GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Gikk pÄ tur med 10kg vekter i sekken igÄr fordi dama mente jeg hadde det sÄ lett fordi jeg er... lett. Vel, hun har helt rett. 10kg pÄ ryggen forandret faktisk turopplevelsen veldig mye. Det gÄr helt sikkert an Ä vende seg til Ä ha endel ekstra i sekken, men det mÄ da vÊre bedre Ä pakke litt lett. ;)

• Liker 2
Skrevet

Det finns ju massor av olika definitioner pÄ vad som Àr lÀttvikt och olika sorters ultralÀttvikt, men det finns inga officiella eller universella regler för detta.

Jag har inget problem med att nÄgon kallar sig lÀttpackare, sÄ lÀnge man gjort en anstrÀngning och faktiskt bÀr mindre vikt Àn tidigare, sÄ vÀlkommen i gÀnget @Per Fredrik. (Egentligen finns det nog inget "gÀng", men ÀndÄ..)

9 kg för 2-3 övernattningar syns jag Àr bra. Det viktiga Àr dock inte vad jag (eller nÄgon annan) tycker hÀr pÄ FF, men hur det kÀnns med sÀcken pÄ ryggen i skog och pÄ fjÀll, samt sÄklart ocksÄ nÀr man slagit lÀger.

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Litt i samme situasjon. Leter ikke etter lettere utstyr lenger, vedlikehold eller erstatning av utslitte ting ser ut til Ä vÊre mest aktuelt. I alle fall inntil noen lager en sovepose god for -5'C pÄ 100 gram :) .

• Liker 1
Skrevet

Hadde vĂŠrt veldig interessant Ă„ se en liste over hva du har med deg tur. Vil plassere meg selv i lettvekts-klassen selv og fĂžler meg 90% ferdig.

Ble en Enlightened Equipment Revelation quilt pÄ meg etter tips fra deg og den er helt fantastisk! SÄ takker sÄ mye for tipset:)

• Liker 1
Skrevet

lettpakking ja:) hadde Þl pÄ tablett form fantes hadde jeg Ä vÊrt lettpakker, 

jeg pakker lite unÞdventig utsyr, og fokserer pÄ vekt, sovepose, telt osv.  men mÄtte i hÞst, gi meg over og kjÞpe meg norrÞna recon, 

kun av den enkle grunn at jeg vil bÊre 48 halvlitere, entrecot og bacon&egg komfortabelt.

90% av vekta i sekken blir uansett mat og drikke. pluss 200 haglepatroner i rypejakta 

• Liker 4
Skrevet
20 minutes ago, fravaranger said:

jeg pakker lite unÞdventig utsyr, og fokserer pÄ vekt, sovepose, telt osv.  men mÄtte i hÞst, gi meg over og kjÞpe meg norrÞna recon, 

kun av den enkle grunn at jeg vil bÊre 48 halvlitere, entrecot og bacon&egg komfortabelt.

90% av vekta i sekken blir uansett mat og drikke. pluss 200 haglepatroner i rypejakta 

En ekte lettpakker tar vel med seg alkohol som bÄde kan drikkes og koke kaffe pÄ :D

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, fravaranger skrev:

Hva vil du anslÄ at totalvekten i sekken blir sÄnn ca med mat, utstyr, hagle, 200 haglepatroner og 48 halvlitere?

Skrevet

Ja til Þl i pulverform. Det er vel noe som man er pÄ trappene til Ä selge i Usa sÄ vidt jeg leste. Og det er med alkohol.  Slik vin har funnets en stund med det smakte vist mer sprittusj enn vin etter hva jeg leste. 48 halvlitere var jo en del. Skulle gi en vekt pÄ 25-26 kilo eller sÄ bare det. 

Har en del ganske lette ting selv. Telt pÄ 1,7 kilo, pose pÄ 680gr, underlag pÄ 550gr. Men totalvekt blir hÞy alikevel. Foretrekker komfort, fiskeutstyr og litt god mat i tilleg til frysetÞrret. og det finnes som regel litt cognac og litt Þl eller vin i sekken. Recon ender som regel pÄ 18-25 kilo startvekt avhengig av lengde og type tur. 

• Liker 1
Skrevet
Den 20.5.2016 at 23.36, Svandal skrev:

Hva vil du anslÄ at totalvekten i sekken blir sÄnn ca med mat, utstyr, hagle, 200 haglepatroner og 48 halvlitere?

45kg veide sekken nÄr jeg dro pÄ 4 dagers rypejakt tur i hÞst

• Liker 3
Skrevet (endret)
Den 5/17/2016 at 11.56, can skrev:

GÄr da an Ä fÄ sjÄ den ferdige pakklista di, for Ä henta litt inspirasjon? 

Den 5/19/2016 at 21.03, admonish skrev:

Hadde vĂŠrt veldig interessant Ă„ se en liste over hva du har med deg tur. Vil plassere meg selv i lettvekts-klassen selv og fĂžler meg 90% ferdig.

Ble en Enlightened Equipment Revelation quilt pÄ meg etter tips fra deg og den er helt fantastisk! SÄ takker sÄ mye for tipset:)

UrsÀkta sent svar, men hÀr kommer ett par listor, första för lite lÀngre fjÀllturer:

Detta var för en specifik tur, med lÄnga dagsetapper, normalt kan matvikten per dag ligga pÄ 7-800 g och beroende pÄ turen tar jag inte med all elektronik alla turer.

