Gå til innhold
  • Bli medlem

iPhone 14 med satellittkommunikasjon - ikke lenger behov for InReach, Spot osv?


jaknudsen

Anbefalte innlegg

Måssåbjønn skrev (36 minutter siden):

Dette koster vel i tillegg bare 500 kr i året i sektoravgift til Nkom, mens det for Garmin inReach koster minimum 1559,88 kr i året, pluss eventuell aktivering.

Jepp. InReach er dyrt i bruk, og helt unyttig om den ikke har ett aktivt abonnement. Ulykker skjer like gjerne på en av de mange korte turene man har, som den ene «langturen» man har i året.

Måssåbjønn skrev (36 minutter siden):

Så hvis batteritid på 7 år stemmer, og den koster ca. 4500 kr inkl. programmering i innkjøp, så ender man vel opp med en total kostnad på 8000 kr for levetiden til enheten, altså en drøy tusenlapp i året. Det er jaggu ikke ille, egentlig.

Når batteriet har vert aktivt i 7 år, sendes den inn til service.

Da blir batteriet skiftet, alle pakninger byttet, enheten blir trykktestet (tilsvarende ganske dyp dybde), funksjonstestet og stemplet med ny servicedato. Så den er ikke søppel etter 7 år :) Servicen fikk jeg antydet ca 2000kr for.

 

Samtidig er enheten utstyrt med testfunksjoner man skal benytte jevnlig, men bare i de første 5 minuttene per klokketime når man kjører GPS test. Dette fordi ved GPS testen sender den ut ett svært kort nødsignal, og for at det ikke slike signal skal kunne mistolkes som nødmeldinger er det satt av 5 minutter per time til slike signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
Skogens Stønn skrev (På 8.9.2022 den 22.42):

Det man må ta med i planleggingen hvis man skal benytte en sånn løsning med mobil i stedet for en egen enhet (inReach, SPOT etc) til å påkalle hjelp er at man hele tiden må passe på å aldri bruke opp så mye strøm i mobilen at man ikke lenger har nok til å påkalle hjelp.

;-)

Jeg støtter løsningen med egen enhet for nødkommunikasjon. Jeg har med telefonen, men den bruker jeg til å ta bilder (i tillegg til kompaktkameraet), GPS app og kontakt med de hjemme hvis jeg øsker det.

Miamaria skrev (På 22.9.2023 den 14.47):

De første to jeg hadde tålte ikke kulde, så hvis jeg trengte telefonen på tur om vinteren måtte jeg legge den i armhulen og løpe rundt med den for å få den i gang.

Min erfaring er også at både batteriet og elektronikken er sårbar for lave temperaturer. Mange tenker kun på batteriet. Men når det går mot minusgrader, kan telefonen være vanskelig å få i gang.

Jeg har som regel telefonen i en Ortlieb Document Bag A6 (selv om telefonen også er vanntett). Enten i jakka eller buksa. Da holder den seg varm. Men telefonen erstatter ikke Inreach som nødsamband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 22.9.2023 den 16.04):
Måssåbjønn skrev (På 22.9.2023 den 15.20):

Dette koster vel i tillegg bare 500 kr i året i sektoravgift til Nkom, mens det for Garmin inReach koster minimum 1559,88 kr i året, pluss eventuell aktivering.

Jepp. InReach er dyrt i bruk, og helt unyttig om den ikke har ett aktivt abonnement. Ulykker skjer like gjerne på en av de mange korte turene man har, som den ene «langturen» man har i året

Ja, det koster litt med inreach. Men det er mulig å deaktivere abonnementet i de månedene du ikke er på tur der inreach er nødvendig. Jeg pleier å deaktivere i nov-des-jan perioden. Da er været i fjellet så dårlig at jeg som regel ikke er på turer der jeg trenger inreach. I tillegg hender det at jeg deaktiverer abonnementet i enkeltmåneder utover det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (8 minutter siden):

Ja, det koster litt med inreach. Men det er mulig å deaktivere abonnementet i de månedene du ikke er på tur der inreach er nødvendig. Jeg pleier å deaktivere i nov-des-jan perioden. Da er været i fjellet så dårlig at jeg som regel ikke er på turer der jeg trenger inreach. I tillegg hender det at jeg deaktiverer abonnementet i enkeltmåneder utover det.

