Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme opp telt ved legging og oppvåking


Alexnorge

Anbefalte innlegg

Lett litt rundt her, men ikke funnet noe som svarer helt konkret på dette. Vi har ett 4-manns tunneltelt (2 barn (3 og 6 år) og 2 voksne). Til nå har vi ikke brydd oss med å ha varme i teltet, men gått fra bålet og raskest mulig ned i posene. Likevel merker vi at det kunne vært litt koseligere om vi hadde det lunket ihvertfall ved legging og oppvåkning. Tanken ville vært å fyre i forteltet, ikke i innerteltet. Vi har en Jetboil Minimo. Vil den kunne fungere til formålet eller er det annet som bør investeres i? Vi sover ikke ute i storm/røff vinter, men er ute hele året ned til ca -10. Takker for alle innspill!

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingenting i veien for å bruke den til oppvarming så lenge du sørger for at den står stødig, at du har god nok lufting og at høyden i ytterteltet er tilstrekkelig til at du ikke skader det. 

Regner med at du allerede har lest deg opp på karbonmomoksid og sikkerhet ved fyring i telt så det nevner jeg ikke (mer) her og at sikkert har tenkt på alt med brannsikkerhet og barn/soveposer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil sikkert kunne fungere, men jo kaldere det er jo mindre effektiv blir gassen, og det vil kreve at man har med en del ekstra gass.

Vi bruker bensinbrenner (MSR Whisperlite) om vinteren hvis det er skikkelig kaldt (kaldere enn -10) for samme formål på telttur med ungene, siden den brenner bra også når det er kaldt. Har ikke fyra i ytterteltet for varmeproduksjon (der kokkeleres det), usikker på hvor mye det vil hjelpe på temperaturen i innerteltet. Vi tar den inn i innerteltet etter forvarming og er nøye på det Sovjetunionen nevner (god lufting (tunneltelt med åpne ventiler i begge ender, også i innerteltet, og god takhøyde), soveposer pakkes vekk, kniv lett tilgjengelig osv). Men om det ikke er kaldere enn -10 så gjør vi andre tiltak, det er ganske styr synes jeg med kosefyring med små barn. Da har vi heller med ekstra varme soveposer/underlag og klær, og tilbringer telttida inni posene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten disclaimer: Jeg har ikke tall eller målinger å legge til grunn, men Jetboil minimo er en varmeutveksler-type (tilsvarende MSR Windburner) som produserer helt andre mengder CO enn vanlige gassbrennere og bensinbrennere. Jeg ville funnet noe annet til akkurat det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/2/2023 at 1:43 PM, Sovjetunionen said:

Det er vel ingenting i veien for å bruke den til oppvarming så lenge du sørger for at den står stødig, at du har god nok lufting og at høyden i ytterteltet er tilstrekkelig til at du ikke skader det. 

Regner med at du allerede har lest deg opp på karbonmomoksid og sikkerhet ved fyring i telt så det nevner jeg ikke (mer) her og at sikkert har tenkt på alt med brannsikkerhet og barn/soveposer osv. 

ja, akkurat det med brannsikkerhet står høyt i kurs, litt derfor jeg tenkte å fyre i yttertelt, men usikker på hvor mye som må til for å få effekt i innerteltet. 

On 11/2/2023 at 2:54 PM, Megalep said:

Den vil sikkert kunne fungere, men jo kaldere det er jo mindre effektiv blir gassen, og det vil kreve at man har med en del ekstra gass.

Vi bruker bensinbrenner (MSR Whisperlite) om vinteren hvis det er skikkelig kaldt (kaldere enn -10) for samme formål på telttur med ungene, siden den brenner bra også når det er kaldt. Har ikke fyra i ytterteltet for varmeproduksjon (der kokkeleres det), usikker på hvor mye det vil hjelpe på temperaturen i innerteltet. Vi tar den inn i innerteltet etter forvarming og er nøye på det Sovjetunionen nevner (god lufting (tunneltelt med åpne ventiler i begge ender, også i innerteltet, og god takhøyde), soveposer pakkes vekk, kniv lett tilgjengelig osv). Men om det ikke er kaldere enn -10 så gjør vi andre tiltak, det er ganske styr synes jeg med kosefyring med små barn. Da har vi heller med ekstra varme soveposer/underlag og klær, og tilbringer telttida inni posene. 

