Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på en 2-3 ukers tur for en som skal ned i vekt


Martin95

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har slitt med overvekt omtrent hele livet og vil nå gjøre alvor av å gå ned i vekt, forsøkt mange ganger før også men aldri lykkes. 
jeg har tenkt å være 2-3 uker i Langsua nasjonalpark og muligens østre del av Jotunheimen. Turen starter nå i helgen, tar det som ferie i tillegg til å benytte turen til vektnedgang, så akkurat hvor langt jeg går tar jeg litt som det kommer. Har allerede startet med å spise lite, de siste par ukene har jeg ikke spist mer enn 1000-1500 kcal hver dag mot 3258 som er anbefalt på bmi kalkulator og kaloriberegner. Har til nå gått ned fra ca 130 til 125 kg og er 182 cm. Vet det ikke er den sunneste måten å gå ned i vekt på eller er anbefalt, men til nå har den fungert overraskende bra for meg. De helseskadene det kan medføre er mindre enn å være så overvektig som jeg er nå. Det jeg er opptatt av er at den maten jeg spiser er så sunn som mulig, grandis og slik skrap er jeg ferdig med.
 

Men jeg bør kanskje kjøpe noe vitamintabletter eller annen helsekost for å spe på nødvendige ting? Kom gjerne med tips angående det. 
 

hvor mye mat (kalorier) bør jeg regne med jeg trenger hver dag? 
 

det jeg tar med av mat er (dette er det jeg husker i farten, oppdaterer)

diverse supper fra Toro, real turmat, Makrell i tomat, leverpostei, svolværpostei, syltetøy?, Peanøttsmør, havregryn og annen kornblanding, knekkebrød, litt sjokolade, tørket frukt og nøtter.

kom gjerne med anbefalinger om annen god turmat som tåler sommerlige fjelltemperaturer.

skal også ta med fiskestang, så håper på litt fisk i tillegg. 

på forhånd, takk for alle tips og råd

 

Martin 

Endret av Martin95
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips nummer 1, gjør det i samråd med lege. Du hadde en kar som var overvektig som gikk over et år uten mat. Men han spiste gjær for å få i seg aminosyrer, tok vitaminer og elektrolytter. Samt litt melk og sukker innimellom.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri's_fast

 

En lege kan hjelpe deg med å gjennomføre prosjektet på en så forsvarlig måte som mulig.

 

Og husk at det fort kan gå med enormt mye mer kalorier på en langtur enn du er vant til.

Jeg er også skeptisk til å gjøre det på et sted hvor legehjelp er langt unna, slik som det gjerne er i naturen. Å gå ned så fort som det du tenker kan potensielt føre til akutte helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (15 minutter siden):

Tips nummer 1, gjør det i samråd med lege. Du hadde en kar som var overvektig som gikk over et år uten mat. Men han spiste gjær for å få i seg aminosyrer, tok vitaminer og elektrolytter. Samt litt melk og sukker innimellom.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Barbieri's_fast

 

En lege kan hjelpe deg med å gjennomføre prosjektet på en så forsvarlig måte som mulig.

 

Og husk at det fort kan gå med enormt mye mer kalorier på en langtur enn du er vant til.

Jeg er også skeptisk til å gjøre det på et sted hvor legehjelp er langt unna, slik som det gjerne er i naturen. Å gå ned så fort som det du tenker kan potensielt føre til akutte helseproblemer.

