Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvmyk og dempende fjellstøvel, med god gå-komfort.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått mye dagsturer med sekk og fjellstøvler i det siste, siden jeg skal gå en uke med toppturer i Jotunheimen og Hurrungane i sommer (de 7 høyeste toppene på 7 dager). Det blir også en del lange marsjer, så jeg må ha en sko som gir god gå-komfort over lengre distanser. Sekken vil veie ca. 12-13 kilo når vi bærer med oss alt og fyller opp med mat og drikke, på enkelte av toppturene legger vi i fra oss telt og overnattingsutstyr ved hyttene for å lette sekken.

Men jeg merker at mine Alfa Walk king air ikke fungerer for meg. De er supre på korte dagsturer i steinete terreng fordi sålen er hard og beskytter fotbladet godt mot alle steiner. Men på lengre etapper blir jeg helt gåen under føttene og hælen blir vond. Jeg tror det er fordi støvlene er knallharde og har null demping. Jeg har en anatomisk utformet såle i støvelen, med den tynne myke originasålen av dempendeskum oppå der igjen.

Har også gamle modellen av Alfa Kvist , men den har svært tynn såle. Tynnere enn nesten alle joggeskoene mine. Den blir rett og slett for tynn å bruke på en slik tur, steinene kjennes alt for godt rett gjennom skoen.

På diverse Salomon sko har jeg vert fornøyd med sålen. Mye tykkere og mer dempende såle enn Alfa Kvist, slik at man ikke får vondt av steiner, men samtidig ganske beveglig og behagelig å gå med.

Noen forslag til halvhøye sko/støvler jeg kan bruke til toppturer i Jotunheimen/Hurrungane? Vi skal gå litt med stegjern, men ikke mye.

Når det gjelder vanntetthet bruker jeg gamasjer om det skulle begynne å regne mye, så da er et nok med halvhøye sko som går litt over ankelen.

Jeg har også en tilgodelapp hos Alfa på 4000kr. Er Alfa Holt og Alfa Bregne sko å satse på? Evt. andre sko/andre merker?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alfa Piggen som er lave tursko har jeg funnet ut at passer seg veldig godt i fjellet, selv med tung sekk og over lengre etapper. Bevegeligheten du får vs store tradisjonelle fjellstøvler er overlegen. En del mykere enn f.eks. mine Alfa Impact, men fremdeles av en noe stivere såle enn andre merker og type lave tursko (?). De må nok bare prøves for å vurdere mykheten. Sålen sitter i hvert fall som _støpt_ på all slags underlag. Hvis du vil ha halvhøy, så er Alfa Bregne etter alle tegn den samme skoen, bare høyere. Det var vel Bregne-skoene Sindre Kolbjørnsgård brukte på sitt rekordkjør av 2000-toppene for en tid tilbake om jeg ikke husker feil. Da var de kun en prototype.

Det eneste jeg kanskje ikke liker med Alfa Piggen er at de godt kunne være litt mer luftige. De er veldig tette på innsiden, så klamme føtter er et faktum, selv om du bare sitter med de på kontoret en dag. Boa-snøringen gjør dette til et litt mindre problem, siden det er så fort gjort å ta de av og på igjen for litt lufting.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Alfa Piggen som er lave tursko har jeg funnet ut at passer seg veldig godt i fjellet, selv med tung sekk og over lengre etapper. Bevegeligheten du får vs store tradisjonelle fjellstøvler er overlegen. En del mykere enn f.eks. mine Alfa Impact, men fremdeles av en noe stivere såle enn andre merker (?). De må nok bare prøves for å vurdere mykheten. Sålen sitter i hvert fall som _støpt_ på all slags underlag. Hvis du vil ha halvhøy, så er Alfa Bregne etter alle tegn den samme skoen, bare høyere. Det var vel Bregne-skoene Sindre Kolbjørnsgård brukte på sitt rekordkjør av 2000-toppene for en tid tilbake om jeg ikke husker feil. Da var de kun en prototype.

Utifra det du skriver er Alfa Bregne en modell jeg må prøve ja, det kan jo være den fungerer. Du har vel ingen erfaring med Alfa Holt, tilfeldigvis? Det skal jo være en "dempende fjellstøvel" etter produktbeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Utifra det du skriver er Alfa Bregne en modell jeg må prøve ja, det kan jo være den fungerer. Du har vel ingen erfaring med Alfa Holt, tilfeldigvis? Det skal jo være en "dempende fjellstøvel" etter produktbeskrivelsen.

