Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Gassbrenner til bruk i kulda- tips


Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å krysse Hardangervidda i vinter og trenger derfor råd til en grei reservebrenner. 

Har fra før en primus omnifuel som er bankers og skal brukes på bensin, men i tilfelle denne skulle ryke på tur og ikke kan fikses med rep-kit, trenger jeg et billig og greit alternativ. Har derfor sett på gassbrenner med forvarmingsrør til bruk med gassboksen vendt opp ned. Feks denne 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Vet at gass egentlig er no go på vintertur, men med forvarmingsrør og gassboksen (primus wintergas) vendt opp ned er jeg spent på deres erfaringer med denne løsningen? Vil dette kunne fungere som en nødløsning i kulda? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva med en Svea 123? Da har du brenner med fast drivstofftank. Ingen ekstra flaske eller reserve-pumpe å ta med, og du bruker samme type drivstoff som du alt har med. Ikke den mest effektive til snøsmelting, men som reserve bør den vel være grei; (Logg inn for å se skjult innhold)

Fikk et rimelig enkelt «svar» med primus EU. Erik Wiren (Primus EU)  1. feb. 2021, 14:48 CET  Hej, Vi har inga sådana gasbehållare och har inte testat köken med andra än våra egna gasbehållare. Dessutom går det emot hur köken skall användas enligt beskrivningen. Så inget jag kan rekommendera att använda.   Så det er rett og slett uprøvd.

Jeg har testa for noen år siden og synes ikke det gir tilfredstillande resultat for bruk på lengre turer. Selv med forvarma boks, forvarmingsbøyle og nye bokser med Primus Wintegass opp ned synker effekten merkbart utover et oppkok av middag. For min del så er gass 3 sesongs uansett eller ved spesielle behov, og Wintergass eller tilsvarende er fint i skuldersesong. Til vinterbruk så er det bensin (eller tilsvarende) som funker synes jeg. Og enten ha en brenner eller 2 som går på samme

Posted Images

Beklager å gå litt off topic , men du har ikke vurdert spritbrenner ?

 

Brukte min Trangia med rødsprit forrige helg i -22 , med en enkel forvarming i form av telys fungerte dette knall. Snøsmelting og koking tar endel lenger tid men dette mener jeg er en ganske solid reserveløsning. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerar nog bra att värma upp denna lilla massan i T-sprit brännaren provade värma en optimus 207 i brons  men där var den verkningslös kan fungera på MF av plåt.

Ha gasbehållaren i sovsäcken om du ska kunna anv på morgonen då helst ny så ej gasläckage.

En kvistbrännare är bra ute som reserv till MF.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke anbefale noen å gå lange turer uten reservebrenner. Dog har jeg aldri hatt med reservebrenner selv. Sjekker 111 bråk før tur og det har holdt til nå. Når jeg var yngre gikk det i Trangia´s rødspritfyrte, også det uten reserve. 

Skulle jeg hatt med reserve hadde det blitt liten gassbrenner. Ikke for å fortsette turen, men kun for å berge meg ned fra fjellet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt flere sånne Eagle, og alle fikk voldsomt til underburn. Fikk til slutt hevet kjøpet. 

Lars Monsen sin Lillomarka spritbrenner koster 250kr. Koppen henger i et oppheng, sånn at du kan lure noen dråper bensin fra omnifuelen på noe alufolie f eks og tenne på under koppen om du trenger forvarming. For meg har det funket å lage en liten veke av toalettpapir. 

 

16113286235922084115700635834223.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KS10 skrev (3 timer siden):

Hei. Har planer om å krysse Hardangervidda i vinter og trenger derfor råd til en grei reservebrenner.
Har fra før en primus omnifuel som er bankers og skal brukes på bensin, men i tilfelle denne skulle ryke

Hva med en Svea 123? Da har du brenner med fast drivstofftank. Ingen ekstra flaske eller reserve-pumpe å ta med, og du bruker samme type drivstoff som du alt har med. Ikke den mest effektive til snøsmelting, men som reserve bør den vel være grei;

(Logg inn for å se skjult innhold)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke svar på spørsmålet ditt angående gassbrenner, men hva med å kjøpe en (brukt) av samme type du har? Ser at de kommer relativt jevnlig ut på finn til rundt tusenlappen, og tipper du vil kunne selge den for omtrent det samme etter turen hvis du ikke trenger den videre.

