Gå til innhold
Tessatroll

Vintertelt uten botn i innertelt? - Sjur Mørdre med artig vri

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, nesning skrev:

Stemmer. Interessant punkt, det siste. Men det kommer ikke på tale å bruke saks på teltet mitt som jeg har brukt lang tid å spare for.

Nei eg kjenner det rykker litt i gjerrigknarken i meg og :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. kommer nok ikke til å klippe "gang" langsetter innerteltet, men dette er jo i prinsippet samme som en vanlig fotgrop, bare at man er litt nærmere å kunne gå fra sittende til liggende i soveposen uten å måtte bevege seg 1,5 meter på knær eller rumpe.

Men det å ha stor forgrop å sitte med beina i er luksus. I Spitsbergen 4Camp er det knall med ett Bamse liggeunderlag på tvers i åpningen på innerteltet, ett på tvers motsatt side av fotgropa i forteltet, og en pulk med stæsj (mat osv) bak der igjen.

IMG_3774.thumb.JPG.77e74e5b23f76b1dca5bde42ef54371f.JPG

20180120_150907.thumb.jpg.3ce1d09de9b9a57ab70d8b15bd1ab00e.jpg

IMG_3689.thumb.JPG.737b358f847973d46ccd857506f96519.JPG

Lignende installasjon i Svalbard også.

20170822_092908.thumb.png.8952b17199e301f180e7c9fc9982e89d.png

Forøvrig fin kombo med hull i gulv når det skal kostes ned/bort rim. (Har luke i gulvet med glidelåsåpning i et av teltene mine.)

Et sitteunderlag til å stå på nederst i fotgropa når man skal av/på med sko er også gull.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid artig å lese litt om andre sine løysingar og kvifor dei vel dei, og som alltid fine bileter frå deg Skjult lenke - logg inn for å se den

Eg har fundert på løysinga til Sjur og konkludert med at eg er litt "enkel" på dette punktet, eller skal me vere ærlige å seie lat. Eg gidd rett og slett ikkje grave. Når eg ikkje gidd grave i fortelt, ser eg ikkje føre meg at eg gidd i innertelt heller. Mogleg eg må trekke dette tilbake når alderdom/lyskar eller rygg innhentar meg. Eg grev oftare grop når gubben er med, i alle fall om me søv på same stad over fleire netter, for hans lyskar og ingen grop = intensivkurs i nordnorsk bannskap.

Det er nok også latskap som gjer at eg også ofte endar med 25 kg pulk når andre endar med 40. Det er ikkje fordi eg er vektbevisst. Eg berre gidd ikkje for mange ting. Det gjer at ein del "comfort" løysingar ikkje finn vegen til meg. Det rare er at eg ser at ungane er på same viset. Dei vert irriterte om det vert for mykje styr, og vil ha det enkelt, med lite å passe på. Om eg då kjem prakkande med unødvendige ting dei skal ta seg av, finn det fort vegen ned i min sekk/pulk med følgande uttale:  "det vakje ej so ville ha me ditta mamma".

Skal eg dog unne meg komfort, er det som regel nok bensin til å ligge å fyre i innertelt i stilongsen.

Men, no har eg kanskje ein tur på tapetet som skal sjå litt annaleis ut i gjennomføring enn mykje av slik eg er van med, og då vert det spennande å sjå kva som finn vegen i pulken. Ein ting er sikkert, det er sjeldan ein treff på fyste forsøk når det gjeld dette med pakking og vinterfelt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje du skal til å kalle det for "gubbegrop" Skjult lenke - logg inn for å se den? 😁 (Er nok av samme grunn eg synes det er luksus å telte på snø, med fotgrop.)

