Jump to content

Guest fightingfalcon

Recommended Posts

Guest fightingfalcon

Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.

setter stor pris på delte erfaringer og tips!

Link to comment
Share on other sites

Annonse

Når jeg har kjele på brenneren forsøker jeg å ha så mye lufting som mulig, dette inkluderer også å ha døra på teltet litt åpen dersom været tillater det.

Når jeg fyrer for varmen og kosen sin skyld lukker jeg døra, men har fortsatt minst ventilen i ytterteltet åpen.

Jeg fyrer alltid i ytterteltet, mest på grunn av at det aldri er plass til brenneren i innerteltet. Fyrer med omnifuel og/eller  omnilite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fyrer med alle ventiler åpen, og døren litt åpen om det er fint vær. Er det ruskevær tror jeg at luftgjennomstrømningen er god uansett hvis alle ventiler er åpen.

Abisko Shape har en stor ventil i hver ende av teltet, i tillegg til en i toppen av døren som kan åpnes så mye du vil, og det fungerer bra.

I innerteltet fyrer jeg kun når jeg er alene, og bare på lav effekt, uten kjele på. Jeg fyrer aldri lenge, fordi jeg synes det er bedre og tryggere å kle seg godt og sitte i posen for å holde på varmen.

Jeg bor ikke i den kaldeste delen av Norge heller.

 

Edited by Mareng
Link to comment
Share on other sites

Det aller beste er jo naturligvis å ta egne målinger med apparat egnet for slikt... Da får du "nøyaktige" tall på din brenner, også se forskjellen på med og uten kjeler på brenneren. Min erfaring (på gass) er at kjeler med varmeveksler gir veldig mye høyere co tall enn uten. Å fyre uten kjele, for varme i telt produserer minimalt med CO og noe man kan tillate seg i større grad enn f.eks andre ting. Her er det større forskjeller med bensinbrennere enn gass! 

Jeg fyrer jo bare med gass, så jeg anser mitt bruk og mine rutiner på både matlaging og fyring for vame som så trygg at jeg ikke har mer lufting enn ventilene i topp. Men å ha en skeptisk tilnærming til dette er bare sunt. Om jeg ikke husker feil, holdt vel Vegard Ullvang på å stryke med at CO forgiftning for noen år siden. Så man skal være forsiktig og nøye :-) 

Link to comment
Share on other sites

CO hoper seg også opp i systemet. Så om man er på tur i flere dager blir det mer og mer CO i kroppen, til slutt kan det bli for mye. Det tar en stund å lufte ut CO fra kroppen.

Har jeg lest her inne ett sted.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ved eksponering for kullos passerer karbonmonoksyd raskt via lungene og over i blodet og binder seg til hemoglobinet. Bindingen til hemoglobin er omtrent 240 ganger kraftigere enn bindingen mellom oksygen og hemoglobin. Straks karbonmonoksid binder seg til hemoglobin, reduseres evnen til å frigi oksygen i kroppens vev. Dermed oppstår oksygenunderskudd i vevet.

Mengden karbonmonoksid i blodet avhenger av mengden karbonmonoksid i den luften som er pustet inn, varighet av eksponering og hvor mye luft vedkommende puster inn per minutt.

Tiden det tar å fjerne karbonmonoksid fra blodet oppgis som halveringstiden. Det vil si hvor lang tid det tar å halvere konsentrasjonen av karbonmonoksid i blodet. Den er ca. 300 minutter når en forgiftet person puster i vanlig luft. Hvis en puster oksygenrik luft via en maske som filtrerer vekk utåndet luft (som inneholder karbonmonoksid), er halveringstiden cirka 90 minutter. Hvis en puster inn ren oksygen (100 prosent) under høyt trykk i et trykkammer (hyperbar oksygenbehandling), er halveringstiden cirka 20 minutter.

Kildehenvisning; https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/forgiftninger/kullosforgiftning/?page=1

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt forskjellige system om vi er flere eller jeg er alene.