Da får du en brenner du kjenner godt som back-up, og kan bruke samme drivstoff.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at jeg går for en gassbrenner med forvarmingsrør. Hvis omnifuelen skulle streike er det viktigste at jeg har mulighet til å smelte litt drikkevann til jeg kommer meg til en selvbetjent hytte evt for å komme seg ned fra fjellet. Skal vel være ganske uheldig også om omnifuelen ryker og den ikke kan fikses med rep-kit

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KS10 skrev (På 23.1.2021 den 10.03):

Ser ut til at jeg går for en gassbrenner med forvarmingsrør. Hvis omnifuelen skulle streike er det viktigste at jeg har mulighet til å smelte litt drikkevann til jeg kommer meg til en selvbetjent hytte evt for å komme seg ned fra fjellet. Skal vel være ganske uheldig også om omnifuelen ryker og den ikke kan fikses med rep-kit

Godt du nevner orvarmingsrør.  Dette er viktig på høyder over 12 - 1300 meter også om høsten.  Ser det er nevnt Trangias spritbrenner.  Hvis ikke børa blir for tung  hvorfor ikke ta med Stormkjøkkenet og bruke rødsprit?  Oppbevarer du litt rødsprit i en flaske i lomma er det ikke noe problemer.  Det er min erfaring.  Ser at @bjaalean også har en løsning for kald rødsprit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 hours ago, Tom42 said:

Godt du nevner orvarmingsrør.  Dette er viktig på høyder over 12 - 1300 meter også om høsten.  Ser det er nevnt Trangias spritbrenner.  Hvis ikke børa blir for tung  hvorfor ikke ta med Stormkjøkkenet og bruke rødsprit?  Oppbevarer du litt rødsprit i en flaske i lomma er det ikke noe problemer.  Det er min erfaring.  Ser at @bjaalean også har en løsning for kald rødsprit.

Det er absolutt et alternativ. Maange år siden jeg sist brukte rødsprit, og selv om det blir litt sot og går tregere, er det viktigste at det funker ved nød. En flaske på innerlomma eller forvarming med telys bør funke bra

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jag har anv T-sprit på "sommar/höst" i norra SV ca 800-1500m det fungerar men är tar ju lång tid en person får kolla kök och andra resa tält,när man slår läger.

Oftast +5-10 gr "varmt"som tur lite varmare på dagen men då brukade vi ej anv köket vi blandade även in 10% vatten för minska sot och detta ökade ju tiden.

Vilka temp är brännaren och bränslets gränser,hur stor skillnad blir det om man värmer bränslet i ev sol eller har mindre behållare i fickan.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Propan har kokepunkt på -42, så det er en finfin vintergass. Problemet med propan er det kreves mer trykk for å holde den flytende - altså tjukkere gods i flaskene = mer vekt. Kunne vært interessant å vite hva totalvekta på Fatboy er.

(Digresjon: Det navnet fikk meg umiddelbart til å tenke på Little Boy og Fat Man...)

Tillegg: Vil høyere trykk være problematisk for en "vanlig" gassbrenner?

Endret av Blindgjenger
Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 hours ago, Frank Sørensen said:

Jeg skal prøve en fatboy gassflaske med overgang til primus. Kraftigere flaske med ren propan og skal ifølge selger brenne langt over minustokken.

Du tenker å bruke propangass på en brenner som er laget for butangass? Javel. Det står tydelig på flasken "use only with appliances designed for propane gas".
Men det kan godt hende det går helt utmerket - helt til det plutselig ikke gjør det.
Jeg tror jeg ville holdt meg til primus vintergass og/eller en brenner med forvarmingsrør.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger sier at der er overgang for nettopp dette og at det skulle ikke by på noen problemer. Jeg snakket også en halv time med en gassprodusent (et norsk selskap jeg akkurat nå ikke husker navnet på), fordi det er så mye om og men på dette feltet. Jeg lurte i første omgang på om det lot seg gjøre å isolere de vanlige gassflaskene som selges.

