Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke med varme skuldrer OG ventilasjonsglidelåser


bionicon

Anbefalte innlegg

Har dere noen forslag på dunjakke som kan passe til hesbasert skikjøring som er laget sånn at dunet ikke blir komprimert over skuldrene som på fex Bergans Stranda V2 og mange andre middels varme jakker med gjennomgående sømmer. 
Det er jo ikke nødvendig med boks eller Z-konstruksjon for at unngå dette. Virker som at de har glemt at ytterstoffet må vare rymligere en innerstoffet for at unngå detta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til heisbasert skikjøring synes jeg det er best med tjukk genser og skall-/vindjakken utenpå.

Evt. moderat tykk isolasjonsjakke med skall-/vindjakke utenpå.

Ta gjerne på to stilongser, eller isolasjonsbukse under skibuksen. Man har nesten like mye varmetap fra bena, og man kan redusere behovet for tykk jakke om man er tilstrekkelig isolert på bena.

Boblete dunjakke med tynt stoff er for klumpete og skjørt til heisbasert kjøring, synes jeg. Da skal det hammen være kaldt i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig i det Marius sier ovenfor, jeg gjør omtrent det samme men jeg gjør det litt annerledes.

Brynje Arctic XC suit innerest, dette er et latterlig dyrt plagg men det er også det beste undertøyet jeg noensinne har prøvd til kalde dager. Det er tolags, netting innerst og vanlig ullundertøy under.

Så dropper jeg ullgenseren fordi jeg allerede har dobbelt-lag med ull mot kroppen.  Og tar på en Atom LT Hoody utenpå, denne er isolert med 3M Coreloft isolasjon altså syntetisk fiber og ikke dun men jeg syntes denne fungerer veldig bra til aktive dager. Det er også en ganske så tynn dunjakke, ikke en tykk en. Så skall utenpå.

Blir jeg varm pga aktivitet tar jeg av LT Hoody jakken.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hyggelig med svar. Og er godt latter i tillegg er jo aldri feil. Jeg må si meg uenig i meningen deres om at dunjakke ikke kan passe meget fint til heidbasert kjøring.
Med gode ventilasjons åpninger så kan man kjapt regulere varmen bedre en med lag på lag på lag på lag på…. tradisjons metoden.

Skalljakke med noe tett isolasjonsplagg under som må tas av når det blir for varmt passer meg sjeldent godt når jeg skal kjøre heis. Ok løsning for topptur eller kiting. Og jeg bruker Norrøna anorakk en del men da helst med fleece eller tykk ullgenser under som puster best mulig.
Etter drøyt 20-års erfaring av fulltids skipatrulje så mener jeg isolerte jakker med gode ventilasjonsmuligheter er overlegent den Norske lag på lag på lag religionen spesiellt når det gjelder heisbasert offpist kjøring på steder som for eks Hemsedal med forholdsvis lange og ofte kalde heiser, og ikke så sjeldent store temperatur forskjeller mellom topp og bunn. 
Derav mitt spørsmål om dunjakke som har ukomprimert dun også på skuldrene OG gode venltilasjons åpninger ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bionicon skrev (3 timer siden):


Med gode ventilasjons åpninger så kan man kjapt regulere varmen bedre en med lag på lag på lag på lag på…. tradisjons metoden.
 

Fordelen med eks. varm genser/fleecegenser som mellomlag, under skalljakke/vindjakke, er at om du åpner lufting eller glidelås, så blåser luften lett gjennom mellomlaget og kjøler deg godt ned om det er for varmt. Samtidig kan du åpne enda en glidelås på fleece-/ullgenseren om det glidelås på mellomlaget du bruker, og regulerer temperaturen enda mer. Så det du skriver er ikke riktig.

Men om du foretrekker en annen løsning er det selvsagt helt okey. Gjør det.

bionicon skrev (3 timer siden):


Derav mitt spørsmål om dunjakke som har ukomprimert dun også på skuldrene OG gode venltilasjons åpninger ;-)

Alle dunjakker jeg vet om inneholder ukomprimert dun, når det ikke er nedpakket.