Felles for bensin er: Fyrer bare i ytterteltet. Full gjennomlufing hvert 15 minutt og ett par minutt etter den er tent. Siden varm luft stiger lufter jeg fra laveste ventil i innerteltet til høyeste ventil i ytterteltet. Den høyeste ventilen har jeg ca 5 cm i diameter på hullet når det er kjele på primusen. Sitter aldri med hode rett over brenneren, siden der er det mest CO. Uten kjele for kosefyring lukker jeg nesten helt.  Har på lite lys som mulig for å kunne se eventuelt gulskjær i flammen. Viktig og lage luftesystemet slik at det faktisk kommer frisk luft inn, og ikke bare ut. Myggnettingen som brukes for å hindre snø i å blåse inn, tetter seg fort, og da hjelper det ikke om ventilen er helt åpen. 

IMG_2189.thumb.JPG.1e5d78361052e482f062c8754c7a1693.JPG

Alene og snøsmelting er det bare MSR XGK jeg bruker. Det er den som er minst skummel i forhold til tester som er utført med tanke på CO. Er det bare kosefyring for å få litt varme i igloen bruker jeg coleman 442. 

IMG_2459.thumb.JPG.5d1b8c87b8297e53b049ca34ac70046c.JPG

Flere på tur bruker jeg omifuel/Omnilite. Da er vi flere og det lages mere mat.

På gass fyrer jeg både i innerteltet og ytterteltet. Ingen spesiel lufting, da det som regel blåser når dette gjøres og det er aldri snø, og det er bare en kort stund det foregår.

Spesielt telt med stormmatter fulle av snø er veldig tette, og kan ikke sammenlignes med vanlige telt. I igloen har jeg et hull i taket på 5 cm.

IMG_0774.thumb.JPG.88f34a152e160acaa65f5ccd44d2300f.JPG

Det går lengst tid på snøsmelting og tørking av votter/gramasjer og her er nok faren størst. 

Har aldri merket noe ubehag med fyringen, men hender nok jeg tar en runde rundt teltet for ikke å sovne. Blir ofte trøtt når varmen kommer og det er kaldt ute. Og sove fra brenneren er nok det jeg er mest redd for.

Edit: Har varmeveksel kjele men bruker den aldri inni teltet, kunn vanlige kjeler.

Edited by Memento mori
La til varmevekselkjele
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kokkelerer gladelig inne i forteltet her.

20180221_200138.thumb.jpg.81157153b0ccec5d40d455b9b114eb27.jpg

20180120_182328.thumb.jpg.3961807102f242e9d2ca20b7e70359ed.jpg

Ytterst sjelden jeg gidder å fyre i innerteltet. På bildet er det litt morrafyring etter en del minus på natta for å få ut litt kondens.

IMG_3768.thumb.JPG.93cdd9605a1bc2f4f47779895b25025f.JPG

 

Ventilene står åpent så lenge det ikke snør inn igjennom dem eller det blåser friskt inne i teltet.

Kan ikke si jeg offer brenneren andre bekymringer en brannfaren og passer da selvsagt på av den grunn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Terka skrev:

Kan ikke si jeg offer brenneren andre bekymringer en brannfaren og passer da selvsagt på av den grunn.

Det skal ekstremt mye til for at det skal ta fyr i teltduk. Jeg hadde et uhell en gang da kraftig vind slo teltet flatt over brenneren, men duken smeltet bare litt. 

Leste litt på en test på dette her

Whisperlite er visst ofte involvert i ulykker - ref http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf som bør være obligatorisk lesing. 

Man skal ha all respekt for fyring i telt, og artikkelen er nyttig.

Det er også verdt å merke seg at CO er tyngre enn luft, så å ha lufting oppe er minst effektivt. Man bør slippe inn frisk luft oppe og ha åpent nede, samt sette teltet slik at det blåser bort fra inngangen man fyrer i.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fjellrevens telt har ikke flammehemmende kjemikalier i teltduken.

Jeg mener også å ha lest at den flammehemmende behandlingen har begrenset varighet.

Det finnes jo en bachelor oppgave på nettet som tok for seg akkurat dette med å tenne fyr på teltduker med primus. Noen telt brant helt opp etter at brenneren kom i kontakt med teltduken.

