Gå til innhold
  • Bli medlem

Trysilsokken (Ekstra Varm)


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har siste tiden blitt veldig positivt overrasket over Trysilsokken Extra varm

Screenshot2023-11-12at18_25_47.thumb.png.0ac74efd4f61963674504983354c363b.png

Screenshot2023-11-12at18_26_03.png.ac0066ea149c41bbd6eeed11201092bb.png

Jeg ser det er noen tråder her fra 2014 og enda lengre tilbake der disse sokkene blir nevnt. Det er langt ifra skryt. Men jeg har veldig god erfaring med de. Jeg sliter ut en del ullsokker i løpet av et år. De fleste slites i stykker alt for tidlig. Så jeg har egentlig slått meg til ro med at Ullsokker ikke varer. Så da er det ofte prisen som bestemmer hvilke som er best, eller dårligst om du vil.

Har kvaliteten i Trysilsokken gått opp, eller er kvaliteten i andre sokker blitt dårligere med årene? Jeg har Aklima, Devold, Helly Hansen, Ulvang, noe uniform greier, Janus osv. Alt er stort sett like dårlig og skuffende. Men også 3-4x prisen av disse. Å de føles veldig god på foten. 

Andre som har innspill? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kvalitetsforskjell på Trysilsokken og eks. Smartwool. Men sistnevnte er så jysla dyre at de kun må brukes i spesielle anledninger.

Men Trysilsokken er også mer enn god nok til alt, og når jeg kan velge mellom å kjøpe 4 par til samme prisen som ett par Smartwool sokker, så blir det Trysilsokk på meg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 timer siden):

Det er kvalitetsforskjell på Trysilsokken og eks. Smartwool. Men sistnevnte er så jysla dyre at de kun må brukes i spesielle anledninger.

Men Trysilsokken er også mer enn god nok til alt, og når jeg kan velge mellom å kjøpe 4 par til samme prisen som ett par Smartwool sokker, så blir det Trysilsokk på meg 👍

Dette er Defintivt samme erfaring som jeg har gjort meg. Når man kan kjøpe Trysilsokken til den prisen og at den varer omtrent tilsvarende som langt dyrere sokker er valget klokkeklart. 
Er det andre "billig" sokker du har god erfaring med? Jeg er alltid på leting etter gode produkter som ikke nødvendigvis har et fancy merkenavn eller koster mer enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (20 minutter siden):


Er det andre "billig" sokker du har god erfaring med? Jeg er alltid på leting etter gode produkter som ikke nødvendigvis har et fancy merkenavn eller koster mer enn nødvendig. 

Ja. Mine mest brukte er noen billigsokker fra XXL, som jeg har flere par av. Husker dessverre ikke navn på merket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvalitet kan ikke måles bare i slitestyrke.

For min egen del ser jeg nesten alltid etter ullsokker med 70+ % ull. Det kommer litt an på bruken, men jeg fryser lett på føttene så som regel prioriterer jeg de isolerende egenskaper til ull over slitestyrken til nylon polyester og akryl. Elastan er også noe jeg prøver å unngå i ullsokker, men 2% hadde ikke skremt meg bort hvis resten så lovende ut. 

Jeg har ikke prøvd disse, så det er ikke et forsøk på å si at TS tar feil. Hva som funker bra er subjektivt, og her ser jeg en del indikasjoner på at disse kanskje ikke vil innfri mine behov i samme grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (21 minutter siden):

kvalitet kan ikke måles bare i slitestyrke.

For min egen del ser jeg nesten alltid etter ullsokker med 70+ % ull. Det kommer litt an på bruken, men jeg fryser lett på føttene så som regel prioriterer jeg de isolerende egenskaper til ull over slitestyrken til nylon polyester og akryl. Elastan er også noe jeg prøver å unngå i ullsokker, men 2% hadde ikke skremt meg bort hvis resten så lovende ut. 

Jeg har ikke prøvd disse, så det er ikke et forsøk på å si at TS tar feil. Hva som funker bra er subjektivt, og her ser jeg en del indikasjoner på at disse kanskje ikke vil innfri mine behov i samme grad.

Det er et veldig godt poeng. Men slitestyrke er ofte likt på disse sokkene uavhengig av pris (min erfaring) Da kan man lett fire på krava litt så lenge prisen er såpass hyggelig. Jeg hadde nok vært langt mer kresen om jeg hadde kjøpt en sokk til 400,- 
Nå koster det fint lite å prøve en slik sokk å kjenne selv. Jeg ble faktisk veldig positivt overrasket 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg og skulle prøvd et par av disse.... *influenced* :P 

Jeg har i flere år nå kun brukt disse som bla Bondekompaniet selger, til hverdags/jobb, og på dagsturer og langturer. Siden jeg går og står mye både på jobb og fritid så er sokker forbruksvare, så her blir de kjøpt på tilbud og kastet når de er slitt hull i. Dvs jeg handler ikke dyre sokker..
https://bondekompaniet.no/tursokk-gra-3-par-bs-011291059252?clothing_type=6254
https://bondekompaniet.no/bekken-strom-fjellsokker-3-par-morkegra-sku-011291059243
Er jo ikke så mye ull i disse, så skader neppe å teste noe annet for å se hvordan de er i forhold..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

de isolerende egenskaper til ull over slitestyrken til nylon polyester og akryl.

Det er hovedsakelig tykkelsen som er avgjørende for hvor godt de isolerer. Både når det gjelder syntet, ull og dun også (men man bruker ikke dun i sokker).