Ingen erfaring med Holt desverre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alfa Holt, men jeg har ikke brukt disse på noen lengre turer. Blitt brukt til lange jaktdager med fuglehund og dagsturer med moderat opppakning

Så jeg kan ikke si noe om hvordan de er å gå med i dagesvis. Jeg liker skoa veldig godt, de har en dempene effekt i hælpartiet jeg syns hjelper. Har også samme problematikk, blir helt gåen i hælene både med fjellsko og fjellski sko.

Jeg bruker mye Crispi Evo Hunter som er kraftig støvel med evafoam såle, Holt er en langt mykere sko å gå med pga demping.

Jakta i fjor bar jeg med meg Holt i storsekken inn til badecamp. Crispi Hunter ble parkert i teltet mens jeg gikk på jakt med Holt.

Bruker vanligvis 44 i Alfa, men mått opp på 45 på Holt.

Bruker også Alfa Kvist i str44, men de er langt spinklere, tynnere såle og ikke i nærheten av samme ankelstøtte som Holt.

Ser ikke noe i veien for at Holt ikke skal fungere til en slik tur som du har planlagt, de tar vekk noe av støyten til hælene. Men sliten blir man nok likevel.

Du har da muligjeten til å teste disse en periode nå fremover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Jeg har Alfa Holt, men jeg har ikke brukt disse på noen lengre turer. Blitt brukt til lange jaktdager med fuglehund og dagsturer med moderat opppakning

Så jeg kan ikke si noe om hvordan de er å gå med i dagesvis. Jeg liker skoa veldig godt, de har en dempene effekt i hælpartiet jeg syns hjelper. Har også samme problematikk, blir helt gåen i hælene både med fjellsko og fjellski sko.

Jeg bruker mye Crispi Evo Hunter som er kraftig støvel med evafoam såle, Holt er en langt mykere sko å gå med pga demping.

Jakta i fjor bar jeg med meg Holt i storsekken inn til badecamp. Crispi Hunter ble parkert i teltet mens jeg gikk på jakt med Holt.

Bruker vanligvis 44 i Alfa, men mått opp på 45 på Holt.

Bruker også Alfa Kvist i str44, men de er langt spinklere, tynnere såle og ikke i nærheten av samme ankelstøtte som Holt.

Ser ikke noe i veien for at Holt ikke skal fungere til en slik tur som du har planlagt, de tar vekk noe av støyten til hælene. Men sliten blir man nok likevel.

Du har da muligjeten til å teste disse en periode nå fremover? 

Takk for svar. Holt er også en mulig kandidat da. Holt og Bregne må prøves.

Ja, jeg har litt tid på å gå inn skoene, men jeg skal på campingferie de 2,5 siste ukene før turen - det er ikke en ideell oppkjøring 😅😅😅

Så jeg må finne de perfekte skoene nå ganske kjapt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarL skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte Holt i vår, til erstatning for Lyng, som jeg også syntes var tynn i sålen. Holt er stødigere. Merk at den har smalere passform (regular) enn de fleste andre Alfa skoene (wide)

 

Hva synes du om dempingen i Holt? Er det markant mykere enn en støvel som Walk King?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Holt er også en mulig kandidat da. Holt og Bregne må prøves.

Ja, jeg har litt tid på å gå inn skoene, men jeg skal på campingferie de 2,5 siste ukene før turen - det er ikke en ideell oppkjøring 😅😅😅

Så jeg må finne de perfekte skoene nå ganske kjapt! 

Holt satt veldig godt på foten min, så det tok ikke lange tiden før de var gått inn.

Du får ha de under vurdering. Jeg kjøpte mine på tilbud til rundt 1400 kroner i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Hva synes du om dempingen i Holt? Er det markant mykere enn en støvel som Walk King?

