Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!

Anbefalte innlegg

bjaalean skrev (4 minutter siden):

På en time klarte jeg ikke å merke noe forskjell i romtemperatur, må være sprekken/veka/hvaennsomligger som har sugd til seg spriten mens jeg hadde ett lite opphold sist.

Ett annet spørsmål jeg ikke har funnet svar på er hvordan er det med kosefyring med Spritbrenner? Ser det har vært forsket mye på CO på forumet når det kommer til gass, parafin og bensin, men ikke klart å finne noe om sprit. 

Har noen erfaring med dette ved bruk av Trangia? Ser min ofte har gul flamme ved forbrenning.. Er ikke ute etter 20 grader i teltet , men litt for å tørke klær hadde gjort susen. :)

se denne tråden, side 3;

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter drøye 35 år med egenstyrt friluftsliv, og etter å ha gått «hele runden» med de fleste vanlige brennere, brenner- / koke-systemer og brensel, har jeg de siste årene «stabilisert meg» på det jeg startet min frilufts-karriere med – Trangia stormkjøkken fyrt på sprit. Det er ganske mye negativ omtale å finne vedrørende bruk av sprit i stormkjøkken, og blant mange er det ansett som totalt uegnet, spesielt om vinteren. Jeg ønsker med denne tråden å balansere ut det jeg mener er e

Jeg liker også spritkjøkken For noen år siden brukte jeg mye Trangia 25, og da (i 2001 - tida flyr!) modifiserte jeg sparelokket til å bli trinnløst regulerbar utenfra. Den gjorde det veldig mye enklere å bruke og justere stormkjøkkenet syntes jeg.  Først bøyde jeg littegranne på vindskjermen der de to delene settes sammen, slik at delene 'låste' seg i fast posisjon når de ble satt sammen. Et lite hull ble boret i øvre vindskjerm, så en reguleringsstang (sykkeleike) kunne tres igjennom

Kom litt knask i posten i dag 

Posted Images

• 1 month later...

Spritkjøkken fungerer utmerket det, hvis tida ikke har noen betydning. Kokte opp ei kjøttgryte med 20- minutters langkornet ris på et Trangia 25 på en vintertur i Bærumsmarka/Krokskogen for mange år siden. Snøen lå dyp i skauen, og gradstokken på 20 blå. I den temperaturen blir som regel optimusene til Katadyn etter min erfaring nokså kranglete både å koble og holde i gang på lavbluss. Unntaket er Polarisen, som uansett er enkel å koble med sin gjengekobling, men dessverre like kranglete å holde i gang på lavbluss over tid, som novaene. 

Fra jeg fyrte opp spritbrenneren og begynte snøsmeltingen, til middagen var ferdig kokt og klar til å inntas, gikk det vel halvannen - to timer, en etterfylling (eller to?) inklusive. Vil jo si at jobben er vesentlig raskere unnagjort med en brenner på trykksatt flytende brennstoff i slik temperatur. For min del sverger jeg vel til MSR sine multifueler med forgasserrør når temp. ligger på -15 eller kaldere. Er temp -15 eller varmere, fungerer en moderne gassbrenner med forgasserrør og helårs/vintergass helt utmerket til i alle fall mindre jobber som frokostgraut og en tekopp. I dag fåes kjøpt vintergass fra Coleman som skal virke ned til -27°. Har imidlertid ingen erfaring med denne, men har brukt Primus sin helårsgass i -12 med bra trykk på blusset. Fikk bluss i -25 også, men for lite til å ha noen praktisk effekt. Det var den teltkvelden jeg fikk erfare at Optimus Nova ikke var en slik fortreffelig vinterprimus som jeg i utgangspunktet trodde. Jeg brukte vel en halv time i kulda på å håndvarme koblingsstussen før jeg klarte å presse brennstoffslange og pumpe sammen. Derfra gikk det betraktelig bedre, selv om novaen altså fort  slukket noen ganger på lavbluss da gryta skulle småputre i 20 minutter. Et par ganger rakk jeg å få den i gang igjen pr. omgående. Ved en anledning eller to var jeg for sen, og måtte kjøre forvarmingsprosessen på nytt etter nedkjøling. Novaene og Polarisen mangler forgasserrør, og jeg tror det forgasserrøret er essensielt i streng kulde. Dessverre mangler de fleste brøkebrennere dette.  MSR Whisperlite og XGK EX er imidlertid utstyrt med det, og i alle fall Whisperlite har god stabilitet på lavbluss også i streng kulde. Har lite erfaring med XGK ennå. 

