Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første mellomlag...


tremon

Anbefalte innlegg

I høst må jeg nok for første gang handle meg mellomlag. Jeg har aldri trengt det før da jeg som regel går så hardt på at jeg genererer mer enn nok varme :-)

I år skal jeg derimot prøve noen jaktformer som vil innebære at jeg kommer til å bevege meg mye saktere samt sitte en del stille og vente uten at det er praktisk å dra frem isolert fjellduk. Det er nemlig det jeg pleier å bruke i pauser.

Altså trenger jeg isolerende mellomlag under gore tex jakken, men gud bedre for et utvalg... Kan noen hjelpe meg å grovsortere litt i det som finnes? Jeg trenger noe som

- ikke er veldig varmt (skal tross alt bevege meg litt også)

- er ribbet for lommer o.l. (bare i veien)

- har hette (tror jeg, men jeg har lang hals så kanskje ikke)

- har lange ermer (tenk orangutang...)

- ikke er tullete tungt

- har iallfall halvlengde glidelås for luftingen sin del

- tåler en dæsj vann og to dæsjer svette

Jeg tror ull og dun utgår pga vekt og fuktsensitivitet. Syntetisk isolasjon, inkludert fleece, har jeg aldri brukt og dermed er jeg lost når jeg leter i nettbutikker. Skal forresten brukes frem til og med første snøfall i bratte sørvestlandske lier fra 300 til 1000 moh.

Anyone? Please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigaste er å ta på og av seg ved behov. Då betyr det ikkje så mykje kva slags plagg du har.

Til tross for at du har avskrive ull som for tungt, vil likevel tipset mitt vera ei mellomtjukk ulltrøye. Eg har sjølv ei ullfrottetrøye med glidelås i halsen, til slik bruk. Vekta på den er 255g. Ull er i alle fall det som er minst fuktsensitivt, og derfor det einaste materialet eg stoler på i det kalde og våte haustværet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men er ikke alltid praktisk å ta av og på i kraftig regn samtidig som jeg håpet på å finne et magisk kompromiss :-)

Det blir vel til at jeg ender opp med ull ja. Aclima har en warmwool modell som passer bra men jeg liker litt tanken på en litt glattere overflate og en lettere følelse på kroppen som de fleste syntetmodellene ser ut til å ha.

Er den du bruker 255g totalvekt eller stoffets egenvekt per kvadrat? Tenker at rundt 200g per kvadratmeter vil være passe men jeg har bare teoretisk kunnskap på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet meg en slik http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=678&cid=1202

Dessverre har jeg ikke større brukererfaring enn at jeg har tatt den på meg og beundret meg selv, først i speilet de har på Sportsnett, og så igjen hjemme :D

Jeg har bare funnet positive tester og tilbakemeldinger på den, så da Sportsnett hadde 50% på den i Juni slo jeg til.  Forhåpentligvis innfrir den til de forventningene jeg har, skal ha den med på en 14 dagers tur nå i september så da får jeg se om den holder hva Arcteryx lover :)

 

Den har dog lommer, men siden jeg tenker å bruke den som ett ytterplagg når det ikke er nedbør, så er det godt å han noe å plassere hendene i for å varme de litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for ull. Det er ingenting som slår ullas egenskaper. Ellerså må jeg si meg enig med afe, det beste er å kle av og på seg. Så kommer det jo an på hvor lett du fryser eller blir varm og hva du har som første lag. Jeg ville nok heller gått for hotwool enn warmwool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er den du bruker 255g totalvekt eller stoffets egenvekt per kvadrat?

 

Det er vekta på trøya mi.

Det med å kle seg riktig, og kle på og av seg til riktig tid, er ein kunst som ein bare lærer seg ved erfaring. Ved å prøve seg fram, vil du snart finne ut kva du må ha på deg for å nesten byrje å fryse etter ein lengre stopp, og som heller ikkje er varmare enn at du kan gå kortare perioder med plagget på. Det finnst ikkje noko trylleplagg for dette, men dersom du har 2-3 ulltrøyer i ulik tjukkelse, har du fleire variasjonsmoglegheiter å prøve deg fram med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til på sørvestlandet, og går en del på vinteren (og om sommeren for den del) i litt over null grader med vind og regn. Nå er disse turene dagsturer og ikke over 4 timer, men...

