Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lære å stå på ski uten å ha venner som vil stå på ski?


Skrotnissen

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å gå lange fjellskiturer over flere dager, og er i god form, men klarer knapt komme meg ned bakkene.

Jeg drømmer også om å gå dagsturer i fjellet på vinteren (randonee) og deretter stå ned, men jeg er elendig på å styre nedover, spesielt i varierende føre.

Jeg er oppvokst uten ski på beina (sto for første gang et stykke ut i 20-åra, er nå i 30-åra), og ingen av vennene mine er interesserte i ski.

Jeg er erfaren til fjells og har gått flere uker alene på tur, men kun på sommeren. Er det noen forsvarlig måte å øve på ski alene inntil jeg er på et nivå hvor jeg f.eks. kan delta på dnt-turer? Fjellski tenker jeg at jeg kan legge ut på tur i terreng som ikke er altfor bratt, og rando kan jeg kanskje øve på i skitrekket (kun en times tid fra hjemme). Høres dette greit ut, selv med manglende skiferdigheter?

Syns det er så vanskelig å komme meg inn i skimiljøet, enda verre enn klatremiljøet da det føles som alle har stått på ski i årevis

Endret av Skrotnissen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn deg en preparert skiløype i nærheten av der du bor. Gå masse i den. 

Stå gjerne i skitrekk med rando-utstyr, men jeg ville begynt å få mengdetrening på "vanlige" ski i langrennspor først.

Skal du gå på fjellet med fjellski ville jeg sett etter preparerte / oppkjørte løyper der og. Er det preparert er det som utgangspunkt også trygt (ikke skravler, bekker, dårlig is, etc), men forholdene kan endre seg raskt i fjellet så du må likevel bruke hodet. 

Det er bare en måte å få skiferdigheter - gå på ski :) Høres ut som du overtenker dette, eller har en mental dørstokkmil, men bare ta på deg skiene og bruk dem. Dra på korte dagsturer med ski, utfordre deg gjerne på slike turer (ikke på lange krevende turer). Som jeg sier til ungene mine; å ramle på ski viser bare at du prøver å bli bedre. Stekk grensene i starten, så skal du se at du fort blir i stand til å gå på DNT-turer eller renne på randoutstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig skiamatør her - jeg bare begynte med det jula 2021. Kjøpte fjellski og tok første turen opp i vinterfjellet hele nyttårshelgen alene 😁

Aldri vært noen ski-person før dette. Sist jeg gikk på ski før der var vel den ene gangen på barneskolen. Nå har jeg en god del hundre kilometer under fjellskia, og har også skaffet meg langrenn og slalomski for å lære meg det og, med ambisjoner om rando senere😁

Jeg tryner fremdeles i nedoverbakker på fjellskiene når pulken er på... :) Relativt flate Hardangervidda er fint!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @ingen87 og @sneakyowl sier er det trening som gjelder. For egen del syns jeg ikke noe om å eksponere min uerfarenhet blandt de erfarne og tenker at det også føles slik hos andre. Så da blir det helst til at en vil teste det ut for seg selv eller sammen med andre som også er nybegynnere. Litt lettere å falle når de fleste andre gjør det samme, eller prøve seg fram under forhold hvor man kan oppnå et snev av stolthet over egen framgang og beherskning.

Jeg tar utgangspunkt i første setning hos TS og mener det er en god start for senere å tilnærme seg de neste ønskene.

Nærmeste skiløype kan være løsningen, men litt avhengig av hvor en bor. Er terrenget veldig kupert vil skiløypa i stor grad inneholde både oppover og nedover i varierende bratthet. Ikke lett å bygge gode følelser i sånt terreng når en er nybegynner etter min mening. Å gå fram og tilbake på et jorde er mulig, men ganske kjedelig.

Mitt tips er Sjusjøen vist du bor på østlandet. Lei en hytte på Sjusjøen hytter og camping for et par dager og nyt landets beste løyper i tilnærmet flatt landskap. Fra hytta til skistadion er det 3-5min hvor du spenner på deg skiene og så går du østover. Vist du har sånn passe med balanse er sporene i de slake bakkene så gode og uten skarpe svinger at du holder deg mest sannsynlig på beina. Disse slake bakkene er også her du trener ploging. Selv om det går sakte plasser den ene skien utenfor sporet å begynn plog mens den andre skien ligger trygt i sitt gode spor. øv deg på å flytte tyngdepunkt mellom benet/skien du har i sporet når du flytter den andre skien ut av sporet (for begynnende ploging) Tipper godfølelsen kommer raskere i dette terrenget, enn i vanskeligere terreng. Bonus er følelsen av å gå tur i høyfjell med milevis av flate vidder ispedd lune belter av fjellbjørk. Senere kan samme sted være utgangspunkt for flerdagers tur i samme type terreng videre nordover mot Rondane.