Myggnettingen er det farligste, der er så mye luft mellom fibrene at disse kan ekspandere når de tar fyr og da kan myggnettingen nærmerst få en ekslopsjonslignende brann.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det er også verdt å merke seg at CO er tyngre enn luft, så å ha lufting oppe er minst effektivt. Man bør slippe inn frisk luft oppe og ha åpent nede, samt sette teltet slik at det blåser bort fra inngangen man fyrer i.

Dette er helt feil! CO er litt lettere enn luft: https://snl.no/karbonmonoksid

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ikke alle telt har flammehemmer i duken, så jeg er alltid litt forsiktig. Jeg fyrer opp i åpningen med åpen dør, og når primusen brenner jevnt kan jeg lukke, men sørger for at ventilene er åpne. Ved matlaging er "døra" mer eller mindre åpen.   Ved å fyre ordentlig i ytterteltet føler jeg at jeg får god varme inne, og mindre kondens.  Alt dette stemmer bra med mesteparten av det andre her også sier.

Hadde en guffen episode i militæret, 111 på parafin, og fyringsvakta sovnet.  Vi våkna når det slukket, og det kom parafindamp i teltet.   Hadde vondt i hue i flere dager.  Pussa nesa for svart snørr i lang tid. 

Etter det har jeg aldri sovet i et telt med primusen på.  Vi erfarte også at om vi ikke fyra, men lå tett og sov så var vi i bedre form neste morgen enn de som hadde hatt fyringsvakt, også i -30.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det skal ekstremt mye til for at det skal ta fyr i teltduk. Jeg hadde et uhell en gang da kraftig vind slo teltet flatt over brenneren, men duken smeltet bare litt. 

Mja, er ikke redd for selve teltduken.

Er mer redd for allt av løse ting og tang (klær osv.) som ofte flyter rundt og lett forflytter seg utilsiktet, lett at ting kommer litt nærme brenneren. 

og med barn på tur sitter jeg som regel på tå og hev ift plutselige og uventede bevegelser. 🤣

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Terka skrev:

Er mer redd for allt av løse ting og tang (klær osv.) som ofte flyter rundt og lett forflytter seg utilsiktet, lett at ting kommer litt nærme brenneren. 

Absolutt enig. Der har jeg nulltoleranse for feil. 

Om man leser den artikkelen til Valle som jeg lenket til over vil man se at MSR Pocket Rocket faktisk er en versting når det gjelder kullos. Dette var nytt for meg.. Flammespredning har stor betydning - det har ikke den brenneren (som jeg personlig liker best til kosefyring - selv på vinteren).

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, dsk skrev:

Ved matlaging er "døra" mer eller mindre åpen.   Ved å fyre ordentlig i ytterteltet føler jeg at jeg får god varme inne, og mindre kondens.  Alt dette stemmer bra med mesteparten av det andre her også sier.

Nja... er noe usikker på det.. Når snøen skal smeltes og vannet kokes og det skal tømmes over i termos etc, og ris koker eller gryter koker og det er minus 20 ute så iser det godt på innsiden.. Da er børste og hård hånd et must.. :)

IMG_0926.JPG

Mulig man burde ta all slik tømmin av kjele på utsiden av døren - ville sikkert spare en del is på innsiden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på at det er antagelig forskjell mellom CO (karbonmonoksid, giftig, umerkbar) og CO2, (karbondioksid, ikke giftig men sikkert livsfarlig i større mengder, direkte følelse av kvelning tror jeg). Leser sånn kjapt på wikipedia at CO er lettere enn luft, men at CO2 er tyngre enn luft. Tror det er slik, eller var slik, at CO2 benyttes til brannslukking i rom med masse elektrisk utstyr sånn at man ikke bare kan spraye pulverapparat rundt seg i slike rom. Lurer også på om også andre gasser benyttes til brannslukking i rom.

Nå går jeg og tar meg et glass med hydrogendioxid.

Edited by Epletre
Link to comment
Share on other sites

Heh, ok, jeg har lest litt på internett og jeg skjønner nå at 'hydrogen dioxide' kanskje ikke er et brukbart navn for vann. :) 

Heh, jeg tror jeg tenkte litt bakvendt også. H2O er visst 2 hydrogenmolekyler og ikke to oksygenmolekyler iflg. wikipedia.