Takk for svar

det kom kanskje litt utydelig frem, skal oppdatere HI litt senere. 

jeg skal ikke være like hard hele tiden med vektnedgangen, det er kun nå på starten for å få ned noe kg før jeg tar mer tiden til hjelp senere. Men tenker å benytte denne turen som et kick for å bli litt lettere, da blir det nok også enklere å fortette trening med mer normalt matinntak senere. Hvis jeg merker at jeg blir dårlig osv spiser jeg mer pr dag og heller avslutter turen tidligere enn planlagt. Jeg tar med meg det jeg må og spiser det som trengs, men vil helst ha den grensen så lav som mulig men samtidig så høy så faren for akutte helseproblemer blir så lav som mulig. 
 

har levd flere år på søppelmat som pizza, burger, taco, kebab, potetgull, godteri osv som på ingen måte er sunt, så tenker at sunn mat gir mer selv ved mindre mengder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lange dager på tur syns jeg tidvis det kan være vanskelig å holde seg i skinnet om man åpner potetgullposen, sjokolade etc. Min erfaring er at det er lettere å kontrollere matinntaket når man er hjemme enn på tur. Jeg ville prøvd å ha høyest mulig andel "vanlig" mat. Det vil redusere snackingen og det daglige kaloriinntaket. Det er både tiltak og ikke så veldig fristende å lage seg en ekstra porsjon med real f.eks. 

Du kan eventuelt kjøpe smågodt som du porsjonerer i små dagsrasjonen på forhånd. Smågodt har vel ca 350kcal/100g sammenlignet med sjokolade som ligger på 550kcals, så du sparer litt kalorier der. 

Du kan også ta med noen desiliter med sukkerfri saft som du kan blande ut i vann. Søt drikke er veldig dempende for søtsuget mitt iallefall. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin95 skrev (2 timer siden):

Hei!

jeg har slitt med overvekt omtrent hele livet og vil nå gjøre alvor av å gå ned i vekt, forsøkt mange ganger før også men aldri lykkes. 

For noen år siden «knakk jeg koden» for min del. Nå klarer jeg å gå ned hver gang vekten begynner å krype oppover - for jeg går stadig opp i vekt om jeg spiser meg normalt mett. Jeg har mer appetitt enn det jeg forbrenner, så for min del er det en daglig kamp mot appetitten om vekten ikke skal krype oppover.

Jeg tok i bruk Lifesum-appen, og lå inn ALT jeg spise (utenom grønnsaker på skiven, det har knapt kalorier). Det er utrolig lett å ta to osteskiver ekstra når man lager mat, og glemme å telle med dette, så tell med alt, ellers vet man jo ikke hvor mye man får inn. Det er lett å tro at man spise lite.

Jeg vet hvor jeg må ligge i kcal for p gå sakte ned i vekt nå, og gjør det ved behov.

Husk at ett underskudd på 500 kcal i 4 dager enkelt nulles ut av en plate sjokolade og en pose chips på dag 5.

Under 1500kcal er forbundet med risiko uten samarbeid med lege i følge fhi. Og piner man seg unødvendig med å spise veldig lite for å gå fort ned i vekt kan forbrenningen gå ned og man blir slapp. De anbefaler å ligge ca 500 kcal under forbruk, er man veldig stor kan man trø til litt ekstra siden man har mye å gå på.

Det meste av «helsekost og tilskudd» har svært liten virkning i følge forskningen. Har man ett kosthold basert på de norske kostholdsrådene får man det man trenger - og holder seg unna mat man ikke tåler.

 

På tur går jeg stort sett alltid opp i vekt. Selv da jeg padlet havkajakk fra kristiansund til Sandnesjøen, og da jeg gikk Høgruta i Jotunheimen. Vektnedgang må jeg fikse hjemme, ikke på tur, tydeligvis…

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringa på tur er å få tak i ferskt kjøt og ferske grønnsaker/frukt, men no er det masse spennande i frysetørka varianter. Ligg masse om ulike menyer her inne på sida. Og hugs at tur skal vera kjekt, og gå svolten er ikkje det kjekkaste... så ikkje ta med for lite mat uansett :-)

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer ofte å spise når jeg er på tur, så kaloriinntak blir gjerne middag med Real Turmat (e.l.) og et par polarbrød til frokost. Den store kaloribomben er hvis jeg eventuelt har med meg noe smågodt eller chips, men det dropper jeg om jeg er på tur under vektnedgang. Unntaket er salte nøtter. Det har jeg som regel alltid i sekken, men siden jeg er egentlig ikke så glad i nøtter blir inntaket begrenset. De drasses med for at jeg raskt skal få i meg noe salt 😅

Jeg satser ofte på å spise ørret når jeg er på tur. Liker å tro at jeg med grove polarbrød (m diverse pålegg med lang holdbarhet i varme), Real Turmat og fisk klarer å få i med meg det jeg trenger. 

