Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til liggeunderlag


gull

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

ønsker meg et liggeunderlag med god komfort, holder godt på varmen, lett å bære med seg og tar liten plass. Kan jeg få alt, eller må jeg velge? 😅

 

jeg er 175, og liker å sove på siden. Kommer til å telte vår, sommer og høst. Noen med gode erfaringer her? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thermarest NeoAir XTherm Max er min allround matte som veier lite. Jeg syntes den er komfortabel, men mange klager på at den lager mye lyd.

 

Den har nå kommet i ny versjon som lager mindre lyd.

https://www.thermarest.com/ie/sleeping-pads/fast-and-light/neoair-xtherm-nxt-max-sleeping-pad/neoair-xtherm-nxt-max.html

 

Og har helt ekstrem R-verdi, den gamle hadde 6.9 og den nye 7.3. Det var mye av grunnen til at jeg selv valgte den (gamle), ettersom det å være kald gjør det helt umulig for meg å sove godt. Og over 1200m kan det alltid bli kaldt.

 

Thermarest XTherm er en gjenganger i kategorien "Hvis jeg bare kunne valgt ett liggeunderlag og ingen andre, hva hadde jeg valgt?" nettopp på grunn av isolasjonen.

 

En annen som har fått en del skryt i det siste er Big Agnes Zoom UL med R-verdi på 4.3. Men dette er ikke den varmeste, men vistnok svært komfortabel.

https://www.bigagnes.com/products/zoom-ul-insulated?variant=43494236881145

 

 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere nevne Therm-a-Rest som du skriver, men bedrer "bråket" seg etter en stund? 
 

ser også flere kjøper det trekket som gjør den til en stol. Har du prøvd det? Er det verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, gull said:

Jeg har sett flere nevne Therm-a-Rest som du skriver, men bedrer "bråket" seg etter en stund?

Bråket bedrer seg ikke, men det er da snakk om den spesifikke modellen ikke Thermarest generelt. Og den nye modellen skal ha lavere lydnivå.

 

Quote

ser også flere kjøper det trekket som gjør den til en stol. Har du prøvd det? Er det verdt pengene?

Hakke prøvd, jeg har med meg Helinox stol på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt, og bruker Thermarest Trekker LW i flere år, og var fornøyd med det.  Bytta til Exped Ultra 7R LW og ble nyfrelst. For meg gir det bedre liggekomfort. Sklir ikke av liggeunderlaget på samme måten. 

Endret av KjartanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og har brukt Thermarest neoair x-lite i et par år. Det var litt lyd i underlaget til å begynne med, men det gir seg etter noe bruk. Det bør ikke være grunn til å droppe Thermarest fra ønskelista😃 Det isolerer bra og tar skikkelig liten plass i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rayun said:

Jeg har og har brukt Thermarest neoair x-litei et par år. Det var litt lyd i underlaget til å begynne med, men det gir seg etter noe bruk. Det bør ikke være grunn til å droppe Thermarest fra ønskelista😃 Det isolerer bra og tar skikkelig liten plass i sekken.

 

Hvor mange ganger må jeg nevne det samme? Det er XTherm som lager mye lyd.

 

X-Lite er et helt annerledes underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, gull said:

Helinox ser jo helt genial ut. Er du fornøyd? 

 

Meget, jeg har Helinox Ground Chair (640 gram), Helinox Table One (690 gram) og Helinox Savannah Chair (1.9 kg). De to første blir med på tur, den tredje er mest til bil og MC turer.

 

Det er veldig deilig å kunne sette seg ned i en god stol etter en lang dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gull skrev (13 timer siden):

Jeg har sett flere nevne Therm-a-Rest som du skriver, men bedrer "bråket" seg etter en stund? 
 

ser også flere kjøper det trekket som gjør den til en stol. Har du prøvd det? Er det verdt pengene?

Jeg synes at min har blitt stillere, merker forskjell på fotenden og øvre del i forhold til hvor mye den er «bearbeidet». Lyden er synes jeg uansett ikke er så veldig plagsom. Ett velsig bra underlag i forhold til vekt/volum/R-verdi og så tåler det litt og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gull skrev (1 time siden):

Dette som er den nye versjonen?

 https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-regular-wide-neptune-1979354
 

ser de tekniske detaljene er overlegen, men liggekomfort? ser noen her mener exped er bedre, men er da usikker på om vi sammenligner med denne versjonen

Komfort er umulig å svare på. Thermarest, Exped, Seat to summit, nemo etc. lager alle gode komfortable liggeunderlag. Men det er veldig individuelt hva man ligger bra på en hel natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, gull said:

Dette som er den nye versjonen?

 https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-regular-wide-neptune-1979354
 

ser de tekniske detaljene er overlegen, men liggekomfort? ser noen her mener exped er bedre, men er da usikker på om vi sammenligner med denne versjonen

Ser ut som at det er nøyaktig samme som den jeg har i nytt materiale, liggekomforten er god, men jeg er ikke i tvil om det det finnes bedre der ute.

