Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat under bålforbud


dovendyret

Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det samme har alle som utilsiktet har startet skogbrann også sagt ;) Allikevel ble det en hendelse man ikke hadde tenkt kunne skje.

I beg to differ. Når det gjelder skog og lyngbranner de siste årene i mitt område, her i sørvest , har ingen av dem blitt startet av en primus eller kaffebål. Den siste store på Ombo er kanskje en usikkerhet, siden brannårsaken aldri ble funnet.

Brannårsakene for de to andre store over på Dalesiden av byfjorden var  1. unger som lekte med fyrverkeri og 2. en mann som kastet en sneip i krattet. Han skal ha for ærligheten, han med sneipen. Hvis han ikke hadde stått fram og fortalt, hadde ingen noensinne fått vite det. I det hele tatt savnes statistikk på dette. Statistikk på brannårsak for husbranner er lett tilgjengelig, men ikke så lett for skogbranner. Det kommer nok av at bare 20% av skogbrannene blir etterforsket, mens bortimot 100% av husbranner blir det. Derfor finnes ingen god statistikk på årsaker til skogbrann. Men i de tilfellene der årsakene likevel blir funnet , finner man aldri primusen eller kaffebålet. Den største siden krigen, Frolandsbrannen i 2008, ble startet av en skogsmaskin. 

Riktignok, går vi langt nok tilbake i tid, til 70 tallet, ble en storbrann startet på Høgejæren da en familie på tur gikk fra en brennende primus som veltet i vinden. Men man kunne si at det er idioti på ett nivå som er sjeldent. Friluftsfolk med kokeapparatene sine starter ikke branner. 

Men når alt dette er sagt, jeg respektere det ekstraordinære åpen ild forbudet her i sørvest nå og nyter kaffen på mine ukentlige Dalevatn turer fra en termos.

Edit. Jeg ser at Yr har endret farevarselet ned ett hakk, fra orange til gult. Det har jo regnet en del hos oss siste døgn. Men hva det betyr i praksis er jeg ikke sikker på.

Endret av Robinson
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (52 minutter siden):

I beg to differ. Når det gjelder skog og lyngbranner de siste årene i mitt område, her i sørvest , har ingen av dem blitt startet av en primus eller kaffebål.

Her i vest er det derimot veldig mange.

Ett par år siden var det kaffebål på Askøy. Mannen hadde slukket bålet, og gått tilbake dagen etterpå og tatt på mer vann for sikkerhets skyld siden han igjen var på tur i området.

7.5.2006: En primus/gassbrenner på byfjellene i bergen.

Sotra for noen år siden: stor lyngbrann pga. gassprimus som veltet.

2012: storbrann som følge av en rutinert friluftsmann som har kokt seg kaffe på primusen i over 50 år skulle ha seg en kopp primus-kaffe: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/gvKW1/primusmannen-sier-unnskyld

Alle disse er jo i ett relativt lite område. Tar man med hele landet blir det flere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et totalforbud er akkurat det. Totalt. Absolutt. NEINEI. Fy i ansiktet og smekk på fingeren av lensmann og prest. Selv om jeg av og til savner kvistbrennerkaffen på de daglige turene med bikkjeskinnet. Men så begynner jeg å tenke å hvor pinlig det må være å starte storbrann bare fordi jeg "skulle bare..". 😉

  • Liker 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det samme har alle som utilsiktet har startet skogbrann også sagt ;) Allikevel ble det en hendelse man ikke hadde tenkt kunne skje.

Støtter denne. Når forholdene har vært så ekstreme enkelte steder som de har vært de siste ukene, så er poenget at man ikke "skal bare" og "bruke eget hodet". 
Det er nok av eksempler hvor dette har gått dårlig. Kan man ikke bare godta en enkel regel som er der av en meget god grunn??

