Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment soveposer...holder ikke mål. Billig i Sverige, men du må kjøpe flere kuldegrader nedenfor tenkt der du skal sove.


squidman

Anbefalte innlegg

Da har jeg gått til innkjøp av hele 5! Mountain Equipment dunposer, alle med ande-dun, og ingen av de holder mål. Jeg har da extrem versjonen (Glacier Expedition) og Helium 800, og Glacier 700 (brukes som høst/sommer pose) Glacier 400 (sommerpose), og ingen av de holder mål. Jeg er rett og slett ganske skuffet. Ja de er ande-dun, og billige (fikk til billig pris fra sverige), men er svært skuffet over hvor dårlig de er under praktiskt testing. De EN temperatur ratings må man bare legge til 20 grader eller noe. Nei sist var jeg på Hardangervidda, like ved tuva, med Helium 800, men jeg ble kald i posen! Helt håpløst, var jo rundt null, posen skall visst være bra i mange minusgrader! Skal si det, posene er super-comfy og vellagd, men de holder ikke mål når det gjelder temperatur! Man må heller kjøpe posen som er verstingspose eller et par grader nedover! Jada bare en obs fra en gammel kar! Vært noen dager ute i -28 med halv-dårlige i Vossefjellene da det var kaldt på Vestlandet eller gamle Hordaland, tror ikke man trenger verstingsposer lenger. Men Mountain Equipment har skuffet stort! Nei bare en obs. Digg poser, lette og supre, men man må mange grader ned i EN temp for at de skal funke! Til Bergensere, det er vel ME poser som selges på Platou til helt skrekkelig priser! Nei stort sett skuffet med Mountain Equipment poser, de holder ikke mål, ikke i nærhet en gang. Super comfy og vellagd, men hjelper ikke når du fryser som en fiskepinne!

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på dunmengde på helium 800 og sammenligner med Cumulus poser, og da ser -8C som komfort temperatur plausibel ut. Viktig å lagre posen løst og riste rikelig mens den lufter seg i leir før sengetid. Men en-komfort er for meg personlig det absolutt kaldeste jeg kan sove ikledd ullundertøy, ullsokker og lue. Andre jeg vet om kan sikte seg inn på limit temperaturen og være varm i undikken, men vi er alle forskjellig. Vi blir også kaldere med årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en merkelig tråd. Du har jo selv anbefalt Mountain Equipment tidligere på forumet: Sovepose til ekstrem kulde ? Hvorfor har du kjøpt fem stk hvis du er misfornøyd? 

Min erfaring med Mountain Equipment er at de har gode dunprodukter. Jeg har riktignok bare lånt en Glacier 1000 tidligere, og da fikk jeg testet den ned mot -18°C. Dette fungerte helt greit for meg (Limit -19, comf -11). Har to dunjakker fra ME som har vært svært gode. Den første (ME Vega) kjøpte jeg i 2010, og har vært mer eller mindre i daglig bruk på kalde vinterdager siden. Uten tvil mitt beste kleskjøp! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifikasjonen stemmer greit med oppgitt t-comf på -8 grader. Personlig ville det holdt som en varm 3-sesongs. Jeg liker å holde meg noen (5 kanskje) grader over t-comf, men mot og under t-comf blir jeg småkald i bare ullundertøy. Som en vinterpose hadde ikke denne holdt for min del. 
virker på meg som om forventningene dine kanskje et litt for høye. 

Endret av Hc.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (11 timer siden):

Nei sist var jeg på Hardangervidda, like ved tuva, med Helium 800, men jeg ble kald i posen! Helt håpløst, var jo rundt null, posen skall visst være bra i mange minusgrader!
 

Denne har en T-comf på -4C.

Sov du i telt? Var det trekk i luften og helt tett telt? Hadde på rent og tørt ullundertøy (eller tilsvarende) i soveposen?

Hvilke liggeunderlag brukte du, og var det helt og fast oppblåst?

 

———


Min opplevelse av oppblåsbare liggeunderlag er at de blir veldig kalde om de er mykt oppblåst. Bevegelse og bevegelse fra pusten flytter omkring på luften i underlaget og man taper mye varme. Ett tynt skumunderlag øverst hjelper enormt.

Småfuktig tøy suger også ut masse energi.


———-

 

Mountain Equipment pleier å ha noe overfyll av dun i flere av produktene sine. Dette gir ikke noe økt varme, men det gir økt vekt og volum. Samtidig gjør det at produktet skal holde isolasjonsevnen også når det blir fuktig etter noen netters bruk, i stedet for å klappe sammen. Så skulle tro dette var bra saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


En bør nesten kunne anta at en person som kategorisk mener 5 forskjellige ME soveposer underpresterer ifht. andre soveposer, har brukt samme eller sammenlignbare liggeunderlag, undertøy o.l., men hvem vet? Hele det første innlegget var rart skrevet, både testforhold, meninger, erfaringer og sammenligninger var strødd ut i en ordsalat uten struktur.