Tror nok at jeg hengte meg opp i noe jeg hørte om tidligere, men så har jeg nok husket dette feil så å si: https://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide_hoax

Jeg ser meg selv ut. :)

Edited by Epletre
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, dsk skrev:

Ved matlaging er "døra" mer eller mindre åpen.   Ved å fyre ordentlig i ytterteltet føler jeg at jeg får god varme inne, og mindre kondens. 

 

10 timer siden, Kjell Iver skrev:

Nja... er noe usikker på det.. Når snøen skal smeltes og vannet kokes og det skal tømmes over i termos etc, og ris koker eller gryter koker og det er minus 20 ute så iser det godt på innsiden..

Slik jeg oppfatter det har dere begge rett. I "små" vintertelt som HS Patagonia får jeg nok varme fra primusen til å få ut mye kondens, selv ved kaldt vær. Det har ikke noe fortelt å snakke om, og mye ventiler. 

IMG_0400.thumb.JPG.7c90fa089d0bb1ecf9ed4df5bbcaf7a4.JPG

I store telt som HB Keron 3 GT, blir volum/areal for stort til at det blir nok varme til å ut kondensen når det er kaldt.

IMG_0651.thumb.JPG.3422704f27d4e295713bb72b1ee1933e.JPG

Her er også ventilene litt langt ned syns jeg. Jo kaldere det er jo mindre blåser det vanligvis, og vanskeligere å få god ventilasjon. Ender ofte med å lufte på toppen av døra.

ORG_DSC00289.thumb.jpeg.7081c405040cc4e9443dc8955539e045.jpeg

Vil anta at volumet i Keron 3 GT er nesten 3 ganger det som er i Patagonia, så det er mye mere luft å fordele den CO'en som blir produsert når du fyrer. Hadde sikkert vært fint og hatt en tett duk mellom innerteltdelen og campdelen i forteltet, slik at kondens og CO var på et mindre volum som var lettere å lufte/varme når en koker mat. 

Bruker også en stor Trangia kjele til å smelte snø, og bare en liten kjele til å koke i. Og koke i 4,5 literen blir det alt for mye areal som damper av når lokket tas vekk. 

cc82c54a-79f4-4b06-87d0-be343e20b4b4.thumb.jpg.cd523a66bf00a7b7710980d7f7057a39.jpg

Når vi er flere og mat skal lages syns jeg også det er fint å bruke BernieDawg stillebrenner CAP på Omnifuelen. Brenner både stille og rent, og skal ikke øke CO etter det jeg har lest, men ikke sett noen målinger på dette. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Epletre skrev:

Jeg kom til å tenke på at det er antagelig forskjell mellom CO (karbonmonoksid, giftig, umerkbar) og CO2, (karbondioksid, ikke giftig men sikkert livsfarlig i større mengder, direkte følelse av kvelning tror jeg). Leser sånn kjapt på wikipedia at CO er lettere enn luft, men at CO2 er tyngre enn luft. Tror det er slik, eller var slik, at CO2 benyttes til brannslukking i rom med masse elektrisk utstyr sånn at man ikke bare kan spraye pulverapparat rundt seg i slike rom. Lurer også på om også andre gasser benyttes til brannslukking i rom.

Nå går jeg og tar meg et glass med hydrogendioxid.

Det er stor forskjell på Karbonmonoksid og Karbondioksid..... CO2 benyttes i håndslokkere og til brannslukking via diverse anlegg. Det finnes flere slukkegasser, Inergen blant annet, som er veldig effektivt. Men CO2 gir ikke en følelse av kvelning, stikk motsatt. Inergen er tilsatt CO2 for at du skal kunne puste i den. Du puster jo ikke oksygen, så noen gode magedrag vil gjøre at du svimer av, men CO2 bidrar til å unngå denne kvelningsfornemmelsen :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Memento mori skrev (På 22.2.2018 den 10.15):

 

Slik jeg oppfatter det har dere begge rett. I "små" vintertelt som HS Patagonia får jeg nok varme fra primusen til å få ut mye kondens, selv ved kaldt vær. Det har ikke noe fortelt å snakke om, og mye ventiler. 