Fjellreven Expedition Down har syntet på skuldrene, dun på resten.

Ellers har jeg enda tilgode å høre om dunjakker med ventilasjonsglidelåser, andre enn den lange på brystet som alle jakker har. (Jeg finner noen svært få når jeg googler «dunjakke med ventilasjon», men det har du vel allerede gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ellers har jeg enda tilgode å høre om dunjakker med ventilasjonsglidelåser, andre enn den lange på brystet som alle jakker har. (Jeg finner noen svært få når jeg googler «dunjakke med ventilasjon», men det har du vel allerede gjort).

Det er mange som har ekstra ventilasjon under ermer og liknende, men da ved hjelp av materialer som slipper mer fuktighet ut og ikke nødvendigvis full glidlås.

 

Jeg har kun en jakke som har det, som tilfeldigvis er Bergans Stranda Hybrid.. Som er en eldre versjon av akkurat den Bergans Stranda V2 jakken TS syntes blir for tynn over skuldrene.

 

Men etter å ha sett i gjennom 50-100 tykke dunjakker av ulike merker så er faktisk Bergans Stranda Down den eneste serien jeg finner som har glidlås under ermene.

 

Det er jo veldig synd for den glidlåsen er deilig å ha.

 

Edit:

 

Fant denne også. https://www.mammut.com/no/en/products/1010-29790-00051/photics-ski-hs-thermo-hooded-jacket-men?gad_source=1

 

Men den var ikke billig. Kan virke som om de få som har det er skirelaterte?

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er så opptatt av knæsje farger, klarer deg uten snøskjørt, etc., så har i alle fall amerikanske Kuiu (jaktklær) noen isolerte jakker med glidelås under armene. For eksempel denne: https://www.kuiu.com/products/super-down-pro-hooded-jacket-valo-camouflage?variant=40340203569310

Eller denne: https://www.kuiu.com/products/kutana-gale-force-hooded-jacket-verde-camouflage-2-0

Ellers har jo Norrøna sin lofoten Gore-Tex thermo80 Jacket: https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/lofoten/lofoten-gore-tex-thermo80-jakke-herre/?color=6609 , men den vil jeg anta at du allerede vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok praktisert en påkledningsmodell som ligger tett opp mot den Marius beskriver, samtidig skjønner jeg tankegangen til TS.
Hvor mange lag og hva de består av kommer litt an på sesong/værforhold. På denne tiden som det typisk er ganske kaldt kan jeg ofte ha både fleece/ullgenser og en isolasjonsjakke i tillegg til undertøy og skalljakke. Tar gjerne en isolasjonsjakke som ikke er alt for tett (f.eks. Patagonia Nano air) da det blir mange lag. På beina er det gjerne tykk ull eller fleece under en vattert skallbukse med primaloft.

Det er flere grunner til at jeg har holdt meg til den klassiske lag-modellen. 
- Det passer bra med det utvalget jeg allerede har av klær, så det krever ikke at jeg investerer ENDA mer penger i utstyr.
- Kombinasjonen av hard bruk (off piste kjøring i tett skog med tørre greiner o.l. som tar borti klærne under kjøring, tryning på is/skare/barflekker o.l.) og trøndersk klima med vær som skifter raskt gjør at jeg uansett foretrekker solide og vanntette skallklær som ytterlag.
- I skiheis kjører jeg 90% snowboard, så jeg er en av de idiotene som må sette seg ned i snøen 30+ ganger ila. en dag for å spenne på bindingen. =Vanntett bukse.
- Jeg kjører alltid med sekk av ett eller annet slag, så jeg har mulighet til å raskt ta av/på lag ved behov. 

Tilbake til spørsmålet,
Outdoor vitals novapro har ventilasjonsåpninger under armene. 850FP og ganske lett, men 20D ytterstoff er nok i grenseland tynt til heisbasert skikjøring sånn jeg ser det:

https://outdoorvitals.com/products/novapro

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.