Gå til innhold
  • Bli medlem

En god Turkopp.


Cecilie82

Anbefalte innlegg

Har dere en god turkopp å anbefale? Har lifeadventure men tenkte en med hank. Ser Stanley har fått god kritikk, men enkelte skriver at lokket ikke holdet tett. 

Endret av Cecilie82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Espen Ørud skrev (33 minutter siden):

Jeg bruker stort sett en slik bytter litt avhengig hvilken "sesong" jeg er i. Total krasj om man er i lettpakkerdivisjonen, men...: 

Lirype-2.thumb.jpg.b1ea46f94841f17c00e4d9b1478cf1ac.jpgLirype-3.thumb.jpg.bfae291da52492cb9712d945b17606c4.jpgLirype-1-5.thumb.jpg.b3cf043872129219fbbade75e70d728a.jpg

De var skikkelig fine. Kanskje jeg nå ha en lignende 😊

Tenkte kanskje på en med lokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie82 skrev (6 timer siden):

Tenkte kanskje på en med lokk. 

Når det kommer til termokopp med lokk til turbruk så er GSI Infinity-koppen min favoritt. Den holder drikken varm lenge, har praktisk drikketut som kan lukkes, er god og holde i, og selve koppen inni er et målebeger.

https://www.google.com/search?q=gsi+infinity+backpacker+mug

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Når det kommer til termokopp med lokk til turbruk så er GSI Infinity-koppen min favoritt. Den holder drikken varm lenge, har praktisk drikketut som kan lukkes, er god og holde i, og selve koppen inni er et målebeger.

https://www.google.com/search?q=gsi+infinity+backpacker+mug

Enig med den.

Jeg har den gamle uten målestreker, men jeg satt den på en vekt og fyllte opp med vann, og risset inn streker selv.

MEN, man bør gjøre en modifikasjon på den, og det er å borre ett bittelite hull i lokket, gjerne så nær senter som mulig. For hvis ikke presser trykket fra varm drikke lokket av/løst, og da blir det søl når den velter. Dette problemet slipper man om det er ett bittelite hull i lokket.

Vektpsykosen gjorde også at jeg fjernet det ubrukelige håndtaket.

Koppen passer perfekt oppi matskål fra Europris, som allerede har lokk med trykkavlasting (perfekt til real, grøt, frokostblandinger, etc.) og dette passer igjen rett oppi GSI 1,8 liter kaffekjele ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Enig med den.

Jeg har den gamle uten målestreker, men jeg satt den på en vekt og fyllte opp med vann, og risset inn streker selv.

MEN, man bør gjøre en modifikasjon på den, og det er å borre ett bittelite hull i lokket, gjerne så nær senter som mulig. For hvis ikke presser trykket fra varm drikke lokket av/løst, og da blir det søl når den velter. Dette problemet slipper man om det er ett bittelite hull i lokket.

Vektpsykosen gjorde også at jeg fjernet det ubrukelige håndtaket.

Koppen passer perfekt oppi matskål fra Europris, som allerede har lokk med trykkavlasting (perfekt til real, grøt, frokostblandinger, etc.) og dette passer igjen rett oppi GSI 1,8 liter kaffekjele ;) 

Litt kjipt hvis lokket detter av ja. Blir mulig liggende i en sekk med drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke ha denne i sekken med drikke. Da må du ha en termokopp med skrulokk, som eks Lifeventure sin kopp.

Den har jeg. Men skal ta en nærmere titt på denne koppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye en 0.5l Nalgene flaske til "kopp". Hadde et nepprentrekk liggende som passer til den, da holder den litt lengre på varmen. Men selvsagt ikke termokopp nivå.

Enten blander jeg ferdig det jeg skal ha med varmt vann før jeg skal ut, eller jeg fyller kun pulveret til drikke på, og har vannet med på thermos (eller koker vannet på tur for å slippe å bære vannet). Kan også ha drikkevann på flaska, og pulveret ved siden av. Passer da på å drikke vannet på den aktuelle flaska underveis først. I forhold til en kopp, trenger jeg ikke drikke mer enn jeg vil, kan skru på korken og drikke mer/resten seinere. Er garantert tett når korken er på. Vaskes i oppvaskmaskinen tredd nedpå en av tallerken spilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg en turkopp i ett slags plastmateriale som hadde tekstur/overflate som opplevdes nesten som ett vanlig keramikk-krus. 
Den fikk en sprekk etter flere års bruk (og maskinoppvask, som den kanskje eller kanskje ikke var beregnet for).