 

Jeg har hatt samme problem som deg, og sverget til ull.  Etter prøving av mange kombinasjoner, fant jeg etter hvert ut at ull innerst, med en ull sportsskjorte var best.

 

MEN, verden går fremover og det finnes nye stoffer, som har svært gode egenskaper.

Jeg fikk en svært tynn fleecejakke av type Norrøna Warm 1, og prøvde denne kombinasjonen.

 

Etter min mening er den sammensetningen overlegen i forhold til ull-ull.

Kombinasjonen ull, tynn fleece, gore-tex, er det jeg benytter nå under kalde og våte forhold. (Som på søndag...)

 

Dette virker tørrere på huden. Det kan virke som fleecen er effektiv i å transportere fuktighet vekk fra ulltrøya, samtidig som den ikke er så varmt at den genererer for mye svette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fleece jakke eller genser er det som dekker behover best. Fleece tåler noe fuktighet, kanskje ikke like mye som ull, men er betraktelig lettere i forhold til isolasjonsevne. Men innerst bør det være ull.

 

På kalde høstdager har jeg gjerne en netting ulltrøye fra Brynje innerst og så en Helly Hansen polartec fleece. Denne veier bare 270 gram og varmer veldig godt i forhold til vekta. Er ikke så galen pris som de dyreste merkene heller, men jeg opplever kvaliteten som like gode (har fleecejakker fra Norrøna og Missing Link også, men foretrekker HH fleecen).

 

http://www.xxl.no/klar/klar-herre/genser-fleece-og-skjorter/fleece/helly-hansen-vancouver-fleece-jacket-cobalt-blue/p/1090821_5_style

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg vil anbefale ull, selv om Ts i utgangspunktet ikke vil ha det. Devold Optimum tror jeg vil kunne fungere fint til denne bruken. Min erfaring er at det er ett veldig behagelig og fleksibelt plagg. Og overflata er ganske glatt, så det bør fungere greit under andre plagg. Det ser også ut som jakka, som har kommet i år, er uten lommer. Jeg har den gamle hettegenseren med kengurulomme. Den er ikke mye i veien den heller, men er egentlig helt unødvendig. Ulempen er at overflate er veldig følsom for borrelåser og lignende. Så den blir fort seendes litt "lurvete" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull innerst, kaldt som varmt (husk at isolasjon virker begge veier) og tynn fleece over der om jeg trenger mellomlag også varierer ytterlaget veldig med vær og årstid. Har mange ganger brukt den tynne fleecen som ytterlag også når det har vært varmt nok til det eller mens jeg går også tatt på ytterplagg når vi har stoppet. Problemet med fleece, spesielt når man bruker det under en membran og man blir svett, er at det STINKER. Man burde selvsagt ta av et lag istedetfor å svette gjennom, men det er ikke alltid man får til det. I løpet av et par-tre dager med mye svetting må fleece nesten vaskes. Jeg har stresstestet fleece ved å bruke det over ull, under regnjakke, på 1,5-2timers treningstur på sykkel i kjølig vår- og høstvær - da er alt klissvått etterpå og fleece'n MÅ vaskes ganske fort for å unngå forpesting av leiligheten :D

Ull stinker etter min erfaring ikke selv om det er gjennomsvettet mange ganger - du lukter litt våt sau der og da, men ikke sur svette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynje har en i mellomtung ull med en romslig hette, halv glidelås og tommelhull. "Classic Wool hettegenser" ser jeg av Brynjes såkalte nettsider. Den kan brukes alene eller over undertøy. Ellers enig med talerne over, ull innerst og ull eller fleece som mellomlag. Det finnes riktignok dun som skal tåle litt vann på markedet, men ser ingen grunn til at du skal finne ut av hvor grensen for tørr og våt dun går på nye produkter :)