Noen vil nevne at Sjusjøen har forferdelig mye folk og det er helt riktig. Det er mange supergode, flest moderate og en del nybegynnere og det er rett plass for alle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipp langrenn og bruk heller fjellski, greit å øve på det utstyret du skal bruke på tur. Skal du bli god på ski er massetrening og skileik som gjelder. Rundt og rundt i preppa løyper, får deg i bra form, men ikke nødvendigvis veldig god på ski. Ser mye hyttefolk som tilbringer alt for mye tid i preppa løyper og suger ekstremt når de skal ned en liten bakke, spesielt når det er veldig oppkjørt og hardt føre. Eier ikke skifølelse og fyrstikkene de går på er null verdt nedover. Fint å starte i preppa løyper, med kom deg ut i utafor løypa og lag deg ei egen løype finn deg litt kupert terreng med små bakker som du kan trene på. Synes at folk skal ha for mye tilrettelagt når de skal på skitur og det alltid skal være milevis med nypreprerte løype med silkeføre. Der det er snø, er det som regel alltid fint skiterreng, selv om det er paddeflatt og uten preppa løyper i nærheten. Selvfølgelig vil føre og vær spille inn, men om du venter litt at snøen har satt seg og forholdene er rette trenger du ikke preppa løyper. Finn gleden ved å stå på ski, selv på korte turer, hardt føre, møkka vær og området rundt ikke innbyr til posting på Instagram. Kunne fint stått på ski midt i Oslo sentrum om det hadde vært skiføre nok. Råd fra en som har hatt ski på beina siden han kunne gå og synes det er helt unaturlig å baske i snøen uten ski på beina

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart fra folk her at man ikke trenger å være født med ski på beina for å gå på ski. Masse trening er tingen - ikke alltid like greit; fra vinduet her ser jeg mer bar bakke enn snø.

@Dompappen har (tror jeg), et godt poeng. Preparerte løyper er tvangstrøyer for beina, du lærer å gå rett frem og det gjør ekstra vondt når du går i bakken. Utenfor (som er 99,999% av det aktuelle løypenettet), går du i eget tempo, med egen beinstilling og kan vimse og finne ut av ting - inkludert hvordan stable seg på beina etter å ha plantet nepa i snøen - i fred og ro. Spør du meg, så er det å lage sine egne løyper det som er skigåing. Og det er det du drømmer om, så hvorfor ikke starte med en gang?

Sniktrening kan (jeg spekulerer), være gåstaver. En viktig del av skigåing er å bruke armene og overkroppen mer under gange. Gåstaver kan brukes overalt, men hvis du har noe kupert terreng i nærheten, så lærer du å stokke stavene - hvilket du trenger på ski.

Kanskje også begynne å gå med feller? Du slipper å mase med smøringens mystikk og farten blir sjelden den helt store særlig raskt. Hvis ski har støttehjul, så må det være feller. Som også er fine å ha når du skal til i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Der det er snø, er det som regel alltid fint skiterreng, selv om det er paddeflatt og uten preppa løyper i nærheten. Selvfølgelig vil føre og vær spille inn, men om du venter litt at snøen har satt seg og forholdene er rette trenger du ikke preppa løyper.

Preparerte løyper fungerer til mengdetrening fra første snøfall. Hvis du kommer hit og går i skogen på første snøfall så sitter du fast i einetjærr, smågran, bjørkekratt, avblåste rabber, myrkuler  Jeg har mer enn en hyttenabo (jeg bor på fjellet, milevis fra nærmeste skispor bortsett fra de jeg lager selv) som aldri tar på seg fjellski lengre fordi de har bannet og slitt i vanskelige forhold.

Skal man bli god å gå på ski kan man ikke sitte å vente til "forholdene er rette". Det er det fine med preparerte løyper, forholdene er så si alltid gode. Ja det er tvangstrøyer for skiene, men når man er helt fersk så er faktisk det helt greit, særlig i bakker (for å få en grunnleggende balanse, før man står i bakker utenfor løyper). Man kan gå ut av sporene når man vil utfordre seg mer. Bruk de skiene du har tenkt å bruke på tur. Ikke kjøp deg tynne langrennski. Er fjellskiene for tykke, så gå utenfor sporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffa långa gummistroppar finns på löpmeter på bland annat större fysioterapeft företag ,kan även eventuellt  gå med töjbara bogserlinor.

Sätt upp dessa på något stadigt och sätt på radio eller tv och stå och dra ofta både diagonal och dubbelstakning.