HÀr Àr lÀttviktslistan för snabba och lÄnga dagsetapper, med fÄ dagars mat i sÀcken, fungerar bra för skogsturer över en helg eller lÄnga turer med regelmÀssig tillgÄng att fylla pÄ mat:

Det kan bli nÄgon Àndring pÄ denna listan i löpet av sommaren, men ingenting dramatiskt.

Endret av LightDan
  • Liker 3
Skrevet

Rart konsept dette Ä si at man er ferdig med lettpakking. Betyr det at du er ferdig med Ä definere hva slags turer du skal gÄ pÄ? At du ikke skal begynne med noen nye former for friluftsliv som krever annet utstyr?

Skrevet (endret)
9 timer siden, Lompa skrev:

Rart konsept dette Ä si at man er ferdig med lettpakking. Betyr det at du er ferdig med Ä definere hva slags turer du skal gÄ pÄ? At du ikke skal begynne med noen nye former for friluftsliv som krever annet utstyr?

Se gÀrna trÄdstarten igen.. detta Àr en snarast en deklaration att nu Àr gramjakten eller hetsen eller vad för olika ord jag hört om detta över för min del. Det som jag sjÀlv skulle kalla en förnyelse av utrustningen med fokus pÄ vikt. Rubriken pÄ trÄden har syftet (som mÄnga rubriker har) att skapa nysgjerrighet och intresse och ge en indikation snarare Àn en absolut begrÀnsning för innehÄllet.

Jag kommer fortsatt att ha lÀtt packning, och jag kommer fortsatt definiera mina turer likadant som jag alltid gjort, skogstur, fjÀlltur, helgtur, dagstur, fisketur, cykeltur, klÀttertur eller vad det Àr som Àr aktuellt.

Jag har bara varit pÄ lÀttviktstur (dÀr mÄlet varit vikten pÄ packningen) en gÄng, nÀmligen Fjellforums lÀttviktstur förra sommaren.

Jag har ganska mycket utstyr, men det Àr möjligt att en packraft och paddel kommer till sÄ smÄningom.. men min grundpackning kommer stort sett vara densamma, möjligen fÄr jag ta min "storsÀck", 58L Osprey Exos i sÄ fall.

Endret av LightDan
Skrevet

Har du kontrollveid ullundertÞyet fra Janus? Det hÞrtes veldig lett ut. 

Hvor fÄr du tak i silkeundertÞyet? Har kjÞpt noe fra ebay selv, men var ikke 100% fornÞyd med passformen. Var nok ogsÄ litt tyngre enn ditt.

Skrevet
Den 5/30/2016 at 11.36, OddbjĂžrn skrev:

Har du kontrollveid ullundertÞyet fra Janus? Det hÞrtes veldig lett ut. 

Hvor fÄr du tak i silkeundertÞyet? Har kjÞpt noe fra ebay selv, men var ikke 100% fornÞyd med passformen. Var nok ogsÄ litt tyngre enn ditt.

Allt Àr vÀgt pÄ min köksvikt, det mesta Àr lite tyngre Àn tillverkarna anger nÀr den uppgiften finns, sÄ det Àr nog inga stora avvik frÄn verkligheten.

Silkeundertöyet Àr köpt pÄ AliExpress, men lÀnken jag sparat visar numera 'page not found', sÄ sÀljaren har lagt ner den annonsen.

• Liker 1
Skrevet

Strengt tatt er det vel jakten pÄ grammene @LightDan er ferdig med, ikke lettpakking. Flisespikkeri :)

Ganske Älreit fÞlelse, siden trÄden minner meg pÄ at det er faktisk jeg ogsÄ. Systemet funker og det er rett og slett ikke noen vits i Ä spare ett gram her og der nÄr ting er testet og funnet lett og bra nok.

Dessuten er det vel et platÄ for hvor langt teknologien har kommet. Jeg tviler ikke pÄ at vi kommer til Ä se lettere og bedre materialer i fremtiden, men akkurat nÄ er vi i et hvileskjÊr.

• Liker 3
Skrevet

Er litt der jeg ogsÄ. Sekken er lett nok og selv om det er mulig Ä kjÞpe utstyr som gjÞr den enda lettere blir det da for store kompromisser og spesialisert utstyr som kun egner seg til enkelte typer turer, det har jeg ikke rÄd til.

Men enkelte ting av nytt utstyr er det jo uansett interessant Ä fÞlge me pÄ. Kanskje like mye for Ä finne bedre komfort og mer lettvinte lÞsninger enn Ä spare noen gram eller to. NÄr jeg fÄr rÄd blir det nok ogsÄ et lettvektstelt til vinterbruk eller ihvertfall skuldersesong.

• Liker 2
Skrevet

Jeg melder meg pÄ som noenlunde ferdigetablert lettpakker, altsÄ, innkjÞpsstopp... Eller heller -- jeg kan Äpne ebay/aliexpress/etc. og faktisk ikke trenge noe, akkurat nÄ.

Men hvem vet hva fremtiden bringer -- kanskje klarer noen lage en primus utelukkende i karbon. Jeg sitter uansett klar med kredittkortet...

• Liker 2
  • 1 mĂ„ned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.