Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra lange turbukser


karsten281

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter voldsomt med å finne slitesterke turbukser i min størrelse. Målene mine er ikke helt standard, men heller ikke så uvanlige vil jeg tro (195 cm høy, ca. 85 kg). Den klassiske Levi's 501 W32/L36 sitter som et skudd.

Det er ikke slik at jeg ikke har prøvd litt:

  • Samtlige sportsbutikker på et stort kjøpesenter på Østlandet. Lange størrelser? Nada.
  • En av de store nettbutikkene for turutstyr. Der fantes det i et hav av bukser hele to i lange størrelser. Lundhags Makke i lang størrelse ble bestilt og var for kort. Fjellreven Keb Gaiter tok jeg ikke sjansen på siden slitestyrken fikk dårlige omtaler, noe som ikke henger på greip når buksen koster ca. 3000 kr.
  • Bestilte Haglöfs Mid Slim Pant i lang størrelse direkte fra Haglöfs - for kort.

Finnes det noen med liknende kroppsform her inne som kan anbefale noe som duger? Har ikke noe imot å bruke litt penger, men da forventer jeg at den holder en god stund.

Karsten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellreven har jo flere modeller. Selv har jeg gått bort fra Keb, og landa på Vidda Pro (ventilated).
De selges i tre ulike lengder. Du må vel ha long. 

IMG_8069.jpeg.a96769173820a07c7e8c35dc373e866b.jpeg
 

Stoffet opplever jeg som slitesterkt, men har måttet sy(les, min mor har sydd for meg) et par sømmer som har gått opp. En i skrittet, og en i lommen. 
Men med litt kjærlighet vil den vare i minst 5 år til. 

Endret av KjartanE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Mulig jeg gir Fjellreven en sjanse her, selv om omtalene varierer en del når det gjelder slitestyrke. Virker til å være nesten eneste produsent som har rålengde, bortsett fra en som jeg aldri har hørt om (Directalpine Highlander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuiu.com har bukser i tre lengder (fra str. 34" og oppover). Jeg er 194/94kg og den lange varianten der funker bra for meg! Jeg bruker W34/L36 i vanlige bukser, og har Kuiu i både 34/Tall og 36/Tall. Så om du bruker 32" i Levis, vil det nok funke med 34"/Tall hos Kuiu (evt må du bruke belte) :)

Kuiu Attack er den desidert mest brukte og beste buksa jeg har. To farger på tilbud nå idag ser eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karsten281 skrev (15 timer siden):

Hei,

Jeg sliter voldsomt med å finne slitesterke turbukser i min størrelse. Målene mine er ikke helt standard, men heller ikke så uvanlige vil jeg tro (195 cm høy, ca. 85 kg). Den klassiske Levi's 501 W32/L36 sitter som et skudd.

Det er ikke slik at jeg ikke har prøvd litt:

  • Samtlige sportsbutikker på et stort kjøpesenter på Østlandet. Lange størrelser? Nada.
  • En av de store nettbutikkene for turutstyr. Der fantes det i et hav av bukser hele to i lange størrelser. Lundhags Makke i lang størrelse ble bestilt og var for kort. Fjellreven Keb Gaiter tok jeg ikke sjansen på siden slitestyrken fikk dårlige omtaler, noe som ikke henger på greip når buksen koster ca. 3000 kr.
  • Bestilte Haglöfs Mid Slim Pant i lang størrelse direkte fra Haglöfs - for kort.

Finnes det noen med liknende kroppsform her inne som kan anbefale noe som duger? Har ikke noe imot å bruke litt penger, men da forventer jeg at den holder en god stund.

Karsten

200cm høy, 90 kilo +- som far min sier. Du er riktig laget, men feil sammensatt. 
Jeg er også for lang til normale lengder bukser, Jeg må ha long versjonen. og til min figur (har ikke ræv, bare høl i ryggen) så er de beste buksene så langt, vidda Pro og Vidda pro Light. Disse er helt fenomenal passform til min figur. 