Skal sjekk ut litt mer med brennere nå, spesielt etter innlegget til ArveS under her. Litt lite keen på å dra en brenner inn i innerteltet, men til legging kan man jo varme opp først og så kommer ungene inn. På morgenen er det dog verre, men da er jeg tilbake på å varme via ytterteltet, men som sagt usikker på hva som må til for å få det lunkent i innerteltet (som jo er målet).

21 hours ago, ArveS said:

Liten disclaimer: Jeg har ikke tall eller målinger å legge til grunn, men Jetboil minimo er en varmeutveksler-type (tilsvarende MSR Windburner) som produserer helt andre mengder CO enn vanlige gassbrennere og bensinbrennere. Jeg ville funnet noe annet til akkurat det formålet.

Veldig glad for at jeg spurte (og at du svarte!). Det var denne type innsikt jeg håpet noen hadde. Da er Minimo ute av bildet. Noen tanker om hva jeg bør gå for? Spesielt da med ønske om å fyre i yttertelt, men få lunk også i innertelt? 

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil er CO-maskiner, men det er vel egentlig bare med kjele på. Det er vel nesten ingen brennere som produserer særlig med CO når de brenner uten noe på.

Angående å "varme opp" teltet før beboerne kommer inn har jeg ikke troen på. Varmen i et telt med millimeter tykke vegger forsvinner allerede noen sekunder etter at brenneren er stengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (18 minutter siden):

Jetboil er CO-maskiner, men det er vel egentlig bare med kjele på. Det er vel nesten ingen brennere som produserer særlig med CO når de brenner uten noe på.

Det er her jeg ville sjekket to ganger. Windburner har jo et «nett» som tar varme fra flammen, og da blir effekten det samme som med en panne på. Detaljene i hvordan Jetboil er lagd har jeg ikke, men altså: ikke anta noenting mht brennere som skal brukes inne i telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å oppgradere til hot tent? Har fra tidligere masse erfaring med barn på tur, både egne barn, nieser og nevø, samt andres barn, og når jeg ser tilbake på de turene, skulle jeg ønske jeg hadde visst om dette konseptet. Da får man ikke bare varmen, men også kosen. Det finnes et rikt utvalg der ute, både telt løsninger og ovner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig multifuel på 3kw eller mer vil gi merkbar varme, selv når den blir fyrt i ytterteltet. 

Vi bruker å ha med to brennere på lengre vinterturer og fyrer du med begge to i ytterteltet vil det bli veldig godt og varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anders_G said:

En skikkelig multifuel på 3kw eller mer vil gi merkbar varme, selv når den blir fyrt i ytterteltet. 

Vi bruker å ha med to brennere på lengre vinterturer og fyrer du med begge to i ytterteltet vil det bli veldig godt og varmt. 

Nice! God feedback. Jeg har landet på å kjøpe inn en brenner. Har sett litt på MSR Dragonfly da den virker som en god kombo mot varme og matlaging. De andre fra MSR har jeg slått litt fra meg av ulike grunner, men er det noen fra Primus eller andre som bør sees før innkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexnorge skrev (1 minutt siden):

Nice! God feedback. Jeg har landet på å kjøpe inn en brenner. Har sett litt på MSR Dragonfly da den virker som en god kombo mot varme og matlaging. De andre fra MSR har jeg slått litt fra meg av ulike grunner, men er det noen fra Primus eller andre som bør sees før innkjøp?

Det er mange meninger om brennere og folk anbefaler forskjellige merker. Av multifuel har jeg selv bare erfaring med primus omnifuel og omnilite med silencer og har stort sett bare gode erfaringer med dem. Fine til matlaging begge to, omnilite har litt lite futt til snøsmelting med stor gryte, men bra som sekundær brenner.

Noe vedlikehold i felt har det blitt, men det vil jeg tro gjelder med alle merker. 

En stillegående brenner er veldig deilig og fyre med, man blir litt ør i hodet av en bråkebrenner. 

