Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertelt til ca 2000kr?


Zarathustra

Anbefalte innlegg

elgen skrev (7 timer siden):

Hei

Pent brukt telt Finn er jo en mulighet. Helsport gjorde i hvert Fall en serie telt for XXL som hedder Nordmarka. De er OK som 3-sesong telt,, også 4-sesong i skogen. Kanskje ikke på værhardt høyfjell. Elgkalven har et sådan som har berget henne tørr og komfortabel gjennom New Zealand. Mye regn der! Jeg ser nå at de pt er utsolgt (1999 kr) Muligens komme de igejen til våren, hvis du ikke har hastverk.

Elgen

Ja, Nordmarka 2 hadde vært perfekt men virker ikke som det er mulig å oppdrive noe sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg inn søk på Finn.no på Helsport. Ett telt som aldri går ut på dato er Helsport Børgefjell 2 pers Superlight. Ble vel produsert på slutten av 80 tallet, begynelsen av 90'tallet. Disse fåes brukt til under 2000kr, veier rett inoverkant av 2 kg ett sted. Og ikke minst; du har service'n på Helsport. De reparerer alltid teltet ditt, eller gjør endringer på teltet ditt etter ditt ønske. Anbefales. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (15 timer siden):

Noen som har noen forslag til 2 perstelt til rundt 2000kr? Har snuset på "McKinley Quantum 10.2" men bare pga prisen. Noen bedre forslag? Dette er ment til sommerbruk men selvsagt må det ikke begrenses til det.

Jeg har dette teltet. Kjøpte det for 1000kr på Finn.no (uåpnet).

Mine erfaringer så langt er at det pakker svært lite, og er romslig til solobruk for meg som er 190cm. God liggelengde og takhøyde på 100cm gjør at jeg kan sitte oppreist. Forteltet er også romslig nok til at jeg kan koke i det. Teltet er også skikkelig vanntett.

Den største ulempen vil jeg si er litt få barduneringspunkter, sånn at duken kan komme litt nær hodet når det blåser. Jeg bruker derfor ikke dette teltet på utsatte steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McKinley-teltet trådstarter spør om gjør nok helt sikkert jobben, noe de fleste telt i kr 1500-2000 sannsynligvis også vil gjøre.

Et annet forslag etter et kort søk hos Fjellsport er Sydvang sitt. Dette har mange gode omtaler.
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/sydvang-utoset-2-green.html#tab-button-reviews

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (46 minutter siden):

McKinley-teltet trådstarter spør om gjør nok helt sikkert jobben, noe de fleste telt i kr 1500-2000 sannsynligvis også vil gjøre.

Et annet forslag etter et kort søk hos Fjellsport er Sydvang sitt. Dette har mange gode omtaler.
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/sydvang-utoset-2-green.html#tab-button-reviews

 

Det hørtes som litt skjult kritikk av McKinley-teltet. Jeg er åpen for forslag til høyere prisklasser om det er noe som verdt utlegget. (Som andre påpeker framstår McKinley som litt lite værbestandig og dermed litt mindre interessant å bruke 2000kr på).

(For så vidt ser det ut som Utoset-teltet er utsolgt uansett).

Er Bergans Trysil-teltene flersesongs-telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Zarathustra skrev (1 time siden):

Det hørtes som litt skjult kritikk av McKinley-teltet. Jeg er åpen for forslag til høyere prisklasser om det er noe som verdt utlegget. (Som andre påpeker framstår McKinley som litt lite værbestandig og dermed litt mindre interessant å bruke 2000kr på).

(For så vidt ser det ut som Utoset-teltet er utsolgt uansett).

Er Bergans Trysil-teltene flersesongs-telt?

Det var på ingen måte ment som kritikk til McKinley-teltet, men mer et stikk til at de fleste svarene her later til å si at det teltet ikke er OK nok ved å komme med alskens andre forslag. Selvfølgelig er det er ok telt å begynne med. De kunne neppe solgt det til nesten 2000 kroner om det ikke "fungerte" : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (50 minutter siden):

De har Nordmarka 2 på XXL i Tønsberg Oslo Haugesund å Tromsø om du skulle være i nærheten av noen av de byene😉

Oj. Så bra! Har du link? :) Finner bare denne og den er utsolgt overalt https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-2-tomannstelt-gronn/p/1133560_1_style

Endret av Zarathustra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (8 minutter siden):

Oj. Så bra! Har du link? :) Finner bare denne og den er utsolgt overalt https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-2-tomannstelt-gronn/p/1133560_1_style

Hvis du velger modell (merkelig brukergrensesnitt-valg av XXL, men dem om det) så får du opp en liste med butikker som har den på lager. Det er ikke mulig å bestille på nett, må hentes i butikk:

 

 

Telt_XXL.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (5 minutter siden):

Hvis du velger modell (merkelig brukergrensesnitt-valg av XXL, men dem om det) så får du opp en liste med butikker som har den på lager. Det er ikke mulig å bestille på nett, må hentes i butikk:

 

 

Telt_XXL.png

Takk. For en forvirrende måte å gjøre det på. Antok alle var utsolgt ved første blikk. Da får jeg håpe de fremdeles har noen "få igjen" neste uke også :)

Endret av Zarathustra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på en smell med XXL tidliger basert på de lagervisningene... "Få igjen på lager" har minst to ganger betydd at de ikke har den og at "det må ha vært noe feil".

Kan det være enda et sleipt XXL-triks? De er ikke akkurat kjent for ryddig salgskultur :D
Sikkert lurt å ringe!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (15 minutter siden):

Oj. Så bra! Har du link? :) Finner bare denne og den er utsolgt overalt https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-2-tomannstelt-gronn/p/1133560_1_style

Prut på det nå i disse salgsdager! Mener jeg har sett teltet helt ned i 699kr på salg hos xxl. Det er en utgått modell virker det som å da burde du nesten få teltet ned mot 1000kr å da er det et meget bra kjøp😉 står til 1999kr nå å du burde få det billigere som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarathustra skrev (4 timer siden):



Er Bergans Trysil-teltene flersesongs-telt?

Bergans Trysil (og tilsvarende) er ofte laget i polyester istedenfor nylon. Materialet er litt tyngre, stivere og svakere enn høykvalitets nylon (har jeg hørt, har ikke opplevd problemer med polyestertelt). Trysil - teltet er trangere (spesielt lavere) enn Compact Light. 

Mitt inntrykk av McKinley - telt er generelt bra, hadde 2 stk McKinley Escape 3-telt på en skole jeg jobbet, og de tålte overraskende røff bruk. En kompis bruker fremdeles sitt McKinley-telt fra konfirmasjonen for 25 år siden. 

Mellomklassetelt med aluminiumsstenger burde funke greit for de fleste, selv om du nok vil sitte igjen med et bedre telt til samme pris om du kjøper et kjempegodt telt brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (1 time siden):

Prut på det nå i disse salgsdager! Mener jeg har sett teltet helt ned i 699kr på salg hos xxl. Det er en utgått modell virker det som å da burde du nesten få teltet ned mot 1000kr å da er det et meget bra kjøp😉 står til 1999kr nå å du burde få det billigere som sagt!

Skulle til å anbefale Nordmarka 2... Fant forresten kvitteringen min på dette teltet fra en del år tilbake på 545,- :) på tilbud. Min datter bruker dette nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg har gått på en smell med XXL tidliger basert på de lagervisningene... "Få igjen på lager" har minst to ganger betydd at de ikke har den og at "det må ha vært noe feil".

Kan det være enda et sleipt XXL-triks? De er ikke akkurat kjent for ryddig salgskultur :D
Sikkert lurt å ringe!

Ringer du butikken direkte pleier de kunne sende til ønsket xxl butikk. 

XXL er også veldig god på reklamasjoner hvis du noengang blir plaget. Jeg klaget på teltet mitt, og da jeg klaget på lang reklamasjonstid fikk jeg like greit nytt telt. Tenkte bare å nevne det siden de får så mye pepper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Jeg har gått på en smell med XXL tidliger basert på de lagervisningene... "Få igjen på lager" har minst to ganger betydd at de ikke har den og at "det må ha vært noe feil".

Kan det være enda et sleipt XXL-triks? De er ikke akkurat kjent for ryddig salgskultur :D
Sikkert lurt å ringe!

Sant. Får bare satse på det beste. If it's meant to be, it's meant to be. Er en god stund til våren/sommeren uansett.

Det betyr nok bare at en sykepleierstudent som jobber deltid for litt ekstra lommepenger ikke gidder grave gjennom hele lageret. Full forståelse der. "Få igjen på lager" er uansett unødvendig vagt å forholde seg til og kan enten bety 1-2 på lager eller 20 som de prøver å bli kvitt med å påstå at det er få igjen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Jeg har gått på en smell med XXL tidliger basert på de lagervisningene... "Få igjen på lager" har minst to ganger betydd at de ikke har den og at "det må ha vært noe feil".

Kan det være enda et sleipt XXL-triks? De er ikke akkurat kjent for ryddig salgskultur :D
Sikkert lurt å ringe!

Hei

Jeg skal ikke forsvare XXL spesielt, men lagerstyringssystemet er jo sådan, at det både skal legges innkjøp inn (kan skje pr automatikk eller manuelt) med mulighet for feil. Ved scanning i kassen ved betaling går teltene så ut. Her kan også skje både menneskelige og "datamessige" feil. Jeg har en periode jobbet med et sådan "Visma" #"¤##¤¤ ☠️ system. Muligheten for feilkilder var makeløs - og muligheten for å rette umiddelbare åpenlyse feil ikke tilstede. En distre kollega kom til å taste 5 sifret varenummer inn i feil rubrikk for antall adresse etikketter og kunne ikke stoppe printing av et 5 sifret antall etikketter - bare ved å rykke papirstrimmlen ut. 😉 Noen satte den selvfølgelig inn neste dag, hvor printingen fortsatte inntil en tilkallt konsulent fik stoppet det. Husets superbruker, som ellers var flink, kunne ikke. 

Konklusjonen på denne disgresjon er, hvis lager er mindre enn ca. 5 kan det være mellom 0-5 eksemplarer på lager. Dette gjelder alle butikker, så her vil jeg frikjenne XXL for skumle tanker. Men Nordmarka telt er OK, sjekk dog takhøyden, hvis du er høy i forhold til McKinley, som jeg ikk vet noe om.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fulgt med på kampanjene til xxl, fjellsport, outnorth etc. Der har jeg registrert at merker som Marmot, Salewa, Nemo, Mountain Hardwear og Robens ofte går for innbruddspriser. 

Oftest er det såkalte amerikanske telt, dvs kuppel hvor du slår opp innertelt først (med de ulempene det medfører). Flere av disse kommer dog med footprint og tillater at du slår opp ytter og footprint alene. Da kan du sette opp innertelt etterpå og unngå at det blir vått. 

Denali II har jeg sett flere ganger under 2.000 på XXL, samme med 3-manns utgaven. Dette er flotte telt (prøvd i butikk). 

Nemo aurora gikk som du ser også svært billig. 

Marmot Limelight 2Vapor 2 og Fortress 2 har jeg også sett til ca. 2000kr ved flere anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.