Dette fikk jeg til svar fra produsenten:

Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge.

Så skjer det neste, de skal ha ned prisen... Da blander de ut propanen enda mer. Du kan da oppleve at det plutselig ikke vil brenne mer, men flasken inneholder mye væske ennå. Dette er utblandet, ubrennbar væske sa han.

Deretter tipset han meg om å prøve ren propan og ga meg retningen til denne nettsiden. 
Jeg takket for opplysningene og svarene jeg lurte på, ringte firmaet som leverer dette. 
Han kunne fortelle at dette er gassen som produsenten sendte meg etter. Flasken er kraftigere og tyngre, fordi det er ren propan. Men med overgang til prennere for tur, skulle dette gå utmerket. 
Så derfor har jeg tenkt å prøve dette, da både firmaet OG gassprodusenten sier det samme. At dette går fint, men det er dyrere og tyngre.

 

(edit: Det ble kanskje feil å si «produsent», men det var LPG Norge jeg snakket med)

Endret av Frank Sørensen
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Sørensen skrev (17 minutter siden):

Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge.

Nja, hvertfall Primus er vel helt åpne om hva vintergassen deres er. Vet ikke noe om ev. andre produsenter.

Frank Sørensen skrev (19 minutter siden):

Da blander de ut propanen enda mer. Du kan da oppleve at det plutselig ikke vil brenne mer, men flasken inneholder mye væske ennå. Dette er utblandet, ubrennbar væske sa han.

Også litt unøyaktig. Det som skjer når temperaturen synker er at butan og isobutan forblir i væskeform, mens det som da kommer ut fra flaska er propan. Når propanen er brent opp vil resten være igjen som væske. Ubrennbar er den ikke, men den vil ikke gå over til gassform så lenge det er kaldt. Vil funke fint på en grei sommerdag.

For å unngå det problemet kan man bruke brenner med forvarmingsrør, og så, når brenneren er god og varm, snu gassflaska opp ned. Da vil butan og isobutan forlate flaska i væskeform og gå over i gassform i varmeloopen. Da får du ut alt i flaska.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Sørensen skrev (28 minutter siden):

Men med overgang til prennere for tur

Du trenger ikke bare en overgang. Du trenger en trykkreduksjonsventil. Propanflasker har et mye høyere trykk enn butanflasker. Det er grunnen til at man bruker butan. Boksene blir billige og lette. Propanflasker benyttes om igjen fordi de er mye mer solide og det blir alt for dyrt å kaste flaskene etter bruk.

Vintergass er ikke bare tull. Det brukes som regel ISO-butan som kondenserer ved noe kaldere enn 10 kuldegrader. Vanlig butan som også er billigst kondenserer ved ca. 0 grader. I tillegg trykkes inn noe propan for å holde trykket oppe også ved kaldere enn 10 kuldegrader. For å kunne bruke ISO-butan ved lavere temperaturer kreves et forvarmingsrør og at man snur gassboksen opp ned. ISO-butanen vil da komme ut i væskeform og forgasses i forvarmingsrøret. Hvis man ikke snur gassboksen opp ned forbruker man propangassen. Siden propan ikke kondenserer før ved rundt 40 kuldegrader (hvis man ikke har høyt trykk som man har i propanflasker), så vil det være relativt lite propan i beholderen og når denne er brukt opp får man ikke ut mer. Med andre ord vil mesteparten bli igjen i boksen som væske.

Tallene her var tatt ut av hodet og kan avvike noe, men prinsippet er som beskrevet.

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank Sørensen skrev (45 minutter siden):

 

Dette fikk jeg til svar fra produsenten:

Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge.

 

Ja gimmik er vel å ta i litt mye. F.eks skal Primus winter gas og Primus power gas sin blanding være identisk. Det som utgjør forskjellen er at boksen med winter gas er belagt med et papirlag som trekker til seg veske. Dette i sin tur gjør at det er et mye større areal som kan gå fra væske til gass. Derfor virker winter gasboksen ned i lavere temp og du får også mer ut av boksen, enn en boks uten dette papiret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.