Gå til innhold
Gjert

Robust og enkel tur mobil med lang batteritid

Anbefalte innlegg

Jeg er spent på denne Land Roveren. Det sto om den at "Touchskjermen er spesialtilpasset for bruk selv når du har hansker på eller er i våte omgivelser, slik at du fint kan bruke telefonen på sykkeltur, på byggeplassen eller i kraftig regnvær.", men for et par dager siden reagerte den null når jeg tok på den med fuktige fingre. Så det blir spennende å se hvor grensen går. I dag gikk det nemlig bra men jeg var fuktig på fingrene i dag også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Joachim V skrev:

Holdt på å kjøpe en sånn billig Nokia endte opp medSkjult lenke - logg inn for å se den Og jeg gleder meg til en måned uten smarttelefon/skjerm. :D

Oppgitt en måned standby tid så får vi se hvordan det går. For meg er det bare en telefon på tur og lite mer. Kansje litt FM-radio om det blir ensomt oppe i nord. Men det skal visst gå an å gå på nett med den. Relativt ny ble sluppet i høst. 

Mye bra 4G på Ifjordfjellet og Laksefjordvidda i Finnmark. Litt opp i høyden så har du hele verden foran deg! DAB-dekning så og si overalt, har du en slik radio med. Strøm må man ha med. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.2.2018 den 16.17, Gjert skrev:

Er på leting etter en skikkelig robust mobiltelefon som tåler mye, fungerer i kulden, har langt batteritid (helst opp i mot en uke i standby) og som rett og slett kan kastes ned fra fjell uten å ødelegges. Med andre ord en real tur telefon.

Er det noen har peiling hvor jeg får tak i noe slik? Har hørt om Cat mobilene, men den eneste knappetelefonen har vist elendig batteritid.

Cat B30 som er den forrige hadde nok ikke samme batteri som B35 som er oppgitt til 720t Standby. Den kom høsten 2018 altså etter denne tråden. :)

For 1000,- kan jeg ikke annet enn å anbefale denne om du ikke må ha smarttelefon. Gjør enkle internetting, mer enn du kansje tror for å være knappetelefon, epost osv. 

Det er et nytt KaiOS som virker helt tilfredstillende til formålet heller det enn et sørgelig tregt Android... Jeg setter denne med tvillingsim for turbruk :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Gjenoppliver denne tråden istedet for å lage en ny. Har et par spørsmål som gjelder langturmobiler generelt: 

Noen som vet hvordan man maksimerer batterilevetiden? Er det best å skru mobilen av når den ikke er i bruk, f.eks. mens man skal sove? Eller tar selve av- og påskruingen mer strøm enn å bare la den være slått på konstant? 

(Spørsmålene gjelder altså ikke smarttelefoner og ikke nødvendigvis "uknuselige" eller vanntette mobiler, men "enkle" og gammeldagse mobiler med lang batterilevetid.) 

Endret av uendelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen/alle enkle og gammeldagse mobiltelefoner har kanskje ikke muligheten til å bli satt i "flymodus" eller tilsvarende, og vil bruke mye strøm ved å drive og søke etter dekning når signalstyrken er dårlig eller fraværende. Så da ville jeg heller skrudd den av. 

Men ser i en annen tråd at du nevner Nokia 3310, er det den nye typen fra 2017, eller den gode gamle du tenker på å bruke? For den nye har sikkert "Flymodus" vil jeg tro.

Tek.no er ikke helt fornøyd med den nye typen 3310 heller ser jeg..:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian J. Vabø skrev (18 minutter siden):

Noen/alle enkle og gammeldagse mobiltelefoner har kanskje ikke muligheten til å bli satt i "flymodus" eller tilsvarende, og vil bruke mye strøm ved å drive og søke etter dekning når signalstyrken er dårlig eller fraværende. Så da ville jeg heller skrudd den av. 

Men ser i en annen tråd at du nevner Nokia 3310, er det den nye typen fra 2017, eller den gode gamle du tenker på å bruke? For den nye har sikkert "Flymodus" vil jeg tro.

Tek.no er ikke helt fornøyd med den nye typen 3310 heller ser jeg..:

Jeg sikter til den nye. Jeg hadde selv den som het 3330 (nesten identisk med 3310) i 2001 og utover, da disse var ganske nye og hotte, og jeg var tenåring. Nå har jeg selvsagt hatt diverse smarttelefoner i en del år, men tror det kan være greit å ha en enkel og billig reservemobil som er minst mulig "smart". Kun for villmarksbruk. 

Ja, jeg leste også testen på tek.no. Virker som anmelderen er sur fordi 3310 ikke er en smarttelefon. Men det er nettopp derfor jeg eventuelt vil kjøpe den. Eller kanskje heller 105, som er enda "dummere". Anmelderen er neppe noe villmarksmenneske, og dømmer mobilen nord og ned fordi den ikke oppfyller hans smarttelefonkriterier. 