Har aldri sett noe lignende i ettertid, så mulig det var så kreftfremkallende at ingen lager mat-/drikkerelaterte produkter i det materialet lenger. Uansett har jeg i årene etter den tok kvelden vært på konstant utkikk etter en tilsvarende turkopp. Ingenting av det jeg finner gir den samme god-følelsen. Jeg er generelt ikke noe stor fan av å drikke varm drikke fra plastprodukt, men de mest utbredte alternativene er ulike metallprodukter. Sikkert bedre i ett helseperspektiv, men det er noe med både "smaken" av metall og varmeledningsevnen som gjør kaffeopplevelsen litt sub-optimal. Da velger jeg heller plast, men jeg savner ett alternativ som ligner på den gamle god-koppen.
Om noen bare klarte å lage en termokopp i metall der drikkekanten var i et annet materiale, så hadde det hjulpet mye. Kanskje det finnes også, men ikke snublet over noe slikt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

For noen år siden hadde jeg en turkopp i ett slags plastmateriale som hadde tekstur/overflate som opplevdes nesten som ett vanlig keramikk-krus. 
Den fikk en sprekk etter flere års bruk (og maskinoppvask, som den kanskje eller kanskje ikke var beregnet for).

Har aldri sett noe lignende i ettertid, så mulig det var så kreftfremkallende at ingen lager mat-/drikkerelaterte produkter i det materialet lenger. Uansett har jeg i årene etter den tok kvelden vært på konstant utkikk etter en tilsvarende turkopp. Ingenting av det jeg finner gir den samme god-følelsen. Jeg er generelt ikke noe stor fan av å drikke varm drikke fra plastprodukt, men de mest utbredte alternativene er ulike metallprodukter. Sikkert bedre i ett helseperspektiv, men det er noe med både "smaken" av metall og varmeledningsevnen som gjør kaffeopplevelsen litt sub-optimal. Da velger jeg heller plast, men jeg savner ett alternativ som ligner på den gamle god-koppen.
Om noen bare klarte å lage en termokopp i metall der drikkekanten var i et annet materiale, så hadde det hjulpet mye. Kanskje det finnes også, men ikke snublet over noe slikt ennå.

Hvis det er type termokopp du er ute etter så kan Thermos JMY passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Om noen bare klarte å lage en termokopp i metall der drikkekanten var i et annet materiale, så hadde det hjulpet mye. Kanskje det finnes også, men ikke snublet over noe slikt ennå.

Camelbak Camp Mug :) Lokket/drikketut er i plast. Holder kaffen varm leeenge. Nesten litt for lenge i blant.

Fornøyd med denne på pulkturer. Litt stor og tung til annen type tur med sekk.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Jeg glemte kanskje å nevne at jeg holder på å bli en gammel særing? 
Så derfor er jeg heller ikke noe glad i drikkelokk/drikketuter o.l. Jeg vil ha en åpen kopp. 

Jeez, jeg hører selv hvor i-landsproblem det der fremstår, men når man har hatt den perfekte turkoppen er det vanskelig å gå tilbake til noe dårligere :)

@Freebird nei, det må ikke være termokopp, kommer litt an på hva den er laget av. Hvis hovedmaterialet er metall så må den det, ettersom enlags-kopper i metall er håpløst for varme drikker. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (18 minutter siden):

Takk for tips.

Jeg glemte kanskje å nevne at jeg holder på å bli en gammel særing? 
Så derfor er jeg heller ikke noe glad i drikkelokk/drikketuter o.l. Jeg vil ha en åpen kopp. 

Jeez, jeg hører selv hvor i-landsproblem det der fremstår, men når man har hatt den perfekte turkoppen er det vanskelig å gå tilbake til noe dårligere :)

@Freebird nei, det må ikke være termokopp, kommer litt an på hva den er laget av. Hvis hovedmaterialet er metall så må den det, ettersom enlags-kopper i metall er håpløst for varme drikker. 

Jeg bruker tidvis en Hydro Flask Wine Tumbler til å drikke kaffe av, og jeg vet at denne finnes i en versjon med keramisk belegg på innsiden. Dog vil nok yttersiden av kanten være stål, og dermed ikke helt fulltreff. God kopp ellers, uten hank, riktignok.

