Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme skisko til fjellski - innersko


Anbefalte innlegg

Hei hopp, lenge siden sist.

Jeg er i markedet for nye skisko, potensielt bindinger. Har kjøpt nye ski, et par Åsnes Ingstad. Har et par nokså nye bc bindinger på mine Breidablikk jeg kan flytte over, men har også tenkt på 75mm. Bruksområdet er uspora fjell og skogsterreng. Brukes mye bak hund, snørekjøring med en, eller med slede og 3-4 hunder foran, altså delvis passiv. Det gjør også krav til isolasjon større. I vinter som var forfrys jeg også et parti på hovedsakelig venstre fot, som gjør at jeg nå blir raskere kald der. Dette skjedde forøvrig da jeg gikk igjennom en is på en noe tvilsom bekkekryssing.

men sistnevnte hendelse var også en god påminnelse. Det å tørke min nåværende skisko var nemlig ingen enkel sak. Over bål var man jo sjanseløs. Selv når jeg kom hjem neste dag, og fikk dem inn i stua hvor vi fyrte I ovnen - skoene var ikke tørre før 4-5 dager senere.

mine nåværende skisko heter alfa quest 1.0 advance. Disse er for kalde. Ønsker altså noen litt ekstra varme skisko, og gjerne med separat innesko, som man kan ta ut for raskere å tørke, samt tøffelfunksjon.

som sagt åpen for å bytte bindingssystem, men vil jo spare litt penger på å beholde den jeg har. 

 

IMG_0725.png

Endret av Markus Ingebretsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Markus Ingebretsen skrev (57 minutter siden):

Ønsker altså noen litt ekstra varme skisko, og gjerne med separat innesko, som man kan ta ut for raskere å tørke, samt tøffelfunksjon.

Har vurdert Lundhags Guide Expedition BC/75 selv, men har funnet ut at det blir litt overkill for meg. Men du kan jo sjekke den ut. De har en model med Xplore-bindinger også som heter Abisku. Disse skoene har uttakbar innersko i 5mm ullfilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (21 minutter siden):

Har vurdert Lundhags Guide Expedition BC/75 selv, men har funnet ut at det blir litt overkill for meg. Men du kan jo sjekke den ut. De har en model med Xplore-bindinger også som heter Abisku. Disse skoene har uttakbar innersko i 5mm ullfilt.

Man har evt Lundhags Guide (uten expedition), det er en litt enklere variant, men med samme uttagbar ull-innerskoen. Jeg har disse og de fungerer tipptopp. Skoen har ikke membran, så den tørker fort om den skulle bli våt, man kan også ha med ekstra innersko og bytte ved behov. 

Test i Utemagasinet.

Endret av yalla
endret til lenke uten innlogging.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med lundhags sine guide sko? Eller vet om butikker som pleier å føre disse så man kan prøve. Expedition varianten ser jo fristende ut, jeg mener, alt med ekspedisjon i navnet oser jo litt ekstra av kvalitet😅 men, mulig dem blir litt i kraftigste laget på en kosetur i mer vårlige temperaturer ja, men når man står delvis passiv bak tre hunder innover vidda, og gradestokken er nede på 20 kalde, da er de nok helt toppers tror jeg. Men det krever jo da vell 75mm og nye bindinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Guide expedition BC. Jeg er meget godt fornøyd med modellen. De er varme og komfortable å gå med. Jeg tar ut filt sokken og har den i soveposen om natten, slik har jeg varme føtter fra starten av dagen. 

Kanskje litt stor i størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (25 minutter siden):

Merk at denne ullinnerskoen er på 3mm mens expedition-modellene har 5mm. Hvis målet er varmest mulig sko så er vel dette en viktig detalj. 

Stemmer det! Man kan evt supplere med ekstra 5mm til kalde dager ;)

Jeg har brukt 3mm-innerskoen ned til 25 minusgrader, og klart å holde meg relativt komfortabel, så den gjør en god jobb den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om Jeg holder meg til bc bindingen, så kan jeg jo fortsatt bruke alfa skoene mine. Så om jeg skal ta en tur uten hundene, og ikke trenger fullt så varme sko, kan jeg bruke dem - og med trekkhjelp fra hunder kan jeg bruke lundhags modellen.

Endret av Markus Ingebretsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.