må tørke dem både innvendig og utvendig separat.  Men dette blir jo mer et nisjeprodukt.

 

Men når jeg ser på feks Fjellsport så ser jeg stadig vekk sokker som gjerne koster 4-500 kroner per par eller underbukser til 400-900 kroner for en enkelt bokser. Er dette produkter som faktisk er verdt å vurdere? Feks for langtur? Eller betaler man bare for merkevare?

 

Hva er eventuelt bra med dem? Jeg ser jo feks at enkelte av dem er i Merinoull, og det hadde jo vert intressant å prøve ut i seg selv.

Men er dette produkter som faktisk er verd å bruke penger på? Eller kaster man bare penger ut av vinduet? Hvilke produkter er eventuelt verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt både og er min erfaring.  Jeg har kjøpt både dyrt og billig gjennom årene.
Har f.eks hatt dyre sokker som holdt en sesong og billige Norheim sokker som har holdt 5 år +. Jeg har alltid flere par men noen har blitt fortere slitt.
Siste 2 år har jeg brukt Ulvang Spesial på sommeren, 2 par som har fungert fint.
Stormberg sine boksere er billige men de går det mye fortere hull i enn slike de selger på f.eks Dressmann.
Av annet undertøy kjøpte jeg et billig sett med superundertøy med vindstopper på Birk. Synes det fungerte bra og kjøpte et til. Det har holdt overaskende bra og har vel hatt de i snart i over 15 år og ikke hull og ikke feil på sømmer. Jeg går på ski 3 ganger i uka hele vintern.
Så kjøpte jeg en Aclima zip polo Monsen. Veldig god trøye med de fliset seg opp ytterst på ermene etter et par måneder.
Er vel egentlig et regnestykke på pris vs holdbarhet. Om et par koster dobbelt så mye er ok hvis de varer dobbelt så lenge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråt blod og tårer når jeg kjøpte en 2pakk Bridgedale coolmax liner for å prøve å holde gnagsår spøkelset på en armlengdes avstand for å gå Kilimanjaro i 2010. Da kostet de 299,- og jeg trodde ikke jeg var riktig som kjøpte så dyre sokker..

Jeg fikk ikke gnagsår, og de to parene bruker jeg fortsatt.. har supplert med 2 par til, disse er nok også over 10år gamle. Så jeg rullerer på 4par i barmarksesongen. Jeg bruker disse konsekvent som linere i fjellstøvler (bruker alltid linere i fjellstøvler) og i joggesko bruker jeg stort sett bare lineren. De er fortsatt strekk i de, så de sitter som nye. Har riktignok fått små hull fra at neglen på stortåa har buttet fremme i skoen på 2stk (ikke par). Det er flere år siden, men sokkene er "strikket" sånn at hull ikke rakner og blir større, jeg har bare passer på å ta sokken på motsatt fot i forhold til den som lagde hullet.. 

Til vinterbruk har jeg 4par Bridgedale Thermal liner som jeg rullerer på. Bruker de alene i rando støvler (de går over skaftet på støvlene, og siden de er tynne klemmer ikke støvlene). I fjellskiskoene kjører jeg doble sokker (ofte med dampsperre mellom). Disse er også 2sifret antall år og har god strekk fortsatt, og jeg har ikke greid å slite hull i de.

Har en ny 2 pakk av hver type liggende, men om jeg noensinne får bruk for de er ikke godt å si... Hvor mange km hvert par har, og hvor mange ganger de har blitt vasket, tør jeg ikke si noe om, men det er MYE. Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre for å slite de ut.

Så noen sokker er verdt pengene:

Bridgedale Coolmax liner og Thermal liner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, borgern said:

Er vel egentlig et regnestykke på pris vs holdbarhet. Om et par koster dobbelt så mye er ok hvis de varer dobbelt så lenge.

Jeg tenkte mest på ytelse i dette tilfellet, ikke holdbarhet. Feks hvis du skal gå i fjellet en uke i strekk kan det kanskje være fornuftig å investere i en underbukse i merinoull. Feks Devold sine som er i 100% merinoull.