För balans kan man börja med en balansplatta.

Skateboard är bra balansträning för skidåkning.

Sedan åk på plan mark med lite bredare skidor utan stavar och sedan med stavar,efter detta i lite kuperad terräng ock lära sig ploga utför  och saxa i uppförs backar.

Kolla vad som är maxbredd på spår dragna med spårmaskin och åk helst EJ i preparerade spår med så breda skidor att spåren blir förstörda om du ska undvika få bittra/arga  medmotionärer.

Vid åkning på fjäll är det bra att kunna ploga nedför i skoterspår innan du åker i brant backe i lössnö då man kan skada vristrer och i värsta fall bryta benen med tung pulka som skjuter på.

När du kan åka så du klarar åka med andra med mer vana kan du åka på stugturer med Guider från DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotnissen skrev (På 27.1.2023 den 22.38):

Jeg drømmer om å gå lange fjellskiturer over flere dager, og er i god form, men klarer knapt komme meg ned bakkene.

Jeg drømmer også om å gå dagsturer i fjellet på vinteren (randonee) og deretter stå ned, men jeg er elendig på å styre nedover, spesielt i varierende føre.

Jeg er oppvokst uten ski på beina (sto for første gang et stykke ut i 20-åra, er nå i 30-åra), og ingen av vennene mine er interesserte i ski.

Jeg er erfaren til fjells og har gått flere uker alene på tur, men kun på sommeren. Er det noen forsvarlig måte å øve på ski alene inntil jeg er på et nivå hvor jeg f.eks. kan delta på dnt-turer? Fjellski tenker jeg at jeg kan legge ut på tur i terreng som ikke er altfor bratt, og rando kan jeg kanskje øve på i skitrekket (kun en times tid fra hjemme). Høres dette greit ut, selv med manglende skiferdigheter?

Syns det er så vanskelig å komme meg inn i skimiljøet, enda verre enn klatremiljøet da det føles som alle har stått på ski i årevis

Herlig at det ikke bare er jeg som har dette utgangspunktet i en alder av 30+… Kjøpte smøreski for noen år siden (er vel ihvertfall 10 år siden), gikk to-tre turer hvor jeg falt mye. Mistet lysten da jeg gikk på dagtid i varmt vær med i overkant mange vitner i løypa. Er jo litt strevsomt for stoltheten når barna smiler av deg der du ligger for hundrede gang et sted mellom løypa og blåbærlyngen. Tar ny fatt nå denne uken, men vil gå på dagtid i ukedagene. Blir felleski denne gangen, men er forberedt på noen fall, men uten for mange tilskuere… 

Håper at rå styrke kan hjelpe meg litt denne gangen. Var bleikfeit og overvektig sistgang jeg forsøkte meg, mens nå er jeg i mitt livs vinterform. Rå styrke er vel ikke å forakte vil jeg tro. 
Skriver egentlig dette for å motivere deg. Du er aldeles ikke den eneste nordmannen som er født med fjellstøvler heller enn ski på beina. Er kjipt å måtte lære seg noe i voksen alder som andre lærte seg da de gikk i barnehagen, men men. Blir jo bare enda bedre når man etter et titalls blåmerker begynner å merke fremgang. Er likevel litt skeptisk må jeg innrømme. Har aldri backet ut av noe fysisk annet enn langrenn tidligere… 

Uansett- masse lykke til! Heier på oss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd over her om å starte med fjellskia. Da kan man labbe avsted utenfor løype og bli vant til balanse og hvordan man stokker ski og staver. 
Jeg har en importert svigersønn som ville lære å stå på ski. Gikk på Oslo sportslager og ble satt opp med raskt markautstyr. Det ble alt for vanskelig for ham, og han likte seg mye bedre når han fikk låne fjellski av meg. 
Det er en del kurs rundtomkring som kan være bra og kan gjøre læringskurven mye brattere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne å legge ut på korte turer og turer i passe bratt terreng og prøve seg fram. Ingen skam å gå ned de vaskeligste kneikene.

Øv gjerne i skibakken for å få litt mengdetrening på nedoverteknikk.

Litt instruksjon på teknikk er nødvendigvis ikke dumt, men du kan også lese litt og prøve deg fram.

Man trenger ikke å være god for å ha det gøy, det er jo derfor vi gjør dette, men ett visst nivå gjør ting litt kjekkere.

Jeg har stått på ski siden jeg kunne gå. På randoski kommer jeg elegant ned de fleste steder man skulle trodd det var umulig å stå på ski, men på fjellski ser jeg nærmest ut som en ku med mindre det er gode forhold. Så ikke forvent å kjøre elegant ned på fjellski på variert føre i fjellet uten en viss mengde trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.