Under "normale" forhold er det selvsagt en helt annen vurdering.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med å få en del pekefinger og motbør for staheten min i denne tråden. Det er vel og bra, skogbrann er en stygg uting av hensyn til eiendom, infrastruktur og tømmerdrift. Her snakker man om verdier i milliardklassen så skogbrann MÅ unngås. Så langt er vi enige :) 

For min del handler dette imidlertid om noe mer enn kun en laber Real Kebabgryte (for øvrig den beste middagen i Real-serien) og en skvett kaffe på morrakvisten. For min del har primus og kosen den gir gått fra å være ikke-eksisterende til en essensiell del av kosen i friluftslivet på bare 18 måneder. Tiden med slapp salami og majones er over. Turglede som argument blir sikkert møtt med sarkastisk oppgitthet her i forumet som ellers i samfunnet når det kommer til skogbrannfare etc, men veier likevel tungt i det personlige valg. 
Et annet moment er dette jeg alt har vært innepå, nemlig formynderi og detaljstyring av mennesket. For mitt vedkommende er naturen et fristed fra overstyring av ulik art. Altså, forstå meg rett. Jeg er ikke personlighetsforstyrret og har ingen iboende trang til opposisjon mot øvrigheter av ulik art. Like fult ønsker jeg anledningen til å tenke seg og bruke hodet i noen få, avgrensede anledninger. Jeg er verken tungnem eller retard, derfor er jeg selvsagt i stand til å vurdere farer ved bruk av primus opp mot nytte/ nytelsen dette gir. Var faktisk på tur forleden dag. På den turen hadde jeg med både frysetørret mat og mat i tilfellet jeg ikke kunne fyre opp primus. Vel, kort fortalt ble det svette brødskiver da jeg ikke fant tilfredsstillende sted for fyring av primus. Forholdene gjorde at den skjønnsmessige vurderingen slo ut i ønskelig retning jf forbudet.

I det generelle bålforbudet legges det inn et rom for bruk av sunn fornuft. Der har man åpnet for unntak «-der hvor det åpenbart ikke involverer fare for antenning av vegetasjon». Når dette unntaket fjernes i tørketid handler det om en generell beskjed ut til folket. Et behov for formidling av alvoret i situasjonen. Dersom så ikke var tilfellet ville man også gått bortfra ordbruken i det generelle bålforbudet. Hvordan kan slike «åpenbare» steder plutselig fordufte over natten (i utmarka) pga en ekstra dag med tørke eller to? 
Det hele blir absurd dersom man henger seg lovisk opp i generelle regler til enhver tid. Nei, disse «åpenbart ufarlige» stedene finnes også når vegetasjonen er enda tørrere enn normalt. Bruker man disse vil det fortsatt være «-åpenbart» ufarlig med opptenning av primus. Til og med bål vil her kunne forsvares, men gnister og annen «dritt» vil selvsagt komplisere vurderingene slik ståa er idag. Primus derimot avgir ikke gnister av betydning og er derfor trygt på slike plasser. 

 

Regelrytteri er en særnorsk greie som har sine klare fordeler, men også åpenbare ulemper. En av ulempene er at vi blir infantilisert og behandlet som barn an mass. Hodet har vi fått utdelt for mer enn kun å bære caps :) 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Forvirret 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (20 minutter siden):

Regelrytteri er en særnorsk greie som har sine klare fordeler, men også åpenbare ulemper. En av ulempene er at vi blir infantilisert og behandlet som barn an mass. Hodet har vi fått utdelt for mer enn kun å bære caps :) 

Hæ? Åpenbare ulempen at vi beholder skogen, og flere enn én idiot (beklager ordbruken) får nyte det lille bålet som de absolutt "trenger" når det er unormal tørke???
Tror du skal se litt lenger ut i verden, så ser du regelrytteri i langt større utstrekning enn her til lands. 
Min erfaring er dessverre at alt for mange må behandles som barn, fordi de ikke klarer å ta hensyn til folk eller naturen rundt seg. 
Sett nok av tilfeller av sthansbål i tørketid, folk som legger igjen søppel, hogger ned trær i skulderhøyde osv. 

Min opplevelse er at nordmenn heller er en "skal bare" nasjon (selvsagt satt på spissen og med unntak)

Endret av Hc.b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (51 minutter siden):

Regelrytteri er en særnorsk greie som har sine klare fordeler, men også åpenbare ulemper. En av ulempene er at vi blir infantilisert og behandlet som barn an mass. Hodet har vi fått utdelt for mer enn kun å bære caps :) 

Jeg skjønner hva du mener, men siden det tross alt er folk der ute som ha slike beskjeder for å skjønne alvoret, så får man det. 