Har aldri prøvd walk king, men Holt er mykere i hælen enn mange andre. Pleier å bytte innleggssåle, men i Holt har det ikke vært nødvendig. Enda😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Alfa Bregne, Alfa Holt og La Sportiva Ultra Raptor II MID Gtx på foten nå:

- Alfa Bregne: 400gram. Lett og myk, sålen er tykkere enn på kvist, men resten av skoen er veldig tynn og myk, kjennes litt ut som en løs tøysko med en ganske død flat såle. Kjennes litt flat ut i helen også, mens de to andre har en bedre «kopp» som samler helen litt bedre. Tror man kjenner spiss steinut godt gjennom denne sålen.

- La Sportiva: Denne veier 420 gram. Sålen er litt tykkere og kraftigere enn Bregne, og skoen har en litt tettere passform. Skoen er litt stivere og mer støttende enn Bregne, og den henger godt sammen med sålen. Sålen har en litt rullende effekt som hjelper deg litt framover, mens Bregne kjentes helt død og flat ut. Jeg tror sålen på denne er tykk og stiv nok til at spiss steinur skal gå greit. (Men hva vet jeg?).

- Alfa Holt: 580 gram. Betydelig stivere enn de to over, både i såle og sko. Mer enn stiv nok til det jeg noen gang kommer til å trenge fra en fjellstøvel, men fortsatt veldig bra demping. Virkelig en knallgod fjellstøvel fra Alfa, jeg likte denne MYE bedre enn Walk King Air og Alfa Eggi på absolutt alle måter. Denne sålen har også en litt rullende effekt som La Sportiva og hjelper deg litt framover. Denne sålen tåler ihvertfall spiss steinur uten problemer.

Jeg skal prøve ett par til før jeg bestemmer meg. Men foreløbig tror jeg La Sportiva har en liten knapp ledelse over Holt, fordi den er lettere, mykere og mer bevegelig. Ulempen er at den kjennes ørlite smal ut ved lilletåleddet (jeg har litt skreddertå), men det er veldig lite og jeg tenker det går seg til med litt bruk. Og så tenker jeg på toppturene jeg skal i sommer i Jotunheimen og Hurrungane. Er skoen kraftig nok til slike turer med sekk på rundt 10-13 kilo? Noen gjør vel slikt med joggesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk veldig usikker på hva jeg bør velge.

Både Alfa Holt og La Sportiva Ultra Raptor 2 mid passer føttene mine bra og har god demping. Kjennes gode ut.

Holt er litt tyngre, ha  bedre ankelstøtte, og betydelig stivere såle hvor steiner ikke kjennes gjennom. La Sportiva da litt lettere, mykere og steiner kjennes bedre gjennom sålen, men ikke slik som på Alfa Kvist og Alfa Bregne, den beskytter bedre.

 

Så sinnsykt usikker på hva jeg skal velge til turen. Jeg har bare gått i Jotunheimen på vinterstid før, så jeg vet ikke hva som egner seg best, og hva som gir best komfort over flere dager.

Vi skal gå Surtningssue, Glittertind, Vesle Galhøpiggen, Galdhøpiggen, Skarstind, Styggedalstind, Store Skagastølstind.

Vi skal nok gå litt med stegjern, men jeg vet ikke hvor mye. Jeg har Petzel Irvis Hybrid med softboot-feste både foran og bak.

Turen kombinerer jo både bratte steinete partier, og mye gåing. To par sko blir ikke altuelt å ta med.

Hva tenker dere egner seg best, såfremt begge deler passer foten like bra?

Finnes det en fasit her?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si hva jeg landet på her.

Jeg spurte enkelt og greit guiden. Svaret jeg fikk var at det var Alfa fjellstøvlene som gjaldt på dagene vi skal bruke stegjern.

Dessuten, når man klyver og skal trakke på små lister og slikt er det mye bedre med en stiv såle og ankelstøtte. Det ser jeg jo er ganske opplagt egentlig.

Så det blir begge skoparene 😅 Raptor passer bra til nesten alle andre fjellturene mine, som går hovedsaklig langs stier og med lett sekk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har slitt ut nokre par med raptor (låge vel og merke), kongesko. Hovdusakleg i ur, med og uten sekk. Har også brukt dei på jakt etter fjellrype, og trassa dei endåtil med meg på reinsjakt i forfjor... 

Stive men godt dempa, er dei ein favoritt hjå meg. 

Likevel kjem dei nok til kort med stegjern, så verkar som du har landa på ein god konklusjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.