Det funker ikke å varme opp teltet, også skru av brenneren. Varmen fiser ut i løpet av kort tid. Det funker derimot fint om en voksen passer på brenneren mens de andre kryper i posen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gode, gamle dager - den tiden man var ung og gikk på folkehøgskole fyrte vi godt i innerteltet. Prosedyren var å grave dyp grop i forteltet, fyre opp primus der (som på den tiden var Optimus hiker på parafin), når primus var god og varm om den inn i teltet, stående på plate, som igjen sto på reinskinn. Forskjell mellom ute og innetemperatur kunne da bli bortimot 50-60 grader (30 minus ute, 25-30 + inne i teltet.) Klar regel om at når den første personen i teltet gikk i soveposen, skulle brenner slåes av, settes ut i gropa, og trykk fjernes. Prosedyren med å enten fyre opp ute eller i gropa har jeg fulgt siden, og da vi var en vennegjeng på tur i 2008, i 30 minusgrader og brennerslangen sprakk under oppfyring i kuldegropa var det særs fordelaktig for å si det slik. Det var en Primus Multifuel, og heldigvis hadde vi en brenner til med - en Optimus Nova. Den lagde også trøbbel, men da i form av at kulda førte til at pakningen mellom pumpe og flaske ikke var tett før man hadde varmet den litt under jakka. Ble mye mer bålfyring enn planlagt...

I nåtid, med unger på 2 og 4 i teltet, er jeg skeptisk til å ta brenner inn i innerteltet, mye kan kontrolleres, men ikke alltid en 2 og 4 åring. Har brukt en MSR Dragonfly siden 2009, tror faktisk ikke den har hatt noen problemer - av det jeg har brukt er den den beste og mest driftsikre, men mener å ha lest her på forumet at MSR har begynt å slurve med rengjøring før utsending. Jeg ville likevel hatt med ekstra pumpe og repsett...

Fyrer opp ute eller i gropa, setter den på plate i fortelt (Hilleberg Saitaris) og det fungerer greit for en lunk, men som andre nevner, i det du skrur den av - blir det kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kom borti multifuel'en og vipps smeltet store deler av teltet i en voldsom hastighet. 

Dette kunne fått fatale konsekvenser, men gikk bra.

Jeg bruker derfor aldri mer varmekilder inni teltet.

Unger og hunder bør man være forsiktig med i kombinasjon telt/ varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

On 11/16/2023 at 10:42 AM, ASI said:

I nåtid, med unger på 2 og 4 i teltet, er jeg skeptisk til å ta brenner inn i innerteltet, mye kan kontrolleres, men ikke alltid en 2 og 4 åring. Har brukt en MSR Dragonfly siden 2009, tror faktisk ikke den har hatt noen problemer - av det jeg har brukt er den den beste og mest driftsikre, men mener å ha lest her på forumet at MSR har begynt å slurve med rengjøring før utsending. Jeg ville likevel hatt med ekstra pumpe og repsett...

Fyrer opp ute eller i gropa, setter den på plate i fortelt (Hilleberg Saitaris) og det fungerer greit for en lunk, men som andre nevner, i det du skrur den av - blir det kaldt. 

Da har jeg fått handlet meg en MSR Dragonfly med Black Friday rabatt. Gleder meg til å teste denne i forteltet og skape litt lunk for småtassene når de våkner opp. Mange fine videoer på youtube så ser også frem til litt matlaging med god flammekontroll. Får bli kantareller og reinskav som test. Takk for alle tips, råd og vink alle sammen. Setter virkelig stor pris på det!

Endret av Alexnorge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med fyring og varme i telt. Bruk god tid på å bli kjent med brenner før du tar den i bruk inne i teltet. La ungene se, føle og kjenne hjemme på kjøkkenbordet så de lærer å respektere redsakpen. 

Det er god effekt med fyring i 4-mannstelt ved bruk av en multifuel i fortelt. Minst i tunneltelt med litt begrenset volum. Jeg har også brukt brenner i innertelt med 6 barn og to hunder  under frokost, men da er det stort telt der en voksen vokter brenner og en holder militær disiplin på unger og hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.