Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin inreach messenger eller mini2?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en av de overnevnte.

Til navigasjon bruker jeg offline-kart på telefon, kart og kompass.

Funksjonaliteten jeg er ute etter er å kunne sende meldinger ink SOS, hente værmelding,  finne egne koordinater i tilfelle telefonen er død og jeg ikke klarer å orientere meg etter terreng (snøstorm, tett skog etc), samt dele egen lokasjon via web.

Jeg heller mot inreach messenger da den har bedre batteritid og er billigere. Jeg leser på garmin sine sider at man kan hente værmelding via messenger-appen som inreach messenger støtter så man slipper å knote med den lille skjermen.

Mini2 kan kobles opp mot garmin explore-app, men så vidt jeg har forstått så gir det bare mulighet til å synkronisere waipoints, ruter og aktiviteter som er funksjonalitet jeg ikke er interessert i (for øyeblikket).

Et ankepunkt mot messenger er at den bør vende opp for å ha best signal, men det kan man jo løse med en taktisk snusbokslomme 🤣 festet til toppen av skulderstroppen på sekk/pulksele eller stridsvest 😂

Er det noe jeg har oversett i min sammenligning av enhetene, evt andre enheter jeg bør se på?

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ryback skrev (20 minutter siden):

Mini2 kan kobles opp mot garmin explore-app, men så vidt jeg har forstått så gir det bare mulighet til å synkronisere waipoints, ruter og aktiviteter som er funksjonalitet jeg ikke er interessert i (for øyeblikket).

Ikke helt riktig. Med Garmin Explore-appen ser du live-sporet du går (med Inreachen), kan skrive meldinger via InReach-enheten, og ellers bruke Inreach-funksjonalitet som værmelding osv. i et litt lettere leselig format.

Hvor mye batteri trenger du? Om du ikke kjører aktiv aktivitetssporing med InReach mini varer den _lenge_, Selv med live-sporing hver dag (10-minuttsintervall) ladet jeg vel InReach Mini 2-en min bare 2-3 ganger under Island-på-tvers turen min som gikk over hele juli 2022.

Jeg synes i hvert fall formatet på InReach Mini er genialt. Veier veldig lite og er til null bry.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så kan man få vær, og selvfølgelig meldinger, i messengerappen også - https://support.garmin.com/en-US/?faq=6yhhs5lLq01fp1S5460Pf9

Det blir neppe så mange turer på mer enn 14 dager på meg og på de så skal jeg alltids klare å lade et par ganger. Det er mer det at jeg vil helst slippe å ha en dings til som jeg må passe på å lade mens jeg er på tur. Jo flere funksjoner jo mer strøm vil det gå med både på inreach-enheten og telefonen den da må være koblet mot. Å komme i skade for å ha dårlig batteri på inreach-enheten når uhellet er ute vil jeg helst slippe å måtte tenke på.

Hvis jeg i fremtiden finner ut at jeg ønsker utvidet funksjonalitet kjøper jeg heller en separat GPS/klokke i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også anskaffet Messenger og synes den virker veldig bra så langt. Jeg trenger ikke noe annet enn SOS, meldinger og evt live-sporing. Pluss for USB-C og strøm ut for nødlading av telefon/klokke. Eneste minuset jeg kan komme på er at det kun er mulig lese GPS lokasjon ned desimalgrader. UTM hadde også vært kjekt. 2799,- på fjellsport. Kurant pris det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.