På en av mine ettermiddagsrunder med hund, sekk og niste kommer vi forbi en stor, gruslagt snuplass i enden av en tømmervei (stor nok til at en tømmerbil kan kjøre rundt og snu med henger uten å måtte stoppe). Midt på denne plassen kunne jeg lett ha satt meg til med en liten kvistbrenner med en Trangia spritbrenner uten fare for uhell. Uansett vind, vær og tåpelige uhell. Det finnes overhodet ingen fare for å sette fyr på noe annet en en bitteliten skvett med rødsprit. 

Men jeg gjør det ikke. Fordi det er totalforbud mot å tenne på. Og dessuten, dersom en annen i området skulle tenne på noe og være uheldig slipper jeg å bli mistenkt. Og hvorfor insistere på å gjøre som man pleier og lyster, og risikere at hele turområdet blir borte? Bedre å ta med en kaffe termos nå, og glede seg til friere tider senere. Mener nå jeg. 😉

Og, en annen liten detalj. Skogeierne i området jeg bruker vet at jeg pleier å koke kaffe på turene mine, og av og til overnatte. De stoler også på at jeg ikke fyrer opp når det er så tørt som nå. Det skal bare til ett lite brudd på dette, der grunneier tar meg på fersken, at 30 års opparbeidet tillitsforhold er borte..

  • Liker 5
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @Marius Engelsen eksemplene du viser til gjør det ganske klart at friluftsfolk virkelig starter branner med både kokeapparater og kaffebål. Jeg fant ingen av disse da jeg leste statistikker. Men jeg kan ikke fri meg for ett lite men likevel. Både når det gjelder kaffebålet på Askøy, primusmannen som ber om unnskyldning og gassprimus som veltet og laget brann, har de hoppet over ett viktig avsnitt i min ABC for trygg omgang med ild (bål&primus) i marka. Fyr opp på ikke brennbart underlag. Hvis dette enkle tiltaket hadde vært gjort, ville ingen av brannene oppstått.

Men likevel, I stand corrected, friluftsfolk med kokeapparater har laget branner og vil nok fortsatt gjøre det. Men jeg kommer ikke til å gjøre det...

 

Edit. Ellers er der jo flere mulighet for varm kaffe om morgenen, selv når man ikke kan fyre opp selv:

0EB9B9CC-1752-4EA3-A58C-6B8E523F75A9_1_201_a.jpeg.50275fff1975c3f9f796e63c882f0fae.jpeg

Endret av Robinson
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 17.6.2023 den 14.47):

I Oslo kommune også + marka også

https://aktuelt.oslo.kommune.no/ekstraordinært-forbud-mot-bruk-av-ild-i-oslo-kommune

"Den midlertidige forskriften forbyr å gjøre opp ild, slik som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel – det gjelder ved, kull, briketter, gress, grener og liknende – i skog og annen utmark, eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget."

Hva er vitsen med å være vanskelig på dette?

Ikke vanskelig; om en gjør opp ild på et område slik at det ikke er i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget så er det lov.

Nå bor jeg i nord så dette er nomalt ikke et problem. Jeg finner lett sneflekker enda der jeg kan gjøre opp ild :-)

 

  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (12 minutter siden):

Ikke vanskelig; om en gjør opp ild på et område slik at det ikke er i skog og annen utmark eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget så er det lov.

Nå bor jeg i nord så dette er nomalt ikke et problem. Jeg finner lett sneflekker enda der jeg kan gjøre opp ild :-)

 

Tydeligvis så er det vanskelig.. 
Så lenge man ikke er i egen hage, så er det ikke lov å gjøre opp ild eller bruk av åpen flamme.
Og for å prøve å gjøre det enklere: "Forbudet gjelder også om du er ekstra forsiktig."
Dette gjelder selvsagt nå under ekstraordinære forhold, men det er nå sånn ståa er mange steder i landet.. 

Endret av Hc.b
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (På 16.6.2023 den 17.13):

Det største problemet er egentlig kaffen. Jeg prøvde å ha frysetørret kaffe i kaldt vann men det gikk ikke altså.