Ang det å drasse med seg ting;

Mine turer varierer frå "VinterGlamping" med pulk til å gå toppturer med overnatting i høgda. På sistnevnte turer bæres alt på ryggen både opp og ned, og dertil fokus på vekt&volum samt å likevel ha med nok til å være sikker (og varm) på tur i vinterfjellet. Teltkomforten blir da av et litt anna kaliber i en "ettroms" hybel. 😄

FB_IMG_1510649764831.jpg.8d07965dd553566100da895acf5a86d0.jpg

(Beklager eventuell avsporing/OT.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Terka skrev:

Kanskje du skal til å kalle det for "gubbegrop" Skjult lenke - logg inn for å se den? 😁 (Er nok av samme grunn eg synes det er luksus å telte på snø, med fotgrop.)

Ang det å drasse med seg ting;

Mine turer varierer frå "VinterGlamping" med pulk til å gå toppturer med overnatting i høgda. På sistnevnte turer bæres alt på ryggen både opp og ned, og dertil fokus på vekt&volum samt å likevel ha med nok til å være sikker (og varm) på tur i vinterfjellet. Teltkomforten blir da av et litt anna kaliber i en "ettroms" hybel. 😄

Skjult lenke - logg inn for å se den

(Beklager eventuell avsporing/OT.)

Gubbegrop it is!

Eg likar forøvrig at andre driv med Glamping avogtil. Det kan eg nemleg nyte godt av når eg sjølv har vore for lat :P

Heilt OT er det no ikkje, tråden opnar no for å diksutere løysingar/tips og triks på vintertur :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette kan fungere i dyp myk snø... bruke den beste soveplassen til en grop og sove i den delen av teltet som har lavest takhøyde.. 

Faren for å falle ned i den gropen må da være overhengende... 

Mulig jeg har misforstått noe men det står da vitterlig

Jeg har de siste 10 åra ikke brukt bunnduk i innerteltet på skiturer. Jeg klipper dette bort og lager heller benker for 2 i et 4-mannstelt – med en kuldegrop gjennom hele innerteltet. Da har man en sofa å sitte i når man koker, og et telt man ikke trenger være redd for vannsøl etc. Lett å komme inn og ut av posen og ståhøyde selv i småtelt.

Avgir ikke snø og bakke også fuktighet til teltet der man sover..? Jeg klipper ikke bort mitt underlag - men tar heller et ekstra footprint!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Dersom man har ett bredt 4-manns telt, og buker det til 2 personer (blir jo litt lettere uten bunnduk, og lager en relativt smal fotgrop i midten kan det jo sikkert fungere.

Men grusomt mye arbeid, og aldri verden om jeg prøver det på mine telt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg stiller meg dei same spm sjølv Skjult lenke - logg inn for å se den, spesielt mtp at mange av dei foregåande tipsa gjekk på nettopp dette med klimakontroll for sovepose. 

For meg freistar det ikkje å prøve, men synes det er artig når folk gjer ting ansleis enn "standardoppsettet". Var på grensa til å tru at det var spøk ei stund tilogmed, så det er tydeleg at me treng å verte utfordra litt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Bare å prøve dette uten innerteltet montert vel, så slipper man å klippe i stykker noe som helst? Fungerer det dårlig, så kan man heller finne fram innerteltet fra pulken/sekken?

Endret av Mareng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Mareng skrev:

Bare å prøve dette uten innerteltet montert vel, så slipper man å klippe i stykker noe som helst? Fungerer det dårlig, så kan man heller finne fram innerteltet fra pulken/sekken?

Og risikere å ødelegge en utmerket diskusjon med kjedelig fakta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Mareng skrev:

Eg har fleire gonger nytta teltet berre med yttertelt, på dei rette turane er det heilt ok. 

På lang vintertur freistar det meg likevel ikkje :)

Å klips ut heile innerteltet vert vel ikkje heilt det samme vel, hol i botnen gjer jo at ein beheld to lag telt elles. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Nei, helt det samme blir det vel ikke, men blir det så veldig mye formål med innerteltet når man allikevel klippe ut bunnen for å grave? Kan det bli så stor forskjell på mengden kondens?

