Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamerastativ for turbruk


ingen87

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et solid Manfrotto-stativ (055XPROB) som jeg bruker i det daglige, men som jeg aldri tar med på tur på grunn av vekt. Med hode bikker det 3 kg.

Jeg bytta fra fullformat speilrefleks (Canon EOS 6D) til et lite systemkamera (Fujifilm X-T30II) fordi jeg aldri tok med meg det tunge speilrefleksen på turer. Nå er jeg i samme tankesett om stativ.

Er det noen som har gode tips til kamerastativ? Må være lett og kompromerbart, men ikke så lett at det blir ubrukelig (ustabilt). Bør heller ikke koste så veldig mye. Manfrotto-stativet vil fremdeles være mitt "go-to"-stativ.

Det er en jungel med stativer der ute, og blir ikke helt klok på brukererfaringer.

Er det noen som har erfaringer med monopod? Bakdelen er at jeg ikke kan ta bilde av meg. Jeg liker å bruke meg selv som motiv (ikke portrett). Typisk når jeg går på en sti, går mot en hytte, nyter utsikt, ikke fordi jeg er en selvsentrert narsissist som elsker bilder av meg selv, men fordi jeg synes at settingen trenger et menneske.

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke prøvd dette selv, men det finnes nå "monopodder" som også kommer med en trebensfot i bånn, noe ala denne fra Sirui: https://www.stavangerfoto.no/sirui/138009/sirui-monopod-p-325fl-carbon-monopod-med-støttebein 

Sikkert ikke den mest anvendelige for ulendt terrent, og heller ikke det rimeligste, men ville bare nevne det.

Videre så har jeg et lite "tips" om et bordstativ fra Koolehaoda. Det er overraskende stabilt, og jeg brukte det senest i går med et fullformat og en 24-70 f2.8 og det stå fjellstøtt. Riktignok ikke på et fjell, men dog et bord noe som gjør alt så mye enklere. 

Du kan jo se mer her: https://www.amazon.com/Koolehaoda-Portable-Monopods-load:30KG-manufacturing/dp/B072FPZH9C

Antar at du ser etter noe som kanskje rager litt høyere, så da kommer turen til mitt reisestativ i aluminium som ble kjøpt på Ebay i sin tid. Merket var Horusbennu, men tror ikke det merket finnes lengre. Det var Koreansk, men sikkert produsert i kina. Kostet 800 kroner for 15 år siden, og funker fortsatt. Skulle jeg hatt noe tilsvarende i dag, som ikke var reisestativet fra fra Peak Design, hadde jeg vurdert å sjekke ut AliExpress. Mistenker jeg fort kunne funnet noe tilsvarende som mitt eksisterende, til en rimelig sum. Det er nok ikke Gitzo kvalitet, men likevel såpass bra at det kunne fungert greit til det bruket jeg tror du skisserer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Var ikke klar over denne monopod-varianten. Jeg er usikker på om jeg hadde turt å gå fra det, med kamera oppå, på tur i (ulendt)terreng. 

Når det gjelder utslått høyde, er jeg litt ambivalent. Det blir et spørsmål om høyde vs vekt/pakkbarhet, men 12 cm blir i minste laget. Selv om man ofte finner noe å sette stativet på tur (stein, stubbe, grein), tenkte jeg å kunne bruke det litt til fuglebilder, og da må det ha en viss høyde uten naturelementer.

Skal sjekke Ebay/Aliexpress. Bare litt usikker på hvordan jeg skal sortere mellom ubrukelig juggel og juggel som funker greit til denne bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nye.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/kamera-og-foto/kameratilbehor/tripod-til-kamera/kamerastativ-med-bojbara-ben-gulsvart/229607?srsltid=AfmBOooyNLJ1knua-N8wVnUOKnTiop-u9rNi5-hPFgyfJ2emnglf4FM9998

 

image.thumb.png.687a625db2af22d02aed5fa24174b52a.png

 

Hadde fotointeresse for mange år siden og ble en slik en brukt en god del, anner merke men tilsvarende konsept. Veldig fint stativ å ha med seg, kan stabilisere noe oppå en stein, binde til en grein på et tre i skogen osv.

 

Har også brukt monopod en del men monopod blir jo da kun brukt for å stabilisere, feks ved sportsfotografi eller naturfotografi. Det fungerer jo veldig bra for å ta bilder på lang avstand eller med litt lengre eksponeringstid, men du kan ikke sette igjen kameraet for å drive med selveksponering. Er også litt usikker på om det fremdeles har så mye for seg når det er så mange IS kameraer og IS objektiver tilgjengelig i dag. IS funksjonen i seg selv gjør jo mye av jobben jeg pleide å bruke monopod til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne fra Sirui for jeg var ute etter noe som var kompakt, hadde lett egenvekt (men med mulighet for å feste vekt for mer stabilitet), og lett å åpne/lukke.