Jeg drikker kun iskaffe, og det har de i hvert fall i porsjonsposer i pulverform, som jeg heller bruker når jeg skal på tur, enn disse ferdigblandede. Jeg drikker jo kun kaffe som ikke smaker kaffe, men det kan sikkert være verdt å sjekke om de har noen sorter iskaffe som det er mer vanlig kaffesmak på.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (27 minutter siden):

Jeg drikker kun iskaffe, og det har de i hvert fall i porsjonsposer i pulverform, som jeg heller bruker når jeg skal på tur, enn disse ferdigblandede. Jeg drikker jo kun kaffe som ikke smaker kaffe, men det kan sikkert være verdt å sjekke om de har noen sorter iskaffe som det er mer vanlig kaffesmak på.

Det var jo åpenbart en god løsning, hvorfor har jeg ikke tenkt på det… Og har man med en liten «risteboks» eller kopp med tett lokk får man blandet det skikkelig bra.

Jeg stjeler den idèen 👍

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (35 minutter siden):

Jeg drikker kun iskaffe, og det har de i hvert fall i porsjonsposer i pulverform, som jeg heller bruker når jeg skal på tur, enn disse ferdigblandede. Jeg drikker jo kun kaffe som ikke smaker kaffe, men det kan sikkert være verdt å sjekke om de har noen sorter iskaffe som det er mer vanlig kaffesmak på.

På sommeren hender det at jeg slår til og lager meg cold brew (kaller vi det kaldbrygget kaffe på norsk?), særlig nå som det har vært nokså varmt i det siste. Veldig enkelt i grunn, litt grovmalt kaffe legges i kaldt/romtemperert vann i 12–18 timer sånn omtrent, avhengig av temperaturen. Kaffen laget på denne måten smaker mindre bittert enn kokekaffe som har blitt kjølt ned. Kaldbrygget kaffe blir gjerne brygget som et konsentrat som kan tynnes ut med vann/melk og isbiter når kaffen skal nytes i sommersola. Burde være fullt mulig å gjøre slikt på tur under et bålforbud også (da er det jo gjerne tørt/varm i lufta uansett).

På sist batch brukte jeg 100 g kvernet kaffe kombinert med 400 g vann, satt i kjøleskap i ca. 18 timer. Denne konsentrerte kaffen tynnes så ut i et forhold et sted mellom 1:1 til 1:4 litt avhengig av preferanse. Så det går litt mer kaffe per liter kaffe enn ved koking,

Klart, det blir ikke den samme "hyggen" som man er vant med fra en varm kopp kaffe, men absolutt ikke så verst.

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Jeg regnet med å få en del pekefinger og motbør for staheten min i denne tråden. Det er vel og bra, skogbrann er en stygg uting av hensyn til eiendom, infrastruktur og tømmerdrift. Her snakker man om verdier i milliardklassen så skogbrann MÅ unngås. Så langt er vi enige :) 

For min del handler dette imidlertid om noe mer enn kun en laber Real Kebabgryte (for øvrig den beste middagen i Real-serien) og en skvett kaffe på morrakvisten. For min del har primus og kosen den gir gått fra å være ikke-eksisterende til en essensiell del av kosen i friluftslivet på bare 18 måneder. Tiden med slapp salami og majones er over. Turglede som argument blir sikkert møtt med sarkastisk oppgitthet her i forumet som ellers i samfunnet når det kommer til skogbrannfare etc, men veier likevel tungt i det personlige valg.

Beklagar, men du får null sympati frå meg! Det er slike holdningar som du viser, som gjer meg til tilhengar av forbud og det du kallar formynderi.

Dersom primusbrenning er så viktig for livskvaliteten din, får du reise til ein del av landet der det ikkje er restriksjonar for slikt. Det er truleg bare ein kort biltur, eller togtur, unna.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (2 timer siden):

 friluftsfolk med kokeapparater har laget branner og vil nok fortsatt gjøre det. Men jeg kommer ikke til å gjøre det...

0EB9B9CC-1752-4EA3-A58C-6B8E523F75A9_1_201_a.jpeg.50275fff1975c3f9f796e63c882f0fae.jpeg

Sikkert ikke, og ikke jeg heller.

