Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er de beste navigasjonsappene i fjellet?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Annonse

Spørs litt hvilke bakgrunnskart og funksjoner man har behov for, men jeg bruker i all hovedsak OsmAnd~. Det finnes gratisutgave OsmAnd på Googles Play Store, samt en betalt utgave kalt OsmAnd+ med noen ekstra funksjoner. Man får vel stort sett de samme funksjonene med å laste ned OsmAnd~ fra F-Droid, da OsmAnd er en app basert på åpen kildekode, altså er OsmAnd~ lovlig om noen skulle undre på det, og bygget av kildekoden til OsmAnd+. Er vel eventuelt en nettverkstjeneste OsmAnd Live man ikke får gjennom OsmAnd~, men halvveis usikker på akkurat det.

Det er flere grunner til at jeg liker denne appen. Den kan settes opp med ulike "profiler", altså én for bilkjøring/-navigasjon, én for turgåing etter veier tegnet inn på OpenStreetMap, én for sykling, padling osv.

Noe av det jeg synes er kjekt med appen:

  • Jeg har laget meg en profil for fjellvandring utafor sti, slik at navigasjonen går i rettlinje mellom rutepunktene, og ikke forsøker å rute meg etter eventuelle stier som finnes.
  • Mulighet for å legge inn Norgeskart som bakgrunnskart, laste ned kart for offline bruk, søke i OpenStreetMap-data offline (gitt at man har lastet ned dette i appen)
  • Man kan ha både bakgrunnskart og forgrunnskart, og kjapt bytte mellom disse ved bruk av en glidebryter på skjermen
  • Man kan legge inn fjellskygge for terreng direkte i appen (de er sånn høvelig greie, ikke veldig detaljerte)
  • Enkelt få opp avstand til et punkt ved et kjapt trykk på punktet, da får man opp avstanden til det punktet i luftlinje. Ved å trykke med to fingre får man avstand mellom de to valgte punktene
  • Appen kan også settes opp til å vise soloppgang og -nedgang, stedhøyden der du er (omtrentlig, ut fra en litt grov terrengmodell)
  • Enkelt å få opp koordinater f.eks. i UTM-format for gjeldende posisjon
  • Man har mulighet for å få opp avstandsringer med kompasskurs som overlegg over kartet
  • Mulighet for å planlegge ruter, lagre spor, og endre registrerte spor. Kan også få opp høydeprofil for sporloggen, med tydelig kilometermerking
  • Appen kan som de fleste andre kartapper importere og eksportere spor som GPX-filer

Ulempen er jo at ved søk på stedsnavn etc. så søker man kun opp mot det som ligger registrert hos OpenStreetMap, ikke hos Kartverket slik andre apper gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker TopoKart fra forumets egen @Ivan Lé Hjelmeland Den finnes i gratisfunksjon om du vil prøve

Å laste ned kart koster litt i abb per år, men den har mange ulike kartlag å laste ned, waypoints og måling og det meste annet en trenger. Og en utvikler som ofte svarer her på forumet om du står fast eller har forslag til forbedringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke best, men den jeg bruker mest: Mapy.cz

Brukes til bytur, fottur, sykkel eller bil. Enkelt å velge kartgrunnlag (OSM) og gir deg turforslag vist du er i ukjent område + vær og vind i sanntid samt en mengde annet. Inntegnet stier og leder, sykkelruter, butikker + div servicetilbud. Last ned de kart du trenger (fra hele verden) og bruk de offline og ja, det er gratis👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket ut de fleste, jeg hadde Kartverket sin Hvor app selv fra før av.

 

Ut! appen er veldig fin når man har dekning, grei uten. Viser stier og bilder og serverdigheter på en god måte og er derfor helt utmerket til å finne gode turmål.

 

Men den som virkelig skiller seg ut er Varsom appen, offlinekart, godt med detaljer og merkingen av farlige områder er helt fantastisk. Sjekket flere områder jeg var kjent med fra før og den gir enormt gode muligheter til å planlegge turer i områder hvor det er vanskelig terreng og det ikke er stier. Så det er flere turer jeg har gått selv som jeg sjekket ut og det er den eneste appen som viser en del informasjon jeg tidligere ikke har funnet før jeg var langt på vei. Så denne blir definitivt værende på mobilen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 5.7.2023 den 14.38):

Foretrekker TopoKart fra forumets egen @Ivan Lé Hjelmeland Den finnes i gratisfunksjon om du vil prøve

Å laste ned kart koster litt i abb per år, men den har mange ulike kartlag å laste ned, waypoints og måling og det meste annet en trenger. Og en utvikler som ofte svarer her på forumet om du står fast eller har forslag til forbedringer. 