Spritkjøkken fungerer uansett, men tar jo en del tid, særlig når kulda blir mer streng...

Hver sin lyst og behag, tenker jeg. Jeg er for øvrig helt enig i at "kjenn din brenner" er helt fundamentalt uansett. Finnes ikke idiotsikre turkjøkken, men det finnes rutinerte og rimelig sikre brukere. Alle kan gjøre en feil i blant. Spørsmålet er mest hvordan man håndterer det som skjer. Ved å først lære brenneren din å kjenne utendørs hjemme, kan du jo også luke ut de groveste dumhetene før du drar på tur. Er du helt blank, er det også lurt å snakke med erfarne før du setter i gang, gjerne en som kjenner din brennertype. 

God tur. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av DFM62
      Det er en overflod av tråder om brennere, litt overveldende faktisk, så beklager å gå i gang med ennå en brennertråd, men finner ikke helt det jeg leter etter, så...
      Har altså en gammel type (med metallbøyler) Whisperlite International som nesten bare har ligget i boden siden den ble innkjøpt i 2009. Nå om dagen brukes det Trangia med Trangias gassbrenner, men tanken på en tilpasning av bensinbrenner til Trangiaen er jo der. Ser at mange har gått den veien med enten kjøp av X2 eller tilpasninger av Nova, Omnifuel, Omnilite etc, stort sett med et passende adapter, men også noen som har modifisert endel på egenhånd, ser jeg
      Jeg forstår at X2 fungere godt - selv om noen nevner "finjustering" som et ankepunkt - men jeg hadde håpet å kanskje beholde Whisperliten framfor å kjøpe noe annet - dersom mulig.
      Jeg har ikke funnet noe særlig om konvertering eller tilpasning av Whisperliter? Litt synd iom at  Whisperlite'en min er helt fin og temmelig stillegående. Noen som har noen tips? Må være en eller annen for for ikke-destruktivt inngrep, syns jeg. Kan vel saktens utvide et hull eller lage et nytt i Trangiaen, men der stopper det også.

• Av Jan Erik Pettersen
      Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.
      Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.
      Noen som kan dele noen erfaringer med meg?

• Av ahh777
      Hei! Har brukt og vært veldig fornøyd med gassbrenner i Trangia 27 Stormkjøkkenet mitt i ca 10 år. MEN nå brenner den dårlig, spesielt vinterstid, selv om jeg bruker vintergass. Kanskje jeg bør rense den? Kan jeg bruke White spirit eller rødsprit (som jeg har) på Q-tips eller bør jeg bruke annet rensemiddel? Så en video om rensing, så tror det går greit å følge "oppskrifta" der. Takknemlig for tips/innspill, har aldri rensa/vedlikeholdt gassbrenneren før, og tenkte det er verdt et forsøk istedenfor å bare kjøpe en ny gassbrenner.

• Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Memento mori
      Leste i lokalavisa om uhell med stormkjøkken på fjorda i 
      (Logg inn for å se skjult innhold)
      , samme artikkel står i  (Logg inn for å se skjult innhold)
        siterer det viktigste:
      "De hadde padlet utover på Fjorda og slått leir like ved vannkanten. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle..."
      De lagde mat, og brenneren gikk tom. De skulle etterfylle når uhellet skjedde. 
      Syns personlig at rødspritbrennere er mye mere skummelt enn bensin. Virker som det skjer mere uhell med rødsprit, selv om jeg ikke kan dokumentere det. 
      Det ser ut til at det ikke ble store varige skader, takket være at di hoppet i vannet. 
      20-20 regelen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.