Det samme med sokker, feks Sealskinz som jeg nevnte tidligere. De er jo sviiiindyre, men samtidig så er de faktisk vanntette slik at man er tørr inne i sokkene til tross for at skoene fosser over av vann. Da kan man gå i kliss våte joggesko hele dagen samtidig som man er tørr på beina.

Et annet merke innen sokker som tilbyr noe ekstra er jo Injinji, som selger sokker med separate tær.

image.png.c8e35cbd6f10ee8e8c6c8c9fa0fcae3b.pngDet høres kanskje ut som en gimmick men det gir helt suveren komfort, og sokkene er også i svært god kvalitet.

Eventuelt så finnes det kanskje andre sokker som har antimikrobiell behandling eller liknende, dvs at de ikke blir sure selv når man går i dem mange dager i strekk. Det kan jo være en stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 1 til Omnilite sine erfaringar. Har bridgedale linerar som er over 10 år gamle, og hardt brukt på mange vinterturar. 

Samme med Smartwool ullfrotte sokkar.

Har også no siste to åra prøvd nokre par med Darn Tough. Foreløpig verkar dei faktisk darn tough.  

Eg synes de et er verdt det, framfor Haugar med sokkar med slapp strekk etter tre vask, og hol etter ei veke på ski.

Men, har også vore borti rimelige sokkar som har vara, lurer på om det var Nordheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det kaldt nok om vinteren så blir det skrint med bomullsboxer synes jeg, da fryser man både ræv og skræv. Derfor har jeg 2-3 ullboxere liggende til slik bruk. Brukes ikke om sommeren,  hvis noen funderer på fordelen ull har på svettlukt så tar jeg heller en tur i bekken hvis fluene blir for nærgående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når det gjelder ullsokker, så har jeg nærmest gått helt over til Trysilsokken fra Europris. De har alltid inne i alle størrelser, og er kategorisert etter tykkelse. En ullsokk som er skikkelig slitt, er ikke den beste til de kaldeste vinterturene lengre, uansett pris. Men fungerer fint til hverdags.

(Jeg bruker ullsokkene mine til de får hull, så syr jeg hullene og bruker de litt til).

Ullboxer synes jeg er must på lengre turer. Særlig havkajkkturer på en uke eller mer. Syntet blir temmelig surt etterhvert når det ligger i sjøvann/svette suppe om dagene. Jeg må faktisk legge de i kokende vann, før de vaskes, etter så lange turer om været har vert vått. Da blir de som ny etter en vask.  (Legges i kokende vann, uten å røre, til de er nedkjølt).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på ullsokker er min erfaring, nokon norskproduserte blir det hol på etter kort tid medan enkelte held i laang tid. Og det er litt samanheng med pris er min erfaring men ein del norske merker kostar mykje men går fort hol på. Så no kjøper eg dyre ullsokker (dvs hamstrer når det er salg) som ikkje går hol på etter nokre månader. Tommel opp for darn tough og ulvang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (16 timer siden):

Jeg tenkte mest på ytelse i dette tilfellet, ikke holdbarhet. Feks hvis du skal gå i fjellet en uke i strekk kan det kanskje være fornuftig å investere i en underbukse i merinoull. Feks Devold sine som er i 100% merinoull.

Det samme med sokker, feks Sealskinz som jeg nevnte tidligere. De er jo sviiiindyre, men samtidig så er de faktisk vanntette slik at man er tørr inne i sokkene til tross for at skoene fosser over av vann. Da kan man gå i kliss våte joggesko hele dagen samtidig som man er tørr på beina.

Et annet merke innen sokker som tilbyr noe ekstra er jo Injinji, som selger sokker med separate tær.

image.png.c8e35cbd6f10ee8e8c6c8c9fa0fcae3b.pngDet høres kanskje ut som en gimmick men det gir helt suveren komfort, og sokkene er også i svært god kvalitet.

Eventuelt så finnes det kanskje andre sokker som har antimikrobiell behandling eller liknende, dvs at de ikke blir sure selv når man går i dem mange dager i strekk. Det kan jo være en stor fordel.