 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna sukker - alltid. Det er noe vi alle vil ha, men som absolutt ikke er bra i de mengdene vi får.

På turen er kjøtt og fett tingen. I lista di hadde jeg beholdt Real, makrell i tomat, leverpostei, tørket frukt og nøtter + litt mørk sjokolade. Spe på med skinke og spekepølse og alt du får av fisk.

Men på turen spiller det nesten ingen rolle hva du spiser. Dersom du er i bevegelse hele dagen, vil du sakte gå deg ned over lang tid. Ganske som når du begrenser inntaket i dagliglivet. Du kommer til å bli i bedre fysisk form... som betyr evnen til mer fysisk bevegelse og der der du på en god vei.
Om du skal ha "slanketur", må du sette av måneder. Treningstur i år, Lindesnes - Nordkapp 2024?

Høres ut som om du er en god kandidat for Lifesum som @Marius Engelsen skriver om. Den funker så lenge du følger den og ikke faller i isdisken eller går deg vill i hyllemeterene fylt av maltrakterte poteter.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du lister opp av mat høres fornuftig ut. Jeg har forøvrig alltid med Nestle is-te på poser som jeg blander i vann. Godt å ha noe å drikke som smaker litt. Når det gjelder å gå ned i vekt så er min erfaring at jeg kan spise omtrent så mye jeg vil mye på tur og allikevel gå ned i vekt. Det er aktivitetsnivået som bestemmer mye av vektnedgangen. Jeg har vaka rundt 100kg ganske mange år, noe som er for mye for meg selvfølgelig. Etter langturer, på 2-3-4-5 uker, der jeg stort sett har spist meg god og mett, så har jeg faktisk opplevd å se 7-tallet først på displayet på badevekta. Det store problemet for meg er at jeg i etterkant alltid beveger meg raskt tilbake til matchvekta (100kg). Har aldri klart å beholde vekta etter sånne turer. Tror den største utfordringen ligger i det mentale når du kommer tilbake fra turen din og ikke så mye på hva du spiser underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (28 minutter siden):

Den funker så lenge du følger den og ikke faller i isdisken eller går deg vill i hyllemeterene fylt av maltrakterte poteter.

Lifesum skulle hatt en alarm som slo ut hver gang man gikk seg vill i dette skumle terrenget.

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går lange turer med tung sekk skal det godt gjøres å IKKE havne i kaloriunderskudd, uavhengig av snacking. Det brenner utrolig mye kalorier å gå timesvis med litt vekt på ryggen, og skal man ha med seg nok kalorier til å dekke opp behovet ender man med altfor tung/volumiøs sekk uansett.

Jeg ender alltid opp litt lettere etter en lengre tur.

Eneste utfordringen jeg ser her er hvordan opprettholde en viss energi på tur om man spesifikt går inn for å få i seg minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

 

Høres ut som om du er en god kandidat for Lifesum som @Marius Engelsen skriver om. Den funker så lenge du følger den og ikke faller i isdisken eller går deg vill i hyllemeterene fylt av maltrakterte poteter.

Jeg kan nevne at jeg har kun brukt gratis-versjonen for å logge kalori-inntaket. Den har jo masse andre funksjoner man kan betale for, men det ser jeg ikke noen hensikt med.


Man kan gå rett i isdisken, pølsebua eller burgersjappa. Eller leve på potetmos. Så lenge man legger inn måltidet, slik at kaloriene blir telt, er det ingen hindring for vektnedgang. Det er kalorier inn vs. kalorier ut som betyr noe :)

Men man lærer seg jo etterhvert fort at fet mat og snop betyr at budsjettet for dagen brukes rimelig kjapt opp, og så har man ikke igjen mer å bruke til kvelds 😣

Samtidig lærer man at den spiseskjeen med sukker på havregrøten ikke har mye kalorier, det ligger i smørklatten.