Det er jeg klar over, men for sammenligningens del blir det riktigst å sammenligne 1:1, altså mulighet for bruk gjennom hele året på begge to. Som @Marius Engelsen sier, så er det jo kanskje like gjerne på en av de kortere turene man skader seg og trenger hjelp. Inn mot de lengre turene gjør man jo gjerne litt mer forberedelser og er litt mer «aktsom» enn på slike dagsturer i hverdagen, i alle fall i min verden. Vet at mange som ikke har med særlig med ekstra klær og mat for en kjapp skitur i fjellet der det er sparsomt med dekning, for eksempel. Fordi det ikke er «nødvendig».

Og selv om man deaktiverer abonnementet de månedene man ikke er på tur, så er det vel fortsatt er årsgebyr for Freedom-abonnementene på 379,99 NOK per år uavhengig av hvor mange måneder man bruker det, slik jeg leser det. Altså om man bruker inReach 1 måned per år, så ender man opp på minimum 544,98 kroner, som allerede er mer enn den nevnte sektoravgifta til Nkom. Så kostnadsmessig kommer jo inReach dårligst ut uansett, selv om man deaktiverer abonnementet i 11 av 12 måneder... det er ganske drøyt!

Ellers tenker jeg at det er større usikkerhet rundt utvikling (stigning) i prisene på abonnement hos Garmin/inReach enn sektoravgifta til Nkom noen år fremover i tid. Garmin kan jo i prinsippet øke prisene med 20 % over natta, mens sektoravgifta nok er litt mer forutsigbar.

Jeg har selv en Garmin Alpha 200i med inReach, men skal nok seriøst vurdere en Ocean Signal PLB i stedet for å aktivere inReach på den. Takk igjen til @Marius Engelsen for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (57 minutter siden):

Ja, det koster litt med inreach. Men det er mulig å deaktivere abonnementet i de månedene du ikke er på tur der inreach er nødvendig. Jeg pleier å deaktivere i nov-des-jan perioden. Da er været i fjellet så dårlig at jeg som regel ikke er på turer der jeg trenger inreach. I tillegg hender det at jeg deaktiverer abonnementet i enkeltmåneder utover det.

 

Om man deaktiverer abonnementet er den ikke nødvendigvis med når man trenger den. Er den tatt inn til lading, tom for batteri, eller abonnementet er deaktivert, kan den ikke brukes.

Er den alltid aktiv, og alltid festet på sekken/padlevesten eller jakken man bruker, vil den være med når den trengs.

En ulempene med inreach, er derfor prisen på abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende jeg ender opp med en Ocean Signal PLB selv om ikke lenge for en upcoming "Svalbard-ekspedisjon" (PLB påkrevd fra Sysselmester). Jeg ser ikke for meg at jeg vil kvitte meg med Inreachen, og vil nok foretrekke den på "vanlige" turer pga.  nyttige funksjoner.

Hvis noen er veldig interesserte i en Ocean Signal PLB, men ikke har noe umiddelbart behov for å ha den NÅ, så ser jeg etter noen som kan ta over eierskapet (eierskifte må søkes/meldes til NKOM) en gang i 2024 til en greit rabbatert pris. Send meg en melding i så fall ;) #Skamløs kanskje-reklame#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en InReach med fast abonnement er det jo mulig å leie den ut i de periodene man ikke benytter den selv. Da er den også tilgjengelig med abonnement for korte turer. Eventuelt leie en InReach med abonnement de gangene man har behov.

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje iPhone 14 'bedre' enn min iPhone 12, men opplevde flere ganger at skjermen ble uresponsive når telefonen ble litt fuktig, eller at det var fuktig (regnet) under en tur over Saltfjellet nå i slutten av september.  Temperaturen var mellom -2 - 10 grader'ish.