Holdbarhet er også en form for ytelse. Isolasjon, lukthåndtering osv. er andre former for ytelse. 
Jeg bruker tåsokker fra Injinji en god del etter jeg utviklet Hallux valgus på høyre for. Tåsokkene gjør at det blir mindre gnissing hud mot hud = mye mindre smerte på lengre turer.
Det er derimot ikke min erfaring at Injinji er veldig holdbare, jeg synes spesielt merino-variantene slites fort.
Også verdt å nevne at tåsokker på vinteren blir som forskjellen på hansker og votter. Det er merkbart kaldere selv om de brukes som liner med hel ullsokk utenpå.

Ullboxere er ett must på tur. Must i form av at når en har prøvd det, så går en ikke tilbake til noe annet. Det er stadig tilbud på sånt, så det er absolutt verdt prisen. Har litt forskjellig, men synes generelt de norske merkene (Ullvang og Aclima om jeg husker rett) er ett knepp mer komfortable enn Icebreaker, smartwool o.l. Datagrunnlaget er tynt og forskjellen er liten, men nok til at noen blir med oftere på tur enn andre.

Noen av prisforskjellene vi ser kan kanskje være relatert til hvor etisk produksjonen er, hvordan råvarene anskaffes, arbeidsforhold, utslippshåndtering osv... men dette har vi som sluttkunde lite innsyn i, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (53 minutter siden):

Holdbarhet er også en form for ytelse. Isolasjon, lukthåndtering osv. er andre former for ytelse 

Jeg ville sagt dette er «egenskaper» ved et produkt, ikke «ytelse».

Men vi skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker ull og «bor» i det hele året unntatt de varmeste månedene.

Jeg synes kvaliteten hos norske produsenter har falt de siste årene.

Jeg har fortsatt et sett med Devold jeg fikk til en ekspedisjon jeg var med på i 1994. Noen små hull fra turer gjennom kratt, men brukes fortsatt. 
Settet jeg fikk til jul derimot har allerede revnet i sømmen.

Tynne sokker fra Ulvang regner jeg nesten som engangs sokker. Utrolig dårlig kvalitet.

Spesielt Devold og Ulvang skuffer.

Har begynt å få mer sansen for Aclima. Kjøpte en topp derfra for ca 2 år siden som foreløpig virker veldig bra. Tror det blir Aclima neste gang jeg handler også. Har trua på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg hadde et stort hull i skrittet i Aclima-underdelen etter tre ukers grunnkurs i Sivilforsvaret. Tre uker! Riktignok daglig bruk, men svært skuffet over kvaliteten.

Forrige Devold-underdel skuffet også på holdbarhet. Den fikk også ødelagt søm i skrittet etter relativt kort tida bruk (prisen tatt i betraktning). 

Nå bruker jeg mest en underdel fra Swedteam og Janus (billigste sort), og begge har holdt gjennom vinteren. Betraktelig tynnere enn de to fra Devold og Aclima, men har holdt lengre.

Når det gjelder sokker, har disse billige Line One sokkene blitt en liten favoritt: 

image.thumb.png.8c04bd426c956f39167dd450c31570e5.png

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig, at Bridgedale sokker er meget bra. Jeg har flere både tykke og liner, men kjøpt forlenge siden og husker ikke prisen. Magasinet har greie sokker til greie priser. Til dagli bruker jeg de tykke ullsokker fra supermarked (Kiwi) som er omtrent jevngode med Europris Trysilsokker - omtrent samme ullprosent. 

Ellers mener jeg generellt at man meget ofte betaler overpris for kjent merkevarer (se bare Olabukser/jeans) uten at kvaliteten overhodet er noe eller vesentlig bedre. Jeg har ganske mange "piratprodukter" som har holdt bra i årevis og med bra funksjon.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, GrendelRaptor8 said:

Jeg synes kvaliteten hos norske produsenter har falt de siste årene.

Jeg har fortsatt et sett med Devold jeg fikk til en ekspedisjon jeg var med på i 1994. Noen små hull fra turer gjennom kratt, men brukes fortsatt. 
Settet jeg fikk til jul derimot har allerede revnet i sømmen.

Har stort sett bare brukt Devold sitt industri-undertøy men har slitt ut noe mellom 50 og 100 sett i løpet av de siste 10 årene.. Syntes de slites latterlig fort, men så kjører jeg dem også i tørketrommel etter hver bruk. Men til sammenligning så kjøpte jeg noe bomullsundertøy fra Gridarmor for noen år siden, de kjøres også i tørketrommel men har ikke utviklet et eneste hull i noen av settene etter over 5 års eierskap. Så forskjellen kontra Devold er jo enorm.