Mulig det er noe nyttig informasjon gjemt inni der en plass, men slik det er presentert har det ingen nytteverdi for meg.

Endret av aico
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på kvar du vil med innlegget, men eg personleg har nytta ME og synes at dei er gode og relativt etterettelege på temperatur jamført med andre posar.

At fem posar frå ein annerkjent produsent skal fortene å nærast bli stempla som ubrukelege, utan nærare forklaring anna enn at ein fraus er litt drygt.

Eg kan gå ut barfota og naken frå livet og ned...og hevde at dunjakka eg har på er ubrukeleg fordi eg er kald. Men er den faktisk det gitt dessa føresetnadane?

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva ME skriver om  temperatur ratinger ( EN 13537 (2002), EN 13537:2012, ISO 23537, "Good night's sleep temperature", begrensninger i standard osv: https://www.mountain-equipment.co.uk/blogs/product-development/temperature-ratings-explained

Om mulig, sjekk også dunkvaliteten på produktene: https://www.thedowncodex.co.uk/  (Alle ME produkter jeg har hatt har hatt høyere kvalitet på dunet en det som er oppgitt i spesifikasjonene på produktet) image.thumb.png.fe90e42533f4893f3905126fbc226d3e.png

Og som andre skriver;  hvordan man bruker soveposen og kroppsfasong påvirker.

Jeg hadde en ME Helium pose som i utgangspunktet var fin, men den var for smal på overkropp for meg og hvordan jeg sover.. Uansett hvordan jeg lå så fikk jeg komprimerte punkter (albuer/skuldre/..) i dunet som gjorde at jeg fikk kalde soner (og litt følelsen av tvangstrøye) når jeg brukte den i minustemperaturer. (Anså det ikke som noe galt med soveposen, men en dårlig match mellom sovepose og min kroppsfasong, og hvordan jeg sover.)

Produsentens temperatur rating (I hht standard) er en identifikasjon på hvor mye den tåler. Jeg følger stort sett den selv, madammen trenger mye varmere pose en meg, og en kamerat er så langt fra frysepinn at han kan sikte seg inn på mye tynnere pose selv om vi skal ligge ute i samme temperatur. Jeg bruker derfor posens spesifikasjon som en skala hvor soveposer kan sammenlignes og legger til/trekker fra grader ut fra hvem som er brukeren av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot samme tanke som @Kjell Iver og @esw her. Å ha kjøpt posene til en billig penge fra utlandet høres ikke umiddelbart tillitsvekkende ut, selv om det er fra Sverige. Kjøpte du fra en seriøs aktør/forhandler, i det minste? Soveposene skal jo være veldig billige i Sverige hvis du sparer penger på å kjøpe derfra, gitt at varene da både ilegges moms (+25 % på varer inkl. frakt, men uten svensk moms) og fortollingsgebyr, og fortsatt kunne si at du fikk de billig... Kronekursen blir jo ikke utslagsgivende her heller.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 timer siden):

Du får sikkert flere nye turvenner nå!  ;-)

 

 

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Er på utkikk etter en ny turvenn. Dette virker som en perfekt match!

 

ingen87 skrev (2 timer siden):

Tessatroll på vintertur de kommende årene:

image.png.90798691377b062f5586cade69ffb429.png

 

Eg dauar 🙉

... og med den formuleringa burde eg verkeleg sett desse komme 🤷🏼‍♀️😂

  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha presisert. Har brukt helium 800 ned til null grader i høst (september) da det var rundt 0 grader. Med oppblåsbar x-ped liggeunderlag. Da var jeg litt småkaldt, frøs ikke ihjel, men kaldt. Da hadde jeg ikke undertøy på men t-skjorte og turbukser. Hadde ikke undertøy med da det var spådd 20 grader om dagen og +8 om kvelden. Andre gangen var med glacier 400 i juli på Haugastøl da det var rundt +4, og da hadde på syntet skjorte og lett dunjakke (samme oppblåsbar liggeunderlag) samt bare turbuksene. Ble mye kaldere en meldt igjen, og da måtte jeg krype i fosterstilling for å holde meg varmt. Men det stemmer, nå 52 og fryser mye lettere enn for 20 år siden. Særlig hendene.

Jeg har fortsatt ikke brukt Glacier Exped eller Glacier 700 (jeg kjøpte alle sammen i løpet av et par måneder for et par år siden, før jeg hadde testet dem).