Sunne matvarevalg har mer med helsen å gjøre, men man klarer fint å gå ned i vekt selv om man bare spiser søppelmat. Det er en av grunnene til at grandiosa-dietten er en av de slankemetodene som har best suksess. Over tid er den selvsagt ikke bra for helsen ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein vil ha ein varig vektnedgang må ein syte for nok proteinar, slik at du ikkje mister muskelmasse (og kvile forbrenninggår ned).

Å ligge så lågt som du har gjort no er ikkje tilrådd av nokon eg veit om som arbeider med ernæring, men om du først gjer det så syt i alle fall for nok proteinar og bra med feittsyrer, vitaminar og mineralar :)

Nøtter er ei fin kjelde til proteinar og gode feittsyrer, likeins bønner, linser, magert kjøtt og fisk. På tur kan det vere ei fordel med nøytralt proteinpulver i maten om du mistenker at det blir for lite totalt. 

Proteinar har i tillegg til å mette godt høg termisk effekt, og er effektivt for å motverke frysing. 

God tur :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ingen87 said:

Lifesum skulle hatt en alarm som slo ut hver gang man gikk seg vill i dette skumle terrenget.

Litt økende knatring fra en Geiger-teller med innslag av bikkjeglam ville være effektivt for min del. Skjønt, nå om dagen holder det å se på prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Marius Engelsen said:

Men man lærer seg jo etterhvert fort at fet mat og snop betyr at budsjettet for dagen brukes rimelig kjapt opp, og så har man ikke igjen mer å bruke til kvelds 😣

Jepp, det kakestykket som dessert til lunsjen betyr plutselig at middagen går fløyten. Ser også fort hvor dårlig f.eks jeg er på å holde styr på hva jeg hiver i meg i løpet av dagen. Må jobbe med appen til vært måltid, ellers blir det mye "husker ikke" og (apropos brannfaretrådene) "...skulle bare...".

Tilbake til tråden:

Kjøtt og fett gir også bedre metningsfølelse. Det kan komme godt med på kvelden på slutten av første uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til vektnedgang, jeg er ca 172 høy og lå på ca 72-74kg og ville ned i litt vekt og la meg på ca 1800-200 kcal men det ble så lite at jeg ble ganske mye mere utsatt for skader og nå er det kanskje 2 mnd siden jeg ga opp diett og spiste normalt og jeg sliter fortsatt med endel fysiske problemer. Poenget er at du ikke burde gå ned for fort og 1000-1500 høres veldig lite ut iallfall om du skal gå med relativt tung oppakning.

Mens jeg skriver dette sitter jeg med EKG på meg fordi jeg har høy puls enda pga overtrening som har en sammenheng med for lite mat og for mye aktivitet og har ikke kunnet trent skikkelig siden mars-april pga betennelser i albuer og knær.

Jeg hadde prøvd å lagt meg på iallfall 2500 om du skal gå litt hver dag. Jeg kan fort forbrenne 3500-4000kcal på en dag der jeg har en 2t tur og 20kg sekk på ryggen.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (8 minutter siden):

Bare et lite tips til vektnedgang, jeg er ca 172 høy og lå på ca 72-74kg og ville ned i litt vekt og la meg på ca 1800-200 kcal

Så forskjellig kan vi være.

Jeg er 170, og veide 73 kilo. Jeg må rett under 2000 kcal for å gå ned, ligger jeg noe særlig over 2000 er det vedlikehold for meg, og over 2500 begynner det å bli grensen for når jeg legger på meg igjen.

Jeg ligger nå for tiden å vaker mellom 63-65 kilo. Rundt 62-63 er min idealvekt.