Å klippe ut bunnen i teltet, det gjør jeg bare ikke 😱

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Mareng skrev:

Nei, helt det samme blir det vel ikke, men blir det så veldig mye formål med innerteltet når man allikevel klippe ut bunnen for å grave? Kan det bli så stor forskjell på mengden kondens?

Å klippe ut bunnen i teltet, det gjør jeg bare ikke 😱

Hehe, ikkje eg heller! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste det samme og tenkte at det er helt uaktuelt å ha noe skarpere enn smørkniv i nærheten av duken av teltet. Hvorfor ikke bare ta med et en-dukstelt i stedet for? Dersom man har hull i bunnen tror jeg også at det vil være mer kondens på innsiden. Noe av snøen sublimerer (selv om det er vesentlig mindre enn vann ville fordampet), og noe fordamper kanskje i kontakt med varmen (fyring, folk, etc). I tillegg blir det kronisk vanskelig å holde snøen vekke fra soveposer, tørre klær, kropp, etc.

For å ikke snakke om at teltet blir ubrukelig i 8 måneder av året med mindre du bor på Grønland eller Svalbard.

Jeg har etter å lest en rekke tips fra alt fra polfarere til "influencere" på insta innsett at det er mange måter å ha det fint på tur, og at lure løsninger ikke alltid fungerer for alle. 

Og jeg forventer at dersom Petra hører at noen vurderer å klippe hull i Hilleberg-teltet sitt så kommer hun og konfiskerer det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Nikolai Enok Anfeltmo
      Jeg vurderer å gå en vintertur fra Trondheim til Indre Troms og søker etter alle type tips men sliter litt med å sette meg litt inn i noen aspekter. Jeg prøver å finne informasjon både på forumet og andre steder, men er litt vanskelig å sette alt i sammenheng. Jeg har erfaringer med kalde netter, slitsomme turer og hardt vær, men tenker at når jeg skal på en lengre tur burde jeg skaffe så mye informasjon som mulig om hvordan dette skal gå så smertefritt som mulig. På utstyrsfronten må jeg oppgradere en del:
      Gassbrenner eller annen brenner - jeg har alltid brukt ett stormkjøkken på gass og har klart meg fint med det, selv om det har gått tregt på de kaldeste turene, men tenker jeg burde kjøpe en ny brenner. Er det ufordelaktig å fortsette med gassbrenner på en slik tur med tanke på kuldens innvirkning på gassen? Er det en brenner som er veldig pålitelig og dere kan anbefale? Telt - jeg har på vinterturer brukt ett 4 sesongers tremanns-tubetelt. Av hensyn til vekt og mindre luftvolum å varme opp, tenker jeg å investere i ett nytt telt. Ser at prishoppet fra type Cloud Up med stormduker til mer anerkjente merker er stort. Skjønner at jeg betaler for kvaliteten men kommer ikke over noe telt, som er pålitelig i vinternorge men nødvendigvis ikke er konstruert for en Grønlandstur. Pulk - har kikket på Paris Expedition pulker som er mye billigere enn andre pulker og det virker som at folk synes dette funker bra med taudrag. Jeg er litt skeptisk, siden jeg kun har brukt stive drag (kan nevne at jeg ikke har gått noe særlig mye med pulk). Funker disse godt til en slik tur? Ski og skisko - jeg leser at man burde ha stive skisko når man skal traversere fjellområder. Det gir mening, men har alltid brukt noen veldig myke skinnstøvler som jeg har arva, disse har egentlig aldri vært varm nok. Jeg leter etter ett par sko som passer til å gå langt men samtidig gir meg stabilitet. Jo varmere de er jo bedre, jeg sliter med å være kald på føttene og hadde satt umåtelig stor pris på ett par skisko som faktisk holder meg varm. Jeg har sett på Crispi Svartisen, men hadde vært fint med andre tips, gjerne noen som er billigere, om det finnes. Jeg innser at alt dette blir en investering, men jeg trenger ikke det mest ekstreme eller moderniserte, klart meg fint med det jeg har på turene mine til nå.
      Hadde sikkert vært interessant å se noen utstyrslister fra lignende turer, og andre tips til en slik tur setter jeg pris på.
    • Av Snytitingen
      Hei!
      Som tittelen sier, jeg skal ha nytt vintertelt, og ut ifra mitt behov har jeg landet på enten Nammatj 3 GT eller Fjellheimen X-trem Camp 3 (ny utgave 2018). Eneste bekymringen jeg har er den skrå bakveggen... Noen som har sammenlignet disse teltene  oppslått og har noen innspill å komme med vedrørende min bekymring? Tenker da i forhold til om ytter- og innerduk ligger så nær hverandre at det lett oppstår kontakt ved snøfall eller vind, og med påfølgende problemer med våt sovepose i fotenden. Vi er to personer på henholdsvis 170 cm og 185 cm som skal bruke teltet.
      Evt. andre teltmodeller å anbefale med tilsvarende egenskaper som disse? Har også Keron 3 GT inne som en kandidat. 
    • Av Mobli
      I går kveld kom jeg over en side som het nortent.no, som per i dag har en lavvo og et telt som de selger i sin egen nettbutikk. Det ligger mye interessant lesing under blogg-fanen på siden, om deres historie så langt, etc. En liten nedtur var at bloggen har per nå mest fokus på lavvoen, noe som jeg fant litt frustrerende. Informasjonen som de har på siden til teltet er vell og bra, men det samme kan en si om de fleste som fremstår som seriøse aktører. Det er nok svært få som vil snakke ned sine egne produkter, tross alt.
      Så, tilbake til teltet. Er det noen her som har erfaringer med dette teltet, eller i det minste kjenner noen som har testet det ut? All tilbakemelding settes pris på. Selv syntes jeg teltet ser veldig lovende ut, men er redd for at det kan være nok en historie som er for god til å være sann.
    • Av Kalle Knutsen
      Hei. 
      Jeg vurderer å la ytterteltet ligge hjemme på min neste overnattingstur i skogen om vinteren. 
      Vil det være noe hjelp idetheletatt å ha kun innertelt?
      (det er meldt minus 10 og lite vind)

