Gå til innhold
  • Bli medlem

sekk langt over hodet


varmtvann

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge at jeg skulle teste ut Fjällreven Kajka 100 da det går an å leie sekken fra Fjällrevenbutikken i Oslo. Jeg var innom butikken for et par uker siden for å teste passformen. Jeg fikk finjustert den til ryggen min, og det var jeg fornøyd med siden jeg har kort rygg og smale skuldre så det er ofte det ikke funker helt med store sekker. Men etter de justeringene endte sekken opp å rave relativt høyt over hodet mitt, og jeg begynte å lure på hvor dumt det er. Skjønner at jeg da må passe på å ikke pakke for tunge ting helt øverst. Men sånn utover det lurte jeg på om det blir trøblete, f eks at det blir letter å miste balansen i kupert terreng. Bergans 100 liter som jeg har brukt de siste årene sitter lavere på meg og så blir det mer volum i bredden. 

Tenkte uansett jeg skulle leie et eksemplar og teste på turen som er planlagt i september, men hva tror dere her inne? Er det noen her som er lave/har kort rygg som har erfaring med dette? 

 

 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
55 minutes ago, sneakyowl said:

Kajkaene er høye av natur siden de også er smale. Har du vurdert 85-literen? Jeg synes den er stor nok i massevis for lange eventyr.

Ellers er det jo lurt å ikke pakje alt det tyngste helt øverst, vil jeg tro.

Har en 85l (Osprey) som jeg er fornøyd med. Liker å ha en 100-liter på lengre turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå med sekk som er høyere enn deg selv vil i første rekke gi utfordringer i skog der du vil feilvurdere avstand til greiner du skal under. Noen skjønner dette fort og lærer av første snøfulle grein som tømmes ned i nakken, andre er meir tungnemme og setter seg fast i kjerr stadig vekk…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Boggabogg said:

Å gå med sekk som er høyere enn deg selv vil i første rekke gi utfordringer i skog der du vil feilvurdere avstand til greiner du skal under. Noen skjønner dette fort og lærer av første snøfulle grein som tømmes ned i nakken, andre er meir tungnemme og setter seg fast i kjerr stadig vekk…

Nettopp, det er et godt poeng. Bruker mest storsekk over tregrensa, men ikke utelukkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

De gamle Fjellreven rammesekker var jo bra og høye den gang i forrige århundre! Men prøv den, når du har muligheten!! Skog er som nevnt utfordringen. Balansen er nok mer en vanesak. Poncho over sekken kan også bli litt spesiellt, men ikke umuligt.

Bruk evt. vandrestaver. Det avlaster uansett knærne!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, elgen said:

Hei

De gamle Fjellreven rammesekker var jo bra og høye den gang i forrige århundre! Men prøv den, når du har muligheten!! Skog er som nevnt utfordringen. Balansen er nok mer en vanesak. Poncho over sekken kan også bli litt spesiellt, men ikke umuligt.

Bruk evt. vandrestaver. Det avlaster uansett knærne!

Elgen

Liker "balansen er mer en vanesak" :).

Har prøvd ut poncho på tur men konkludert at jeg er mer fornøyd med regnjakke og bukse, så akkurat det er greit.

Bruker som regel en vandrestav, har et kranglete kne (og generelt litt dårlig balanse...). Gjør en stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy sekk og høy last er en smakassak eller vanesak og kommer også an på hvor robust kjernemusklaturen er og hvor du skal ferdes. Fant bare igjen et bilde av "medium høyt lastet Bergans Alpinist" fra 90-tallet en gang fra tur på Hardangervidda i @Tom42 sitt rike. Har også pakket den så høy at jeg slet med å komme gjennom døråpningen (uten stenger). Dette går helt fint så lenge man pakker smart og har kjernemusklatur og balanse i orden. OG det er dermed veldig individuelt. 

I skogen er KAN det være litt mer trøbell avhengig av veivalg, stier osv...

EmilFiske-0911-2.thumb.jpg.16791ac528f65deae275f587a2014787.jpg



Så lange du er på snaufjellet slipper du unna med det aller meste, i høyden så lenge det ikke er tordenvær: 
EmilFiske-45.thumb.jpg.045ec43cc02780f515dab5074978747d.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Espen Ørud said:

Høy sekk og høy last er en smakassak eller vanesak og kommer også an på hvor robust kjernemusklaturen er og hvor du skal ferdes. Fant bare igjen et bilde av "medium høyt lastet Bergans Alpinist" fra 90-tallet en gang fra tur på Hardangervidda i @Tom42 sitt rike. Har også pakket den så høy at jeg slet med å komme gjennom døråpningen (uten stenger). Dette går helt fint så lenge man pakker smart og har kjernemusklatur og balanse i orden. OG det er dermed veldig individuelt. 

I skogen er KAN det være litt mer trøbell avhengig av veivalg, stier osv...

Herlig, takk for innspill. 

Merker at jeg gjerne vil at dette skal funke, for hadde ellers et veldig godt førsteinntrykk av sekken :) (kan vel ikke akkurat skryte av den beste kjernemuskulatoren, men jeg driver og bygger den opp så det er litt work in progress). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (6 timer siden):

Herlig, takk for innspill. 

Merker at jeg gjerne vil at dette skal funke, for hadde ellers et veldig godt førsteinntrykk av sekken :) (kan vel ikke akkurat skryte av den beste kjernemuskulatoren, men jeg driver og bygger den opp så det er litt work in progress). 

En dårlig pakket sekk med stor høyde er sikkert fin trening for kjernemusklaturen for så vidt ;-) Så spørs det hvor brå start man ønsker på prosjektet ;-)

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, varmtvann said:

Gikk og prøvde igjen i dag. Tror kanskje ikke det er noe lurt. 

Da de produserte meg så trøkte de sammen overkroppen. 

IMG_2472.jpeg

Vinkelen på løfterne er litt bratt fra skulderreimen og opp, så det kan bli litt mindre effekt av de i bruk. Hvor lang er du i ryggen? Er selv kort i ryggen men det går akkurat med Recon Synkroflex, eller hva nå enn den heter, på laveste rygglengde (jeg er 183cm). Osprey 100L har jeg og liggende og den kan justeres mye kortere, og har bedre lommeløsning, men den er til gjengjeld veldig baktung. Altså sekken virker å ha mye volum "retning bakover."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (9 timer siden):

Gikk og prøvde igjen i dag. Tror kanskje ikke det er noe lurt. 

Da de produserte meg så trøkte de sammen overkroppen. 

OK, det ser litt voldsomt høyt ut på foto! Også uten antenne og lynavledere. I hvert fall skal det noe lett på toppen fx. sovepose.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (På 14.8.2023 den 17.28):

Gikk og prøvde igjen i dag. Tror kanskje ikke det er noe lurt. 

Da de produserte meg så trøkte de sammen overkroppen. 

IMG_2472.jpeg

Syns også det så i overkant høyt ut. Sånn ser det ut når jeg har fullpakket sekk. Det går helt fint, bortsett fra de tidligere omtalte lave greinene.

IMG_0529.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, zimwalker said:

Har dere sett filmen Wild, når hun "kler på seg" den store (og godt pakka) sekken :)  youtu.be/3YBNNfPF7o8?t=75  (se fra 1:10)

Har sett den. Skuffende kort og lettvint behandling av lange avsnitt i boka som gir innsikt i "Monster"s (sekken har eget navn der), personlighet og dype tilknytning til bakken.

Lite kobling til varmtvann og Boggabogg som begge er vertikale og ser ut til å være ved godt mot. Skjønt jeg er litt bekymret for hudfargen til varmtvann :)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.