Selv om jeg tørket skjermen så måte jeg slå av og på* telefonen for å få skjermen responsive igjen. (*eller dvs, gjøre en reset med knappene siden jeg ikke kunne bruke skjermen)

Har tidligere brukt dedikert system- eller kompakt kamera, men valge å bruke telefonen som hovedkamera denne gangen. Den holdte batteriet bra så lenge den var i flymodus og ble oppbevart varmt (jakkelomme eller bukselomme),  Ladet bare 1 gang på 10 dager, og da var tlf'en påslått på dagen og avslått på natten. 

Men poenget er at jeg aldri kommer til å sette min lit til at en dings med berøringsskjerm skal funke når jeg trenger den som mest.
Var bla derfor jeg byttet ut min gamle garmin GPS med kun touchskjerm med en GPS med knapper.

Jeg har ikke opplevd slike problemer med tlf eller GPS tidligere, så var jo 'greit' å få erfaringen selv, og ikke bare ha lest om dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (5 timer siden):

Nå er kanskje iPhone 14 'bedre' enn min iPhone 12, men opplevde flere ganger at skjermen ble uresponsive når telefonen ble litt fuktig, eller at det var fuktig (regnet) under en tur over Saltfjellet nå i slutten av september.  Temperaturen var mellom -2 - 10 grader'ish.

Selv om jeg tørket skjermen så måte jeg slå av og på* telefonen for å få skjermen responsive igjen. (*eller dvs, gjøre en reset med knappene siden jeg ikke kunne bruke skjermen)

Har tidligere brukt dedikert system- eller kompakt kamera, men valge å bruke telefonen som hovedkamera denne gangen. Den holdte batteriet bra så lenge den var i flymodus og ble oppbevart varmt (jakkelomme eller bukselomme),  Ladet bare 1 gang på 10 dager, og da var tlf'en påslått på dagen og avslått på natten. 

Men poenget er at jeg aldri kommer til å sette min lit til at en dings med berøringsskjerm skal funke når jeg trenger den som mest.
Var bla derfor jeg byttet ut min gamle garmin GPS med kun touchskjerm med en GPS med knapper.

Jeg har ikke opplevd slike problemer med tlf eller GPS tidligere, så var jo 'greit' å få erfaringen selv, og ikke bare ha lest om dem. 

 

Jeg padler mye havkajakk. Jeg har vanntett deksel på telefonen, det gjør ting litt bedre, men til tider blir den helt ubrukelig allikevel.

iphone har den funkjsonen at du trykker 5 ganger på av/på knappen, så ringer den nødnummer. Den tåler også vann godt, selv uten vanntett deksel, men med mikrofon og høyttaler full av vann er lyden elendig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg padler mye havkajakk. Jeg har vanntett deksel på telefonen, det gjør ting litt bedre, men til tider blir den helt ubrukelig allikevel.

iphone har den funkjsonen at du trykker 5 ganger på av/på knappen, så ringer den nødnummer. Den tåler også vann godt, selv uten vanntett deksel, men med mikrofon og høyttaler full av vann er lyden elendig…

Du kan også holde inn av/på sammen med en av lyd opp/ned på iPhone, for å ringe nødnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med andre Iphoner enn den jeg har, men der er det i hvert fall sånn at når jeg bruker knappene dere nevner for å ringe nødnummer, så ringer den ikke. Jeg får opp en meny på skjermen med mulighet for å slå av, nødinfo, eller nødanrop - som jeg da velger med å sveipe... Da er man i grunnen like "langt", når skjermen ikke skjønner berøring.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (51 minutter siden):

Det var pussig @Miamaria. På min iPhone, for jeg disse to bildene opp når jeg holder inne en knapp på hver side. Telefonen skifter automatisk fra det første bildet over til det neste etter noen få sekunder.

