Gå til innhold
  • Bli medlem

Posekake som brennes


Tittei

Anbefalte innlegg

Har en utfordring. Jeg prøver å lage kaker, sånne poser med pulver som du tilsetter med smør og vann. Problemet er at jeg alltid brenner det jeg lager uansett hvor lav varme jeg har på primusen. Hva gjør dere? 
 

Har samme problem med kanelsnurrer også. Endten blir de ikke gjennomstekte eller så blir de brent. Noen gode råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du bare har undervarme må det du steker være svært tynt, og helst kunne snues. (Pannekaker, pannebrød etc.) 

Det du trenger for å gjennomsteke større ting som kake uten å svi det er et lukket rom der luften blir varm rundt hele kaken. Det finnes ferdige løsninger for turbruk, men en liten form på en rist inne i en større kasserolle med lokk, vil gjøre susen. Noen bruker også litt sand i bunn av den store kasserollen for å få jevnere varme.

Noen eksempler (som jeg ikke har testet):

https://bikeshop.no/firebox-stove/firebox006/firebox-billy-baking-kit-14cm-for-baking-på-tur?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQ82jng4ZqO9uiMTrOjLgU2R4-BogPSGhxvxHe9vEeEhOMXM9m_1jgxoCgXQQAvD_BwE

https://www.sparelys.no/omnia-miniovn-boksovn?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQyAAYwM5_eVTb4svpvdj1Yt8mKcyV8buqsmutgoWnnBi_uvNt5eToRoCK9oQAvD_BwE

Det kan godt være det finnes bedre løsninger, eller at du kan finne disse billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 timer siden):

Hev panna/kjelen høyere fra flammen?

Hvordan gjør jeg det? Holder den høyere med hendene

 

Eksilbergenseren skrev (7 timer siden):

Så lenge du bare har undervarme må det du steker være svært tynt, og helst kunne snues. (Pannekaker, pannebrød etc.) 

Det du trenger for å gjennomsteke større ting som kake uten å svi det er et lukket rom der luften blir varm rundt hele kaken. Det finnes ferdige løsninger for turbruk, men en liten form på en rist inne i en større kasserolle med lokk, vil gjøre susen. Noen bruker også litt sand i bunn av den store kasserollen for å få jevnere varme.

Noen eksempler (som jeg ikke har testet):

https://bikeshop.no/firebox-stove/firebox006/firebox-billy-baking-kit-14cm-for-baking-på-tur?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQ82jng4ZqO9uiMTrOjLgU2R4-BogPSGhxvxHe9vEeEhOMXM9m_1jgxoCgXQQAvD_BwE

https://www.sparelys.no/omnia-miniovn-boksovn?gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQyAAYwM5_eVTb4svpvdj1Yt8mKcyV8buqsmutgoWnnBi_uvNt5eToRoCK9oQAvD_BwE

Det kan godt være det finnes bedre løsninger, eller at du kan finne disse billigere.

Takk. Jeg syns liksom «alle» klarer å lage kanelsnurrer uten problem, mens jeg bare får brente eller ugjennomstekte 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittei skrev (26 minutter siden):

Og da gjør jeg hva? Røra er jo i stor grad flytende hvis vi snakker om kake/sveler

Dersom det er høy nok temp med vannbad, så kan kanskje ha røra i en pose og legge den i vannbadet?

Blir vel noe "rustikke" kaker med særpreg dette... (Jeg har ikke prøvd selv)

Kanelsnurrer klarer jeg også å brenne i panna, men pannekaker eller sveler stekes greit i panne på primus. Og så trenger jeg bare vann for tilsette poseblandingen. Toppes helst med bær plukket i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tittei said:

Og da gjør jeg hva? Røra er jo i stor grad flytende hvis vi snakker om kake/sveler

Finn en kakeform som passer i kjelen, fyll i vann, dekk kjelen til og kok. Prøv deg gjerne frem med det du lager om du vil dekke til kakeformen når den er i kjelen eller ikke. Det kan også være lurt å heve kakeformen noe fra bunnen på kjelen med et par kvister. 
 