Det finnes dårlige ullsokker, gode ullsokker, dårlige syntetsokker og gode syntetsokker. Så det er ikke gitt at en sokk er varmere, bare fordi den har mer ull en en annen. Men de lukter klart mindre.

To par sokker på 200 gram isolerer også bedre enn en sokk på 400 gram, fordi de blir noe mindre luftsirkulasjon fra innerst til ytterst. (Ref. «Hvorfor er det så kaldt å være våt»). Så det kan være lurt å bruke flere par tynne sokker om man fryser lett på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (57 minutter siden):

Kanskje jeg og skulle prøvd et par av disse.... *influenced* :P 

Jeg har i flere år nå kun brukt disse som bla Bondekompaniet selger, til hverdags/jobb, og på dagsturer og langturer. Siden jeg går og står mye både på jobb og fritid så er sokker forbruksvare, så her blir de kjøpt på tilbud og kastet når de er slitt hull i. Dvs jeg handler ikke dyre sokker..
https://bondekompaniet.no/tursokk-gra-3-par-bs-011291059252?clothing_type=6254
https://bondekompaniet.no/bekken-strom-fjellsokker-3-par-morkegra-sku-011291059243
Er jo ikke så mye ull i disse, så skader neppe å teste noe annet for å se hvordan de er i forhold..

Veldig spent på hvordan du opplever disse mot de fra bondekompaniet. De hadde jeg faktiskt tenkt å plukke med meg når jeg kjøpte motorsag derfra, men det ble aldri til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevalier Boot Sock gjør jobben for meg. Jeg har vel 5-6 par av disse og har enda til gode å slite ut noen, enda de brukes på nesten alle turer. Bruker alltid linersokker innerst (fra Chevalier de og). Ikke de billigste, men ikke spesielt dyrt heller, med tanke på hvor lenge de holder. Går ofte til grei pris på XXL

Pga litt romslige fjellskisko har jeg begynt å bruke vanlige hjemmestrikka raggsokker på vintertur for å fylle skoene litt bedre og har vel egentlig konkludert med at det er nesten det samma hva slags tykke ullsokker man bruker. Det har mye mer å si hvilke liner-sokker som brukes (om man bruker det).

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Min sokke rangering er vel: Bridgedale, Magasinet. Til daglig al-mulig bruk: Supermarkeds tykke Kiwi sokker OK. Husker ikke ull%.

Har merkelig nok noen (få) tynne sommersokker: alltid ull!! fra uspesifiseret supermarked fra forrige årtusinde! BRa holdbarhet!

Men vil da kanskje teste Trysilsokken ved lejlighet!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 14.11.2023 den 17.05):

Det er hovedsakelig tykkelsen som er avgjørende for hvor godt de isolerer. Både når det gjelder syntet, ull og dun også (men man bruker ikke dun i sokker).

Det finnes dårlige ullsokker, gode ullsokker, dårlige syntetsokker og gode syntetsokker. Så det er ikke gitt at en sokk er varmere, bare fordi den har mer ull en en annen. Men de lukter klart mindre.

To par sokker på 200 gram isolerer også bedre enn en sokk på 400 gram, fordi de blir noe mindre luftsirkulasjon fra innerst til ytterst. (Ref. «Hvorfor er det så kaldt å være våt»). Så det kan være lurt å bruke flere par tynne sokker om man fryser lett på bena.

Tja.. jeg skjønner hvor du vil, men helt riktig blir det ikke. Ikke bare er det forskjell mellom ulike matrialer, men selv samme materiale i samme tykkelse kan oppleves ganske forskjellig, spesielt syntetiske fiber der mann har mer kontroll og produsenten kan bestemme det meste helt ned til struktur og lengde på hvertenkelt fiber. Enda mer komplekst blir det når en legger til hvor mange frihetsgrader en produsent har når en tråd skal spinnes og tråder skal veves til ett tekstil. 

Når vi sammenligner tekstiler som er laget for samme formål, så forsvinner nok mye av forskjellene som skyldes forskjeller i råvaren, men noe er det.
For meg, som er en kald type (høres ikke bra ut), så merker jeg stor forskjell på isolasjonseffekt av ulike materialer, og jeg trur selv det har med hvor mye væske de kan  absorbere. Og at dette igjen kan skyldes at med lav overflatetemperatur blir det mindre energi tilgjenglig til å omdanne svette/fukt til vanndamp og få det bort fra huden. Så personlig har jeg opplevd at jeg føler meg varmere med materialer som kan absorbere litt væske nærmest kroppen, og mer hydrofobe materialer i mellomlag. Dette må tilpasses aktiviteten, men som ett eksempel så har jeg ofte med meg ett par bomullssokker på telttur for å bruke i soveposen. Enten som eneste sokk, eller innenfor en tykk, romslig raggsokk hvis det er veldig kaldt. Ved så lav aktivitet så oppleves bomullsokken varmere for meg enn en tilsvarende tykk ullsokk.

Jau, jau.. det ble ett langt sidespor når jeg egentlig bare hadde tenkt å oppdatere tråden med å si at jeg har kjøpt ett par av nevnte sokk. Til ordinær pris, t.o.m. Trengte fler sokker i den tykkelsen, og liker at de kommer i litt romslige størrelser. Bikkjekaldt i barteland for tida, så det går mest i enda tjukkere sokker akkurat nå, men den virker behagelig (om ikke akkurat ekstra varm) det lille jeg har fått prøvd den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.