IMG_2638.thumb.PNG.ba22d8c98ab10ac8ef44405ebbf750e3.PNGIMG_2639.thumb.PNG.684848df059dc30a033f4da3018b02a2.PNG

 

RuneH skrev (51 minutter siden):

Du kan ringe uten å bruke skjermen også.IMG_3248.thumb.jpeg.28fcd57183d7f0e6f3a08270e9bdc7ac.jpeg

 

Marius Engelsen skrev (49 minutter siden):

Samme hvis du trykker 5 ganger. Teller ned i 8 sekunder og ringer, om du ikke avbryter i mellomtiden

Ikke nødvendigvis. Spørs hvilken innstillinger man har satt opp.

Viktig å kjenne utstyret om man skal bruke det som nødutstyr..

Jeg ringte en gang 'emergency service' ved ett uhell, der jeg er sikker på at det er gjentatte trykk på 'av knappen' som var grunnen til det, så jeg har deaktivert dette valget.

Jeg har ikke studert den nye featuren så nøye siden jeg har en litt eldre iPhone som ikke har featuren, men forsto det slik at satellittkommunikasjon var en ekstra feature, oppå 'call emergency services with buttons' (som går via vanlig mobiltelefon nett), men leser det av tråden som at på iPhone 14 og nyere så erstatter satellittkommunikasjon kommunikasjon via mobilnettet?

 IMG_1116.thumb.jpeg.850a29ed5064526e9d48b0ecf0105b06.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (26 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Spørs hvilken innstillinger man har satt opp.

 

Man må slå på nødanrop, det samme gjelder for trykk og hold inne på/av og lydknapp. Dvs. det var aktivert som standard på min telefon, så man må ikke slå det av om det skal fungere er vel rettere sagt.

Enkleste måten å teste dette på er å trykke 5 ganger og se hva som skjer, og holde inne av/på+lyd og se hva som skjer. Det kommer massevis av høye lyder og blinking med lommelykt, med mindre man slår på "call quietly", som ikke vil være så lurt i friluftssammenheng.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2023 at 9:30 AM, sneakyowl said:

Det kan godt hende jeg ender opp med en Ocean Signal PLB selv om ikke lenge for en upcoming "Svalbard-ekspedisjon" (PLB påkrevd fra Sysselmester). Jeg ser ikke for meg at jeg vil kvitte meg med Inreachen, og vil nok foretrekke den på "vanlige" turer pga.  nyttige funksjoner.

Hvis noen er veldig interesserte i en Ocean Signal PLB, men ikke har noe umiddelbart behov for å ha den NÅ, så ser jeg etter noen som kan ta over eierskapet (eierskifte må søkes/meldes til NKOM) en gang i 2024 til en greit rabbatert pris. Send meg en melding i så fall ;) #Skamløs kanskje-reklame#

Det PLB-kravet er artig, skal jeg ta meg en båttur til meldepliktig område må jeg visst oppgi nummeret på nødpeilesender, skal jeg derimot på scootertur til samme sted slipper jeg unna med Inreach og Iridium. Virker som noen har glemt å oppdatere et skjema etter at de begynte å akseptere Inreach.. (Jeg er fastboende og kan derfor kjøre scooter en del steder turister ikke kan, noen av stedene med søknads-/meldeplikt)

Å stille krav til bruk av en spesifikk teknologi er jeg ikke så sikker på om de egentlig har lov til.

On 10/11/2023 at 8:45 AM, Måssåbjønn said:

Det er jeg klar over, men for sammenligningens del blir det riktigst å sammenligne 1:1, altså mulighet for bruk gjennom hele året på begge to. Som @Marius Engelsen sier, så er det jo kanskje like gjerne på en av de kortere turene man skader seg og trenger hjelp. Inn mot de lengre turene gjør man jo gjerne litt mer forberedelser og er litt mer «aktsom» enn på slike dagsturer i hverdagen, i alle fall i min verden. Vet at mange som ikke har med særlig med ekstra klær og mat for en kjapp skitur i fjellet der det er sparsomt med dekning, for eksempel. Fordi det ikke er «nødvendig».