Jeg gikk solide dagsetapper mens jeg var på vei ned i vekt. Jeg følte kroppen fikk nok energi, den forbrenner av fettet når den ikke får nok via maten, hvis det er noe fett å forbrenne. Jeg konsentrerte dog energiinntaket omkring tur/trening, for å slippe å gå sulten på tur.

 

Men god bedring til deg! Det er ikke noe kjekt når kroppen ikke har det bra :( 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg er jeg også 182 cm. Som 20 åring viste badevekta 115 kg, i dag 20 år senere har den ligget stabilt lenge på 78 kg. Min erfaring er at kaloritelling ikke har noe for seg. Den som tror 500 kalorier er 500 kalorier for kroppen uansett hva man spiser, tar nok feil. Mye viktigere er nok hva man spiser og antagelig når man spiser. Marit Kolby har mange interessante betraktninger her, finnes masse podkaster med henne. Eventuelt boken «Hva og Når skal man spise». Oppsummeringen her er at man skal spise mindre ultraprosessert mat og sjeldnere. 
 

Det som funker for meg er 2 store hovedmåltider ca kl 11 og 19. Med et mindre måltid kl 15. Dette funker på tur også. Da kan første måltidet gjerne bestå av havregryn med litt tørket frukt og nøtter. Spis deg mett. «Mellommåltidet» hjemme er gjerne egg, frukt og cottage cheese. På tur er det verre. Men en Real funker også. Hovedmåltidet til kvelds bør være proteinbasert, men på lange turer i fjellet er det ikke så enkelt. Real med noe «attåt» er gjerne løsningen. Spis deg mett. Som snack til måltidene er nøtter topp. Mye kalorier (men det teller vi ikke), men veldig mye næringsstoffer. 
 

Å gå på lange fjellturer uten å basere seg på å spise seg mett er en tabbe. Det vil gå utover motivasjon og turglede. Man venner seg fort på å skippe frokost, kaffe og te hjelper på metthetsfølelsen på starten av dagen. 
 

Hjemme er det viktig å basere seg på råvarebasert kost. Styr unna ultraprosessert, da er mye gjort og man trenger ikke være så opptatt av sult og kalorier😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (56 minutter siden):

Som deg er jeg også 182 cm. Som 20 åring viste badevekta 115 kg, i dag 20 år senere har den ligget stabilt lenge på 78 kg. Min erfaring er at kaloritelling ikke har noe for seg. Den som tror 500 kalorier er 500 kalorier for kroppen uansett hva man spiser, tar nok feil. Mye viktigere er nok hva man spiser og antagelig når man spiser. Marit Kolby har mange interessante betraktninger her, finnes masse podkaster med henne. Eventuelt boken «Hva og Når skal man spise». Oppsummeringen her er at man skal spise mindre ultraprosessert mat og sjeldnere. 
 

Det som funker for meg er 2 store hovedmåltider ca kl 11 og 19. Med et mindre måltid kl 15. Dette funker på tur også. Da kan første måltidet gjerne bestå av havregryn med litt tørket frukt og nøtter. Spis deg mett. «Mellommåltidet» hjemme er gjerne egg, frukt og cottage cheese. På tur er det verre. Men en Real funker også. Hovedmåltidet til kvelds bør være proteinbasert, men på lange turer i fjellet er det ikke så enkelt. Real med noe «attåt» er gjerne løsningen. Spis deg mett. Som snack til måltidene er nøtter topp. Mye kalorier (men det teller vi ikke), men veldig mye næringsstoffer. 
 

Å gå på lange fjellturer uten å basere seg på å spise seg mett er en tabbe. Det vil gå utover motivasjon og turglede. Man venner seg fort på å skippe frokost, kaffe og te hjelper på metthetsfølelsen på starten av dagen. 
 

Hjemme er det viktig å basere seg på råvarebasert kost. Styr unna ultraprosessert, da er mye gjort og man trenger ikke være så opptatt av sult og kalorier😎

Det finnes masse interessant lesing om hva en kalori er, og ikke er, og om hvor mange måltider man skal spise, når man skal spise osv. Faktisk er det avdekket så mange mirakelmetoder at hva som helst kan virke for vektnedgang. 