Bare hatt den ett par måneder, men har så langt et veldig godt inntrykk av den. Brukes sammen med Nikon Z F + nikon grip, og 40mm F2, Laowa 90mm 2.8macro, og Nikon 400mm f4.5 + 1.4 tc.

Har fungert kjempegodt til mitt bruk som er landskap, macro og dyre/fuglebilder.

Beina låses opp/igjen fra ett punkt per bein og har ikke hatt noen problemer med det så langt. Før har jeg hatt PD travel carbon og iFootage cobra 2 monopod (knallgod)- men de er begge solgt, og denne står igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par til tur:

Et fra KF Concept. Karbonstativ som pakker passe lite og veier rett over1 kilo. 1120gr med bag og 1020gr uten bag. Det går høyt nok for meg. Har testet det med Full Frame kamera med 100-400 linse. Det går men stativ kan da skjelve litt. Jeg hengte da ingen vekt på kroken. Men med litt lavere høyde går det fint. Med standard objektiv går det fint på max. Kjøpte det på foto.no men ser ikke ut som de har det nå. Ene benet kan skrus av og brukes som monopod. Med bare kulehode på blir det litt lavt men man kan ta ut senterstamme fra stativ og montere oppå. Da tar det litt lenger tid å endre.
Kulehodet har 2 skruer så det går fint å ta panorama med det. Stativ er såpass at jeg stort sett bruker det utenom tur også.

https://no.kentfaith.com/Karbonfiber-Stativ/KF09.077V2_60-”karbonfiber-kamera-stativ-bærbare-reise-stativer-360-°-kulehode-avtakbar-monopod-176-kg-belastning-med-bæreveske-for-speilrefleks-speilreflekskameraer-ba225

Så har jeg dette fra Ali https://www.aliexpress.com/item/1005004582459267.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.155.cdea1802wU35zn
Pakker ca halvparten av det andre i lengde, så tenkt brukt der jeg trenger spare plass. Som standard går det ikke så høyt så mer til bruk ved bilder av seg selv, landskap etc. Er mer solid enn jeg trodde, virker bra robust. Har også satt Full Frame med 100-400 på det. Jeg har også extender som er en opsjon der. Da blir det ca 1 m høyt. Veier 760gr med trekk og 930gr med extender. Kulehodet har 2 skruer så det går fint å ta panorama med det.

Det siste til tur er et lite octopus stativ. Alternativ til Gorilla. Hatt Gorilla men synes noen ledd ble dårlige etterhvert. Dette virker mye bedre,
Veldig likt et de selger på Japan Photo https://www.japanphoto.no/produkt/rollei-flexible-monkey-pod-2-stativ
Mitt er av merke Ulanzi og har en cold shoe på siden i tillegg og er et par cm lenger. Vekt er 330gr. Det jeg bruker når det kniper på vekt og plass og når plan med turen er et lite stativ til et MFT kamera eller actioncam. Har man linse med grei vidvinkelkan det brukes som en kort selfie stick. På disse er det kun en skrue på kulehodet så panorama fungerer dårlig. Løsner man på skruer løsner med og tilt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere Manfrotto Compact Light.

Det var jeg alvorlig bra fornøyd med. MYE mer stabilt enn andre stativ 400-600 grams klassen. Helt «stumt og dødt» når jeg brukte det, mens andre i samme klasse var en eller annen form for bevegelse i eller trengte lang tid for å roe seg. Også enkelt å sette opp, og justere, det oser av kvalitet.

https://www.manfrotto.com/global/compact-light-aluminium-tripod-with-ball-head-black-mkcompactlt-bk/

IMG_5634.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått gode råd over. Har samme Manfrotto som deg som hovedstaden, men ikke spesielt turvennlig pga vekt.

Et poeng er det @Marius Engelsen nevner. Et godt stativ er "rolig". Slik du er vant med fra ditt hovedstaden. Enkelte stativ bruker "et kvarter" på bare det å stå stille. Til tur har jeg et eldgammelt et som er beholdt fordi det er lett, men det har moderat høyde. Likevel stabilt i ok høyde ifht det jeg normalt driver med.

 

Jeg bruker faktisk mye monopod. Men mye fordi jeg driver med tunge objektiver. Men genialt for å både kunne være mobil og semistødig på hånden. Jeg har 2 og den uten hurtiglås på leddene brukes sjelden. Så hurtiglås er et must for min del. Funker også som ekstra tarp-støtte i stedet for turstav om man må. Til lettere oppsett så funker den greit til å sette kamera på alene ved å stabilisere den med sekk, steiner eller lignende, men er hovedopplegget selfier eller annet der kameraet ofte forlates eller må stå alene så foretrekker jeg noe med 3 bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.