Når jeg sier at jeg er skuffet, mener jeg de burde holde til minst t-comfort uten at man blir kald. T-comfort er for kvinner da. T-temp for menn oppgitt på posene er spør du meg alt for optimistisk. T-limit er jo bare tull. Jeg tror de er gode poser hvis man tar høyde for at t-comfort er det kaldeste de er gode for, og da mange lange undertøy, lue, strammer nakkekraven og har med varm liggeunderlag. Sånt sett skuffende. Men ingenting si på kvaliteten, de er digg poser. Beklager ordsalat kan ha vært en sen kveld.

 

Har vært ute en vinterkveld før (-28 i halvdårlig syntetpose) og gjør alt riktig før jeg legger meg. Tisser, har varm måltid osv. Nå hadde jeg ikke spesiellt varmt liggeunderlag og ikke hadde med meg undertøy heller, men posene skulle vært mer en varmt nok for det. Helium 800 skal være bra til t-comfort -8! Det tallene er jeg mener bare tull. MAO man må være bevisst på det (og om man sover kaldt eller varmt) når man går til innkjøp. Somt sagt flotte poser men man bør kjøpe et par hakk varmere enn man tror man kommer til å trenge. Personlig tviler jeg på at Glacier Exped er god til -40 eller noe, kanskje -20, selv om den er svær. Når det er sagt når det er så kaldt (skjer neppe i Vossefjellene lenger) har jeg med dunparka og dunbukser, bamse liggeunderlag og xped dunliggeunderlag. Forhåpentlig for testet i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med kjøpet allikevel (halve prisen av Western Mountaineering, Marmot, Feathered Friends), man må bare tå høyde for at de er andedun og man må gå et hakk varmere en anbefalt temperatur. En Western Mountaineering Bison er rundt 12-13k sammenlignet med 5k (på salg) med en ME Glacier Expedition. Ditto de fleste andre. Regnes som billigpose med fortsatt god kvalitet. Er da andedun vs gåsedun. Samtidig, man må flere hakk varmere. En 3-sesongs Helium 800 holder så vidt om sommeren på Hardangervidda eller høyfjellet, man må ha med undertøy osv. Selv om t-comfort er '-8'. Jeg ville sagt er en 0-graders pose. Men jaja alle sover forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Kjell Iver said:

Sikker på at det er ekte greier? Kan jo fort være feik - markedet er fulle av dem og ofte er det nok sånn at er ting usannsynlig billig er det feik.

Sjekk f.eks.

IMG_0166.jpeg

Ekte poser, og oppbevarer i nettingsposene de kom med. Men kjøpt på salg fra Sverige til svært gunstig pris. Tror ME Glacier Expedition kom på 5k. Dermed kan jeg ikke klage så mye egentlig, det er bare kjøpe varmere poser enn oppgitt temperatur, sparer fortsatt mange tusen kroner. Men klart sammenlignet med gåsedun er disse 'billigposer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som ikke er helt sammenhengende her men. God andedun er bedre enn dårlig gåsedun.. og EN standarden det måles etter skal nå gi en objektiv verdi på varmetapet - rent mtp isolering. Så er posens utforming og andre faktorer minst like viktig.
 

Jeg har selv vært iskald i et par minus med en pose med t-comf på -19. og holdt meg god og varm i samme posen ved ca -15 grader under åpen himmel på høyfjellet. Den største forskjellen i disse tilfellene var liggeunderlaget. Så hjelper lite med varm pose om du ikke har god nok isolasjon mot bakken. 
 

ja, alle sover forskjellig og har stort spenn i sine preferanser, men i forhold til tråden og din erfaring, så fremstår det som at det kanskje er andre forhold som også slår inn, eller at det er feil forventninger som er «svaret»

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (39 minutter siden):

Når jeg sier at jeg er skuffet, mener jeg de burde holde til minst t-comfort uten at man blir kald. T-comfort er for kvinner da. T-temp for menn oppgitt på posene er spør du meg alt for optimistisk. T-limit er jo bare tull.

Jeg tror du har misforstått temperaturmerkingene ut fra det du skriver her. T-comfort er testet/beregnet ut fra en "standard kvinne" (60 kg, 160 cm, 25 år, energiproduksjon 44,5 W/m²) iført ullundertøy og med godt isolerende liggeunderlag under, liggende på rygg, og med hudtemperatur på 33 °C. Det er ikke en temperaturmerking som er "for kvinner". T-limit er tilsvarende ikke "for menn", men en temperaturgrense som er testet/beregnet ut fra en "standard mann" (73 kg, 173 cm, 25 år, 47,5 W/m²) iført ullundertøy liggende i fosterstilling/sammenkrøket. Dette er gjort for at soveposer fra ulike produsenter skal kunne sammenlignes, og det vil være folk som er på begge sider av en "standard person" av tilsvarende kjønn – noen fryser lettere, andre ikke. Man må altså hensynta seg selv i denne ligningen også, men EN-temperaturene samsvarer godt med det en "standard" person oppfatter som komfortabelt. Det finnes altså både menn og kvinner som kan fryse i soveposen, også i temperaturer over T-comfort. Andre trives godt i posen til under T-limit. I betegnelsen T-limit ligger også noe av forklaringen på hvorfor du tenker den er optimistisk – det er nedre grense av sonen de fleste vil kunne oppfatte som greit gitt forutsetningene over. Altså vil de fleste menn ha det komfortabelt også i området mellom T-comfort og T-limit, men T-limit er altså et ytterpunkt. Basert på et laboratorieoppsett. Randulf Valle har en god episode på dette i sin podkast Uteliv, den anbefales.