Lundhags Makke long er også god, men føles veldig trang i lårene. Har et par Norrøna bukser jeg også er fornøyd med, men de har ikke like god passform som Fjellreven Vidda Pro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yalla skrev (8 timer siden):

Kuiu.com har bukser i tre lengder (fra str. 34" og oppover). Jeg er 194/94kg og den lange varianten der funker bra for meg! Jeg bruker W34/L36 i vanlige bukser, og har Kuiu i både 34/Tall og 36/Tall. Så om du bruker 32" i Levis, vil det nok funke med 34"/Tall hos Kuiu (evt må du bruke belte) :)

Kuiu Attack er den desidert mest brukte og beste buksa jeg har. To farger på tilbud nå idag ser eg.

Den kommer jeg til å ha som backup i bakhodet, var helt ukjent for meg. Ser at lange størrelser finnes først fra W34 og oppover.

tshansen skrev (8 timer siden):

200cm høy, 90 kilo +- som far min sier. Du er riktig laget, men feil sammensatt. 
Jeg er også for lang til normale lengder bukser, Jeg må ha long versjonen. og til min figur (har ikke ræv, bare høl i ryggen) så er de beste buksene så langt, vidda Pro og Vidda pro Light. Disse er helt fenomenal passform til min figur. 

Lundhags Makke long er også god, men føles veldig trang i lårene. Har et par Norrøna bukser jeg også er fornøyd med, men de har ikke like god passform som Fjellreven Vidda Pro

Feil sammensatt - jeg kjenner meg igjen ;) Mulig jeg prøver en Vidda pro, antakelig ikke den ventilerte. Så vidt jeg skjønte ingen netting og potensielt mer som kan gå i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruver ikke like høyt over marken som TS og TS-Hansen, men med mine 70kg+/- og 186cm, så er det sannsynlig at jeg ble skrudd sammen etter samme mal.

For å finne bukser som passer i bredden må jeg stort sett ned i small (28"-30"), men da skorter det ofte litt på benlengde. De siste årene har jeg nesten utelukkende kjøpt Revolution race, som er omtrent skreddersydd til meg. Lang og smal fasong. Mener å ha sett flere klage på at de er lange i bena, og at noen modeller nå finnes i kort lengde, men ikke siter meg på det. Jeg følger ikke veldig godt med på sånt.

Kan ikke love at de er tall-nok, men W32 er iaf. 1 eller 2 størrelser over meg, så om benlengden øker i takt med bredden så kan det funke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karsten281 skrev (11 timer siden):

Den kommer jeg til å ha som backup i bakhodet, var helt ukjent for meg. Ser at lange størrelser finnes først fra W34 og oppover.

Feil sammensatt - jeg kjenner meg igjen ;) Mulig jeg prøver en Vidda pro, antakelig ikke den ventilerte. Så vidt jeg skjønte ingen netting og potensielt mer som kan gå i stykker.

Vidda Pro og Vidda Pro light kommer I Long varianter på alle midjemål.

https://www.fjallraven.com/no/no/herre/bukser/turbukser/vidda-pro-lite-trousers-m?v=F86891%3a%3a7323450846749

Mulig noen butikker av Fjellreven ikke har de inne, slik som fjellrevenshop eller Naturkompaniet. 

Selv bruker jeg 52/ long i mine fjellreven bukser. Denne passer veldig godt, men må ha belte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forlenge en bukse som ellers passer bra? Jeg har flere ganger byttet ut nedre opplegget i slitte bukser med nytt slitesterkt stoff (Cordura). På samme måte kan du legge til en del ekstra cm, og samtidig få litt ekstra slitestyrke. Om ikke du klarer dette selv, eller kjenner noen som gjør, kan det ikke koste mye hos en systue heller. Passende stoff får du kjøpt hos f.eks. Extremtextil. Velg f.eks. Cordura uten coating (mest slitesterk), bomull/polyester (som G1000) eller softshell etter behov og type bukse.

IMG_0983.jpeg

Endret av esw
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (22 timer siden):

Hva med å forlenge en bukse som ellers passer bra? Jeg har flere ganger byttet ut nedre opplegget i slitte bukser med nytt slitesterkt stoff (Cordura). På samme måte kan du legge til en del ekstra cm, og samtidig få litt ekstra slitestyrke. Om ikke du klarer dette selv, eller kjenner noen som gjør, kan det ikke koste mye hos en systue heller. Passende stoff får du kjøpt hos f.eks. Extremtextil. Velg f.eks. Cordura uten coating (mest slitesterk), bomull/polyester (som G1000) eller softshell etter behov og type bukse.

