Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur og overnatting på Lifjell


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Annonse

Herlige bilder! Jeg var en tur i samme område i August 2021. Det blir definitivt re-visitt til Lifjell en gang i løpet av året. Store Tjorbuvatn ga meg den gangen en del action på ørrettfronten, men de var for det meste litt mindre i størrelse. Jeg tror det er mulig å låne den robåten som er tilknyttet Jeger og- fiskhytta i området om man er NJFF-medlem. Da har man nok litt større sjanser på fisken.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)
 

ost skrev (21 timer siden):

 Ser ut som et sted som må besøkes en gang. Hvordan er mulighetene for flere dager/rundtur?

Kan sterkt anbefale en tur dit ja! Det skal være fullt mulig å ha flere dagers tur på Lifjell, så det er neppe noe problem. Lifjell er ganske kuppert, selv om det kanskje ikke kommer så bra fram på bilder. Så den dagsetappen jeg hadde på 1,1 mil føltes MYE lenger ut enn en dagstur på 2 mil her hjemme. Og det er jo så mange flotte vann man kan velge mellom der oppe i forskjellige høyder, bak en hver ås, så tipper man fint kan gå der en uke og føle man har krysset en stor vidde.
Har faktisk lyst selv til å ta en tur på flere dager der selv til høsten, når alle insektene har gitt seg. Etter hva jeg har sett på bilder så er det høsten som er flott der oppe, med fargene og alt.
 

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Jeg var en tur i samme område i August 2021. Det blir definitivt re-visitt til Lifjell en gang i løpet av året. Store Tjorbuvatn ga meg den gangen en del action på ørrettfronten, men de var for det meste litt mindre i størrelse. Jeg tror det er mulig å låne den robåten som er tilknyttet Jeger og- fiskhytta i området om man er NJFF-medlem. Da har man nok litt større sjanser på fisken.

Ja ligger flere båter der oppe har jeg sett, så neppe noe problem å komme seg utpå. Tipper nok storfisken er lettere å lure lenger ute :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Det var en nydelig turrapport. Flotte bilder! Så du publiserte akkurat samtidig som jeg skulle oppgradere forumet så det var litt flaks.

Jeg plottet den inn på turkartet - gi beskjed om jeg igjen er på bærtur..

Takk for det :)
Markerte det på kartet når jeg lagde innlegget, men kom tydligvis ikke med.
Markøren kom nærme nok, så funker det :)

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom så og si akkurat inn døren og har pakket ut fra en tur i ganske samme området minus noen vann sammen med sønnen 😃 Ganske artig å få servert en glimrende rapport fra et sted man akkurat kom fra, nydelige bilder og hyggelige skriverier. Jeg hadde kameraene mine og kommer en fyldig rapport i form av film iløpet av uka tenker jeg. Hadde forresten gruet meg litt til mørdarbakken fra Grimås og opp med 20kg i sekken etter at du nevnte den, men gikk veldig greit altså. Var rundt 200 høydemeter på 1km ca, litt arbeidspuls ble det jo men ikke blodsmak 😊 Takk for rapporten!

PS. Mygg og knott var kun tilstede en morgen, ellers var den ikke å se. Dog var det mengder av døgnfluer, sommerfugler, humler, bloddråpe svermere og andre insekter av den hyggelige varianten 😍

 

 

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (18 timer siden):

Kom så og si akkurat inn døren og har pakket ut fra en tur i ganske samme området minus noen vann sammen med sønnen 😃 Ganske artig å få servert en glimrende rapport fra et sted man akkurat kom fra, nydelige bilder og hyggelige skriverier. Jeg hadde kameraene mine og kommer en fyldig rapport i form av film iløpet av uka tenker jeg. Hadde forresten gruet meg litt til mørdarbakken fra Grimås og opp med 20kg i sekken etter at du nevnte den, men gikk veldig greit altså. Var rundt 200 høydemeter på 1km ca, litt arbeidspuls ble det jo men ikke blodsmak 😊 Takk for rapporten!

PS. Mygg og knott var kun tilstede en morgen, ellers var den ikke å se. Dog var det mengder av døgnfluer, sommerfugler, humler, bloddråpe svermere og andre insekter av den hyggelige varianten 😍

Gleder meg til å se film derifra, følger deg jo på Youtube allerede og langtur-filmene dine som jeg har sett er jo meget gode :D

Hvordan temperatur var det når du gikk? Når jeg gikk fra Grimås hadde jeg 26 varmegrader, helt blå himmel og solsteik, men var nesten nede i 9-10 grader om natta.

Humler ble jeg overasket over der oppe, ikke at de var der, men over hvor mange det var, for de var overalt. Et par av de satte seg faktisk på leggene mine også, mens jeg sto og tok bilder.

Så det store spm: Fisket du, og fikk du noe fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Kristian V. said:

Gleder meg til å se film derifra, følger deg jo på Youtube allerede og langtur-filmene dine som jeg har sett er jo meget gode :D

Hvordan temperatur var det når du gikk? Når jeg gikk fra Grimås hadde jeg 26 varmegrader, helt blå himmel og solsteik, men var nesten nede i 9-10 grader om natta.

Humler ble jeg overasket over der oppe, ikke at de var der, men over hvor mange det var, for de var overalt. Et par av de satte seg faktisk på leggene mine også, mens jeg sto og tok bilder.

Så det store spm: Fisket du, og fikk du noe fisk?

Joda sola banka på oppover lia, men ble vel avbrutt av litt skyer tidvis minns jeg. Det var velkomment 👍 Ja var fantastisk mye liv i insektene, tror jeg fikk filmet litt av det. Vanvittig med frosk også, overalt. 

Fisk ja, på andre kastet faktisk 😃 Men de var stort sett opptatt med å spise døgnflue. Neste gang blir flueboksen med.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
tyr73 skrev (18 timer siden):

Flott turrapport, har tenkt meg dit sjøl snart så lurte på om den grønne kassa på parkeringsplassen er til å betale fiskekort eller selges det kun via inatur? 

Takk for det :)

Det sto ingenting på kassa som jeg så når jeg gikk forbi, jeg åpnet den heller ikke, da jeg allerede hadde kjøpt fiskekort på inatur. men det kan nok være det er det kassa er til ja.
Men ser det står både navn og mailadresse/telefonnr til en kontaktperson på fiskekortet på inatur, så kanskje mulig å høre der om det kan betales i kassa hvis du foretrekker det.
https://www.inatur.no/fiske/62333f5fd4c5724e2f8037d7/orretfiske-pa-lifjell-i-seljord

Håper du er mer heldig med fisket enn det jeg var :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.