Det er også mulig å koke kake i vann, søk på "boiled pudding" så ser du konseptet. Du tar et tørkle som du smører/fukter og strør før du fyller i kakemikstur og koker. Ganske artig i grunn. 

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tittei skrev (På 4.5.2023 den 16.01):

Hvordan gjør jeg det? Holder den høyere med hendene

 

Takk. Jeg syns liksom «alle» klarer å lage kanelsnurrer uten problem, mens jeg bare får brente eller ugjennomstekte 😢

«Alle» klarer da virkelig ikke å lage kanelsnurrer på tur. Tøys og tull, og opp med humøret. Kanelsnurrer skal jo lages i ovn. Er på ingen måte overrasket over at dette blir en  komplisert oppgave på primus. For å løfte humøret ditt litt kan jeg opplyse om at ekte nimroder som undertegnede faktisk regelmessig er istand til å brenne noe så idiotenkelt som havregrøt på primus. Dette gjelder med Whisperlite. Sulten og utålmodigheten tar overhånd derav for høy varme. Har faktisk kommet dit hen at jeg har med stålull til oppvasken på tur… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på at jeg ser flere bruker Omnia med svært godt resultat.

Det produseres nydelig bakverk, boller, brød, kaker, lasagne etc. i disse.

Denne får du også siliconform til, slik at ting ikke brenner seg fast og du bare kan løfte ut siliconformen/kaken:

 

DC162299-ECBB-426E-B8FD-A3FC25BCB083.jpeg

 

EDIT: ser @Eksilbergenseren allerede har linket til omniaen ;) 

 

6E3EECE9-69E0-4498-AFE6-EBA43B32E963.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
TheSleepwalker skrev (På 5.8.2023 den 17.59):

Burde vel fungere bra med liten kjele/form oppi stor kjele. Fyll litt stein eller noe i bunn av den store, samt vann. På med lokk på den store og kjør på.

Eller?

Tror jeg må teste dette. 

Ja, jeg husker far bakte bursdagskake til broren min på gassbluss på hytta en påske for 30+ år siden med denne metoden. Han satte kaken ut i snøen for avkjøling og den ble spist av bikkja så aner ikke om den faktisk ble god.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Moren min hadde en Omnia type som hun kallte "gassbakeform" - altså til å bake over gassbluss med. Den virker fortrinlig ( mange engelske Plumkaker er bakt i denne) og står på hytta, hvor vi har gass. Borsett fra at den er av aluminium, så det meste lett brenner sig fast. Derfor er silikone innerformen sikkert genial. - Kanskje jeg skal forsøke å få tak i sådan såfremt det da er samme diameter!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Hei

Moren min hadde en Omnia type som hun kallte "gassbakeform" - altså til å bake over gassbluss med. Den virker fortrinlig ( mange engelske Plumkaker er bakt i denne) og står på hytta, hvor vi har gass. Borsett fra at den er av aluminium, så det meste lett brenner sig fast. Derfor er silikone innerformen sikkert genial. - Kanskje jeg skal forsøke å få tak i sådan såfremt det da er samme diameter!

Elgen

Laget krydderkake i min i går, på optimus Stillebrenner.

Stillebrenner samler flammen på midten, så den blir 250 grader på noen sekunder (har termometer på min omnia). Så den må stå på veldig lav effekt.

Kaken skulle ta ca 25 minutter, men den måtte stå en liten time. Men den ble fin den kaken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2023 at 5:59 PM, TheSleepwalker said:

Burde vel fungere bra med liten kjele/form oppi stor kjele. Fyll litt stein eller noe i bunn av den store, samt vann. På med lokk på den store og kjør på.

Eller?

Tror jeg må teste dette. 

Funker knall. La litt grus i kjelen for å lage avstand mellom kakeformen og kjelebunnen. La på lokk og dampkokte kaka til den virket fast i fisken. 

 

20231015_113159.jpg

20231015_115317.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bakte Toro sin eplekake i min nyanskaffede Omnia ovn i helgen. Tok 10 min lengre enn det sto på pakken. Trolig grunnet at jeg stekte ute i ganske kraftig vind.

Kaken ble suveren. Ikke svidd og forsvant på et blunk. 

Dette var min første test av ovnen, planen er å ta den med på pulk og kajakk turer i 2024.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.