Tusen takk, @ArveS! Topokart har etterhvert fått veldig mange funskjonaliteter, så det er godt mulig den er litt "overkill" for bruken som nevnes over her - men det er i hvert fall en gratisversjon som også belyser godt hvilke funksjoner som ligger bak en betalingsmur. På den måten skal det være enkelt og oversiktlig å vite hva man får ved å oppgradere, samtidig som man kan bruke appen med alle gratis-funksjoner om man ikke har behov for å oppgradere. 

Mvh

Ivan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 5.7.2023 den 13.27):

Jeg har stort sett brukt Norgeskart de siste årene og er godt fornøyd med det. Men finnes det noe bedre?

Hva skal til for å være bedre? Øket sikkerhet? Høyere oppløsning? Tettere høydekurver? Økt funksjonlitet?

Jeg foretrekker deler av året en egen dedikert dings til å navigere med. I steden for en app på telefon som har muligheter for ta bilder. Fordi det gir økt sikkerhet for min bruk. Andre deler av året går det fint med kart/kompass i stedet. Om været er bra nok går vi gjerne på ren skjær hukommelse. 

I noen tilfeller også app på mobilen. Fordi det tidvis er enklere til akkurat den bruken. Noen ganger er det bare for å sjekke at himmelretningen stemmer. Andre ganger for å finne akkurat den ene stein som skal være ca der...

Så litt ut fra hva du har behov for så er noe som er bedre for noen dårligere for andre. Og dermed vanskleig åp svære på når man ikke vet behovet....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Espen Ørud said:

Hva skal til for å være bedre? Øket sikkerhet? Høyere oppløsning? Tettere høydekurver? Økt funksjonlitet?

Jeg foretrekker deler av året en egen dedikert dings til å navigere med. I steden for en app på telefon som har muligheter for ta bilder. Fordi det gir økt sikkerhet for min bruk. Andre deler av året går det fint med kart/kompass i stedet. Om været er bra nok går vi gjerne på ren skjær hukommelse. 

I noen tilfeller også app på mobilen. Fordi det tidvis er enklere til akkurat den bruken. Noen ganger er det bare for å sjekke at himmelretningen stemmer. Andre ganger for å finne akkurat den ene stein som skal være ca der...

Så litt ut fra hva du har behov for så er noe som er bedre for noen dårligere for andre. Og dermed vanskleig åp svære på når man ikke vet behovet....

 

Hvis jeg hadde vist hva som var bedre så hadde jeg brukt det allerede. Men jeg prøvde som sagt flere av forslagene i denne tråden og feks Gratis Offlinekart var jo et svært velkomment tilskudd som flere apper tilbyr.

 

Og som jeg allerede har nevnt så var det Ut! og Varsom som virkelig skilte seg ut. Og spesielt da Varsom med sitt bratthetskart som gir en god del informasjon som normalt er vanskelig å lese ut i fra et kart men som gir mye bedre forutsetninger for å planlegge turer i vanskelig terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norgeskart Friluftsliv, betalversjon (59kr året). Der er det kartlag med bratthetskart, skred løsne/utløp og en kombinasjon av disse. Lagrer område jeg skal gå til offline bruk.

Gir fin oversikt mens jeg går, normalt har jeg en plan hvor jeg skal gå for å komme dit jeg skal, så justerer jeg etter visuelle parametre underveis, og bruker kartet til å se hvordan terrenget er der jeg ikke kan se visuelt.

Garmin 66sr (Kartmannen med bratthet, 5m ekvidistanse) bruker jeg om jeg må finnavigere f.eks ved dårlig sikt. Den logger turen som ett spor, dvs jeg avslutter ikke logging av en tur om den fortsetter over flere dager. Er det behov for å backtracke, eller returen går delvis der jeg har gått, ligger sporet der og jeg kan bruke det på tilbakeveien.

Jeg har kun brukt navigering etter rute én gang, det var for å gå 5-6km inn til en hytte på ski med pulk i mørket. Hadde ikke vært i området før, og da gjorde jeg analysen av kartet for å finne den mest lettgåtte (og skredtrygge) ruta hjemme.

Fenix 6x har jeg også Kartmannen på. Kartvisning spiser mye mer batterikapasitet enn datafelter, men for backtracking er den fin å bruke om det er behov.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Topo-gps. Den koster vel 40 i App-butikken. Da får du 1:50.000 kart over hele Norge. Det beste med den er muligheten for å laste ned offline kart. I tillegg er den laget av noen smarte karer i Nederland som har peiling på hvilke funksjoner som er nødvendig. Den er superrask i forhold til tradisjonelle GPS'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.