IMG_0983.jpeg

Det er i prinsippet en god tanke. På en annen side vil en jo fraskrive seg enhver form for reklamasjonsrett når en begynner å sy på buksene rett etter mottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karsten281 skrev (39 minutter siden):

Det er i prinsippet en god tanke. På en annen side vil en jo fraskrive seg enhver form for reklamasjonsrett når en begynner å sy på buksene rett etter mottak.

Bare om reklamasjonen har noe med modifikasjonen å gjøre. Skal ikke ha noe å si om f.eks. glidelåsen går i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karsten281 skrev (45 minutter siden):

Det er i prinsippet en god tanke. På en annen side vil en jo fraskrive seg enhver form for reklamasjonsrett når en begynner å sy på buksene rett etter mottak.

Nå er ikke jeg verken jurist eller advokat, men reklamasjonsrett er forankret i lovverket, og er ut fra det jeg vet ikke noe selger på eget initiativ kan frata kjøper selv om kjøper gjør endringer på produktet, og du trenger absolutt ikke å fraskrive deg slike rettigheter selv.

Hvis man endrer på buksebeinet med å legge opp/legge ned, så er det jo ikke slik at dette påvirker beltehemper, glidelås, knapper, lommer, feil med stoffet osv. som ikke har med endringen i buksebeinet å gjøre, og da er det ut fra det jeg husker selger som må bevise at feilen/mangelen du reklamerer på skyldes din modifikasjon, ikke omvendt. Du vil nok «ta over» ansvaret for de tilpasningene du gjør, da dette arbeidet ikke er noe selger kan lastes for kvaliteten på. Reklamasjonsprosessen kan såklart bli litt mindre rett frem, avhengig av selger, og hvor påståelige de er. Angreretten mister du nok derimot, men det er noe helt annet.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (47 minutter siden):

Bare om reklamasjonen har noe med modifikasjonen å gjøre. Skal ikke ha noe å si om f.eks. glidelåsen går i stykker.

 

Måssåbjønn skrev (44 minutter siden):

Nå er ikke jeg verken jurist eller advokat, men reklamasjonsrett er forankret i lovverket, og er ut fra det jeg vet ikke noe selger på eget initiativ kan frata kjøper selv om kjøper gjør endringer på produktet, og du trenger absolutt ikke å fraskrive deg slike rettigheter selv.

Hvis man endrer på buksebeinet med å legge opp/legge ned, så er det jo ikke slik at dette påvirker beltehemper, glidelås, knapper, lommer, feil med stoffet osv. som ikke har med endringen i buksebeinet å gjøre, og da er det ut fra det jeg husker selger som må bevise at feilen/mangelen du reklamerer på skyldes din modifikasjon, ikke omvendt. Du vil nok «ta over» ansvaret for de tilpasningene du gjør, da dette arbeidet ikke er noe selger kan lastes for kvaliteten på. Reklamasjonsprosessen kan såklart bli litt mindre rett frem, avhengig av selger, og hvor påståelige de er. Angreretten mister du nok derimot, men det er noe helt annet.

Dere har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

199cm/88kg her. 
Fjellreven er eneste merket som blir helt bra her også. Har ei bergansbukse i long, men den måtte jeg kjøpe 2-3 nr for stor for å bli long nok.. Det blir stramt beltehelvete for å få den til å sitte, og bukseskrittet hengende halvveis ned til knærne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kruttsterk krone etter torsdagens renteheving slo jeg fredag til på en Fjellreven Barents Pro til 180 € i en velsortert Globetrotter butikk i Tyskland. Det ble en 50 i raw length, i mitt tilfelle med raw = finished. Var på en lettere tur i helgen, buksen virker solid, egnet til helårsbruk (kanskje utenom de varmeste dagene) og sitter bra. Så får vi se hvordan slitestyrken er når den har fått boltret seg på andre turer.

Takk for all hjelpen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.