Men den produsenten jeg virkelig har falt for mtp kvalitet er Brynje, nettingundertøyet blir jo behandlet veldig fint (milo + lufttørking) men til tross for mye bruk viser ikke settene mine noen nevneverdige tegn på slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (5 timer siden):

Har stort sett bare brukt Devold sitt industri-undertøy men har slitt ut noe mellom 50 og 100 sett i løpet av de siste 10 årene.. Syntes de slites latterlig fort, men så kjører jeg dem også i tørketrommel etter hver bruk. Men til sammenligning så kjøpte jeg noe bomullsundertøy fra Gridarmor for noen år siden, de kjøres også i tørketrommel men har ikke utviklet et eneste hull i noen av settene etter over 5 års eierskap. Så forskjellen kontra Devold er jo enorm.

Men den produsenten jeg virkelig har falt for mtp kvalitet er Brynje, nettingundertøyet blir jo behandlet veldig fint (milo + lufttørking) men til tross for mye bruk viser ikke settene mine noen nevneverdige tegn på slitasje.

Å kjøre undertøyet i tørketrommel etter hver bruk høres "voldsomt" ut. Der har du nok hovedårsaken til slitasjen. Men ja, jeg er enig i at Devold nå slites mye raskere enn før.
Selv er jeg ihugga tilhenger av å lufte ting. Omtrent alle plagg jeg tar av meg (uansett ull eller ikke) henger jeg til lufting. Jeg kan bruke ull ganske mange ganger før det går til vask.

Brynje som du trekker frem er i mine øyne en god produsent. Har selv bare en brynje nettingundertøy, men det er jeg også veldig glad i. Slitasje nå kontra tidligere tør jeg ikke uttale meg om for den brynjen jeg har nå har jeg hatt i ca 20 år. Så tidligere produksjonsår var hvert fall bra.

Jeg ser levetid for plagg er veldig varierende 😀
Må påpeke at jeg bruker mine plagg veldig mye selv om de også varer lenge. Tror jeg er flink til å ta vare på ting. Her tar jeg bare tall litt ut av lufta og tipper litt, men jeg tipper jeg har ca:

  • 10 ullundertøy overdeler: 3 kortermet og 7 langermet. En av de langermede er en brynje.
  • 3 ullundertøy bukser
  • 5 ullundertøy underbukser

Disse rullerer jeg på kontinuerlig.

Som jeg skrev ovenfor så omtrent bor jeg i disse året rundt utenom de varmeste sommermåneder. Det vil si at jeg bruker de daglig fra jeg står opp til jeg legger meg. Utenom turer i skog og mark, så er jeg også ute minst 3 ganger om dagen minimum 2 timer totalt på tur med hunden.

Så de brukes mye. Og allikevel har jeg plagg i jevnlig rotasjon som er både 10, 20 og 30 år gamle! De som har mest slitasje er de som er nyest. Og det er skuffende. Spesielt tidligere nevnte nyere Devold og Ulvang.

Når det gjelder ullsokker så har jeg en haug av ymse merke og her er det større slitasje og utskifting. Jeg har noen Forsvarets ullsokker som er fra begynnelsen av 90-tallet og de lever fortsatt bra. Får en 3-pakke Trysil sokker av min mor til hver bursdag så de brukes mye. Kjøpte noen Ulvang tynne ullsokker for et par år siden. Største skuffelsen ever. Dyre var de også. Det ene paret hadde hull etter en gangs bruk. Alle sammen jeg kjøpte var kassert før 3 måneder.

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (4 timer siden):

bomullsundertøy fra Gridarmor

Hvis dette ikke er en skrivefeil, så sammenligner du epler og tennisballer.

Forskjellen på ullundertøyet, som det høres ut som du mishandler, og som slites raskt, og dette, er jo materialet. En kan ikke sammenligne slitestyrke til ull og bomull. Merke er, i så fall også, helt irrelevant, i en sammenligning, under slike forutsetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.