• Gjest Mareng
      Av Gjest Mareng
      Jeg vurderer vintertelt, kanskje. Usikker på om jeg egentlig har bruk for ett, men jeg like å planlegge slike kjøp veldig godt. Teltet blir bært i sekk og i pulk, 1-2 personer, uten stormmatter. Jeg har kommer fram til noen alternativer:

Nammatj 3 GT, 4 kg (ink. Repkit? Eller kommer det utenom?):
      + Lettest, og en helt fenomenal dørløsning hvor man kan spade snø opp langs døren og åpne den fra toppen.
      - Kun èn inngang dessverre.

Keb Endurance 3, 4,13 kg + repkit (ca. 0,1kg):
      + 2 innganger, bedre ventilasjonsmuligheter pga. 2 inngager, som også kan være "halvåpen". Nedre del av duken, der man spar opp snø og is, er ekstra sterk.
      - Inngangene åpnes dessverre på tradisjonelt vis, nedenfra.

Helsport svalbard pro high camp, 4,2 kg pluss repkit (0,15 kg)
      + Større gulvareal enn de to andre.
      - Kun en inngang, som også åpnes nedenfra.
      - Vanskeligere å slå opp ved mye vind, spesielt alene, antar jeg? Flere stenger.

Hvilke tanker og erfaringer har dere om de forskjellige teltene?
      Har kuppelkonstruksjonen til svalbard veldig store fordeler i forhold til de to andre teltene? Tørkemuligheter i taksnoren er vel bedre i tunellteltene?
      Det er ikke så veldig mye som skiller de hva vekt angår, men hvis vekten på Nammatj er 4 kg reelt, så er den nok litt lettere i sekken enn de andre.
      Hvor viktig er to innganger?
      Er det stor forskjell i vindstabilitet eller blafring på de forskjellige teltene? Jeg tror alle har mer enn nok totalstyrke.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.