 

Hel glidelås kunne vært en annen fordel. Greit å slippe ut varmen før du sakte klyver opp brattbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med fleece, spesielt når man bruker det under en membran og man blir svett, er at det STINKER. Man burde selvsagt ta av et lag istedetfor å svette gjennom, men det er ikke alltid man får til det. I løpet av et par-tre dager med mye svetting må fleece nesten vaskes. Jeg har stresstestet fleece ved å bruke det over ull, under regnjakke, på 1,5-2timers treningstur på sykkel i kjølig vår- og høstvær - da er alt klissvått etterpå og fleece'n MÅ vaskes ganske fort for å unngå forpesting av leiligheten :D

Ull stinker etter min erfaring ikke selv om det er gjennomsvettet mange ganger - du lukter litt våt sau der og da, men ikke sur svette.

Jeg glemte å nevne dette problemet. Jeg har totalforbud mot å legge fleecen på varmt badegulv etter bruk....

Det stinker selvdød grevling bare etter kort bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norrøna Falketind PrimaLoft som mellomlag over ullen. Er veldig fornøyd. Ved tørt vær fungerer den også fint som ytterlag.

 

Har også brukt Åsnes ullgenser, men synes ull-ull kombinasjonen virker våtere som andre har nevnt før her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute en rask tur for å prøve litt forskjellig.

- Atom jakken er lovende men de hadde ikke min størrelse

- Norrøna jakkene hadde feil passform. Enten for bulkete i armene eller for kort hette.

Fleece tror jeg utgår pga kommentarer om lukt. Ikke så mye for lukten sin del men fordi den da neppe er like fresh igjen dagen etter, slik som ull blir hvis det bare får henge luftig over natten. Da jeg skal være såpass mye ute - langt borte fra strøm og innlagt vann - i September/Oktober så har det noe å si.

Tror jeg ender opp med warmwool hoodie med halv glidelås hvis jeg bare finner noen som har den på lager i norge. Hvis ikke så får det bli lag på lag på lag med tynne ulltrøyer som jeg har en masse av.

Takk for innspill folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på magasinet? De har endel fra aclima.

Yupp, de har best utvalg men akkurat den har de ikke... De har damemodellen... Skal prøve å ringe dem, eventuelt aclima selv - de pleier å ha grei kontroll på hvem som har hva. Takk for tipset!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke finner den så minner jeg om tipset mitt, Devold Optimum. den er litt tyngre, og således sikkert litt varmere, 230g/m2 mot 200g/m2, men jeg ser ikke bort fra at den vil kunne fungere bra for det. For øvrig ganske lik Aclimaen, men fra i år av altså med hel glidelås. Noe som etter min mening er en klar fordel. det er lettere å regulere varmen og enklere å få av og på. Rett og slett mer fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix, takk for påminnelsen, hadde glemt den allerede. Det blir den om jeg ikke får tak i aclima'en. Devold sin nettbutikk gjør det jo faktisk mulig å få tak i hele sortimentet deres. Har dog mest lyst på aclimaen pga den integrerte buffen/spesielle hetteløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ute etter noe av det samme, og ha vurdert en Arcteryx Atom Lt Vest. Skal veie under 300gram, selv i størrelse Keiko som jeg bruker. Får se hva det blir til :)

 

Norsk str Keiko, eller K som det ofte forkortes til er ikke det det samme som medium over dammen - US M ?

 

 

 

 

:D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleece tror jeg utgår pga kommentarer om lukt. Ikke så mye for lukten sin del men fordi den da neppe er like fresh igjen dagen etter, slik som ull blir hvis det bare får henge luftig over natten. Da jeg skal være såpass mye ute - langt borte fra strøm og innlagt vann - i September/Oktober så har det noe å si.

 

NB! Problemet med lukt er vel ikke noe spesielt for fleece, men generelt for syntestiske stoffer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.