Men det samme sa nok alle disse folkene også. Det er jo det som er litt av poenget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å pakker for en tur til Lifjell(Telemark) i helga, og har gått fra Trangiatriangle med gassbrenner, til toppmontert brenner til ingenting..
Skal være borte EN natt, så jeg skal nok overleve med noe enkelt på de timene. Skal jo bare gå, fiske, fotografere, sove litt, gå mer, fiske mer og fotografere mer før jeg går til bilen igjen på dag to uansett. Så tror rett og slett det bare blir et par grove horn med ost og skinke fra den lokale kafeen dag 1, og et halvt Jegerbrød fra Coop Extra og brunost eller noe på dag to, + sjokolade, cola og vann :D 

Har ikke lyst til å svi av halve Lifjell bare fordi jeg "skulle bare" koke litt vann..........!
Det er heller ikke varslet brannfare der på Yr, det er fortsatt snø og snøsmelting der, men det er fortsatt fullt brannforbud i både Seljord og Notodden kommune.

Så enkelt er det faktisk...

  • Liker 7
  • Takk 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (11 timer siden):

Herregud for en tråd…

Nå handler tråden om hvordan man kan lage mat på tur over noen dager når det er bålforbud, altså uten fyring av noe slag – i et forum bestående av friluftsfolk som kanskje er over snittet opptatt av at friluftsliv skal utøves på en måte som faktisk ikke forringer naturen og naturopplevelser for andre. Er du da virkelig overrasket over at du møter motbør når du fremmer holdninger om at det er greit å fyre under et bålforbud fordi du "bruker hodet", fordi noe annet er formynderi fra staten? At man veier sitt eget behov for kaffekos tyngre enn risikoen for å utløse en skogbrann som krever massive ressurser fra samfunnet for å håndtere? Jeg slenger meg på det et par andre her har sagt, at du får null sympati – og null respekt – fra meg. Og så er ikke dette innlegget fra deg et bidrag i å holde kvaliteten på tråden oppe akkurat...

Skal bare... skrev (15 timer siden):

Beklagar, men du får null sympati frå meg! Det er slike holdningar som du viser, som gjer meg til tilhengar av forbud og det du kallar formynderi.

Dersom primusbrenning er så viktig for livskvaliteten din, får du reise til ein del av landet der det ikkje er restriksjonar for slikt. Det er truleg bare ein kort biltur, eller togtur, unna.

Så hjertens enig! Det er folk med de holdningene som enkelte her viser som gjør det nødvendig at vi har lover og forskrifter som kan forby enkelte ting i perioder. Ironisk nok, kanskje?

Kristian V. skrev (5 timer siden):

Har ikke lyst til å svi av halve Lifjell bare fordi jeg "skulle bare" koke litt vann..........!
Det er heller ikke varslet brannfare der på Yr, det er fortsatt snø og snøsmelting der, men det er fortsatt fullt brannforbud i både Seljord og Notodden kommune.

Så enkelt er det faktisk...

Dette er holdninger jeg har mye mer sansen for! Så enkelt er det faktisk, godt sagt @Kristian V.! Det er fullt mulig å både overleves og trives på tur uten fyringsmuligheter, selv om det kanskje ikke er helt samme kosen for mange. Havregrøt, kaffe, te og en del annet kan faktisk tilberedes med kaldt vann i stedet for kokende vann, gitt at man tar seg litt bedre tid.

Så under bålforbud kan en del av morgenrutinene flyttes til kvelden; tilsett vann til havregrøten, og legg kaffe/te i vann før du legger deg slik at det er klart over natta. Så er det fullt mulig med brød, spekemat, nøtter, sjokolade, tørket frukt og generelt tørrmat dersom man ikke har disse timene til å la ting godgjøre seg.

  • Liker 7
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle etter planen ut på en etterlengtet femundstur om et par veker. Det er uaktuelt å ta en sånn tur uten å bruke gassbrenner, så da………reiser vi en annen plass istedenfor!!

Er det et så tydelig uttrykt forbud så respekterer vi selvfølgelig det, selv om vi (som alle andre) hadde kunnet bruke gassbrenner heilt trygt.

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back to topic (btw: Takk til Moderator for tålmodigheten, skal skjerpe meg på derails heretter): Havregrøt laget på kaldt vann er visst en slager har jeg lest, men hvordan er det eventuelt med babyvelling laget på kaldtvann? Kan det fungere eller blir det bare motbydelig? 
Har jo prøvd babyvelling med varmt vann og det smaker jo «så der…» selv med oppkok…


Som nevnt så ender jeg uansett opp med å måtte ty til kaldmat på tur fra tid til annen. Kan jo like så godt finne alternativer til polarbrød med salami først som sist. Det er jo trist som juling allerede etter første måltid. 

 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.