IMG_0400.thumb.JPG.7c90fa089d0bb1ecf9ed4df5bbcaf7a4.JPG

I store telt som HB Keron 3 GT, blir volum/areal for stort til at det blir nok varme til å ut kondensen når det er kaldt.

IMG_0651.thumb.JPG.3422704f27d4e295713bb72b1ee1933e.JPG

Her er også ventilene litt langt ned syns jeg. Jo kaldere det er jo mindre blåser det vanligvis, og vanskeligere å få god ventilasjon. Ender ofte med å lufte på toppen av døra.

ORG_DSC00289.thumb.jpeg.7081c405040cc4e9443dc8955539e045.jpeg

Vil anta at volumet i Keron 3 GT er nesten 3 ganger det som er i Patagonia, så det er mye mere luft å fordele den CO'en som blir produsert når du fyrer. Hadde sikkert vært fint og hatt en tett duk mellom innerteltdelen og campdelen i forteltet, slik at kondens og CO var på et mindre volum som var lettere å lufte/varme når en koker mat. 

Bruker også en stor Trangia kjele til å smelte snø, og bare en liten kjele til å koke i. Og koke i 4,5 literen blir det alt for mye areal som damper av når lokket tas vekk. 

cc82c54a-79f4-4b06-87d0-be343e20b4b4.thumb.jpg.cd523a66bf00a7b7710980d7f7057a39.jpg

Når vi er flere og mat skal lages syns jeg også det er fint å bruke BernieDawg stillebrenner CAP på Omnifuelen. Brenner både stille og rent, og skal ikke øke CO etter det jeg har lest, men ikke sett noen målinger på dette. 

Opplever du at trangia settet synker i snøen når du bruker det slik? Har bestillt adapter til primusen min og lurer litt på fordeler ulemper med å bruke et slikt trangia sett versus en brennplate i teltet på vinteren. Er det kanskje fortelaktig å ha trangia sette OG brennplate? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Storm_Eagle skrev (9 minutter siden):

Hvor mye CO utvikler egentlig en slik brenner da? Så lenge det er bra tilgang til oksygen så skal vel så og si ingen CO produseres da alt skal kunne gjøres om til CO2 siden det er nok tilgang på luft/oksygen?

Hei. Dette finnes det flere tråder på her på forumet, men kort sagt kan de fleste brennere ta livet av deg dersom de blir brukt i et innelukket område. Dette skal du IKKE ta lett på.

Det er langt mer enn tilgang til O2 som avgjør hvor mye CO som produseres - blant annet konstruksjonen av brenneren, avstanden mellom brenner og kjele, og utforming av kjele. WindBurner/Reactor/Jetboil utvikler MYE CO uansett hvor de brukes, og bør ikke brukes i situasjoner uten kraftig gjennomtrekk. Andre gass- og parafin/bensinbrennere er mer uforutsigbare, avhengig av høy/lav effekt og utforming/avstand kjele. WhisperLite, min bensinbrenner, produserer lite CO i mange situasjoner med bensin. Med parafin, vindskjerm og varmeveksler-panne utvikler den MASSE og har vært involvert i flere ulykker som kunne fått fatalt utfall.

Du ser poenget. Les deg opp, ventiler godt ved fyring i telt eller teltåpning, kjenn utstyret ditt, vær forsiktig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er også stor forskjell på hvor lenge brenneren skal gå. Jeg hadde med meg gassmåler i teltet for å sjekke. Skal som tidligere nevnt få tatt bedre måling når det blir kaldere og jeg orker å fyre Hardt. Men O2 nivået i teltet synker veldig raskt. Og det blir på sikt også av det dårligere forbrenning og mer CO jo lenger tid brenneren går. En annen ting er at CO akkumuleres i kroppen, slik at selv med «akseptable» CO verdier, kan man få forgiftning med kosefyring over noen timer. 
nyter man alkohol, vil man tåle endel mindre CO også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy