Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg Skrevet 5. september 2021 Dagens første tur: Var så heldig å få guidet tre spreke damer på en rundtur i Maridalsalpene. Nytt for dem, godt kjent for meg. Jeg blir like fascinert og betatt hver gang jeg er der. Det er noe helt magisk. Bonus med kirkeruinene på hjemveien. og siden det var myyyye igjen av dagen... så ble det.... 10
Populært innlegg DenGladeVandrer Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg Skrevet 5. september 2021 (endret) .... en tur til. Dette skulle jeg egentlig gjøre etter jobb på fredag, men da ble det sykkeltur i stedet, men i dag passa det perfekt. Buss ned til mot byen.... rusle bort til Vulkan, og blåse opp min elskede...... og sette kurs mot fjorden. Tenk så ufattelig mange ganger jeg har gått og sykla og sparka langs og på tvers av Akerselva opp igjennom livet.... og nå endelig få ferdes på den. Bildene taler for seg. Avsluttet med Italiensk middag på Østbanen. Atter en terningkast 100-dag. Sier det igjen, det å kjøpe packraft, er ved siden av leilighet, noe av det smarteste jeg har investert i. Livet har gått fra å være superbra, til megasuper-bra. Fikk også gjort en god gjerning. Noen barn hadde mista en sprettball i vannet ved Operaen. Så den fikk jeg redda😊 Endret 5. september 2021 av DenGladeVandrer 13
Skogens Stønn Skrevet 5. september 2021 Skrevet 5. september 2021 (endret) Sykkeltur i skogen på Krisen (Kris Holm 29") i dag Endret 5. september 2021 av Skogens Stønn 7
+ost Skrevet 6. september 2021 Skrevet 6. september 2021 Skogens Stønn skrev (19 timer siden): Sykkeltur i skogen på Krisen (Kris Holm 29") i dag Kult! Er det Erlend Loe eller Edd Pratt som er inspirasjonen (nei, jeg har ikke balanse til slikt selv)? 1
Skogens Stønn Skrevet 6. september 2021 Skrevet 6. september 2021 ost skrev (1 time siden): Kult! Er det Erlend Loe eller Edd Pratt som er inspirasjonen (nei, jeg har ikke balanse til slikt selv)? Nei, dette startet jeg med før jeg visste om noen av disse. Jeg bare klikket på "kjøp"-knappen på slutten av sommeren 2018 når jeg så sykkelen i en nettbutikk i Sverige. Den så veldig blå og fin ut og jeg tenkte at denne nok sikkert er artig å sykle på. Det var det året jeg fylte 60. https://www.flangset.net/?p=4697 ost skrev (1 time siden): nei, jeg har ikke balanse til slikt selv Ikke jeg heller. Men som med alt annet: øving gjør underverker. Man bør nok øve en til to halvtimesøkter hver dag for å ha en viss progresjon. Det er veldig god kondisjonstrening. Og det er utrolig gøy. 1
+Myriameter Skrevet 6. september 2021 Skrevet 6. september 2021 Skogens Stønn skrev (22 timer siden): Sykkeltur i skogen på Krisen (Kris Holm 29") i dag Jeg tror en fin bart er hemmeligheten bak balanse 👍 1 1
Skogens Stønn Skrevet 6. september 2021 Skrevet 6. september 2021 Myriameter skrev (38 minutter siden): Jeg tror en fin bart er hemmeligheten bak balanse 👍 Jo takk. Du har antakelig rett. Men den krever stell og puss hver dag, ellers kan den bli så skjev at jeg velter. Før i tiden kunne en bart gjøre underverker: 2