Og selv om man deaktiverer abonnementet de månedene man ikke er på tur, så er det vel fortsatt er årsgebyr for Freedom-abonnementene på 379,99 NOK per år uavhengig av hvor mange måneder man bruker det, slik jeg leser det. Altså om man bruker inReach 1 måned per år, så ender man opp på minimum 544,98 kroner, som allerede er mer enn den nevnte sektoravgifta til Nkom. Så kostnadsmessig kommer jo inReach dårligst ut uansett, selv om man deaktiverer abonnementet i 11 av 12 måneder... det er ganske drøyt!

Ellers tenker jeg at det er større usikkerhet rundt utvikling (stigning) i prisene på abonnement hos Garmin/inReach enn sektoravgifta til Nkom noen år fremover i tid. Garmin kan jo i prinsippet øke prisene med 20 % over natta, mens sektoravgifta nok er litt mer forutsigbar.

Jeg har selv en Garmin Alpha 200i med inReach, men skal nok seriøst vurdere en Ocean Signal PLB i stedet for å aktivere inReach på den. Takk igjen til @Marius Engelsen for tipset!

Inreach er dyrt ja, mye dyrere enn PLB. Så har den også en rekke funksjoner du ikke vil få med PLB.

Selv bruker jeg Inreach på tur, er jeg alene har jeg alltid på sporing hvert 30. minutt eller oftere. Inreach gir meg mulighet til å si fra om at jeg er fremme ved målet og til å ha en viss toveiskommunikasjon med andre.

PLB og Inreach har noe funksjonalitet som er mulig å sammenligne, mens Inreach har massevis av tilleggsfunksjonalitet.

Så enkle ting som å få en oppdatert værmelding, si fra om planlagt reiserute, få beskjeder hjemmefra osv er det kun Inreach som fikser. (Og Iridiumtelefon da, men den er skikkelig ræva å prate i)

Etter mitt syn er ekstrakostnaden ved Inreach absolutt verdt det, jeg har faktisk både Inreach og Iridumtelefon med meg på tur og har hatt bruk for toveiskommunikasjon ved en anledning mens det har vært praktisk i en del andre situasjoner.

On 10/12/2023 at 8:38 PM, jaknudsen said:

Nei, satellittkommunikasjon brukes kun når mobilnett ikke er tilgjengelig.

Hvilket satellittnettverk bruker iPhone? Det er vel uansett ikke tilgjengelig Norge ser det ut som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, jaknudsen said:

Aha.

Altså et nettverk uten global dekning. Med tanke på hvordan dekningen ser ut til å være nord for Trondheim ca kan man vel ikke belage seg på at iPhone-løsningen er veldig heftig. Dette er samme nett som SPOT bruker, de sliter visst en del i noen daler i Nord-Norge der Inreach funker gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennethj skrev (2 timer siden):

PLB og Inreach har noe funksjonalitet som er mulig å sammenligne, mens Inreach har massevis av tilleggsfunksjonalitet.

Da glemmer du noen ting. PLB har batteritid på 7 år, mer robust, pålitelig (skal på service hvert 7. år med batteriskift, pakningsbytter og ny trykktest), alltid aktiv, blinkende strobelys, og den sender radiosignal i tillegg til GPS posisjon. Sistnevnte gjør at hvis man driver avgårde blir man mye lettere funnet. Og hvis man flytter seg på land blir man også funnet. I dårlig sikt blir man også lettere funnet.

 

Det er kanskje noe av bakgrunnen for kravet under. På havet kan man flytte seg grusomt langt etter at nødknappen er trykket inn, og i bølger og dårlig sikt er det svært vanskelig å finne noen om man ikke vet nøyaktig hvor de befinner seg.

kennethj skrev (2 timer siden):

båttur til meldepliktig område må jeg visst oppgi nummeret på nødpeilesender, skal jeg derimot på scootertur til samme sted slipper jeg unna med Inreach og Iridium.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennethj skrev (3 timer siden):

Det PLB-kravet er artig, skal jeg ta meg en båttur til meldepliktig område må jeg visst oppgi nummeret på nødpeilesender, skal jeg derimot på scootertur til samme sted slipper jeg unna med Inreach og Iridium. Virker som noen har glemt å oppdatere et skjema etter at de begynte å akseptere Inreach.. (Jeg er fastboende og kan derfor kjøre scooter en del steder turister ikke kan, noen av stedene med søknads-/meldeplikt)

Å stille krav til bruk av en spesifikk teknologi er jeg ikke så sikker på om de egentlig har lov til.