Og så godt som alt av dette blir tilbakevist i all virkelig seriøs forskning som blir gjort, og man er tilbake til at det som gav resultater er «kalorier inn vs. kalorier ut» allikevel, selv om utgangspunktet var å redusere antall måltider eller hva nå enn det var.

«Spis deg mett» fungerer for de fleste normalvektige, men forskning viser også at mange av de som går livet gjennom som tynn føler seg mett lenge før mange av de som går livet gjennom som overvektig - selv med samme kosthold. Så det er ett dårlig råd om man ikke vet når personen «blir mett».

Mange som gjør som f.eks. deg, går ned til færre måltider som inneholder nettopp de tingene du nevner: Cottage cheese, frukt, egg etc. og går ned i vekt uten å telle kalorier, går ned i vekt fordi de får i seg mindre kalorier. Det er jo relativt kalorifattig mat det er snakk om her, og ganske få måltider. Fordeler man dette ut over 2 hovedmåltider kan man jo spise 1,5-2 kilo cottage cheese i hvert måltid, avhengig av hva man forbruker. Da sprenger jo magen 😅 Så når man summerer opp her går man ned i vekt av samme grunn som alltid «mindre kalorier inn vs. kalorier ut».

Noen får det til å funke med 2 måltider for dagen, andre spiser 8 måltider for dagen. Det har ikke noe å si (for voksne), så lenge man føler seg vel.

Men om man ikke har noen behov for f.eks. frokost, er det sikkert ikke dumt å droppe den. Da har man jo mer kalorier tilgjengelig i budsjettet for resten av dagen, og kan spise seg mer mett til resten av måltidene.

Ultraprossesert mat er uansett ikke sunt, og mye av denne maten er jo sånn som virkelig trigger appetitten og gjør at man overspiser, som pizza, kebab, burger eller hva man elsker mest. Da får man også i seg mer kalorier enn med cottage cheese, egg og frukt.

——

De norske kostholdsrådene er veldig bra å holde seg til, om man ikke har matallergier eller noe slikt. Det er seriøse forskergrupper som samarbeider internasjonalt som utarbeider disse og forbedrer de hele veien ettersom ting forandrer seg og ny forskning er tilgjengelig. Andre land sine kostholdsråd kan være annerledes enn de norske, bla. fordi innholdet av miljøgifter i fisken er annerledes, råvaretilgangen er annerledes etc.

 

——

ikke minst er spesialdietter som inneholder spesialmat, og som gjør at man utelukker å spise samme mat som resten av familien gjør, veldig vanskelig å holde på.

 

Men hovedpoenget er at det er dumt å forvirre folk som skal ned i vekt med spesialdietter, spesielle måltidsrytmer og utsagn som «en kalori er ikke en kalori», når det viktigste de egentlig trenger å tenke på er å spise færre kalorier over tid, slik at vekten går nedover. Alt annet, utenom at man bør velge sunn mat, er flisespikkeri som man kan gjøre som man vil med.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke det å redusere ultraprosessert mat en spesialdiett? Den har 2 enkle poenger. Det ene er å spise mest mulig råvarer, altså tradisjonell norsk husmannskost og det andre er å gi tarmen en lang og god hvilepause ila døgnet. Det er faktisk ikke verre enn det. Det er forsket lite på dette, men mange studier er satt i gang de siste årene. Og flere og flere leger anbefaler også dette når man har litt mange kilo.

Så langt tyder studier/forskning på at et kosthold med høyt innhold av ultraprosessert mat fører til overvekt. De landene med høyt inntak av ultraprosessert mat har også størst økning i overvekt (USA, Storbritannia og Norge). 
 