Men jeg vet også at smarttelefoner kan settes i ultrastrømsparingsmodus for å rasjonere på strømmen. 

Imidlertid forvirres jeg av at hverken Nokia eller diverse nettbutikker klarer å bestemme seg for om 3310 har 22 timers eller 6,5 timers taletid. Både Nokia og noen nettbutikker oppgir begge tallene som riktige. Jeg har snakket både med Nokia og NetOnNet om dette, men ikke blitt klokere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Miamaria skrev (På 9.7.2019 den 0.29):

Jeg er spent på denne Land Roveren. Det sto om den at "Touchskjermen er spesialtilpasset for bruk selv når du har hansker på eller er i våte omgivelser, slik at du fint kan bruke telefonen på sykkeltur, på byggeplassen eller i kraftig regnvær.", men for et par dager siden reagerte den null når jeg tok på den med fuktige fingre. Så det blir spennende å se hvor grensen går. I dag gikk det nemlig bra men jeg var fuktig på fingrene i dag også.

Nå har jeg hatt denne en stund. Batteritiden imponerer ikke nevneverdig. Ser egentlig ikke noe poeng i det ekstrabatteriet heller, jeg tror like gjerne jeg kunne hatt en powerbank og fått samme nytten. Virker ikke som spesielt mye strøm for vekten.

Når det gjelder skjermen så er det i grunnen som jeg skrev i innlegget. Det går fint hvis man er litt fuktig, men hvis man er så fuktig at det begynner å legge seg litt dråper på skjermen så er det mer trøblete. Ikke noe bedre enn f.eks. å håndtere Goproskjermen - ganske det samme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Memento mori
      Du bruker ikke Siri? Eller liker hun ikke vind? Min far på 79 fikk sin første smartttelefon på torsdag, og har funnet ut at Siri er en lett måte å skrive på!
      Skrev først, så test med Siri:
      Du bruker ikke Siri? Eller liker hun ikke vin? Din far på 79 fikk sin første smarttelefon på torsdag, og har funnet ut at Siri er en lett måte å skrive på!
    • Av UTE avdelingen
      Kaja har nettopp blitt fraktet ut av fjellheimen i luftambulanse. Vi var glad det var litt dekning til mobil på stedet, så vi slapp å bruke SPOT-senderen vi alltid har med. Luftambulanse-lege anbefalte sterkt anskaffelse av satellittelefon. Med bruk av SPOT-sender er det ikke mulighet for tosidig kommunikasjon, noe som er godt å kunne ha når en trenger hjelp. 
      Vi har lest noe her på forumet om andres syn og erfaring med satellittelefon, men vil gjerne høre mer. For oss - med turer i norsk villmark - er erfaringen at det er MANGE steder uten dekning. Vi er ferdige med nødrakett-perioden, og lurer nå på om også SPOT-senderen er for dårlig. 
      Ulykker skjer brått - det erfarte vi i steinura i Nordfjellea (mellom Aurland og Finse).
    • Av NaturGeir
      Hei.. 
      Har en julenøtt jeg ikke klarer å knekke.
      Hvis man ser bort i fra batterilevetiden. Kan en turgps app erstatte en fullblods turGPS? Er jo hendig med mobil da den nå har et mer en godt nok kamera. 
      Så har man dette med SPOT e.l.   Hvorfor finnes ikke denne funksjonaliteten i en GPS eller i en App?? Når man har GPS signal på mobil, så burde man vel kunne sende meldiger over satelitt der og??

Geir
    • Av FrankB
      For dere som er ute på tur i fjellet i vinter er det selvfølgelig utrolig viktig å være klar over aktuell skredfare i området man ferdes i.

Jeg har laget en app for dette, som henter de ferskeste meldingene fra NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat).
      Dermed har man alltid enkel tilgang til denne viktige informasjonen når man er på tur.

Hvis noen finner appen nyttig, eller har andre tilbakemeldinger om ønskede forbedringer så setter jeg stor pris på dette.

Appen er gratis tilgjengelig i Google Play:

• Gjest Srx (Ron)
      Av Gjest Srx (Ron)
      Goal Zero Guide 10 Plus Mobile Kit
      Solcellepanel og Batteri LaderKlippet fra produsents hjemmesider: Goalzero er nyeste USB Solar Lade Kit for å holde deg med strøm når du er på farten!
      Nå kan du lade telefon og andre duppeditter med solenergi. Lad opp AA-eller AAA-batterier rett fra solen.

Har testet denne siden juli 2012.
      Er kjempefornøyd, liker at det er USB port på den.
      Liker at en kan kunn bruke batteripakken på tur(ikke alltid at det er sol).
      Har hadt med solcellepanelet på noen turer, ikke fullt så effektiv men lar du den ligge i sola noen timer laddes batteriene opp.

4 AA batterier klarer ikke å ladde min HTC OneX helt opp fra flatt batteri, men nesten.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.