Interessant! Så det kan være at det bare er skjemaet som burde oppdateres/tydeliggjøres ja... Da tror jeg at jeg kontakter Sysselmesteren før jeg kjøper en PLB "uten grunn". Ellers er det jo ikke idiotisk å ha redundansen heller :)

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marius Engelsen said:

Da glemmer du noen ting. PLB har batteritid på 7 år, mer robust, pålitelig (skal på service hvert 7. år med batteriskift, pakningsbytter og ny trykktest), alltid aktiv, blinkende strobelys, og den sender radiosignal i tillegg til GPS posisjon. Sistnevnte gjør at hvis man driver avgårde blir man mye lettere funnet. Og hvis man flytter seg på land blir man også funnet. I dårlig sikt blir man også lettere funnet.

 

Det er kanskje noe av bakgrunnen for kravet under. På havet kan man flytte seg grusomt langt etter at nødknappen er trykket inn, og i bølger og dårlig sikt er det svært vanskelig å finne noen om man ikke vet nøyaktig hvor de befinner seg.

 

Nå har jo Sysselmannen fått testet dette med Inreach en del ganger, etter utløst SOS fra en Inreach får de hyppige oppdateringer på posisjon og det har vist seg presist nok til at de har funnet folk som har kjørt scooter etter å ha utløst SOS-funksjonaliteten på Inreach.

For all del, PLB er bedre på dette men helheten gjør at Inreach er et bedre valg for svært mange fordi den gir en rekke tilleggsfunksjoner. Jeg tror egentlig det er at de har glemt å endre på skjemaet for reiser uten scooter som er greia.

I en nødsituasjon er alternativet med PLB kun å utløse den, med Inreach utløser man den og har i tillegg mulighet for toveiskommunikasjon slik at man kan informere om HVA krisen er. Jeg har selv vært i situasjoner der det har vært viktig å varsle uten at det har vært umiddelbar fare for liv, jeg er svært glad jeg da hadde toveiskommunikasjon både i form av Inreach og Iridium (inreach for å si fra til venner om at man var trygg, Iridiumtelefon for å kommunisere med nødetatene slik at de forstod risikobildet.)

I en ideell verden har man med seg alle de ulike kommunikasjonsmidlene, i praksis funker ikke det. For min del har jeg med inreach primært fordi enheten min funker til sporing, nød-GPS og toveismeldinger. Iridiumtelefonen er med fordi den rett og slett er det beste kommunikasjonsmiddelet for samtaler mens man er ute i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennethj skrev (1 time siden):

Altså et nettverk uten global dekning. Med tanke på hvordan dekningen ser ut til å være nord for Trondheim ca kan man vel ikke belage seg på at iPhone-løsningen er veldig heftig.

Ikke heftig p.t., men Globalstar planlegger å utvide med 17 satellitter til i 2025, i stor grad finansiert av Apple: https://ts2.space/en/emergency-sos-via-satellite-to-expand-coverage-with-globalstars-satellite-launch/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennethj skrev (27 minutter siden):

I en ideell verden har man med seg alle de ulike kommunikasjonsmidlene,

Det er sant. Vi må ikke glemme VHF radio, som også sender nødsignal om man har DSC. Jeg har alltid med på sjøen, for den kompletterer PLB og mobiltelefon ganske bra.

Da får man kontakt med nærliggende skip, og stort sett er kystradioen i rekkevidde. Man får kontakt med helikopter, og når man holder inne sendeknappen eller prater kan redningsskøyte og helikopter peile deg på den måten.

Når det gjelder mobiltelefon, så kjenner alle dens begrensinger når skjermen er våt, utenfor dekning og tom for batteri. Men i fastlandsnorge og langs kysten er det ganske god dekning, så den dekker det meste av behovet for to-veis kommunikasjon, som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.