Jeg er familiefar og klarer greit å kombinere et kosthold med mindre ultraprosessert uten at det påvirker dem. Spiser frokost sammen med dem i helgene og kan spise resten av måltidene også sammen med dem, uten å trenge å lage «dobbelt opp» med type mat. Igjen, tradisjonell norsk kost med mye viltkjøtt, kylling, svin og fisk. Potet, rotgrønnsaker og alt annet av forskjellige grønnsaker. Poenget er at man skal spise seg god og mett på naturlige råvarer. Og dermed gi varige helsebringende effekter, uten behov for noe ekstreme dietter. 
 

Men spørsmålet var vel egentlig angående turmat. Igjen, jeg ville basert mye på havregryn med noko attåt. I tillegg er det vanskelig å unngå real eller lignende. Skal man fiske, er det lite som kan måle seg med ørretmiddag. Gjerne med en neve pasta som tilbehør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (22 minutter siden):

Nå er vel ikke det å redusere ultraprosessert mat en spesialdiett?

Nei, på ingen måte. Det er ett godt råd, som også finnes igjen i norske kostholdsråd. Helt vanlig mat altså.

Men at en kalori ikke er en kalori, man skal spise seg mett hele tiden, og at hva man spiser, når man spiser og hvor ofte man spiser er viktigere enn antall kalorier man inntar for vektnedgang, det er ikke støttet av majoriteten av forskningen ihvertfall.

Og det å gi «tarmen en hvilepause» har såvidt jeg har lest ikke gjort at man går fortere ned i vekt, om kaloriintaket i døgnet er likt. I så fall er det ny forskning, og da må man ta det til seg. Men ikke hvis det bare er en idè.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (26 minutter siden):

Finnes mye om kalorier på nett. Her er en lettfattelig artikkel. Selvfølgelig er ikke hele «nettet» enig😊

https://iform.no/derfor-er-ikke-alle-kalorier-like/

Man kan vri og vende på ting sånn man vil, og trekke ting til den ene ytterkanten eller den andre.

Og skal man endre alle faktorer på en gang? Mer aktivitet, helt annen type mat, totalt andre måltidsrytmer, periodisk faste osv. osv. Hvem kan holde på dette nye livet.

Spiser man mye ultraprossesert mat spiser man jo mye usunn mat, det bør man jo slutte med uansett (alle vet set). Men om man ikke vil det (noen finner mer glede i usunn mat enn god helse), så kan man allikevel gå ned i vekt om man justerer inntaket - og få bedre helse på den måten.

Men oversetter man dette over til ett normalt menneskeliv, om man spiser vanlig mat, er konklusjonen til slutt alltid den samme. Skal man ha vektnedgang, må man spise mindre kalorier enn det man forbrenner. For helsens del er det de norske kostholdsrådene det ligger utvilsomt mest seriøs forskning bak.

Så spis sunn mat og få kontroll på inntaket. Da er det kun èn faktor man trenger å justere til ønsket effekt, og det er inntaket. Inntaket kan justeres opp og ned, så spiser man samme sunne maten som man pleier.

Alt annet er og forbli flisespikkerier, med det man vet og kan bevise i dag.

Har man andre sykdommer må man ta hensyn til det selvsagt.

———

En grunn til at dette er så viktig å få fram er fordi det er FULLT MULIG å spise veldig sunn og bra og «ren» mat, og allikevel gå massevis opp i vekt. Da er inntaket for stort, om helsen ellers er normal.

Det er absolutt ikke sånn at om man slutter å spise ultraprosessert mat går man ned i vekt, inntaket kan fortsatt være for stort uten problemer..

 

——

Berit Nordstrand var jo så populær når hun begynte å stikke seg fram. Her i huset ble vi raskt overbevist, og gikk mer over til hennes «metode». Vi gikk opp i vekt begge to, ganske mye, vi har tydeligvis mer appetitt enn henne. Det funket dårlig, rett og slett fordi kaloriinntaket ble for høyt. Hun skulle jo ha fullfete produkter i alt mulig, det går selvsagt bra det også om man har kontroll på koloriintaket og justerer mengden deretter.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.