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 7. september 2021 Populært innlegg Skrevet 7. september 2021 (endret) Hadde planer om en overnattingstur til Lifjell i helgen som var, men det ble det ikke noe av. Tok heller en trøstetur til Solhomfjell og Kvenntjønnene igjen, med ekstra lang rute via Solhomfjell, som ble totalt på nesten 1,9 mil, så her følger litt bildespam Flere ruter å velge mellom der jeg parkerte bilen på Heiland(Gjerstad) til forskjellige steder. Risfjell og Solhomfjell er de mest populære. Følger man merket sti til Karibu, kommer man på stien som går til Uvdalen og Kvenntjønnane, som jeg gikk i våres. Fint og åpent landskap når man kommer opp fra skogen. Solhomfjell og utsiktstårnet på toppen av Solhomfjell, ca midt i bildet. Flere fine vann i området, her går stien rett forbi. Her hadde det vært veldig fint å overnatte i hengekøye! Holdt på å tråkke på den, så bare flaks at jeg så den rett før... usikker på hvordan jeg reagerer på å bli bitt... Litt på kanten... Fremme ved delmål 1! Utsikt fra toppen av tårnet, mot Havrefjell, som også er et populært sted å gå til. Neste mål i sikte fra tårnet, Kvenntjønnane: På vei ned stien fra Solhomfjell mot Uvdalen får man denne utsikten mot Gautefallheiene. Heitfjell (617moh) til høyre og Storlinuten til venstre: Vel framme ved Kvenntjønnane. Her ble det en rask pause og påfyll av vann før turen startet mot bilen. Det var ikke så lenge før solen begynte å gå ned, så begynte å få litt dårlig tid... Kunne jo spart tid og droppet å gå opp til Kvenntjønnane fra Uvdalen, men når man først er der, så MÅ man bare opp, selv om det er jæv... bratt opp og ned igjen! Kjapp drikkepause på vei fra Uvdalen og over mot Heiland. Dette er ca når man kommer over toppen, og det begynner å gå nedover igjen, rett før Karibu. Framme ved bilen med god beregning med tanke på solnedgang Brukte totalt 5t 45 minutter på denne turen, men det er med pauser og fotografering. Tid i bevegelse var 3t 45 min. Ruten, gikk med klokka: Endret 7. september 2021 av Kristian J. Vabø 12
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 12. september 2021 Populært innlegg Skrevet 12. september 2021 Jeg gikk i fra Verdens Ende og opp til Tønsberg i helgen. Ruten fulgte både Kyststi, lokale løyper og Pilegrimsleden. Det ble 2 overnattinger i skjærgårdshotellet i variert landskap og vær. 10
Populært innlegg trugepetter Skrevet 12. september 2021 Populært innlegg Skrevet 12. september 2021 2 små nylige turer i Alta omegn. 13
Populært innlegg gudmundgaard Skrevet 12. september 2021 Populært innlegg Skrevet 12. september 2021 I dag gikk turen innover Postdalen i Balsfjord, Troms. Polvartinden midt i bildet. Dette er del av postruta som gikk fra Karesuando til Tromsø. Ruta gikk via Signaldalen over til Postdalen, til høyre for Polvartinden. Dalen ligger mellom Postdalstinden og Istinden, og er en sidedal i Tamokdalen. Lettgått og vakkert terreng, fulgte elva på venstre side opp. Bestemor var fra Signaldalen, og jeg hadde et gammelt bilde merka Postdalen, et av få bilder der hun er med. Kanskje gikk jeg der hun gikk for mange, mange år siden? 17
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg Skrevet 13. september 2021 Søndagsturen i går gikk fra samme parkeringsplass som turen sist helg, fra Heiland i Gjerstad("Aust Agder"), men denne gangen var det et nytt fjell og ny sti som skulle utforskes, opp til Risfjell. Det ble dermed og valgt "lang rute", via en steinhytte som er helt i andre enden av fjellet enn der man går opp fra parkeringen. Totalt ble turen på 9,5km, med mye foto og utforskning. Har nå gått alle stiene ut fra og til Heiland, og det kan anbefales om man er i området! "Risfjell" og "Solhomfjell via Maristjenn" er kanskje de fineste rutene. På sistnevnte kan man gå ned "via Marishei" for å få en rundttur, som jeg ikke har testet enda. Denne kommer inn på samme sti som til/fra Karibu/Uvdalen som jeg også har gått. (Når man er kommet opp til Risfjell, anbefaler jeg å gå tilbake til stien jeg her gikk opp fra Heiland, går sti mellom disse(Kort rute opp), da stien ned fra Risfjell i bakkant mot Solhomfjell er ganske bratt, glatt, steinete og ganske kjedelig tett skog...! Se bilde!) Her kan man velge lang rute, via Steinhytta, eller kort rute opp til Risfjell. Det er her det anbefales å gå ned igjen til, for å gå tilbake til Heiland. 15
Skogens Stønn Skrevet 13. september 2021 Skrevet 13. september 2021 Kristian J. Vabø skrev (1 time siden): Søndagsturen i går gikk fra samme parkeringsplass som turen sist helg, fra Heiland i Gjerstad("Aust Agder"), men denne gangen var det et nytt fjell og ny sti som skulle utforskes, opp til Risfjell. Veldig fint landskap, og veldig fin hund. Den steinhytta hadde jeg nok ikke klart å gå forbi uten en overnatting når det er så fint, særlig nå på sensommeren/høsten når det er stjerneklart og skikkelig mørkt om natta. 1
Populært innlegg +Lars og Berit Skrevet 13. september 2021 Populært innlegg Skrevet 13. september 2021 Dagens styrkeøkt for 2 par særdeles utrente bein og knær. Dette er vår nye lokalfavoritt da turen er laget for sofagriser som vil nå 100 liters sekk-modus raskt. Gammlemsveten på sunnmøre 790 m.o.h. Så bratt at de må ha fartsdumper i veien så sanda ikke raser ned 😀 Bilder er redigert for å visualisere følelsen da de ble tatt. 12
+Lars og Berit Skrevet 14. september 2021 Skrevet 14. september 2021 Dagens tur var magisk 🌈 (https://morotur.no/tur/Slyngstad-Fannevatnet) 5
Populært innlegg meisal Skrevet 14. september 2021 Populært innlegg Skrevet 14. september 2021 Etter en lengre periode med manglende motivasjon, greide jeg å ta en liten & rask fjelltur i dag. Dagens tur ble til Store og Lille Gaustakne. Dette er et par småtopper 4-5 km i luftlinje fra Gaustatoppen. Lille Gaustakne på venstre side, og Store Gaustakne på høyre side. Bildet er tatt lengre ned, og er ikke startpunktet for turen. Har vært på Store Gaustakne en gang tidligere. Denne gangen tok jeg en mer direkte rute opp. Den var mer bratt og slitsom, enn der man går rundt og opp. Synes det var mer morsomt med denne *luftig* ruten. Kjempeflott å være på fjellet når det er strålende sol & lite vind. Utsikt fra Store Gaustakne. Utsikt fra Store Gaustakne mot Gaustatoppen. Etter Store Gaustakne, ble det nedover og opp til Lille Gaustakne, før den kjedelige turen tilbake til bilen. Møtte ikke én person. Alle dro trolig på Gaustatoppen. 11
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 21. september 2021 Populært innlegg Skrevet 21. september 2021 (endret) Søndagstur fra Uvdalsveien (Gjerstad/Agder) og opp til Åse-Vøllestad skogene, mellom Gjerstad og Gautefall. Et av mine favorittnærområder som ikke er så langt å dra til, og som jeg har vært ved før, bare ved et annet vann. Så flott dette området er med natur og gode fiskemuligheter er det absolutt et sted jeg burde oppsøke mer! (Dette er rett ved og i samme området de tre foregående turene mine har vært fra.) Bildespam!: Var overaskende mye og store blåbær nede i skogen før man kom opp i høyden. Viktig å drikke vann! Gode og flotte grusveier oppe på eiendommen til Åse-Vøllestad Skogene. Her er det nok fint å sykle også! Tid for lunch på fin bålplass med utsikt rett ut på et av maaange flotte fiskevann.. Endret 21. september 2021 av Kristian J. Vabø 12
+Myriameter Skrevet 22. september 2021 Skrevet 22. september 2021 Den ultimate høstturen for meg, er å få med seg det første snødrysset på toppene, og lukta av lett brent. Her med utsikt mot Femunden på Malmveien. 9
Fenrisfrøya Skrevet 22. september 2021 Skrevet 22. september 2021 I dag gikk turen til grensetraktene. Deilig å kjenne temperaturen er på vei ned. Fant ei fersk ulveruke m litt tyttebær i. Kom også over ett blad som hang i en 5-6 meter lang spindel vev tråd.( se video). Kommer snart tilbake hit! 20210921_115359.mp4 20210921_115359_1.mp4 5
+torese Skrevet 26. september 2021 Skrevet 26. september 2021 Det er noe eget med høsten. Elg eller ikke elg har ikke så mye å si for opplevelsen. Ro i sjela og en sliten kropp etter en dag i marka. Tore 9
+torese Skrevet 27. september 2021 Skrevet 27. september 2021 I dag har vi sett elg men ikke mer. Temp på 16-17 grader og egentlig ganske merkelig til å være her i nord. Venter på at sola skal bryte igjenom. Da skal jeg ta av sommervottene og lua. Tore 9
Populært innlegg gudmundgaard Skrevet 2. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2021 Piggtindskaret fra Lakselvdalen til Storvannet i dag. Turløypa går over til Oteren, men vi skar ned Lysvassdalen mot Storvannet for å gå hjem. Overskya, så fikk ikke sett Piggtinden og fjellene rundt i all sin prakt, men turen var flott! 19 km. På vei mot skaret. Midt i skaret er et steingjerde, som vi antar er reingjerde fra gammel tid. Spennende! Det største vannet i skaret. Vi nærmer oss Lysvasselva og Lysvassvannet Mot Gurgela og Lysvassvannet til høyre Lysvassvannet. Idyll! Herfra kåla vi et godt stykke i myr og kjerr. Stien på kartet eksisterte ikke 😆, men etterhvert kom vi mot Storvannet og retning hjem. Tror egentlig vi heller bare skulle gått til Oteren, er hakket kortere og mindre myr. Men utrolig artig å nå fått sett enda mer av «bakgården» her jeg bor. 14
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 9. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 9. oktober 2021 3 dager på kyststi sammen med kona, fra Fredrikstad til Engelsviken. Mange fine partier, men den når ikke helt opp til kyststiene på Hvaler og Stavern. 14
Populært innlegg gudmundgaard Skrevet 10. oktober 2021 Populært innlegg Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Fortsetter utforske «bakgården» her jeg bor, og siden vi nylig hadde trasket gjennom Piggtindskaret, måtte vi også utforske skaret på andre siden av Piggtinden. Sistnevnte er nok velkjent for de som driver med fjellklatring, og ikke minst fra Peter Wessel Zapffes Barske Glæder. Skaret på andre siden heter Storelvskaret, og innerst ligger et lite vann - omkranset av Middagstinden, Durmålstinden, (en av de) Tverrfjellet og Piggtinden. Jeg fant en rapport av friluftsrådet, og turtellinga fra noen år siden viste at dette området er minst besøkt. (Av innfallsporter/stier i Lyngsalpan landskapsvernområde) Området er også reinbeitedistrikt, og i starten av dalen er det oppsamlingsplass for reinflokkene som drives fra Storfjord bla - og over om høsten. Balsfjords eget «blåvann» - og et «månelandskap» der inne mellom fjellene. Lyngsalpan landskapsvernområde er foreslått å få status som nasjonalpark. Dette er det uenighet om, så får se hvor det ender. Jeg er uansett glad for å kunne ha dette så nært og lett tilgjengelig. Endret 10. oktober 2021 av gudmundgaard 18
Anbefalte innlegg