 

Poenget med den matten der er lav vekt, grei komfort og isolasjonsevne. At du skal kunne bruke den i alle temperaturer mellom -25 og +25 uten problemer. Det er andre som fokuserer mer på komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt thermarest noen år, usikker på hvilken modell. Sover mye på siden og det funker fint :-) Jeg har pleid å ikke fylle maks med luft, men nok luft til at jeg ikke "tar i bakken" når jeg ligger på siden. Liggeunderlaget jeg har i dag leker dessverre luft. Det Leker så pass lite luft, men nok til at jeg går i bakken i løpet av noen timer. Så har bestilt med nytt og gikk nå for X-lite. Den nye versjonen skal ha tykkelse på hele 7 cm!!. Skal bli digg å teste ut komfor på denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (56 minutter siden):

Liggeunderlaget jeg har i dag leker dessverre luft. Det Leker så pass lite luft, men nok til at jeg går i bakken i løpet av noen timer.:-)

Det er relativt enkelt å finne små hull, så lenge man er hjemme.

- Bland en flaske med oppvasksåpe (eks. zalo) og vann. En slik blanding som lager bobler. Finn fram sprittusj.

- Pump under laget skikkelig hardt, og spray såpe over det hele. Boblen vil vise seg der det lekker, marker skaden med sprittusj.

- Skyll av og tørk underlaget. Tøm det for luft.

- Ta på en dråpe reparasjonslim eller aquasure, eller annen type lim, på hullet. Underlaget er nå tett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også thermarest sitt neo xlite og jeg elsker det!! 

Dameversjonen er enda varmere og er mitt absolutte favorittunderlag. Jeg bryr meg ikke om knitrelyden, den er ikke veldig høy. 

Har exped sitt geniale chair-kit og det fungerer fint også med dette underlaget, selv om det ikke fyller det helt ut (mumiefasong). 

Exped sitt kit er mye smartere enn alle andre jeg har sett, siden du kan ligge på det og heve ryggen og dermed øke komforten i teltet ca 1000 prosent. Eller bruke det som solseng utenfor teltet i godvær. Bretter bare det stoffet som er for mye under liggeunderlaget og dermed passer det inn.  ;)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
gull skrev (På 24.6.2023 den 15.31):

 

j, og liker å sove på siden. Kommer til å telte vår, sommer og høst. Noen med gode erfaringer her? 
 

 

Sidesover av helseårsaker (foretrekker rygg):
Jeg opplever at langsgående kanaler ikke er like gode å sove på siden på som feks StS ether light. Det har en slags springfjær-løsning. 
Også en fordel med høyden. 10 vs 7 cm som er normal for mange underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 26.6.2023 den 11.40):

Hatt thermarest noen år, usikker på hvilken modell. Sover mye på siden og det funker fint :-) Jeg har pleid å ikke fylle maks med luft, men nok luft til at jeg ikke "tar i bakken" når jeg ligger på siden.

Foretrekker også Thermarest. Har XTherm MAX, Large og Regular. Liker å ligge på siden når jeg sovner. Gjør som deg og fyller ikke max. Det vil si, jeg starter med å fylle max, legger meg på underlaget og slipper kontrollert ut litt og litt luft mens jeg ligger der ... inntil jeg kjenner at det er akkurat passe for sideligg. Har også et Exped Synmat UL 9 LW. Kan ikke huske sist jeg brukte det. Lå aldri godt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 22.8.2023 den 22.54):

Det vil si, jeg starter med å fylle max, legger meg på underlaget og slipper kontrollert ut litt og litt luft mens jeg ligger der

..og akkurat der synes jeg Wingvalve-ventilen til Thermarest er mye bedre enn proppe-opplegget til Exped.

Med Wingvalve har du full kontroll på hvor mye luft du slipper ut, mens med Exped sin propp blir det fort "Ooops!"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2023 at 3:31 PM, gull said:

Hei igjen,

ønsker meg et liggeunderlag med god komfort, holder godt på varmen, lett å bære med seg og tar liten plass. Kan jeg få alt, eller må jeg velge? 😅

 

jeg er 175, og liker å sove på siden. Kommer til å telte vår, sommer og høst. Noen med gode erfaringer her? 
 

 

Jeg har relativt lik fysikk og like behov. Har til nå endt opp med StS > Thermarest > Exped. StS er definitivt best å ligge på MEN de vil oppleves som litt kjøligere enn andre matter (selv med høy R-verdi) på grunn av celle/knappe-mønsteret.

Har derfor siktet meg inn på et annet alternativ som ikke skal ha samme problem men ha lik komfort, nemlig Big Agnes Rapide SL Insulated. Veier mer enn f.eks Thermarest, men tror uansett at du vil ende opp med å kompromisse på noe. For meg vil litt høyere vekt være verdt det hvis det betyr bedre søvn.

Det som kanskje ikke blir like mye diskutert er hvordan ujevnheter på bakken vil påvirke hvordan man opplever kvaliteten til liggeunderlaget. Et litt tykkere liggeunderlag vil f.eks være mer tilgivende enn et tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.