Hva med Thermosteel CeramiSteel Coffee Ceramic Travel Mug, er noe sånt aktuelt i tilfelle? Den har også keramisk innside, men dette strekker seg til å inkludere kanten rundt også på utsiden. Hvor tykt/slitesterkt dette belegget er har jeg dog ingen peiling på. Selges blant annet på Amazon, og kommer i litt ulike typer/størrelser med samme løsning:

81GG+RYZU8L._AC_SL1500_.jpg 71VdmBCl5wL._AC_SL1500_.jpg 71GLEEJuAVL._AC_SL1500_.jpg 51vvptH+hvL._AC_SL1500_.jpg

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg har vel 4 eller 5 stykker nå. Definitivt den beste tur og kontor koppen jeg har. 

SCR-20240424-knae.thumb.png.88f46caebf995b64e254fdbf7dd18371.png

Denne har jeg også blitt svært glad i. Får man kjøpt den i Norge nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (3 minutter siden):

Denne har jeg også blitt svært glad i. Får man kjøpt den i Norge nå?

Ja, mange butikker som fører den.

Bare husk å bor ett bittelite hull i senter av lokket, om du ikke vil risikere at lokket presses av pga. damptrykket når du lukker drikkeåpningen. Kjeldelig hvis den velter i teltet, og lokket er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie82 skrev (2 minutter siden):

Hørt ag disse lekke en del ved mye bevegelse. Erfaring med det?

Har ikke merket noe til det. Nå prøver jeg riktignok alltid å la den stå oppreist i sekken. Kan godt hende den ikke er helt tett dersom den ender opp ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorit turkop, er en af tre. Har også en stanley termo krus, som er udemærket både at drikke af og holde på varmen.

men kaffe og whiskey nydes bedst i min trekop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere kopper.

GSI Infinity er veldig fin og lett. Kjekt med mål på innerkoppen. KJøpt på XXL i fjor så ikke så mye brukt enda. Har lokk.
Stanley Recycled et eller annet. Brukt mye på tur. Solid men litt tyngre enn Infinity og ikke så bred. Har lokk.
Staal fra Sport Outlet. metallkopp hvor hank har karabin funksjon. Brukt mest til dagstur, den har ikke lokk.
Eagle trekopp. god kopp men holder ikke like godt på varmen så bruker den mest på sommeren. Den er også litt liten til supper etc synes jeg.

Alle brukes litt om hverandre men det er nok Infinity som blir mest brukt i sommer på turer over flere dager. Liltt bred åpning på den så Aeropress Go går omtrent akkurat. Har greid å glippe et par ganger ved pressing så det blir søl. Der er de andre kommene litt bedre. Med vanlig Aeropress går det fint.
Jeg har og begynt å bruke en pour over jeg kjøpte fra Ali for en billig penge. Passer fint oppi koppen, er lett og tar lite plass.  https://www.aliexpress.com/item/1005005908164246.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.35.21ef1802PYKCcg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Ja, mange butikker som fører den.

Bare husk å bor ett bittelite hull i senter av lokket, om du ikke vil risikere at lokket presses av pga. damptrykket når du lukker drikkeåpningen. Kjeldelig hvis den velter i teltet, og lokket er løst.

Ser det nå ja. Sist jeg søkte stod det utsolgt eller ute av sortiment der jeg kikka. 
Jeg har ikke vært plaga med at lokket har poppa av på min. Men mistenker at din har flere brukstimer enn min 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (4 minutter siden):


Jeg har ikke vært plaga med at lokket har poppa av på min. Men mistenker at din har flere brukstimer enn min 🙂

Det er ren fysikk det, og det vil skje uansett hvis den kalde luften i koppen blir varmet opp under ett lufttett lokk. ;) 

Fyller du den med varm drikke, og tar lokket på med en gang, og holder det helt stengt, må luften ut når den blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Bare husk å bor ett bittelite hull i senter av lokket, om du ikke vil risikere at lokket presses av pga. damptrykket når du lukker drikkeåpningen.

Jeg har aldri opplevd at lokket presses av under bruk, og kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å bore hull? 🤔 I så fall kan det kanskje hjelpe å la drikkeåpningen stå åpen litt lenger før man lukker. 

Freebird skrev (15 timer siden):

Har ikke merket noe til det. Nå prøver jeg riktignok alltid å la den stå oppreist i sekken. Kan godt hende den ikke er helt tett dersom den ender opp ned.

Jeg tror ikke denne koppen er ment for å frakte drikke i. Bare holde drikken varm litt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.