squidman skrev (39 minutter siden):

Har vært ute en vinterkveld før (-28 i halvdårlig syntetpose) og gjør alt riktig før jeg legger meg. Tisser, har varm måltid osv. Nå hadde jeg ikke spesiellt varmt liggeunderlag og ikke hadde med meg undertøy heller, men posene skulle vært mer en varmt nok for det. Helium 800 skal være bra til t-comfort -8! Det tallene er jeg mener bare tull. MAO man må være bevisst på det (og om man sover kaldt eller varmt) når man går til innkjøp.

Og om du synes posene er kalde uansett, så kan det være verdt å vite hvilket liggeunderlag du benytter (R-verdi)? Det hjelper lite med god sovepose om liggeunderlaget har lav R-verdi, da vil mye varme gå tapt nedover, der duna i tillegg blir sammentrykt. Og da blir det veldig feil å si at soveposen er forferdelig dårlig... Det blir litt som å si at et oppblåsbart liggeunderlag er dårlig fordi det isolerte fryktelig dårlig da jeg lå på det uten å blåse det opp, fordi oppgitt R-verdi er høy... Som nevnt er oppgitte temperaturgrenser satt med enkelte forutsetninger i testen, og du kan virkelig ikke forvente at en sovepose kan brukes ned til T-comfort når du ikke bruker et varmt/isolerende liggeunderlag og i tillegg ikke undertøy...

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg venter på flere svar her. Gode svar og takk for det! Ser at alle skal forsvare ME soveposer imot mine innlegg der jeg mener de kommer med misvisende tall for t-comfort. Husk det er tre EN tall, t-comfort, t-lower limit, og t-extreme der man kan sove i seks timer uten å dø fra kulde. Vi kan se bort fra t-ekstrem her da, da de fleste av oss har ikke lysst å daude av kulde i løpet av seks timer. https://www.switchbacktravel.com/sleeping-bag-temperature-ratings#:~:text=Technically%2C EN offers four ratings,waking) are the most relevant.  

kopierer og limer her:  Technically, EN offers four ratings, but "EN Comfort" (the air temperature at which an average female can sleep comfortably through the night) and "EN Lower Limit" (the air temperature at which a standard male can sleep for eight hours without waking) are the most relevant. A lesser-referenced rating is "EN Extreme," which is the temperature at which a standard female can remain for six hours without risk of death from hypothermia, but we want nothing to do with that rating. 

Da fant jeg ikke pris på Western Mountaineering Bison GWS (som er på Oslo Sportslager), men en pekepinne på hvor dyrt det blir med ekstrem poser i gåsedun. https://www.fjellsport.no/merker/mountain-hardwear/mountain-hardwear-phantom-gore-texr-40f-40c-reg-alpine-red?channable=01384b69640039383932323332&variantId=989223&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA35urBhDCARIsAOU7Qwl_v-3aXQ5YPqP5irPKc0W3wTvw8PO6TkN-fA_eexRH5fFdDkCpHtYaAnDAEALw_wcB

Da mener jeg Mountain Equipment i andedun er fortsatt en god deal, særlig på salg fra Sverige. Men har sine begrensninger, det at de ikke holder mål mtp temperatur begrensninger eller oppgitt EN temperaturer. Men vellagd for det! Jeg kan da bare legge ut innlegg basert på mine erfaringer, som er forskjellige fra andre i forum. Men jeg mente dette her først og fremst som en før-vare obs innlegg der jeg tenker at ME soveposer må man kjøpe betydlig varmere enn tenkt temperatur.

Jeg brukte da en helt vanlig xped sommer liggeunderlag med R verdi av sikkert 2 (ikke i salg lenger) og hadde ikke med ullundertøy. Det ble da mye kaldere enn spådd med sommertemperaturer på 20 grader om dagen og rundt 0 grader om kvelden. Men tenkte at Helium 800 skulle takle det uten at jeg trengte lange underbukser og topp.  Har da comfort temperatur ned til -8! 

Jeg frøs ikke, var ikke i foster stilling eller måtte ha på meg ekstra klær, men skuffet over posen som burdet holdt til mye kaldere temperaturer. Jeg ville i alle fall vurdert varmere poser til Hardangervidda og høyfjellet selv om midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.